Min tipoldemor Elen Sevrine Andersdatter f. 1822 i Vest Agder fikk tvillinger i Bergen i 1853. Disse var Sivert Severin og Elen Severine. I følge kirkebøkene var hun da enke etter Sjur Larsen Undeland. Jeg har kartlagt en del rundt denne tiden i Bergen, men sitter igjen med noen spørsmål

Hun giftet seg igjen med min tipoldefar baker Martinus Lassesen i 1856 i Korskirken i Bergen og et par/tre år senere flytter hun og mannen til Kabelvåg.
Det spesielle er at hun etterlater seg de to små tvillingene, dvs - Sivert Severin døde i juni 1859 så det er muligens kun Elen Severine som blir igjen sørpå da de flytter.
Elen Severine (d.e.) har også en sønn Eduard f. 1850, ha har annen far enn tvillingene og flytter med familien nordover. Så den eneste som ikke blir med er Elen f. 1853.
I 1865 er Elen d.y. fosterdatter på Ytstebø, Lindås hos Martinus Halvorsen og Brite Mikkelsdatter. Disse bor senere hos Elen og mannen Knud Knudsen (Dalland) på Toftene, Nedre Vaagenes.
Elen giftet seg med Knud i 1876 i Manger.
Ellers kan det se ut som en av fosterforeldrene eller slekt av dem bodde i samme område i Bergen som Elen Severine. Så jeg har vel trukket slutningen at tvillingene var fosterbarn hos Martinus og Brita før tipoldemor giftet seg med tipoldefar. Evt. at de var i slekt med tvillingenes far.
Jeg har kirkebokdata fra mye av det som er nevnt over, men håper at etterslekt eller andre som kjenner til noe av dette kunne hjelpe meg - samtidig har jeg også mye data om Elen Severines forfedre i Vest Agder, deler gjene informasjon med andre som har interesse av disse slektene.
Ville være interessant å få den videre historien rundt Elen Severine f. 1853, hun døde i Manger 1938, begravet på Sjur, Radøy.