Første gang jeg er inne på dette forumet.
Trenger hjelp til å finne ut mer om forfedrene til denne personen.
Har hittil funnet ut at Anders Ottesen Stræth flyttet til Norge, nærmere bestemt Drammen-Bragernes hvor han stiftet famile.Han dukker opp i et skifte fra 1818 hvor det bl.a fremgår at han var optatt som borger med yrke hattemager. Antar at han er det "missing link" til mine forfedre som opprinnelig stammet fra Abendeenshire i Scotland. Det er derfor også av interesse å vite hvorledes og når hans familie tok seg over til Danmark fra Scotland. Familienavnet Straith (stræth,street,strath) er ellers konsentrert i Bl.a USA(canada) Iflg legenden har tre Straith-brødre fra Aberdeen utvandret omtrent samtidig hvorav en gren havnet i Norge, antageligvis via Danmark. Den Anders(Andreas) Ottersen(Olsen) Stræth(Straith) som jeg søker etterlot seg mange etterkommere i Norge hvorav muligens en sønn ved navn Andreas returnerte til Danmark og oppholdt seg der en tid. Anders Ottesen Stræth ble født i NIBE i 1749 og døde i 1816 i Bragernes. Han var gift med Gunhild Marie Melberg som jeg antar har sine røtter i Norge.
Ville være meget takknemlig dersom noen kunne være behjelpelig med å finne ut mer om mine aner.
mvh Bjarne Straith