Mentalt og/eller fysisk/psykiske tilbakestående barn

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Mentalt og/eller fysisk/psykiske tilbakestående barn

Legg inn av dn21920 » 30. desember 2010 kl. 2.09

Det er ofte jeg underveis i slektsforskinga mi blir tenkene på de barna som er nevnt i trådtittelen. Og blir undrende til: Hvordan gikk det med disse barna, ble de f.eks døpt og konfirmert?

Kanskje et litt rart spørsmål - men det dukker stadig opp i meg. Håper noen kan gi meg et svar, selv om det sikkert ikke går an å generalisere.

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Re: Mentalt og/eller fysisk/psykiske tilbakestående barn

Legg inn av Vigdis Jøsang » 30. desember 2010 kl. 7.50

Hei

De jeg har truffet på i mi slekt (1850 - 1900), har dødd unge og familietradisjonen som lever etter dem, er at de stortsett hadde tilhold i et eget kammers, for eksempel Torkel-kammerset. De to jeg vet om i denne grenen av slekten, har vært lite omtalt. Først når jeg har nevnt de jeg har funnet i folketellingene, så innrømmer de eldste i slekten at det stemmer visst at det var et par som ikke var "helt med i hodet" og nevner Torkel-kammerset.

Ei av min bestemors søstre som fortsatt lever vil fremdeles ikke innrømme at der var "slike" i vår slekt. Men det gjelder også andre arvelige mindre alvorlige skavanker, ikke bare utviklingsshemming. Så det med "lyter" virker til å være svært skamfullt for den eldre garde, dessverre. Heldigvis er det bedre i dagens samfunn.

Fra litt nyere tid (1900-tallet) har jeg har ei slektning i en annen grein som var svakt tilbakestående og ble foreldrenes og søskenes hushjelp. Hun stod for både klesvask, matkoking og barnepass, både til sine yngre søsken, og sine tantunger. Det var noe hun mestret og følte seg nok til nytte på den måten. Hun hadde et godt liv, var alltid smilende og snill, i følge de som husker henne.

Jeg tror at disse barna har mye bedre muligheter til et godt liv i dag, en hva tilfellet var for over 100 år siden.

Mvh
Vigdis

dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Mentalt og/eller fysisk/psykiske tilbakestående barn

Legg inn av dn21920 » 30. desember 2010 kl. 14.20

Tusen takk for at du deler historien med meg, Vigdis.

Jeg undres på om et barn med et slikt handicap kunne leve opp, ikke konfirmeres og følgelig ikke gifte seg, kunne dø som voksen uten at jeg får det med meg. Jeg tenker særlig på der migrasjon var gjeldene. Det er jo ikke sikkert at denne personen fulgte familien, og kunne kanskje havne "hvor som helst"? (Jeg har fler enn én person som "forsvinner" for meg).
Ikke det at jeg tror dette gjelder alle jeg ikke klarer å følge, men jeg tenker litt høyt omkring det faktum at det er noen i slektsbasen min som forsvinner, tilsynelatende ut i intet...

Svar

Gå tilbake til «Generelt»