Johannes Tollefsen, "stamfar" for slekten Mølner.

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Johannes Tollefsen, "stamfar" for slekten Mølner.

Legg inn av Astrid Ryen » 21. november 2010 kl. 14.00

Det var skifte etter Johannes Mølners enke Anne Andersdatter (Bille) 22/7-1797. Her nevnes følgende barn:

Claus Johannessen Mølner, gift og arbeider ved Verket
Anders Johannessen Mølner 23 år og skoleholder
Karen Johannesdatter Mølner 27 år og ugift

Alle tre barna har etternavnet Mølner i FT 1801. Etternavnet Mølner finner jeg første gang belagt ved barnas konfirmasjon.

Johannes Mølner er identisk med Johannes Tollufsen som ble begravet 16/1-1785 51 år gammel, født ca 1734, men ikke på Røros.

Det var skifte etter Rustvender ved Røraas Hytte Johannes Tollefsen INDSET 8 (18?)/2-1785:

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 06 , 1784-1798, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24719/14

Er den noen derute som vet noe om Johannes Tollefsens opprinnelse, eller kan belyse hvorfor etterkommerne etter ham bruker slektsnavnet Mølner?

En annen og tidligere forekomst av slektsnavnet Mølner på Røros (ikke beslektet med disse ovenfor) kan forklares ved at "stamfaren" var møller av yrke.
Mvh Astrid

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Re: Johannes Tollefsen, "stamfar" for slekten Møln

Legg inn av Marie Tollan » 23. november 2010 kl. 23.09

Skulle så gjerne ha hjulpet deg, men har så langt funnet lite/intet håndfast.

Et manntall fra 1735 nevner flg Tollef/Tollefsen på Innset/Kvikne:
1) Tollef Tollefsens enke (skal det være Toresens?) på Holtet/Holte
2) Ole Tollefsen 23 år på Holtet/Holte
3) Knud Tollefsen 15 år på Holtet/Holte
4) Erich Tollefsen 62 år på Sletten (Tollefsplassen?)

I bygdeboka for Innset (A E Tronshaug 1975) har jeg heller ikke funnet noe som kaster lys over Johannes Tollefsens opphav, men kan referere flg:
s 173: Holte Vestre: Tollef Toresen ble bruker, død 1732, gm Karen Olsdt (Karen hadde jo passet fint som Johannes Tollefsens mor) - 4 barn: Kirsti, Elen, Ole og Knut f 1716.
s 206: Tollefsplassen: I 1720 er Tollef Eriken bruker - 4 barn: Lars, Mette, Erik f 1713 og Knut (røstvender død 1783).

Ellers finnes i Innsetboka henvisnnger til Matrikkelutkast 1723 og Matrikkel 1723 samt Folketelling 1706. Om dette er tilgjengelige dokumenter som kan gi mer utfyllende informasjon, tør jeg ikke ha noen formening om.

"Bladde" litt i den eldste kirkeboka for Kvikne (fra ca 1740). Der dukket en Tollef Halvarsen opp flere ganger - uten at jeg har greid å plassere ham.

Som sagt, lite konkret, men skulle noe vise seg å være et ørlite spor....

Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Re: Johannes Tollefsen, "stamfar" for slekten Møln

Legg inn av Astrid Ryen » 26. november 2010 kl. 9.37

Hei Marie.

Takk for at du tok deg tid og lette i bygdeboka for Innset. Det du har funnet, kan komme til nytte. Jeg så på fadderne til de tre barna som ble døpt i Røros kirke og fant at Johannes Tollefsen sannsynligvis ikke hadde noe slekt på Røros. Han ble heller ikke konfirmert der.
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Røros»