Fødselsdatoer tilbake på nettet

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Helene Kristine Gurihus
Sted: ULNES
Kontakt:

Fødselsdatoer tilbake på nettet

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 10. desember 2010 kl. 15.39

Snublet over et nettsted som har fødselsdato på personer over 18 år.

Birthday.no

Tidligere har jeg kommet meg rundt de savnede datoer ved hjelp av skattelistene
og personsøk finnfirma.no

Sjekket nøyaktigheten på dataene mot utvalgte i min base, og fant ingen feil.
mvh
Helene Kristine Gurihus

dn22702
Sted: HOF

Re: Fødselsdatoer tilbake på nettet

Legg inn av dn22702 » 10. desember 2010 kl. 16.36

Personlig synes jeg slike nettsteder som henter informasjon fra det offentlige burde vært forbudt. Jeg har ikke gitt noen godkjenning til at mitt navn kan brukes i slik sammenheng.
Opplysningen måtte fjerne informasjon om fødseldag fordi de ikke hadde fått godkjennelse fra abbonentene til å bruke denne informasjonen.
Synes derfor dette ikke er noe for DIS å markedsføre.

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 10. desember 2010 kl. 17.12

Nå testet jeg på meg selv, og heldivis ingen treff på de to linkene. Synes heller ikke noe om at personalia skal være så lett å få tak i og publisere på den måten. At andre skal tjene penger på det som er vårt private "eiendom" :evil:

Vigdis

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 10. desember 2010 kl. 18.11

Noen som vet hvordan disse nettstedene har fått tak i opplysninger ??

Er det Folkeregisteret som er "slepphendte"?, fant mitt navn og det var reg. på nøyaktig samme måte som i folkeregisteret med begge fornavn,mellomnavn og etternavn :evil:
(Slettet det omgående)

Hadde kontakt med Datatilsynet for en tid tilbake ang.reg bl.a.på 180.no
Svaret jeg fikk var: Alt som ikke er direkte forbudt,er lov ! Jaja.....

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 10. desember 2010 kl. 21.37

Ja det er mye som tydeligvis er i grenseland. For en tid tilbake var det en det bråk om nettstedet iam.no. Jeg sjekket med mitt navn og fant at de hadde navn, adresse og hvilket sjernetegn jeg var født under. Da jeg tok kontakt og ba dem slette meg, fikk jeg som svar at dette var opplysninger de hadde fått fra min teleoperatør, så jeg måtte gå til dem og bli slettet der. Dette var blank løgn, for navnet mitt ble skrevet med bindestrek mellom fornavnene, noe som jeg aldri har brukt og som heller aldri har stått i telefonkatalogen. hverken i papir- eller nettutgave. Jeg tror heller ikke at teleoperatøren, selv om de har fødselsdato, vil gi ut denne, eller konvetere den til aktuelt stjernetegn.

Nei, vi trenger nok en innskjerping av lovverket på enkelte områder.

Mvh Paul

Bent Roger Ødegaard
Sted: VESTMARKA
Kontakt:

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 10. desember 2010 kl. 22.57

:shock:
Copyright © Finnfirma.no AS - All kopiering og videreformidling av innhold på finnfirma.no er forbudt. :?:

Hvem har så Finnfirma kopiert fra? Jeg har ikke gitt tillatelse til at info om meg skal være på deres sider. Ikke er jeg et firma heller...

Det samme gjelder Birthday.no Copyright © 2006-2010

Mvh Bent

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 10. desember 2010 kl. 23.11

Jaha..den websiden kjente ikke jeg til før nå (birthday.no)

Jeg fant meg (kanskje på tide å finne seg selv, men ikke på den måten) og slettet. Jeg lurer på om de har hentet fra telefonkatalogen.no den gangen Eniro var så frekke å legge ut folks fødselsdatoer, for tlfnumre stod også oppgitt på birthday.no. Det ble jo bråk av det der, minnes jeg. Datatilsynet fikk hundrevis av henvendelser fra folk på kort tid.

Mvh
Linda

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 10. desember 2010 kl. 23.19

Hvordan fikk du slettet opplysningene på Birthday.no, Linda?

Mvh
Else B.

Bent Roger Ødegaard
Kontakt:

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 10. desember 2010 kl. 23.59

Jeg heter ikke Linda, men svarer alikevel.. :D

Etter søk på ditt navn kommer antall treff opp. Klikk på ditt navn, nede til høyre står det "Ta bort" klikk på det.......... og vips, så har dem e-postadressen din også. :D

Mvh Bent

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 11. desember 2010 kl. 13.00

Takk, Bent, det gikk helt greit!

Jeg la selvfølgelig inn en e-postadresse jeg omtrent aldri bruker - unntatt i slike tilfeller :P Kommer det "noe" derfra senere, så havner det nå i spamfilteret..

Mvh
Else B.

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Astrid Ryen » 11. desember 2010 kl. 17.59

Det synes som trådstarteren her, Dag Gurihus, ikke har noen motforestillinger mot at et slikt nettsted med fødselsdata på nålevende mennesker finnes. Hvor er hans motforestillinger, om de overhodet finnes?

En del sleksgranskere er , etter det jeg har erfart, er så opptatt av når folk er født, at de velsigner et hvert nettsted som gir slike opplysninger om nålevende menneskers fødselsdato og år.

Disse data finnes dessverre om noen og enhver av oss uten at vi har samtykket til at de brukes på nettet av folk som av en eller annen grunn synes det er interessant å vite våre fødselsdata.

Dette var kun et innspill etter å ha lest ovenforstående innlegg. Men jeg mener så absolutt at vi som lever NÅ , burde slippe å få våre fødselsdato og år servert på nettet!
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 11. desember 2010 kl. 19.29

Jeg står selv på det nevnte nettstedet i første innlegg: Jeg eg er så gammel som jeg er, blir 73 om 115 dager. Pluss min fødselsdato, år, adresse, telefonnummer etc etc. Jeg akter ikke å være på nettstedet, har foreløpig forsøkt å slette meg selv derfra uten å ha sett noe posivt som at jeg IKKE er slettet.

Jeg blir så FORBANNET, dette vil jeg ikke være med på! Er det mulig å få fred for persolige data eller kjemper jeg mot vindmøller??
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 11. desember 2010 kl. 19.56

Dette interesserer tydegvis ingen som helst i dette forum, så jeg gir opp å si mer :roll:
Mvh Astrid

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 11. desember 2010 kl. 20.02

Jeg er inderlig enig med deg, og synes du skal ta kontakt med Datatilsynet. http://www.datatilsynet.no/
Ta gjerne en kikk her også: http://www.slettmeg.no/
Venleg helsing Kjetil

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 11. desember 2010 kl. 20.12

Takk for godt svar. Jeg skal forsøke gjøre det du råder meg til å gjøre i de nærmeste dagene mens jeg fremdeles er forbannet. Kanskje blir det ikke før etter jul, men jeg husker...
Mvh Astrid

dn20182

Legg inn av dn20182 » 11. desember 2010 kl. 20.14

Pass da på å holde forbannetheten!!! Vi er flere!
Venleg helsing Kjetil

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 11. desember 2010 kl. 20.41

Jeg forsøkerå ikke være forbannet mer, driver å tenker over om jeg har utlevet mine data til noen, MEN DET HAR JEG IKKE. Den eneste kilde må være gamle skattelister for noen år tilbake hvor var alle data var tilgjengelig for alle, fødselsdato i tillegg til fødselsår . Dette er ikke tilgjengelig lenger i skattelistene, heldigvis. Men skal dette fortsatt være tilgjengelig via andre nettsteder som "popper opp" og forteller deg når du er født og hvilket år - det er tross alt de første seks sifre av vårt personnummer, som vi ikke utleverer til noen!
Mvh Astrid

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 11. desember 2010 kl. 20.50

Astrid Ryen skrev:det er tross alt de første seks sifre av vårt personnummer, som vi ikke utleverer til noen!

Disse sifferne (de siste 5) er det ikke noen hemmelighet i hvordan man genererer. Oppskriften finnes tilgjengelig på nettet og til og med på åpne offisielle sider fra norske myndigheter.
Har man først fødselsdatoen, er vi "solgt" til eventuelle kjeltinger. Internett er til både glede, lyst og forbannelse. Så dette er noe vi må leve med. 8)
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn20182

Legg inn av dn20182 » 11. desember 2010 kl. 20.54

Hei Torgeir på Costa Blanca, jeg ble nysgjerrig, kan du forklare oppskriften litt nøyere?
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 11. desember 2010 kl. 20.59

Nei, det vil jeg ikke, men vi har noe som heter Google..... :shock:
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 11. desember 2010 kl. 21.01

Jeg svarer meg selv! Jeg synes det er opprørende at et nettsted jeg inntil idag ikke har kjent til, har min fødselsdato!

Det står i skattelistene idag at jeg er født i 1938, men min fødselsdato står dog ikke.

Hvor kommer så fødselsdatoen fra??

Gamle skattelister, eller utro tjenere i systemet som gir informasjon videre til hvem som helst??
Mvh Astrid

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 11. desember 2010 kl. 21.10

Torgeir Abrahamsen skrev:
Astrid Ryen skrev:det er tross alt de første seks sifre av vårt personnummer, som vi ikke utleverer til noen!

Disse sifferne (de siste 5) er det ikke noen hemmelighet i hvordan man genererer. Oppskriften finnes tilgjengelig på nettet og til og med på åpne offisielle sider fra norske myndigheter.
Har man først fødselsdatoen, er vi "solgt" til eventuelle kjeltinger. Internett er til både glede, lyst og forbannelse. Så dette er noe vi må leve med. 8)

I så fall velger jeg å melde meg ut av den verden jeg er så uheldig å ha blitt født inn i, og må leve i jeg dør . Etter hva du antyder, er den ikke verdt å leve i!!
Mvh Astrid

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 11. desember 2010 kl. 21.11

Jeg er så inderlig enig med deg, Astrid, i alt du har sagt om dette. FORBANNET er bare fornavnet... :evil:

Noe av det som er så forbasket irriterende, er jo at man føler så inderlig maktesløs. Hva GJØR vi, da? Kan jo ikke "støvsuge" nettet for alle personopplysninger som ligger der ute heller.

Jeg fikk altså slettet opplysningene om meg selv på det der dumme nettstedet (tenk - "bursdag" - noe så infantilt), men det finnes sikkert mer. Jeg er nesten glad jeg ikke vet om alt..

Mvh
Else B.

Solveig R. Håklev

Legg inn av Solveig R. Håklev » 11. desember 2010 kl. 21.18

Det er vel ikke mer enn et par år siden det ble sendt fra Skatteetaten CD med opplysninger som skulle publiseres i Skattelistene.

Det viste seg at disse CD inneholdt bl.a.fødselsdata og de media som hadde mottatt dette ble bedt om å returnere det
Men gjorde alle det ?......

Ellers har vi jo folkeregistret da...

Virker ikke som datatilsynet er så veldig opptatt av dette

Astrid Ryen

Legg inn av Astrid Ryen » 11. desember 2010 kl. 21.34

Else, jeg tror på det enkelte menneske jeg har kontakt med her inne og ellers på Digigitalarkivet. Vi er en sammensvseiset gjeng som søker vår opprinnelse og finnes glede i det. Det er ikke vi som utleverer hverandre, men kommersielle virksomheter som "støvsuger" internet for informasjon som ikke tjener oss men dem selv.
Mvh Astrid

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 11. desember 2010 kl. 22.08

Ja, jeg skjønner godt hva du mener, Astrid. Jeg har da slett ikke villet antyde at det er "vi" som lekker opplysninger som gud og hvermann får tak i! Hvem som begynte er heller ikke så interessant - det som er ergerlig er at man ikke får gjort noe med disse nettstedene som sprer slike opplysninger.

Å "melde seg ut" hadde vært kjekt å kunne, men jeg vet dessverre bare én måte å gjøre det på, og det blir litt vel drastisk, synes jeg.. :wink:

Mvh
Else B.

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 12. desember 2010 kl. 5.22

Var det noen som klikket infolinken og leste om dem som står bak..og fortsatte å klikke linkene deres i Sverige? Jeg gjorde,- likte ikke opplegget, men det lar seg neppe stoppe. Vi får det nok her også...dvs vi har det vel, men ikke samlet på denne måten (ennå). Man sanker personlig informasjon, tilpasser reklamen..selger kredittopplysninger, sivilstand, inntekt,. Eksempel: Vil du vite sivilstand på en person 5 kr, de 5 siste betalingsanmerkninger 15 kr for firmaer og 25 kr for privatpersoner, de 5 siste lånesøknader , antall betalingsanmerkninger.. Lurer på om de planlegger samme opplegget i Norge? Det er sånt Datatilsynet ikke liker.

http://www.birthday.no/om-oss/
http://www.berlock.se/
http://www.upplysning.se/
http://www.inkomst.se/

Sånn :shock: eller sånn :evil: ? Er ikke sikker på hvilken jeg skal velge.

Mvh
Linda

Brukeravatar
Gunnar Østegården
Sted: Sverige

Legg inn av Gunnar Østegården » 12. desember 2010 kl. 7.05

Terapiforum!

Jeg forstår altså Astrid. Men sjøl reagerer jeg vel mest med apati. Jeg har liksom visst det lenge - hvordan verden er i ferd med å bli.

Informasjon lekker. - Det er umulig å vite hvordan - ELLER?
Er det ingen med litt større forstand enn meg, som kan si meg hvordan man kan STOPPE slike lekkasjer ?
Datatilsynet! Eller er'om der opptatt av helt andre (og værre) saker ?

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. desember 2010 kl. 10.39

Å stoppe slike lekkasjer er vel nærmest umulig, desverre. Å stenge et nettsted lar seg gjøre, men man kan desverre ikke forhindre at tilsvrende, eller for den saks skyld samme informasjon dukker opp igjen, men nå under et nytt navn. Det var nevnt i et tidligere innlegg om en CD fra skatte-etaten som hadde følsom informasjon og som derfor skulle retrneres. Om alle som hadde mottatt det fulgte oppfordringen, hvem kunne hindre de som ønsket det, å kopiere den før de returnerte den?

Nei vi trenger en innskjerping av lovverket, og det tror jeg må gjøres internasjonalt. Jeg har likevel en mistanke om at slikt desverre ikke lar seg stoppe, selv med lov.

Mvh Paul

dn24975
Sted: OSLO

Legg inn av dn24975 » 12. desember 2010 kl. 11.04

Jeg forstår forsåvidt reaksjonene, men samtidig bør vel dette ses litt i perspektiv. At fødselsdagen legges ut offentlig får alle i harnisk, mens vi ellers stilltiende godtar at likningsopplysningene legges ut? Det henger jo ikke på greip, det siste er jo et langt mer graverende inngrep i personvernet.

Dette er nok prisen vi må betale for den norske åpenhetskulturen. Det er mye negativt å si om at vi alle kan kikke hverandre "i kortene", men det er mye positivt også. Åpne registre og åpen offentlig journalføring motvirker bl.a. kameraderi, korrupsjon og svart økonomi.

Det jeg tror folk reagerer på er ikke at opplysningene blir gjort tilgjengelige, men at det er et lugubert svensk selskap som på et eller annet vis prøver å tjene penger på våre personopplysninger. Det oppfattes som misbruk av denne åpenhetskulturen.

Datatilsynet er det ikke noe vits i å rope på i denne sammenheng, de vurderer ikke fødselsdag som en sensitiv personopplysning.
http://www.datatilsynet.no/templates/Page____2795.aspx
Eniro fjernet jo disse opplysningene fra telefonkatalogen.no, men det var altså ikke etter pålegg fra Datatilsynet men fordi det var dårlig PR å publisere de.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 12. desember 2010 kl. 11.22

Nei, det er vel så!

Hvis ikke USA klarer å gjøre noe med Julian Assange og Wikileaks, så!

Vi protesterer, - og er bevisst på å forsøke å unngå å lekke.
Kanskje en aldri så liten boicott skulle kunne virke også, - iblant.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. desember 2010 kl. 11.35

Jeg kan bare svare for meg selv.
Jeg bryr meg ikke så mye om nasjonaliteten, eller at det er en tvilsom måte å tjene penger på.
Det som jeg tenker på er at har en først fødselsdato og navn på en eksisterende person så har en mesteparten av det som trengs for et identitetstyveri. Opplysningene i skattelisten er selvsagt til hjelp for de som driver med slike forsøk, men fødselsdato er vesentlig etter hva jeg har fått intrykk av. Rett gjerne på meg dersom jeg tar feil.

Jeg har liggende en sleksdatabase på hjemmesiden min. For nålevende personer er det ikke navn en gang. Det står bare at F. eks. A og B (begge avdøde) har nålevende barn og videre kanskje at disse har nålevende barn.

Mvh Paul

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 12. desember 2010 kl. 11.48

Paul Johan Hals skrev:Jeg har liggende en sleksdatabase på hjemmesiden min. For nålevende personer er det ikke navn en gang. Det står bare at F. eks. A og B (begge avdøde) har nålevende barn og videre kanskje at disse har nålevende barn.

Dessverre finnes det massevis av eksempler på 'slektsgranskere' som legger ut slike opplysninger på sine hjemmesider!

Her må det jo åpenbart også være en kilde til lekkasje.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. desember 2010 kl. 12.49

Det er også derfor jeg har vært så restriktiv med hensyn til hva jeg legger ut. Det er bedre å legge ut mindre enn hva loven tillater enn å oppdage at jeg har lagt ut for mye. Jeg kan alltid slette det jeg har lagt ut, men jeg vet jo ikke hvor mange som kan ha kopiert opplysningene i mellomtiden.

Mvh Paul

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 12. desember 2010 kl. 14.51

Opplysningene må være lett tilgjengelig et eller annet sted. Det er mange aviser som hver dag har lister over personer som fyller år (tenker da på det avisene selv kommer med, ikke gratulasjoner innsendt av lesere (som også er ei god kilde for den som vil notere - Gratulerer med 30-årsdagen 9.12.2010!))
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 12. desember 2010 kl. 15.44

Arild Kompelien skrev:Opplysningene må være lett tilgjengelig et eller annet sted. Det er mange aviser som hver dag har lister over personer som fyller år (tenker da på det avisene selv kommer med, ikke gratulasjoner innsendt av lesere (som også er ei god kilde for den som vil notere - Gratulerer med 30-årsdagen 9.12.2010!))

Du kan jo spørre avisa di hvor de får informasjonen fra. (Minnes meg at jeg fikk det oppgitt i brevet om jeg ønsket å være i fred sist vinter, men finner det ikke igjen)

For øvrig er det på den siden hvor man kan få kreditt etc. det må gjøres noe ang. identitetstyveri. Der er det masse slappe fyrer som aksepterer til og med bare fødselsdag, uten personnr (i sin tid da jeg måtte rydde opp for min mor het det seg i banken at de ikke hadde lov til å bruke personnr på kontoene av personvernmessige årsaker, slik at NN med NESTEN samme navn som min, men født samme dag, fikk ta ut 10000 kr på min mors lånekonto)
Sosialsjefen fortalte da at han i samme bank kunne gå inn og ta ut penger på sin kones konto uten å sjekke om han der og da hadde slik tillatelse.

Banker og andre som gir kreditt, selger ting etc. som krever identifikasjon må kreve i fremtiden MER enn personnr for å gi slikt.

Her må det lovendring til evt.

Å tro på at man kan skjerme seg mot at andre oppgir fødselsdato og evt. personnr på sine hjemmesider er jeg redd for å tro på julenissen. Er en informasjon lekket ut på Internett vil den være der, for evig. Det gjelder ENHVER informasjon.

Det finnes historiske lagre over websider man kan søke i, selv om websiden er slettet. Som oftest har det nytteverdi, men har sensitiv, personlig informasjon lekket ut, vil disse ressursene samtidig være til skade.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. desember 2010 kl. 15.44

Til Arild.
Det stemmer. Distriktslavisa her, har spalte med "Runde år" fra 50 og oppover. De opplyste meg en gang om at de fikk opplysningene fra folkeregisteret.

Mvh Paul
Sist redigert av Paul Johan Hals den 12. desember 2010 kl. 15.46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 12. desember 2010 kl. 15.45

Paul Johan Hals skrev:Det stemmer. Distriktslavisa her, har spalte med "Runde år" fra 50 og oppover. De opplyste meg en gang om at de fikk opplysningene fra folkeregisteret.

Mvh Paul

Takk for bekreftelsen :-)

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 12. desember 2010 kl. 16.01

Og folkeregisteret lekker kanskje ikke bare opplysninger om personer som fyller runde år!
Men:
Skal vi ha det slik at vi MÅ ringe eller maile til lokalavisen for å reservere oss for å bli gratulert på dagen? Slik er det i min/vår lokalavis, nemlig! (Indre Akershus Blad.)

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 12. desember 2010 kl. 17.11

Gunnar Østegården skrev:Og folkeregisteret lekker kanskje ikke bare opplysninger om personer som fyller runde år!

Interessant at de som kanskje har legitim grunn til å spørre om hjelp, f.eks. oppspore klassekamerater for 50 års jubileum etc. får avslag med henvisning til personvernlover mens aviser får fri adgang :-)

Jaja.

For øvrig har jeg ikke opplevd problemer ved at min 50- og 60-årsdag har kommet i avisen.

Så om det ikke oppleves som sårende og grusomt at få eller ingen sender gratulasjoner på dagen så ser jeg ingen spesiell fare her. Som alle har forstått ellers så er jo dagen allikevel tilgjengelig de fleste steder og kriminelle kan man gå ut fra i det minste vet alt som er nødvendig :-)

Så om man vinner storgevinst i Lotto etc. bør man heller spre pengene på mange konti så det ikke er lett for de kriminelle å tømme kontoen.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 12. desember 2010 kl. 17.46

Eller hva med steder som Facebook, har ikke folk der frivillig registrert seg med fødselsdato og år?

Apropos avisenes annonsering av hvem som fyller runde år. Dette er saker som avisene planlegger minst noen dager i forveien, og for å vite hvem som har runde år må man nødvendigvis sitte med en base over alle personene i et område og plukke ut de som fyller på en gitt dato. (Aviser som kommer ut en dag i uka har lister for hver dag i ei uke framover). Basen må derfor inneholde navn, fødselsdato og år samt bostedsadresse. Det er nok ikke Folkeregisteret som gir beskjed om at Peder Andersen i Kongsvinger fyller 60 år 14. desember 2010.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. desember 2010 kl. 18.13

Til Arild.
Nei det er nok ikke folkeregisteret som gir beskjed. Det er nok avisene som spør. F eks. "Hvem innen dette distriktet fyller runde år (50 og oppover) i kommende uke?"
Og når avisen kommer ut står det: NN + adressen, fyller xx år den osv.
Det er mulig at en kan reservere seg hos avisen. Jeg har ikke prøvd. Men om de ble forspeilet å miste en abonnent tror jeg nok de flest aviser ville avstå fra akkurat den notisen.

Mvh Paul

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 12. desember 2010 kl. 18.51

Jeg holder det for lite sannsynlig at avisene for hver dag sjekker/spør Folkeregisteret for hver adresse innen et område. Det blir for tungvint. De er nødt til å sitte med en base de hele tiden har oversikt over. Folkeregisteret eller kommuneadministrasjoner som gir tilgang?
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 12. desember 2010 kl. 19.42

Det var vel heller ikke det jeg antydet?

Mvh Paul

dn22702
Sted: HOF

Legg inn av dn22702 » 14. desember 2010 kl. 22.30

Jeg kontaktet min tele- og internett-leverandør og fikk bekreftet at det var de som ga fødselsdata til bl.a. Eniro og andre som driver opplysningstjenester. Ifølge dem var dette nødvendig for å bekrefte overfor disse at telefonnummeret virkelig tilhørte meg.
Det er derfor din leverandør av teletjenester som er som er synderen, og som gir/selger dette videre.
Den eneste mulighet er å forlange å få hemmelig nummer, da slipper man å måtte lete etter alle firmaer som kan tenkes å ha deg i listene.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 15. desember 2010 kl. 7.07

Jeg har ikke hemmelig telefonnummer.
Men jeg har registrert meg i det såkalte NIX-registeret i Brønnøysund.
Det betyr at mitt telefonnummer ikke skal gis til kommersielle aktører.
I tillegg buker jeg å ringe til alle som sender meg adressert reklame, for å be meg strøket fra deres database.

Jeg vet ikke i hvilken grad det hjelper.
Men jeg fant ikke min fødselsdato i det registeret som er nevnt i det første innlegget i denne tråden.
- Så lenge det varer, får jeg vel si da.

Men jeg tror nok at norske aviser får sine opplysninger et helt annet steds fra - enn fra teleleverandøren. Derigården får de fødselsdags-opplysninger også om personer som aldri har hatt telefon - bombesikkert.
Man kan jo prøve å ringe til en avis å spørre dem.
Da får man ikke svar.
- Der holder man sine kilder tett til brystet. - Ære være dem.

Mvh Gunnar

Solveig R. Håklev

Legg inn av Solveig R. Håklev » 15. desember 2010 kl. 7.24

Stemmer det Gunnar skriver i siste avsnitt

Jeg er en av de som aldri har hatt noe telefonabbonnement eller internettabb.
Så opplysningene kommer nok annetsteds fra .......

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 15. desember 2010 kl. 10.34

For sikkerhets skyld sendte jeg en mail til lokalavisen min, Indre Akershus Blad.
Jeg fylte nylig 60 og ba meg strøket da. Nå har jeg bedt om hvordan jeg skal gå fram for å få bli strøket innen jeg fyller 70.
Jeg fikk følgende svar:
Ikke noe problem å gi deg opplysninger om dette. Vi får listene fra NTBs jubilanttjeneste, ajourført to ganger i måneden.
Dersom du ønsker deg strøket i god tid, kan du sende en e-post til denne dama:
[email protected]

For sikkerhets skyld kan du jo ringe Indre ca en uke før du fyller 70!
Vel å merke, hvis Indre består og alt er bare velstand....

Nå har jeg nesten 10 år på meg til å ordne opp med jubilattjenesten!

Mvh Gunnar

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. desember 2010 kl. 10.57

og jubilanttjenesten får det fra??

Gjett tre ganger.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 15. desember 2010 kl. 13.14

Jeg har ikkeno tilovers for gjettekonkurranser.

Jeg har prøvd meg med en mail til jubilanttjenesten også.
Men fikk ikke noe svar, - egentlig.
Når du blir 70 år ta kontakt og du vil bli slettet fra listen når den tid kommer.
Hilsen
NTB personaliared.

Jeg ønska jo egentlig bare å bli strøket fra databasen deres.
Men jeg har sendt dem en ny mail. - Om ti år er jeg kanskje blitt helt senil!

Mvh Gunnar

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. desember 2010 kl. 14.09

Skriv til NAV (forhenværende folkeregister) og gi dem beskjed om å ikke levere ut personndata til noen som helst kommersielt selskap.

(Kan muligens blokkere deg fra å få telefonnr, men det er da vel bare av nytte i dag for mannge ?? Hva skal man med telefon om ingen vet om den eller kan få vite om den? Blir festlig om alle går rundt med hemmelige telefoner som man ikke kan ringe med fordi man ikke har noen lenger å ringe til fordi alle teefonnr er hemmelige :-) Eller ingen å sende post til fordi adresser er hemmelige )

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 15. desember 2010 kl. 15.07

Nja, jeg er ikke kommet så langt som til NAV ennå.

Men jeg fikk nytt mail fra NTB:
Hei Gunnar

Reservasjon er lagt inn.

Vennlig hilsen NTBs personaliared.

Bra! Nå har jeg bedt om å få vite hvor NTB har fått min fødselsdag fra.

Mvh Gunnar.

dn20182

Legg inn av dn20182 » 15. desember 2010 kl. 16.26

For ordens skyld: NAV er ikke forhenværende folkeregister og er heller ikke folkeregister idag.

NAV har full taushetsplikt unntatt i de tilfeller som er fastsatt i "NAV-loven" av 16. juni 2006 § 7 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0392.html
Tidligere sto tilsvarende bestemmelser i folketrygdloven § 21-9.
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. desember 2010 kl. 19.15

Ærlig talt så synes jeg enkelte innlegg her virker noe overdrevet.

Ja visst kan noen stjele min identitet, det må jeg leve med. På samme måte som jeg må leve med at å bevege seg i trafikken kan føre til evig kvestelse. Men vi kan da ikke slutte å leve.

I dagens lokalavis er det nesten en hel side med "Jubileum". Noen med bilde og også noen med litt lenger tekst. Noen kjenner jeg godt og det blir et hyggelig gjensyn. Har selv vært et par ganger i samme avis med foto og fødselsdato. Bare hyggelig.

Skal det faktisk være slik at en ikke kan sende en jubileumsgratulasjon gjennom avisa for å gjøre stas på en som en setter pris på fordi noen vil stjele identiteten deres?

Nei takk, et slikt samfunn vil ikke jeg ha!

Jeg er enig i at offentlige institusjoner som skatteetaten ikke skal legge ut dato ved skattelister etc. Men med dagens elektroniske samfunn klarer vi aldri hindre at en mengde personlige opplysninger om enhver av oss er tilgjengelig.

Og det skal jeg klare å leve med, kan ikke gå rundt og nærme meg det paranoide :)

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 15. desember 2010 kl. 19.44

Helge Bjerkevoll skrev:Ærlig talt så synes jeg enkelte innlegg her virker noe overdrevet.

Ja visst kan noen stjele min identitet, det må jeg leve med. På samme måte som jeg må leve med at å bevege seg i trafikken kan føre til evig kvestelse. Men vi kan da ikke slutte å leve.

I dagens lokalavis er det nesten en hel side med "Jubileum". Noen med bilde og også noen med litt lenger tekst. Noen kjenner jeg godt og det blir et hyggelig gjensyn. Har selv vært et par ganger i samme avis med foto og fødselsdato. Bare hyggelig.

Skal det faktisk være slik at en ikke kan sende en jubileumsgratulasjon gjennom avisa for å gjøre stas på en som en setter pris på fordi noen vil stjele identiteten deres?

Nei takk, et slikt samfunn vil ikke jeg ha!

Jeg er enig i at offentlige institusjoner som skatteetaten ikke skal legge ut dato ved skattelister etc. Men med dagens elektroniske samfunn klarer vi aldri hindre at en mengde personlige opplysninger om enhver av oss er tilgjengelig.

Og det skal jeg klare å leve med, kan ikke gå rundt og nærme meg det paranoide :)

For å være ærlig er jeg langt mer engstelig for et personnr-fritt samfunn hvor bankkonti evt. kan tømmes av alle personer med likelydende navn, jfr. egen erfaring da bankene ikke hadde lov til å registrere personnr på bl.a. faste oppdrag. Så kommunen kunne sende beskjed om fast oppdrag til banken som da fikset det. Selv om vedkommende ikke hadde konti i det hele tatt i vedkommende bank, kun person med nesten identisk navn.

Sjelden har jeg sett en banksjeg legge seg så flat.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 15. desember 2010 kl. 21.12

Helge Bjerkevoll skrev:Skal det faktisk være slik at en ikke kan sende en jubileumsgratulasjon gjennom avisa for å gjøre stas på en som en setter pris på fordi noen vil stjele identiteten deres?

Nei, det er jo slett ikke det det gjelder!

Avisene er bare ett eksempel.
Men skal vi som slektsgranskere, bygge opp databaser - der vi registrerer hverandre, med alle mulige detaljer, - som vi kan låne av hverandre og som vi kan få av folkeregisteret?

OG - i tillegg legge det ut på internet!

Nei, da bør man vel også spørre seg: Hvem samler opplysninger? Og hva brukes disse opplysningene til?

Ikke sant!

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 15. desember 2010 kl. 21.57

Gunnar Østegården skrev:

Men skal vi som slektsgranskere, bygge opp databaser - der vi registrerer hverandre, med alle mulige detaljer, - som vi kan låne av hverandre og som vi kan få av folkeregisteret?

OG - i tillegg legge det ut på internet!

Nei det skal vi ikke gjøre, og det har vel heller ingen påstått i denne debatten?
Jeg mener vi skal være like streng i hva vi selv legger ut på nettet som vi er her på slektsforum, hvor vi ikke legger ut opplysninger om levende personer.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 15. desember 2010 kl. 23.37

Helge Bjerkevoll skrev:Nei det skal vi ikke gjøre, og det har vel heller ingen påstått i denne debatten?

Utgangspunktet for denne tråden var vel:
Fødselsdatoer tilbake på nettet. (?)

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 16. desember 2010 kl. 21.44

Ja fødselsdatoer er tilbake på nettet, eller rettere de har vel ikke vært borte.

Men jeg ser ikke noen har påstått at dette er ønskelig:
"vi som slektsgranskere, bygge opp databaser - der vi registrerer hverandre, med alle mulige detaljer, - som vi kan låne av hverandre og som vi kan få av folkeregisteret?
OG - i tillegg legge det ut på internet!"

Hva jeg eller andre samler i en privat base kan da vel ikke være noe problem. Heller ikke fødselsdagsboka jeg arvet etter far min, som jeg gjerne kompletterer med noen opplysninger funnet på nettet :)

Men som sagt fødselsdatoer av levende personer, knytt til slekt og lagt ut på nett kan vi ikke akseptere. Er det noen her som ønsker det :?:

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 16. desember 2010 kl. 22.03

går ut fra at det du mener at ingen av oss har ønsker om å legge ut nålevende på nettet (men det er jo nettopp det som bl.a. Geni gjør)

Tror de fleste nok har i sine databaser nålevende og har ønsker om å fortsatt kunne gjøre det.
(Men evt. bare skrive det i en slektsbok som ikke legges ut på nett)

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 17. desember 2010 kl. 7.20

Helge Bjerkevoll skrev:Hva jeg eller andre samler i en privat base kan da vel ikke være noe problem. Heller ikke fødselsdagsboka jeg arvet etter far min, som jeg gjerne kompletterer med noen opplysninger funnet på nettet

Jeg er enig med deg, Helge.

Her er det jo slik at alle vi som kaller oss slektsgranskere sitter i glasshus.
Ofte sitter vi her, de fleste av oss, med databaser som inneholder mengder av sensitiv informasjon.
Men det er ingen av oss som legger ut 'all' vår informasjon på nettet, noen legger ut en liten og som regel helt uskyldig del av sin informasjon på nettet.

Allikevel vil jeg gå et skritt videre.
Det som mange av oss er i ferd med å bygge opp på serveren eller på harddisken, kan jo også bli et problem i seg selv.
Vet vi at allt sammen lagres helt tryggt?
Inneholder vårt materiale noe som f.eks. Adolf Hitler ville hatt nytte av?
Kan det tenkes at det finnes noen som ikke er slektsgranskere der ute et sted - som er interessert i det vi slektsgranskere gjør?

Neida, jeg tror ikke at jeg nærmer meg det paranoide.
Men man kan jo forsøke å ha en liten tanke også på slikt, mens man holder på å registrer slektsinformasjon.

At til og med folkeregisteret skulle lekke informasjon er jo i denne sammenhengen spesiellt ille. For da kan man jo i neste omgang spørre seg: Hvilke andre kan hente ut informasjon hos folkeregisteret?
Så lenge jeg ikke VET det, så blir i hvert fall jeg nervøs!

Mvh Gunnar

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 17. desember 2010 kl. 8.54

Alf Christophersen skrev:går ut fra at det du mener at ingen av oss har ønsker om å legge ut nålevende på nettet (men det er jo nettopp det som bl.a. Geni gjør)

Ja, Geni er et bra eksempel på en utvikling som er dårlig!

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 17. desember 2010 kl. 10.21

Det er du som bruker av Geni som bestemmer helt og fullt hvem som skal få se noe annet enn initialen til fornavn og hele etternavnet. Ergo kan Geni være mer restriktiv på å vise personopplysninger enn telefonkatalogen. Profiler kan settes som private og gjøre sikkerheten for innsyn ennå sikrere.

Så vær så snill, sett dere inn i saken før dere uttaler dere om den.

Alf skriver
går ut fra at det du mener at ingen av oss har ønsker om å legge ut nålevende på nettet (men det er jo nettopp det som bl.a. Geni gjør)
Det gjør også telefonkatalogen, forskjellen er at på Geni får du bare initialen på fornavnet dersom vedkommende eier av profilen ikke har kontakt med deg, eller gitt deg tillatelser til å se mer av treet hans. Så for å få lese fullt navn, må profileier ha gitt deg tillatelse til det.

Gunnar skriver:
Helt i orden at du synes utviklingen av program som Geni er dårlig, men da vil du vel gjerne ha vekk Gule sider, skattelistene, og alle andre søkeprogram der fullt navn kommer med, for alle de viser betraktelig mer enn hva Geni gjør, når du er en helt utenforstående for profileier.

Så Alf og Gunnar, jeg har nålevende liggende på Geni, med fullt navn og fødselsdato. Dere kan jo gå inn og søke på meg i Geni og se om dere finner meg og evt. hva slags opplysninger dere finner om meg. Lykke til.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 17. desember 2010 kl. 10.50

Det er NTB som sender ut informasjon til avisene. Jeg fyller snart "rundt tall", og har fått en henvendelse fra NTB. De ønsker en kort omtale av meg, gjerne med bilde... :mrgreen:

Det får de ikke, og da gir de heller ikke opplysninger videre til avisene. Likevel kan de ikke garantere at avisene "på eget initiativ" lager omtale... De er så elskverdige at de kan sende ut informasjon til avisene at jeg ikke ønsker noen omtale - for kr. 200... :?

NTB oppgir at de får sine opplysninger fra "offentlige lister", som de ajourfører ved hjelp av folkeregisteret. De har altså tydeligvis tilgang til det.

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 17. desember 2010 kl. 11.16

Ja, NTB får ikke sin informasjon fra folkeregisteret, eller hva skal man tro?

Jeg har nemlig fått svar fra Lis Gundelach i NTB:

Vi bruker offentlige, godkjente lister - med datatilsynets godkjennelse!
Listene vaskes opp mot hverandre, det dreier seg bl. a.om lister fra posten, telelister etc. ....

Det finnes mao ingen hemmelig kjempedatabase gjemt noe sted; ingen grunn til bekymring :).

Mvh Gunnar

Brukeravatar
Inger Karin Haarbye
Kontakt:

Legg inn av Inger Karin Haarbye » 17. desember 2010 kl. 11.43

Gunnar Østegården skrev:Ja, NTB får ikke sin informasjon fra folkeregisteret, eller hva skal man tro?

Vel, jeg velger altså å tro på det de selv oppgir skriftlig til sine henvendelser til "Jubilanter":

NTB får opplysninger fra offentlige lister som vi ajourfører ved hjelp av Folkeregisteret.

For meg virker det da åpenbart at de har tilgang til folkeregisteret, vanskelig å tolke det på noen annen måte.

16607

Legg inn av 16607 » 17. desember 2010 kl. 12.36

Litt tilbake til Remi og andre som ser ut til å stole blindt på Geni og eventuella andre slike systemer. Det er greit at systemet er godt og kan sikre nålevende personer mot å bli gjenkjent. Men dette forutsetter jo at alle som er der bruker det med fornuft og har sammenfallende syn på hvilket nivå denne sikringen skal ligge på. Et eksempel jeg kjenner til er en person som sendte alle sine data til en fjern slektning i Danmark, slik vi slektsgranskere gjerne gjør. Vedkommende i Danmark sender dataene videre til en fjern tysk slektning av seg med den samme "gode" hensikt, at dette var sensitiv informasjon som skal holdes innen beskytta rammer. Personen i Tyskland pøser alt inn i Geni uten noen form for begrensning slik at det nå ligger mindreårige inne med fødselsdato, fødselsted, familiebånd osv. Dette lar seg også søke fram av hvem som helst via Google. Gjentatte henvendelser til han som la ut dette via forskjellige kanaler (inkludert mora hans) har ikke medført at han har gjort noe med dette.

Sånn kan det gå! Klart det kan sies å ha blitt gjort ubeteksomme aktiviteter i flere ledd i denne saken, men det gjør ikke resultatet noe bedre. Geni kan være så godt det bare vil med skjerming av informasjon, men det lar enkeltpersoner bruke systemet slik de vil. Er det mennesker inne i bildet så gjøres det feil og overtramp. Ref. f.eks norske byråkraters nære omgang med USAs amassade.

mvh Bjørn

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Legg inn av Gunnar Østegården » 17. desember 2010 kl. 14.03

Inger Karin Haarbye skrev:De er så elskverdige at de kan sende ut informasjon til avisene at jeg ikke ønsker noen omtale - for kr. 200.

Er det enestående, eller overraskende? - I NTB hersker altså også kommersialismen.
De ønsker å 'selge' sine tjenester.

dn07221
Sted: JAKOBSLI

Legg inn av dn07221 » 17. desember 2010 kl. 19.06

Remi Pedersen skrev:Det er du som bruker av Geni som bestemmer helt og fullt hvem som skal få se noe annet enn initialen til fornavn og hele etternavnet. Ergo kan Geni være mer restriktiv på å vise personopplysninger enn telefonkatalogen. Profiler kan settes som private og gjøre sikkerheten for innsyn ennå sikrere.

Så vær så snill, sett dere inn i saken før dere uttaler dere om den.

Alf skriver
Det gjør også telefonkatalogen, forskjellen er at på Geni får du bare initialen på fornavnet dersom vedkommende eier av profilen ikke har kontakt med deg, eller gitt deg tillatelser til å se mer av treet hans. Så for å få lese fullt navn, må profileier ha gitt deg tillatelse til det.

Gunnar skriver:
Helt i orden at du synes utviklingen av program som Geni er dårlig, men da vil du vel gjerne ha vekk Gule sider, skattelistene, og alle andre søkeprogram der fullt navn kommer med, for alle de viser betraktelig mer enn hva Geni gjør, når du er en helt utenforstående for profileier.

Så Alf og Gunnar, jeg har nålevende liggende på Geni, med fullt navn og fødselsdato. Dere kan jo gå inn og søke på meg i Geni og se om dere finner meg og evt. hva slags opplysninger dere finner om meg. Lykke til.

Fornavn kan man lese enten de er lagt inn i en offentlig eller en privat profil og uavhengig av om man har kontakt med den som har registrert dem eller ikke. For å ta fatt på utfordringen din. Jeg holder all informasjon skjult her, men du får tro meg på at jeg finner det jeg sier jeg finner:

Først starter vi uten tilgang til Geni.

Du har vært aktiv i diskusjoner på Geni så deg finner vi lett ved å søke på navn i kombinasjon med "geni.com". Offentlige diskusjoner i Geni er virkelig offentlige (akkurat som denne debatten i og for seg er). Det som skrives her blir også søkbart i etterkant.

Du har ikke skjult brukeren din på noen måte så profil med bilde kommer opp. Dette er ingen forutsetning for å finne mer informasjon, men det gjør det selvsagt mye enklere.

Vi klikker på profilen og finner at du er Pro-bruker av Geni og finner fulle navn uten videre på deg og din nærmeste familie og hvem som har lagt dere til i Geni. Intet sensitivt her og navnene er synlige siden det ikke er gjort noe forsøk på å skjule det.

Dine foreldre ligger ute som offentlige profiler, hvilket gjør at man uten å logge på finner de opplysninger som er lagt inn om "location" (bosted?), fødselsdato og år, fødested, yrke og familierelasjoner. Foreldrene dine er da også indeksert på Google.

Man kan klikke videre på din søster og får da at hun er kone til "*fornavn*" og mor til N antall "Minor child".

Så vel, så bra. Nå går vi et steg videre. Vi bruker en epost-adresse til å opprette en bruker på Geni. Det er ingen reell kontroll av identitet så dette kan vi gjøre i fiktivt navn. Brukeren er selvsagt likevel tilknyttet en for tiden reell epost-adresse, for det, det måtte være verdt.

Siden vi to ikke har noen kontakt bruker jeg min egen Geni-bruker. Vi har ingen tettere bånd enn andre brukere på Geni. Du kan fra loggen se at jeg har vært inne og sett på dine profiler.

Som sagt er profilene til dine foreldre offentlige. Dette er igjen ikke avgjørende, men gjør det lettere å kartlegge familien din.

Ved å velge å se treet til en av dine foreldre får vi opp en god del relasjoner i et enkelt og oversiktlig bilde. Deg, din søster, hennes mann (nå med etternavn, men riktignok bare initial til fornavn - skjønn logikken den som kan når vi tidligere fikk bare fornavnet). Vi får opp søskenbarn av din søsters barn, antallet noen få på din fars side og en bråte på din mors side - en av disse med fornavnsinitiall og etternavn, men resten bare som "child".

Trykker vi oss videre inn på enkeltpersoner får vi opp fullt navn på deres nærmeste, slik som din søsters mann og hennes barn.

For å velge et av søskenbarna, så ser vi jo så vakkert at det står:
"This node is private and can only be viewed by this user's family and friends" når vi holder muspekeren over søskenbarnet eller dets foreldre, så vi får starte høyere opp. Vi går inn på profilen til en av din mors søsken.

.. det blir litt for enkelt siden alle er offentlige.

Jeg tar heller utgangspunkt i den mors onkel "L" *etternavn* på morssiden:
For å finne ut hva han heter må vi åpne din mormors profil. Derfra kan vi klikke oss videre nedover til 3-menninger av din søsters barn. Igjen, alt for lett. Hadde håpet jeg skulle komme til et sted der det var lagt noen hindringer i veien.

.. for å illustrere poenget, så kan man for eksempel ikke klikke på navnet til din inngifte tante på farssiden for å bla seg videre.

Det man da gjør er å klippe ut navnet, limme det inn i søkefeltet og man får opp en "klikkbar" profil, med navn på den nærmeste familien. Faren er "klikkbar" og moren (privat profil) har begge fornavnene med små forbokstaver.

Det er jo ikke noe spesielt ille ved det man finner. Man finner alle familierelasjoner med fulle navn og ekstra informasjon der hvor profileier har valgt det.

Et ekstra problem i forhold til å verne profiler oppstår når man kommer langt nok ut. Det er en grense for hvor langt ut i familieforhold man får lov til å definere profiler som private. Da grensen ble satt slik den er i dag havnet flere profiler over natten i kategorien "offentlige" uten at bruker hadde mulighet til å stille dem tilbake.

Man har mulighet for å importere data via Gedcom, men for å slette data er man henvist til å slette en og en profil, fra ytterst på hver gren og innover.

Geni lytter ikke til personer som finner seg eller sine i offentlige profiler, men henviser til å ta kontakt med profileier. Jeg fikk eksempelvis ikke tilgang til min egen profil med en ganske underholdene forklaring som blant annet innebar at han som hadde registrert meg jo hadde 25000 profiler. Det store volumet ble altså brukt som et argument for hans viktighet som bruker!! Hans egen profil var privat, men meg og min familie var langt utenfor det han hadde anledning til å angi som privat. Via direkte kontakt fikk jeg ordnet dette oss i mellom, men det er mange tilfeller hvor det ikke oppnås og hva med alle dem som ikke er klar over at de ligger ute med bilde, fullt navn og familie, indeksert på Google?

Jeg har funnet mange bekjente der som ikke har den minste interesse av slektsforskning, men selv de som har det, vet sjelden at de finnes offentlig registrert. Når jeg forteller dem det; hvor skal de henvende seg for å reservere seg?

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 17. desember 2010 kl. 21.26

Einar, det er slik jeg har valgt å sette instillingene i Geni, jeg har valgt å ha det mest mulig åpent, og dette gjør søking på min nærmeste familie nokså enkelt om en så ønsker. Alle mine mors og fars søsken og de fleste søskenbarn er inneforstått med dette, og mange av dem er faktisk aktive selv.

Dersom jeg hadde, som enkelte gjør, gjort de av mine profiler som er mulig private, satt alle innstillinger til det strengeste for innsyn, så hadde du fått det betraktelig vanskeligere med å finne den informasjonen du fant på meg og min familie. Men dette er mot sin hensikt i Geni.

Geni er nå en gang sånn, at de oppfordrer til samarbeid, og at det bare skal eksistere en profil av hver person. Dette er en del av vitsen med Geni. Og de som ikke er inneforstått med dette, har egentlig ikke noe på Geni å gjøre.

Så kan de som ikke synes det er greit at fullt navn og fødselsdato ligger ute på nettet holde seg vekke fra Geni. Så kan vi andre som synes at det ikke gjør noe, fortsette å ha det gøy med vår hobby.

Ellers så påstår Geni at jeg er 19.menning med din oldefar, Einar, fellesnevner er Erling Vidkunson Bjarkøy, men jeg stoler egentlig ikke på det som går såpass langt tilbake.

God jul til alle sammen.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn07221

Legg inn av dn07221 » 17. desember 2010 kl. 23.39

Remi Pedersen skrev:Så kan de som ikke synes det er greit at fullt navn og fødselsdato ligger ute på nettet holde seg vekke fra Geni.

Hadde det vært så enkelt, hadde det jo vært greit, men når de blir lagt ut av andre og ikke har virkemidler til å få seg selv slettet har man etter min mening et potensielt problem med Geni.

dn07221

Legg inn av dn07221 » 18. desember 2010 kl. 0.06

Remi Pedersen skrev:Ellers så påstår Geni at jeg er 19.menning med din oldefar, Einar, fellesnevner er Erling Vidkunson Bjarkøy, men jeg stoler egentlig ikke på det som går såpass langt tilbake.

God jul til alle sammen.

Den eldste i linja bakover dit, som jeg kan gå god for er Ole Magnussen Hovland, født 2 april 1796 i Fåberg. Han har jeg lagt ut lenke til originalkilde på (og følgelig kan jeg i og for seg også gå god for generasjonen før). I leddene bakover der finnes mange slektsforbindelser som har vært hyppig omtalt i nettdebatter. Tar det nærmest for gitt at det meste er tilbakevist, men disse individene er lagt inn og vedlikeholdt av andre så langt fra data jeg er knyttet til at jeg ikke har noe problem med det.

Derimot fikk jeg koblet opp en løs hypotese til foreldre til en profil jeg hadde kildebelagt. Det kunne jeg ikke stå for og det medførte at jeg brøt samarbeidet med de involverte langs den linjen og opprettet et dobbelt sett profiler på den greina. Hensikten til han som slo sammen "min" profil med en annen tilsvarende var å redusere antall dobbeltgjengere. Resultatet ble en hel bråte med nye. Synd!

For historiske data er en modell av typen "Geni" spennende. Jeg hadde helst sett at den ble driftet i ikke-kommersiell regi og håper det norske historiske befolkningsregisteret med tid og stunder kan bli en realitet.

God Jul, til deg også!

Bent Roger Ødegaard
Kontakt:

Legg inn av Bent Roger Ødegaard » 14. desember 2013 kl. 2.14

Hei
http://www.information.dk/protokol/481673
Etter Brennpunkt på NRK2 (fra Uppdrag Granskning på SVT) i går, blir svar på en del av diskusjonen i dette 3 år gamle emne, at det bare er å innse at slaget er tapt. :(

Vi må nok heretter bare viske sammen i lydisolerte rom... :D
Mvh. BentØ

gj12185

Legg inn av gj12185 » 14. desember 2013 kl. 6.26

Når det gjelder å opprette og vedlikeholde en database med navn og fødselsdata, er vel det konsesjonspliktig, i hvertfall har det vært det tidligere. Uansett plikter alle som har en database med personopplysninger å opplyse om hvor de innhenter sine data.

Men når det gjelder de først nevnte oversiktene, så tviler jeg på om det krever Datatilsynets velsignelse, dersom nettstedet kun består av et program med en søkemotor som kjører et momentant søk i alle sosiale medier og andre åpne kilder, uten å lagre resultatene.

Jeg er selv ikke tilgjengelig på sk. 'sosiale medier', og finnes derfor ikke med i oversiktene, men jeg må jo si at alle som - tross alle advarsler - er naive nok til å legge ut fødselsdagen sin, eller kanskje motta en fødselsdaghilsen, eller alle de daterte bildene fra selskapet, eller en takk for alle gaver/hilsener, i all offentlighet på facebook eller andre tilsvarende medier, kan skylle seg selv. Internet er anarki! Gudskjelov!

En liten digresjon:
Dessverre er det også slik at et komplett fødselsnr/personnummer ikke lenger er en beskyttet opplysning som krever spesielle tiltak. Både banker og forsikringsselskaper bruker det som identifikasjon, istedenfor et fortløpende og intetsigende kundenummer som i gamle dager. Skal du ha en ny mobiltelefon, elller et spillekort i Norsk Tipping, må du utlevere deg sjøl med personnummer til en eller annen fjomp bak disken, i siste tilfelle med tillegg av bankkontonummer OG signatur. Hurra!

Hvem i HEL.... har funnet på noe sånt, samtidig med at identitetstyveri er den raskest voksende kriminelle handlingen i verden ?
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»