Mari/Maren Christensdatter f. 1775 på Solberg i Gausdal.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn21758
Sted: SMØLA

Mari/Maren Christensdatter f. 1775 på Solberg i Gausdal.

Legg inn av dn21758 » 31. oktober 2010 kl. 8.56

Hei!

Denne Mari ble født på Søndre Solberg i Gausdal i 1775 og døpt i Bødal søndag mellom jul og nyttår s.å. Hennes foreldre var Christen Torgersen Søndre Solberg f. 1740, død under navnet "Christen Torgersen Oplending" i Molde i 1801, og kona Marit Olsdatter f. 1741 i Rokvamslien, men oppvokst på Søndre Solset.

Christen Torgersen og Marit Olsdatter hadde også sønnene:

Ole f. 1769 på Søndre Solberg, gift 1802 i Aukra med Ingeborg Kolbeinsdatter Restad. De bodde på Sandøy og hadde ikke barn.

Torger f. 1771 på Søndre Solberg, gift 1801 i Aukra med Anne Laurentze Jørgensdatter f. 1774 i Skodje. De ble bosatt på Ona og har etterslekt.

I 1801 bodde Christen, Marit og sønnen Torger på Haugene i Molde. Et oppfostringsbarn hadde de også, Peter Knudsen, 8 år gammel.

Jeg mener å tro at Mari er den "Maren Christensdtr" 16 år gammel som ble konfirmert i Molde kirke den 14. oktober 1792, men ellers har jeg ikke funnet ut mer om henne. Ikke finner jeg henne i folketellingen i 1801, hverken i Molde eller Aukra.

Jeg har også lurt på om oppfostringsbarnet Peter Knudsen kan være en sønn av Maren/Mari og at hun kan være død i barselseng, men dette blir bare spekulasjoner.

Håper at noen kan hjelpe meg med å finne ut mere om Mari/Maren. Kanskje var hun død før 1801, men jeg har ikke funnet henne som død i Bolsø kirkebok.

Så dette er en gåte.

Mvh. Kjell

Svar

Gå tilbake til «Molde»