Hva skall Slektforskerbasen brukes til?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Hva skall Slektforskerbasen brukes til?

Legg inn av dn18596 » 9. desember 2010 kl. 18.48

Jo jeg forstår det , men fungerer det? Jeg spør derfor att jag la inn en del gårder når jeg ble medlem i DIS, så har det ikke skjedd noe. Ingen har kontaktet meg. Jeg har i og for seg heler ikke kontaktet noen andre. Nå ser jag att alt jeg har lagt inn er borte og jeg får ikke løsenord på den måten som det er beskrevet i en annen tråd.

Efter noen år har jeg samlet på meg mange gårder, de flyttet flittig mine aner. Så før jeg setter meg ned å legger inn meg på nytt, undrer jeg hva er medlemmenes erfaring med denne databasen?

Brukeravatar
Gunnar Østegården

Re: Hva skall Slektforskerbasen brukes til?

Legg inn av Gunnar Østegården » 10. desember 2010 kl. 10.00

Ja, det kan man spørre seg!
Se:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=91110

Du er velkommen!

Mvh Gunnar.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 10. desember 2010 kl. 10.44

Det virker som nesten ingen har noe å si om bruken av Slektforskerbasen. DIStreff som det refereres flittig til i debatten Gunnar viser til er jo klart brukbar som en første sjekk om det er andre som forsker på samme slekt. Men er det noen som har hatt nytte av Slektsforskerbasens data?

Så som jeg ser det savner man en dimensjon i denne databasen, tiden. En som forsøker finne familie på Elstad i Ullensaker på 1700 tallet har ikke mye nytte av vad jeg vet om min familie som flyttet dit 100 år senere ;-)

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 10. desember 2010 kl. 12.48

Minnet er ikke det beste, men Slektsforskerbasen er blitt noe annet enn det jeg trodde det skulle være ved opprettelsen (men muligens må jeg ha misforstått). Slik jeg så poenget skulle det være en base over personer som satt inne med gode kunnskaper for et område eller definerte garder. Eller om man vil - resssurspersoner som kunne kontaktes.

I stedet er det blitt, for å sette det på spissen, et sted man kan registrere seg dersom man har funnet en person på en bestemt gard i en gitt kommune.

Hvis noen har interesse i bestemte områder/garder og søker slekt der, fungerer det bedre å annonsere dette under Etterlysninger her på Slektsforumet. Slik Slektsforskerbasen er i dag nærmere den seg det meiningslause.

Opp gjennom årene er jeg blitt kontaktet av mange, men ingen gjennom Slektsforskerbasen.
hilsen
Arild Kompelien

Svar

Gå tilbake til «Generelt»