Sr. Åge Pedersen på 1700-tallet-opphav?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Sr. Åge Pedersen på 1700-tallet-opphav?

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. september 2010 kl. 13.33

Jeg lurer på opphavet til Sr. Åge Pedersen. Han bodde i Molde på 1700-tallet og på sida Moldeglimt står det at han var fadder i 1727. Så vidt jeg forstår av Collins avskrifter antydes det at ei Susanne Kåsbøll på Bud kan ha vært ei søster av ham?

Årsaken til at jeg spør er et skifte på Grip i 1748 etter klokker Paul Pedersøn: folio 45a i skifteprotokoll for Nordmøre prosti 1741-1786
Klokkerens dattersønn, Peder Knutson, er nu paa Molde udi Romsdalen hos sin avdøde Moders Faderbroder Velfornemme Seigr. Aage Pedersøn. Sr. Åge Pedersen ble også formynder for denne gutten.

Dette betyr at klokkeren på Grip, Paul Pedersen og Sr. Åge Pedersen i Molde var brødre. Er det noen forbindelser til Kåsbøll eller er opphavet ukjent?
:) Tore

Tore Kristiansen

Re: Sr. Åge Pedersen på 1700-tallet-opphav?

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. september 2010 kl. 13.40

Jeg kom på at jeg kunne ha sjekket noen av disse kildene som Collin har brukt, før jeg spurte.

Og i skiftet etter Anne Cimber, enka etter Sr. Åge Pedersen, som begynner på side 727 i skifteprotokoll for Molde 1768-1787 står Susanna Kåsbøll som den eneste dattera av Anne og Åge. Ikke søstra hans. Da ble vel hun kalt opp etter ei Susanna Kåsbøll. Da kan Kåsbøll være et blindspor.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 21. september 2010 kl. 13.56

FT1701 Molde:
Peder Paulsen 44 år med sønnene Paul Pedersen 16 år og Aage Pedersen 15 år

Foreldra til Peder meiner eg er Paul Sørensen Båtsmann (ca. 1620 – sk. 20/9 1680)
Gift med Margrethe Pedersdatter.

Folkeskatten for Molde Ladested anno 1681
Belangende min familie, da er ieg som en fattig enche med mine Børn ofer 12 aar, nemlig tvende sønner, og J datter self fierde, men hvad min datter Kirsten belanger, veed ieg icke at kand regnes i min Familie, eftersom hun er trolovet enn mand paa Sundmør, detz til Witterlighed under min Søns haand.
Datum Molde 9 Febr: 1681.
Peder Pouisen eghd. Sønnen
Margrete SI. Poffvel Søffrensens Moderen.

Men 100% sikker er eg sjølvsagt ikkje - det er berre ein teori eg har, det kan jo vere tilfeldigheter.

Eg har ofte lurt på kvar Paul vart av - no fekk eg truleg forklaring på det.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. september 2010 kl. 16.51

Ja, dette var artig. :)

Navnet Båtsmann har jeg sett i skifteprotokollene for Nordmøre på 1680-tallet også. Det var en på Brattværet på Smøla som het Bård Olsen Båtsmann og i Lillefosen som het Ole Stensen Båtsmann. Sistnevnte var kjøpmann, drev et stort hus og eide mange garder.
Men Båtsmann var vel et yrke som enkelte tok til slektsnavn og det er vel lite trolig at de ulike var i slekt med hverandre.

Jeg har leita gjennom sjørullene for 1704 for Romsdal fogderi uten å finne Paul Pedersen. Han var heller ikke på Grip eller i Lillefosen i sjørullene. Men broren, Åge Pedersen, fant jeg i ungdomsrullen for Molde. :!:
Han står på nr. 463, 14 år gammel og var født i Molde og bopel i Molde. Sjørullen da disse guttene ble registrert var datert 17. april 1704. Det står en merknad på ham, og jeg legger den ved også: 1707 gik herfra med Skipr ? til Frankrig
Hvilken skipper han reiste med, ser du sikkert lettere enn jeg som ikke er så godt kjent med Moldeskippere. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 24. oktober 2010 kl. 17.36

Jeg blar gjennom noen skifter fra Kleive for tida, og der går igjen navnet til Åge Pedersen. Han var kreditor i mange av skiftene fra Kleive både på 1720- og 1740-tallet. Det var ikke store beløpene han krevde, så det må ha vært for kjøpte varer.
Drev han stort som handelsmann i Molde?

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 24. oktober 2010 kl. 19.10

Eg veit ikkje kor stort han dreiv på som handelsmann, men eg og har merkt meg at han hadde tilgode småsummar ute på bygdene. Det er overraskande lite å finne i kjeldene om Aage Pedersen.

Begge sonene dreiv handel, Niels Piersen i Molde, Peder Aagesen hovedsaklig i fiskeværet Bud og svigersonen Hans Jacobsen Lund i Molde. Så det er ikkje så usannsynleg at Aage også dreiv handel. Povel Båtsmann var jo også ein kjent handelsmann på 1600-talet og skiftet etter ham er vel det eldste i Molde som fortel om kva varer han hadde.

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 26. oktober 2010 kl. 11.18

Jeg vet ikke om du har dette, John, men jeg finner det ikke nevnt på Moldefolk under Susanna Kaasbøl. Hun ble døpt på høyresida i 1725: Veøy, Ministerialbok nr. 547A01 (1721-1764), Kronologisk liste 1725, side 62-63. fredagen d 27 Juli i Molde Kirke! Døbt Aage Pedersøns D. Susanna Kosbøl.

Fant det da jeg leita etter noen helt andre folk. :)

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 31. oktober 2010 kl. 13.22

Det er mulig dette er lite relevant i forhold til hans opphav (og kanskje kjent fra før), men Sr. Aage Pedersen er nevnt i fire skifter etter hverandre i 1752 - i to av dem som formynder. Alle skiftene er i Molde sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 01 , 1748-1768

Nr 1, sidene 68-71: Skifte etter "Søren Knudsøn på Houen". Enke Anne Erichsdatter. Børn: 1) Knud Sørensen død og efterladt sig en Søn Peder Knudsøn gl: 12 aar hvis Formynder er Sr Aage Pedersen. osv.

Nr 2, sidene 71-102: Skifte etter "Hospitals Forstander Sr Morten Lÿng". Enke Madamme Maren Festman. ... afdødes efterladte tvende Døttre nemlig 1) Ingeborg Lÿng gl: 19 Aar Formynder Sr Lorentz Holst, 2) Malena Christina gl. 16 Aar Formynder Sr Aage Pedersen. Enkens verge er Fogden Sr Jacob Andreas Eeg. Sr Aage Pedersen nevnes flere steder, f.eks. s.78/79/83.

Nr 3, sidene 102-104: Skifte etter "Knud Hansen udi Krÿbben". På sidene 103/104 nevnes Sr Aage, men det gjelder vel (?) bare krav i boet (og slike krav ser jeg er kjent fra før).

Nr 4, sidene 104-145: Skifte etter "Jacob Mortensen Schultz". Jeg vet ikke hvilken rolle Sr Aage spiller i dette skiftet, muligens bare krav i boet, men jeg merket meg side 115 med bla "Molde d 18 Novb. 1752 Aage Pedersen" (han kalles Sr Aage Pedersen under pkt 14 på samme side).
Det mest interessante for meg ved dette skiftet var det som starter nederst på side 111 under "Jordegods". På sidene 112-113 får vi bl.a. plassert flere personer på gårder innover i Kleive - Osen - Gussiåsen, noe som kan være aktuelt også for to andre tråder under dette forumet.

Jeg vet ikke om dette hjalp noe særlig.
---------
Mvh Roy

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 24. november 2010 kl. 1.02

Det er vel greit å samle opplysninger om Aage Pedersen her, når det først er en tråd om ham?
Barn.
I flg. Collin (Aarønes side om Aage Pedersen) har Aage og Anne Nielsdatter Cimber sønnen Nils, mens sønnen Peder Nielsen er Annes sønn fra første ekteskap. Så påviser Tore i sitt innlegg fra 26/10 datteren deres Susanna Kaasbøl f.1725. Men, da har de allerede fått sønnen Jens, som døpes i Molde kirke 04 Okt 1723 (Veøy mini 1721-64, s.39, midten).
Fadderskap.
1: Den 26 Des 1725 i Molde kirke (Veøy mini 1721-64, s.67, nede) ved dåpen til Petter Larssøns sønn Lauridtz, er Aage Pederssøn fadder. Det er også bl.a. en Anna Pedersdatter. Samme dag er en Madtz Pederssøn fadder for Erich Erichssøns sønn Erich.
2: Den 24 Aug 1732 i Bolsøy kirke (Veøy mini 1721-64, s.129, nederst) ved dåpen til Johan Hysings sønn Johan, er Aage Pederssøn fadder.
3: Den 01 Jul 1740 (Veøy mini 1721-64, s.206, midten) ved dåpen til Knud Søfrensens sønn Peder, er ”Anne Aage Pederssøns” fadder. Jeg vet ikke om det betyr at det er Aages kone Anne som er fadder, eller om det er begge to.
-------
Mvh Roy

Svar

Gå tilbake til «Molde»