Legg inn
av Jan M. Keus » 30. desember 2010 kl. 22.52
Jeg har tidligere forsket litt i Fegthslektens opprinnelse. Dette var i forbindelse med slektsboken "Familien Høeg fra Drammen" (Seilmaker Peter Høeg på Tangen) og sporet ledet til Halden (Fredrikshald) hvor jeg fant Christian Nicolay Feght (1722-1766). Hans yrke var parykkmaker, et yrke som hans far også utøvet og som han hadde tatt med seg fra utlandet. Jeg tror at markedet var bra for parykkmakere på denne tiden, og Norge hadde ingen egen utdannelse for slikt. Historikeren Ola Holst har skrevet en liten hefte om norske parykkmakere.
Christian Nicolay Fegth var Petrea's oldefar. Slekten gjorde det bra i Norge, de var skibsrædere og kjøbmænd.
Slekten Fecht/Feght kom i midten av 1700-tallet til Norge (Fredrikshald=Halden) og hadde etterslekt. Slektens første representanter i Norge var parykkmakere. Jeg har gjort en del undersøkelser i Nederland fordi der forekommer navnet, bl annet skrevet som Van der Vecht. Slekten har et familiearkiv og utgir regelmessig publikasjoner.
Jeg har dessverre ikke funnet noe forbindelser mot Norden.
Navnet Vecht forekommer to ganger som elv. Den ene renner syd for Amsterdam og den andre i Øst-Nederland. Slektens navn forekommer også i Øst-Friesland.