Nummerering av innlegg i Slektforum
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Nummerering av innlegg i Slektforum
Alle innlegg fra samme person i en tråd blir nummerert med samme nummer samme hvor mange innlegg en person har i tråden. Skal en gjøre seg nytte av opplysninger som kommer fram, og samtidig ha en referanse til hvor opplysningen blir gitt, er det vanskelig å lete den fram igjen i ettertid når innleggene i en tråd blir mange. (53 innlegg i en tråd gav 20 A4 sider). Å begynne å notere dato og klokkeslett for enkeltinnlegg blir litt spesielt.
Hvorfor nummereres ikke innleggene fortløpende?
Antallet til en persons innlegg blir vel heller ikke riktig hvis alle innlegg i en tråd telles som ett?
Hvorfor nummereres ikke innleggene fortløpende?
Antallet til en persons innlegg blir vel heller ikke riktig hvis alle innlegg i en tråd telles som ett?
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Nummerering av innlegg i Slektforum
Det er ikkje noko nummer på inlegg, men talet på innlegg du har laga som kjem fram. I ditt tilfelle står det (akkurat no) "Innlegg: 644" på alle dei 644 innlegga dine. Når du legg inn eitt til står det 645 på alle. Det fortel noko om kor aktiv du har vore....
Det ville vere ein god ting om innlegga i kvar tråd fekk nummer. Førebels er det ikkje så mange innlegg i denne tråden, men om ordskiftet går varmt, vert det fort 20 innlegg - og då kan det vere greit å vise til nr. 8, 13 og 17 av desse.
Det ville vere ein god ting om innlegga i kvar tråd fekk nummer. Førebels er det ikkje så mange innlegg i denne tråden, men om ordskiftet går varmt, vert det fort 20 innlegg - og då kan det vere greit å vise til nr. 8, 13 og 17 av desse.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Problemet Ivar er at det står 644 nå også, og hos deg det står det forsatt 1232 om du skriver ett til, men jeg tipper du har vært langt mer aktiv. I en tråd med mange innlegg tar det derfor ikke rent lite tid å lete seg fram til det rette i ettertid.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Og så ble det 645, men det løser ikke problemet når alle innlegg får samme nummer.
-
- Kontakt:
det er ikkje rett at "alle innlegg har same nummer". Det som er rett, er at ingen innlegg har nummer. Talet du viser til (og som med dine to nye innlegg har kome opp i 646) er ikkje innleggsnummer, men talet på innlegg du har laga.
Kvifor denne informasjonen er teken med veit eg ikkje. Men det kan vel hende nokon har tenkt at deltakarar som har produsert hundrevis av innlegg veit litt meir om korleis forumet er enn dei som har 8 innlegg.
Kvifor denne informasjonen er teken med veit eg ikkje. Men det kan vel hende nokon har tenkt at deltakarar som har produsert hundrevis av innlegg veit litt meir om korleis forumet er enn dei som har 8 innlegg.
Hvis dere ser oppe i adresselinjen er det et nummer, 90890, som sikkert nok er nummeret på denne tråden (heter det det på norsk?), mens dette svaret er nr. 406666.
Det ville være veldig greit hvis hvert innlegg også var nummerert.
Det ville være veldig greit hvis hvert innlegg også var nummerert.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Mener at dette har vært oppe til diskusjon tidligere, men kan ikke finne det igjen.
Om jeg husker riktig (det gjør jeg ikke alltid) så var det sagt at det ikke var mulig å få til i dagens slektsforum. Men kanskje når det nye kom. (kommer det?)
Er enig med Osvald i at det burde være mulig å få nummererte innlegg som i brukerforumet.
Spesielt i lange debatter blir det uoversiktlig. Ser de sliter litt i en pågående debatt i Fredrikstadforumet.
Om jeg husker riktig (det gjør jeg ikke alltid) så var det sagt at det ikke var mulig å få til i dagens slektsforum. Men kanskje når det nye kom. (kommer det?)
Er enig med Osvald i at det burde være mulig å få nummererte innlegg som i brukerforumet.
Spesielt i lange debatter blir det uoversiktlig. Ser de sliter litt i en pågående debatt i Fredrikstadforumet.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Da får vi håpe at det blir muligheter til å linke direkte til et nummer (svar) når Slektsforum kommer i ny versjon, for jeg ser ikke muligheter til å linke direkte til et enkeltsvar heller, nummeret som Svein Olav viser til blir jo også borte når det kommer et nytt innlegg. Nyversjonen har også jeg hørt om, men vet ikke når den kommer
Kan fortelle dere at nyversjonen er under utvikling. Alt arbeidet skjer på dugnadsbasis og forutsetter at de som skal bidra har tid når det trengs.
Det er gjort mye og jeg har sett flere eksempler så jeg kan bekrefte at ting er på gang.
Det er gjort mye og jeg har sett flere eksempler så jeg kan bekrefte at ting er på gang.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk for det, vi har veldig god nytte av Slektsforumet slik det er også, men gleder oss til nyversjonen.
mvh
Osvald
mvh
Osvald
Mens vi venter på noe som kanskje blir bedre med hensyn til nummerering, så har faktisk hvert eneste innlegg på forumet et unikt nummer også i dag. Dette nummeret er referert i en link, som vel er det mest hensiktsmessige å benytte om man ønsker å referere "tilbake" til en opplysning.
Det unike innleggsnummeret finner du øverst i det enkelte innlegget, i form av et lite "ark-ikon" like foran ordet "Skrevet: dato"!
Høyreklikk på det lille ikonet, og velg kopier link (nøyaktig ordlyd for kopiering varierer med browser og språk). Lim så linken inn i dine notater lokalt på din PC.
Når du senere klikker på linken fra dine notater, kommer du direkte tilbake til det aktuelle innlegget, selv om det er "langt nede" i en tråd!
Håper det hjelper.......
Det unike innleggsnummeret finner du øverst i det enkelte innlegget, i form av et lite "ark-ikon" like foran ordet "Skrevet: dato"!
Høyreklikk på det lille ikonet, og velg kopier link (nøyaktig ordlyd for kopiering varierer med browser og språk). Lim så linken inn i dine notater lokalt på din PC.
Når du senere klikker på linken fra dine notater, kommer du direkte tilbake til det aktuelle innlegget, selv om det er "langt nede" i en tråd!
Håper det hjelper.......
-
- Kontakt:
Jan-Thore: det er sikkert greit når ein vil finne att ei opplysning til seinare bruk. Men det hjelper ikkje på det som er nemnt i innlegg nr. 7 i denne tråden.
Torill: har det ikkje vore vurdert å kjøpe inn ei (tilnærma) ferdig løysing? Det finst andre forum på nettet og alle er vel ikkje snekra saman på dugnad.
Torill: har det ikkje vore vurdert å kjøpe inn ei (tilnærma) ferdig løysing? Det finst andre forum på nettet og alle er vel ikkje snekra saman på dugnad.
Forumet kjører phpbb i dag og jeg regner med Torill snakker om en nyere versjon av samme. Altså en "ferdig" løsning hva angår forumdelen, men det vil vel alltid være en del spesialtilpassinger.
Ivar Ertesvåg skrev:Jan-Thore: det er sikkert greit når ein vil finne att ei opplysning til seinare bruk. Men det hjelper ikkje på det som er nemnt i innlegg nr. 7 i denne tråden
Nei, det gjør det nok ikke. Det er derfor jeg skrev "Mens vi venter på noe som kanskje blir bedre med hensyn til nummerering".
Mitt forslag gjør imidlertid trådstarters problem (første innlegg: vanskelig å lete den fram igjen i ettertid) betraktelig mindre og løser det faktisk, mens vi venter på ny versjon hvor nummerering er mer "frem i dagen", og virker bedre med henvisninger "internt i tråden".
Det løser seg nok med en nyere versjon av phpBB. Versjon 2.0.14 er jo ikke akkurat "siste skrik", og jeg har stor forståelse for at en oppgradering, tilpassing og testing av migrering av eksisterende data tar mye tid og arbeid.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk Jan-Thore, det var en finurlig sak jeg ikke var klar over. Jeg har testet den og den virker etter oppskriften og vil være til stor nytte!
Ivar Ertesvåg skrev:Torill: har det ikkje vore vurdert å kjøpe inn ei (tilnærma) ferdig løysing? Det finst andre forum på nettet og alle er vel ikkje snekra saman på dugnad.
phpBB er nok et 'ferdigkjøpt' system, men det må tilpasses DIS-Norges logo og diverse annet.