Runni-eie
Moderator: MOD_Akershus
Runni-eie
Har noen kjennskap til denne Familien.
Berte Nilsdatter f 26.12.1877.døpt 17.02.1878.Konf 02.10.1892.I Årnes Kirke.gm Petter Julius Johansen f 1868.i Enebakk.Bertes far Nils Nilsen.Bertes mor Karoline Jensen.Det står Ruudeneje under Bertes Konf,men hvor er familien og hvor kom den i fra. Håper noen kan hjelpe meg...

- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Ruudeneje?
Hei Jane!
Se her:
NILS NILSEN
Marriages:
Spouse: CAROLINE JENSDATTER Family
Marriage:
22 JUL 1866 Nes, Akershus, Norway
Jeg fant dem ikke i folketellingen for 1900
Se her:
NILS NILSEN
Marriages:
Spouse: CAROLINE JENSDATTER Family
Marriage:
22 JUL 1866 Nes, Akershus, Norway
Jeg fant dem ikke i folketellingen for 1900
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Det rare er at de er gift allerede i 1865-tellingen
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 94&lnr=000
Du får se i originalen av kirkeboken, og se hva som står der
Den kommer nok på skanna etter hvert!
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 94&lnr=000
Du får se i originalen av kirkeboken, og se hva som står der

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Fra avskrifter kirkebok for Nes
Karoline, født 16/11 1844 og døpt 25/12 1844
Foreldre: Jens Kjøstelsen og Gudbiør Olsd.
BERGØDEGAARDSEIET.
Karoline, født 16/11 1844 og døpt 25/12 1844
Foreldre: Jens Kjøstelsen og Gudbiør Olsd.
BERGØDEGAARDSEIET.
Hei.
Vielse for Nils Nilsen og Caroline Jensdatter i Orginal kirkebok.
Nes R. Mini I 8 1859 - 1874 Kort 11/18 Vielse nr.18, s.303
Viet Nes 22/7 1866
Ungkarl Nils Nilsen, føde og oppholdssted: Rundeneie, 35 aar, Far: Nils Bengtson fra Nysætren? i Sverige
Pige Caroline Jensdatter, fødested: Rundeneie, alder ikke oppgitt, Far: Jens Jensen Folveleie.
Forlovere: Lars Olsen Rundeneie og Otter Olsen Rundeneie.
Lyst: 17 og 24 juni og 1ste juli.
Han vaksinert, hun havet de naturlige kopper.
Brudg. leveret Attest fra Pastor ?Wernalin? i Ny Sv? i Sverige.
(Føde og opholdssted er nok bare opholdssted for Nils Nilsen - han er nok født i Sverige.
Er litt usikker på fødested, men skal prøve å finne det ut)
Det er som Laila sier - merkelig at de er oppført som GIFT i FT1865, men FS sin vielse stemmer ihvertfall med orginalen. Om det da ikke er flere ektepar med samme navn
Opplysningen om Carolines far i vielsen stemmer ikke med dåpen Palmar har funnet, men vi ser også ofte at faren har fått feil farsnavn i vielser - så dette bør sjekkes bedre. Aldersmessig stemmer det bra med dåp og FT1865.
Vielse for Nils Nilsen og Caroline Jensdatter i Orginal kirkebok.
Nes R. Mini I 8 1859 - 1874 Kort 11/18 Vielse nr.18, s.303
Viet Nes 22/7 1866
Ungkarl Nils Nilsen, føde og oppholdssted: Rundeneie, 35 aar, Far: Nils Bengtson fra Nysætren? i Sverige
Pige Caroline Jensdatter, fødested: Rundeneie, alder ikke oppgitt, Far: Jens Jensen Folveleie.
Forlovere: Lars Olsen Rundeneie og Otter Olsen Rundeneie.
Lyst: 17 og 24 juni og 1ste juli.
Han vaksinert, hun havet de naturlige kopper.
Brudg. leveret Attest fra Pastor ?Wernalin? i Ny Sv? i Sverige.
(Føde og opholdssted er nok bare opholdssted for Nils Nilsen - han er nok født i Sverige.
Er litt usikker på fødested, men skal prøve å finne det ut)
Det er som Laila sier - merkelig at de er oppført som GIFT i FT1865, men FS sin vielse stemmer ihvertfall med orginalen. Om det da ikke er flere ektepar med samme navn

Opplysningen om Carolines far i vielsen stemmer ikke med dåpen Palmar har funnet, men vi ser også ofte at faren har fått feil farsnavn i vielser - så dette bør sjekkes bedre. Aldersmessig stemmer det bra med dåp og FT1865.
Sist redigert av dn12117 den 13. november 2006 kl. 22.51, redigert 2 ganger totalt.
Lillian Kristiansen
Tusen takk for hjelpen Laila,Palmar og lillian.....
Nes på Romerike Bind IV under Runni, Hagen side 542 Nils Nilsen fra Sverige (36 år) g.m Karoline Jensdatter (21 år) : Barn: Petter f. ca 1861. Nils Nilsen var i 1891 husmann til Runni, br.nr 1. Det hette at han var f. 1832 og g. m Olivia Kristoffersd,, f. 1850. Barn: Berte f. 1877. I 1900 ble plassen kalt Hesthagen
Håper dette hjelper dere videre
mvh
Liv Skramstad
Håper dette hjelper dere videre
mvh
Liv Skramstad
- Kontakt:
Det blir litt mye å svare på samme familien i to tråder. Men -j eg legger denne her - slik at Olivia ikke blir dratt inn i dette uten hennes viten og vilje.
Karoline er moren til Berthe - no doubt about it - hun dør i 1884
Karoline Jensdatters død og begravelse i 1884
Karoline er moren til Berthe - no doubt about it - hun dør i 1884
Karoline Jensdatters død og begravelse i 1884
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Og her er nedkomsten som var så vanskelig for Karoline at hun døde senere
Dåp i Nes 1884 - Karl nr. 21
Dåp i Nes 1884 - Karl nr. 21
Sist redigert av Laila Normann Christiansen den 14. november 2006 kl. 0.22, redigert 1 gang totalt.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Hei!
Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med informasjon siden jeg ser dere skriver om noe som kan ligne på Rundeneje/ Rundeneie. Jeg leter etter informasjon om slekt på Nes. De er ofte oppført i kirkebøker med navn/ stedsnavn Rundeneje.
Eks: se vedlagt fil for min oldemor Anna Mathilde (nr 11)
Kjenner dere til hva/ hvor Rundeneie er?
Jeg lurer også på om dere klarer å hjelpe meg å tyde enkelte ord i vedlegget også:
1) Siste ordet i kolonnen om foreldrene.
2) Etternavnet til fadder med fornavn Peter.
3) Siste ord i kolonnen om faddere.
4) Teksten i kolonnen med kommentar om uekte barn.
Blir veldig glad hvis dere kan hjelpe
Hilsen Hege
Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg med informasjon siden jeg ser dere skriver om noe som kan ligne på Rundeneje/ Rundeneie. Jeg leter etter informasjon om slekt på Nes. De er ofte oppført i kirkebøker med navn/ stedsnavn Rundeneje.
Eks: se vedlagt fil for min oldemor Anna Mathilde (nr 11)
Kjenner dere til hva/ hvor Rundeneie er?
Jeg lurer også på om dere klarer å hjelpe meg å tyde enkelte ord i vedlegget også:
1) Siste ordet i kolonnen om foreldrene.
2) Etternavnet til fadder med fornavn Peter.
3) Siste ord i kolonnen om faddere.
4) Teksten i kolonnen med kommentar om uekte barn.
Blir veldig glad hvis dere kan hjelpe

Hilsen Hege
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
hei
Klarer ikke alt her, men kan ta noe.
1. Siste ordet i kolonnen med foreldrene _tror_ jeg er sammenviet, selv om den s`en likner mer en h i mine øyne. Tok et søk i FS siden kirkebøkene er umulige for tiden, og dette paret giftet seg faktisk 2. jan 1881 i Nes, Akershus.
2. Fadderen Peter Nilsen ib (ibidem, samme sted,- han bodde altså på Rundeneje, samme sted som fadderen før ham)
3. Drogneseje eller Dragneseje etter fadderen Gustaf Olsen.
4. af faderen, begges ?????? leiermaal
Jeg er lite lokalkjent og kan ikke si hvor Runden ligger, men det skal være i Østgaard skolekrets i ft1865: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1220#ovre
Ordet eje eller eie hengt på et gårdsnavn betyr at de bodde på område eller plass tilhørende den gården. (som eie i eiendom)
mvh
Linda

Klarer ikke alt her, men kan ta noe.
1. Siste ordet i kolonnen med foreldrene _tror_ jeg er sammenviet, selv om den s`en likner mer en h i mine øyne. Tok et søk i FS siden kirkebøkene er umulige for tiden, og dette paret giftet seg faktisk 2. jan 1881 i Nes, Akershus.
2. Fadderen Peter Nilsen ib (ibidem, samme sted,- han bodde altså på Rundeneje, samme sted som fadderen før ham)
3. Drogneseje eller Dragneseje etter fadderen Gustaf Olsen.
4. af faderen, begges ?????? leiermaal
Jeg er lite lokalkjent og kan ikke si hvor Runden ligger, men det skal være i Østgaard skolekrets i ft1865: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =1220#ovre
Ordet eje eller eie hengt på et gårdsnavn betyr at de bodde på område eller plass tilhørende den gården. (som eie i eiendom)
mvh
Linda
Tusen takk for hjelpen
Da kommer jeg litt videre
Hege

Da kommer jeg litt videre

Hege
-
- Sted: ÅRNES
- Kontakt:
Drognes gård finnes på Årnes også i dag. Selvom mye av gården er solgt ut til boligformål, så er den i drift. Runni gård eksisterer ikke lenger, men hovedhuset drives i dag som restaurant og selskapslokaler.
mvh
Sven
mvh
Sven
Hei og takk for informasjon!
Kjenner du til om Runni gård og Runden, er samme sted?
Kjenner så vidt til Runni, men har ikke funnet noe om Runden, unntatt at det ofte står oppført Rundeneje i kirkebøker i Nes. Jeg har lurt litt på om det er 2 forskjellige steder, siden slekten min alltid står i Nes kirkebøker og ikke Årnes. Hva tror du?
Kjenner du til om Runni gård og Runden, er samme sted?
Kjenner så vidt til Runni, men har ikke funnet noe om Runden, unntatt at det ofte står oppført Rundeneje i kirkebøker i Nes. Jeg har lurt litt på om det er 2 forskjellige steder, siden slekten min alltid står i Nes kirkebøker og ikke Årnes. Hva tror du?
-
- Kontakt:
Runden er et familienavn på Nes, men jeg vet ikke om noen gård som heter Runden. I så fall skulle den nok ligge på Vormsund, og tilhører derfor Nes kirke. Det finnes en gammel sag i nærheten av der jeg bor som heter Rundensagen, men vet ikke om det har noen sammenheng.
Hei.
Under ft 1865 var det en gard som het Runden i Østgaard krets (øst for Årnes), se: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1220#ovre
Jeg har en mistanke om at Runden en gang i perioden mellom ft 1865 og ft 1900 ble lagt inn under gården Aulie i samme krets. Rundensaga var en husmannsplass under Aulie i 1900.
Mvh
Morten
Under ft 1865 var det en gard som het Runden i Østgaard krets (øst for Årnes), se: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1220#ovre
Jeg har en mistanke om at Runden en gang i perioden mellom ft 1865 og ft 1900 ble lagt inn under gården Aulie i samme krets. Rundensaga var en husmannsplass under Aulie i 1900.
Mvh
Morten
-
- Kontakt:
Har akkurat snakket med en lokalhistoriker som skal sjekke opp dette for meg i morgen. Han mener at det fantes 2 Runden gårder hvorav den ene lå på Østgård. Den eksisterer ikke i dag. Han skal ringe meg i morgen å fortelle meg hvor de lå.
Årnes kirke ble bygget i 1887. Før 1887 tilhørte alle Nes kirke.
Kommer tilbake på dette i morgen.
Årnes kirke ble bygget i 1887. Før 1887 tilhørte alle Nes kirke.
Kommer tilbake på dette i morgen.
-
- Kontakt:
Hei,
Lokalhistorikeren sier at Runden også var et gammelt navn på Runni gård på 1700 tallet. På den tiden fantes 2 hovedgårder på Årnes, Årnes gård og Runni gård. Gårdene ble etterhvert delt opp i mindre gårder, og en av disse het visst nok Runden en periode og lå på Østgaard. Gårdene eksisterer ikke i dag. Det fantes også en del husmannsplasser som lå under disse gårdene, og det kan være at en av disse het Runden-eje. Vet ikke om dette hjalp så mye.
Lokalhistorikeren sier at Runden også var et gammelt navn på Runni gård på 1700 tallet. På den tiden fantes 2 hovedgårder på Årnes, Årnes gård og Runni gård. Gårdene ble etterhvert delt opp i mindre gårder, og en av disse het visst nok Runden en periode og lå på Østgaard. Gårdene eksisterer ikke i dag. Det fantes også en del husmannsplasser som lå under disse gårdene, og det kan være at en av disse het Runden-eje. Vet ikke om dette hjalp så mye.
Wow! Dette var spennende informasjon! Takk skal dere ha, nå skal jeg studere dette 

Det kan også være at noe av denne Runden gården på Østgård ble lagt til Henni (Hinden) på et eller annet tidspunkt. Det burde vel stå noe om dette i den rette bygdeboka for Nes?
Mvh
Morten
Mvh
Morten