Ingebrigt Joensen f 1757 i Kolberg

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Ingebrigt Joensen f 1757 i Kolberg

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 9. desember 2008 kl. 22.48

Ingebrigt Joensen døde 20. mai 1832 på Grimstad i Gildeskål, Nordland. I dødsprotokollen er anført 70 år gammel, dvs f 1762. Fødselsåret er neppe riktig. I mannskapsruller for Meløy fjerding/ Grimstad for årene 1821- 28 varierer fødselsår fra 1760 til 1766. I mannskapsrullene anføres for alle årene at han er født i Levanger. Den eneste Ingebrigt Joensen jeg har funnet med fødested i nærheten av Levanger er han som blir døpt 12. juni 1757 fra Kolbergvaldet. Foreldre er Joen Ingebrigtsen og Marithe Mortensdatter. Jeg har ikke kunnet finne noen flere opplysninger om Ingebrigt i kirkebøkene for Skogn. I ft 1801 bor det en 46 år gammel ugift snekker på Øvre Wiste i Verdal som heter Ingebrigt Joensen. Alderen stemmer ikke helt, men den er vel innenfor normal feilmargin.

Ingebrigt er første gang registrert i Gildeskål 3. okt 1819 da hans datter Berith Margreth blir døpt. Konas navn er Pernilla Olsdatter. Hun er født ca 1785 (44 år da hun dør i 1828). Ingebrigt er registrert som bygsler av jord på Grimstad i 1822. Året etterpå og senere er han registrert som holdsmann, som vel er en slags kårmann.

Første registrering av Ingebrigt jeg har funnet i Nordland er da datteren Mette blir døpt i Rødøy 7. okt 1816. Her oppgis kun farens navn og at han bor i Øresvik i Rødøy. Morens navn oppgis ikke. Ingebrigt bor ikke i Rødøy i 1814 da han ikke er registrert i mannskapsrullene for Rødøy dette året. Han er heller ikke nevnt i listene for 1817. Ut fra forestående ser det ut til at han er flyttet til Rødøy etter 1814 og flyttet ut før 1817. Han flytter imidlertid ikke til Grimstad med en gang, da han ikke er med i mannskapsrullene for Grimstad i 1818. Ut fra opplysninger om fødselsår og når han første gang er registrert i Nordland det tydelig at Ingebrigt er en relativt gammel mann når han flytter nordover. Det at han er registrert i Rødøy før han kommer til Gildeskål tyder på at han ikke flyttet direkte til Gildeskål.

Det har ikke vært mulig å finne noe ekteskap mellom Ingebrigt Jonsen og Pernilla Olsdatter. Jeg har sjekket alle kirkebøker i Nordland fylke sør for Gildeskål. Jeg kan selvsagt ikke garantere for at jeg ikke har oversett noe.

Jeg er interessert i alle slags opplysninger som kan klarlegge om Ingebrigt Joensen fra Kolberg er rette Ingebrigt.

Jarl Christensen

dn08004
Sted: VOLDA

Re: Ingebrigt Joensen f 1757 i Kolberg

Legg inn av dn08004 » 14. januar 2011 kl. 12.38

Hei!

Eg veit ikkje om eg kan hjelpe deg med klare svar, men du var interessert i alle opplysningar, så:

Eg har vore på leit etter ein Ingebrigt Jonsen Colbergs fødsel i mange år, og kom over denne etterlysninga di ved ei tilfeldigheit etter eit google-søk. "Min" Ingebrigt er i Halden i FT-1801: FT-1801 - Halden
Han var iflg. denne fødd ca. 1759 og har p.t. to born (Jon Wilhelm og Engebret), og får ei til i Oslo, Marthe, då dei flyttar dit i 1802.
Ingebrigt gifta seg 6.1.1790 i Garnisons sogn i København, (forloving 9.12.1789). Eg fann deira fyrstefødde i kyrkjebok for Domkirken i Trondheim 1790:
Jon Wilhelms dåp s. 2, nr. 130

Dette fekk meg inn på tanken at det kunne vere Colberg-ætt frå Trøndelag - då eg finn nokre av desse her. Familien flyttar til Halden i løpet av 1790-talet, mest truleg grunna jobben han fekk der. Eg har ikkje funne linkar til tyske Colberg-ætter, og har difor leita i Noreg. Så dukkar altså "din" Ingebrigt Joensen frå Kolberg på Levanger, f. 1757. Eg tykkjer det er påfallande mange likskapar, men har ikkje sett nokon klare prov enno.

Når det gjeld karen i Verdal, kan det vere denne Ingebrigt?
Ein konfirmasjon også, men utan meir enn stadnamn: Konf. i Verdal 1771

Skal seie frå om eg finn meir som kan setje lys på denne personen, og håpar du ikkje har forlete denne tråden heilt. :)

Mvh. Gunnar

Jarl Christen Christensen
Sted: BODØ

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 16. januar 2011 kl. 18.07

Tusen takk for svar.

Den Engbrigt Colberg som du leter etter fødselen til, kan så langt jeg kan se godt være den samme som blir døpt 13. juni 1757 fra Kolbergvaldet i Levanger.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29

Opplysningene ifm dåpen av hans sønn Jon Wilhelm kan tyde på at Ingbricht kom fra en plass som het Kolberg. Han brukte tydeligvis også formen Kolberg senere.
Sitat fra ”Tollere gjennom 300 år”
"Kolberg, Engelbrecht, født 1757. Undertollbetjent i Christiania i 1809, ansatt 1798. Tidligere ett år i Fredrikshald."
http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/i-l.htm
Oppgitt fødselsår 1757 i tolleroversikten stemmer godt overens med kirkeboka for Skogn.

Jeg antar at jeg med dette kan stryke Ingebrigt Joensen fra Kolbergvaldet fra mine lister over mulige Ingebrigter.

Når det gjelder eventuell kandidat fra Verdal er det godt mulig at du har funnet dåpen til snekkeren fra Øvre Viste. Om han er ”min mann” er fremdeles usikkert.

Jarl

dn08004
Sted: VOLDA

Legg inn av dn08004 » 16. januar 2011 kl. 18.38

Det er nokre fleire punkt som kan styrke teorien om at det er den eg leitar etter. Iflg. skiftet etter foreldra, Joen Ingebretsen og Marithe Mortensdatter (Granaunet) i 1772 er det nemnd 4 born; Berit (21 år), Ragnild (19 år), Ingebret (15 år) og Morten (14 år). Eg finn ein Morten Jonsen Kolberg som passar i alder i Trondheim, gift med Karen Haagensen. Han nytta nokre av dei samme fadderane som Engebret Colberg gjorde, og dei gjorde ei ganske lik karriere - Engebret som bombardier og Morten som artillerist og underkonstabel. Sistnemnde blei tømmermann.

Også oppattkalling av born talar til hypotesens fordel. Men der er framleis ein missing link mellom det nemnde skiftet og bryllaupa/dåpane, så heilt sikkert er det absolutt ikkje.

Eg må få takke deg også som fekk meg inn på denne Engebreten - eg har leita veldig lenge etter ein som kunne passe, og skjønar ikkje at eg ikkje har funne han før! :)

Mvh. Gunnar

Svar

Gå tilbake til «Levanger»