Jeg vet at jeg tidligere har slått sammen GEDCOM-filer, og jeg trodde jeg kunne gjøre det i phpgedview. Akkurat nå ser jeg ingen funksjon for det. Kanskje har jeg tidligere brukt et annet program til dette? Kan noen her huske om phpgedview kan gjøre dette for meg? Det er her jeg har dataene jeg ønsker å slå sammen...
Jeg bruker phpgedview på egen server - og ev. Gramps i Linux Debian.
Phpgedview - slå sammen GEDCOM
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
- Inger Karin Haarbye
- Sted: OSLO
- Kontakt:
- Inger Karin Haarbye
- Kontakt:
Re: Phpgedview - slå sammen GEDCOM
Ja, jeg får vel kanskje si litt om hvordan dette gikk.
Jeg har "googlet" litt på dette, og phpgedview kan nok ikke greie å slå sammen to GEDCOM-filer. Jeg har forsøkt Gramps (Linux) og GenMerge (Windows). Helt fornøyd ble jeg ikke med resultatet på noen av dem. GenMerge laget noen feil ved sammenslåing av filene (i kilder), Gramps fjernet media, dessuten laget den litt "søppel" her og der, men ikke noe alvorlig - tror jeg. Jeg foretrekker nok likevel resultatet med Gramps, så legger jeg inn media på nytt.
"Nyheter" ligger i databasen og overføres ikke på noen av dem, jeg la dem inn på nytt og endret dato til den opprinnelige direkte i databasen...
Jeg har "googlet" litt på dette, og phpgedview kan nok ikke greie å slå sammen to GEDCOM-filer. Jeg har forsøkt Gramps (Linux) og GenMerge (Windows). Helt fornøyd ble jeg ikke med resultatet på noen av dem. GenMerge laget noen feil ved sammenslåing av filene (i kilder), Gramps fjernet media, dessuten laget den litt "søppel" her og der, men ikke noe alvorlig - tror jeg. Jeg foretrekker nok likevel resultatet med Gramps, så legger jeg inn media på nytt.
"Nyheter" ligger i databasen og overføres ikke på noen av dem, jeg la dem inn på nytt og endret dato til den opprinnelige direkte i databasen...

-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Interessant problemstilling.
Er det mye de samme personene i de to GEDCOM-filene du vil slå sammen, eller er det to helt forskjellige familier/slekter som bare skal slås sammen til en felles database?
Du sier at Gramps fjernet alle medialenkene dine. Var dette medialenker fra Windows eller Debian? Windows og Linux har jo vidt forskjellige måter å definere katalogstier på så det kan jo være at det ligger noe der.
Hva slags "søppel" var det Gramps la til forresten? Som ivrig bruker av Gramps er jeg nysgjerrig på alt slikt.
Er det mye de samme personene i de to GEDCOM-filene du vil slå sammen, eller er det to helt forskjellige familier/slekter som bare skal slås sammen til en felles database?
Du sier at Gramps fjernet alle medialenkene dine. Var dette medialenker fra Windows eller Debian? Windows og Linux har jo vidt forskjellige måter å definere katalogstier på så det kan jo være at det ligger noe der.
Hva slags "søppel" var det Gramps la til forresten? Som ivrig bruker av Gramps er jeg nysgjerrig på alt slikt.
- Inger Karin Haarbye
- Kontakt:
Espen Berg skrev:Interessant problemstilling.
Jeg hadde laget en database for min fasslekt og en for min morsslekt. Nå ønsket jeg å slå dem sammen, så jeg "strippet" det meste av felles personer, det ble bare mor, far, storebror og jeg selv som tilslutt var felles.
Espen Berg skrev:Du sier at Gramps fjernet alle medialenkene dine. Var dette medialenker fra Windows eller Debian? Windows og Linux har jo vidt forskjellige måter å definere katalogstier på så det kan jo være at det ligger noe der.
Jeg bruker i hovedsak Linux. Så bruker jeg altså phpgedview for det meste, på egen server (Debian Lenny - tilgjengelig via internett). Det er altså 2 eksporterte GEDCOM-filer fra phpgedview som skulle slås sammen. Gramps bruker jeg i Linux (pt. Debian Squeeze).
Espen Berg skrev:Hva slags "søppel" var det Gramps la til forresten? Som ivrig bruker av Gramps er jeg nysgjerrig på alt slikt.
På noen fikk jeg en rekke blanke entries under hhv. "fakta og detaljer om personen" og under notater, tror jeg det var. Og i alle fall ett sted fikk jeg et ekstra notat kun inneholdende en kode med alfanumeriske tegn. Der dette forekom var de mange, så jeg brukte muligheten til å fjerne direkte i slektsfilen.
Gramps fjerner altså media-oppføringer fra phpgedviews eksporterte GEDCOM-filer ved eksport, jeg har egentlig ikke sett andre problemer av betydning.
- Inger Karin Haarbye
- Kontakt:
Jeg hadde også en liten database over barnas farsslekt. Denne hadde ingen bilder, og jeg tenkte at jeg like gjerne kunne få den med i samme database. Tenkte først jeg skulle endre denne slektsfilen for hånd for deretter å slå sammen, men fant så ut at Gramps har en kjempegrei rutine til å ordne også dette for meg!
Siden ID med 4 sifre allerede var brukt opp, så gikk jeg inn i innstillinger -> ID-format og endret alle der fra %04d til %05d. Så ID ble I%05d osv.
Deretter gikk jeg til Verktøy -> databasebehandling -> Reorganiser Gramps ID-er
Da fikk alt og alle i denne lille databasen 5 sifre i ID, og jeg kunne eksportere GEDCOM-filen. Denne var så bare å slå sammen med hovedfilen, fjerne "HEAD" og "TRLR" osv. midt i den nye filen - og laste opp igjen i phpgedview. Veldig greit!

Siden ID med 4 sifre allerede var brukt opp, så gikk jeg inn i innstillinger -> ID-format og endret alle der fra %04d til %05d. Så ID ble I%05d osv.
Deretter gikk jeg til Verktøy -> databasebehandling -> Reorganiser Gramps ID-er
Da fikk alt og alle i denne lille databasen 5 sifre i ID, og jeg kunne eksportere GEDCOM-filen. Denne var så bare å slå sammen med hovedfilen, fjerne "HEAD" og "TRLR" osv. midt i den nye filen - og laste opp igjen i phpgedview. Veldig greit!

- Inger Karin Haarbye
- Kontakt:
Takk for den lenken! Denne så jeg ikke underveis, nei. Jeg vil ha kontrollen over sammenslåing av personer selv, så det jeg egentlig ønsket meg var et program/script som kun endret ID på personer/hendelser uten å endre filen ellers. Egentlig burde jeg vel kunne få til noe slikt selv i Linux, men jeg er ikke så flink med scripts...
Jeg skal kikke på GDBI ved leilighet.
Gramps konverterer jo først GEDCOM til eget format, deretter eksporterer den til GEDCOM igjen. I tillegg til problemene med media (mulig jeg kunne fått det til å virke bedre hvis jeg hadde kopiert mediamappen til Gramps?), så ser jeg at alle "notes" fra phpgedview har blitt konvertert til "shared notes". Det gjør nok ikke så mye, bare nevner det.
Nå har jeg vel slått sammen det jeg skal for denne gang, så har jeg brukt litt tid for å rydde opp.
Jeg ville nok av flere årsaker vært mer skeptisk til å slå sammen databaser inneholdende mye duplikater. Å slå sammen egen database med en "fremmed", ville jeg kanskje ikke gjort. Jeg har hatt et par slike databaser fra andre i slekten, de har jeg satt opp som egne "read only" databaser så jeg har kunnet kontrollere ev. kilder selv. Alle har vel sine egne krav ikke minst mht. kilder og dokumentasjon.

Jeg skal kikke på GDBI ved leilighet.
Gramps konverterer jo først GEDCOM til eget format, deretter eksporterer den til GEDCOM igjen. I tillegg til problemene med media (mulig jeg kunne fått det til å virke bedre hvis jeg hadde kopiert mediamappen til Gramps?), så ser jeg at alle "notes" fra phpgedview har blitt konvertert til "shared notes". Det gjør nok ikke så mye, bare nevner det.
Nå har jeg vel slått sammen det jeg skal for denne gang, så har jeg brukt litt tid for å rydde opp.
Jeg ville nok av flere årsaker vært mer skeptisk til å slå sammen databaser inneholdende mye duplikater. Å slå sammen egen database med en "fremmed", ville jeg kanskje ikke gjort. Jeg har hatt et par slike databaser fra andre i slekten, de har jeg satt opp som egne "read only" databaser så jeg har kunnet kontrollere ev. kilder selv. Alle har vel sine egne krav ikke minst mht. kilder og dokumentasjon.