Fra dødsfall til begravelse
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: ROSSFJORDSTRAUMEN
Fra dødsfall til begravelse
Hei
Har tidligere vært borti at den ofte kunne gå litt tid imellom dødsfall og begravelse, særlig i bygdene der presten ikke var innom så ofte, men det var snakk om måneder ikke år.
Men min 3xtippoldefar, Gulbrand Olsen, død I Fasten 1828 - gravlagt 08.06.1834. Nr. 43:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-193
Det har jo vært mange begravelser i løpet av denne tiden, så hva kan være grunnen til at hans tok så lang tid?
Her er avskriften på rhd.uit; http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=106836
Hilsen Trine Lise
Har tidligere vært borti at den ofte kunne gå litt tid imellom dødsfall og begravelse, særlig i bygdene der presten ikke var innom så ofte, men det var snakk om måneder ikke år.
Men min 3xtippoldefar, Gulbrand Olsen, død I Fasten 1828 - gravlagt 08.06.1834. Nr. 43:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-193
Det har jo vært mange begravelser i løpet av denne tiden, så hva kan være grunnen til at hans tok så lang tid?
Her er avskriften på rhd.uit; http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=106836
Hilsen Trine Lise
Sist redigert av Trine Lise Jensen den 11. oktober 2010 kl. 23.45, redigert 1 gang totalt.
Den som ikke spør, får heller ikke svar..
Re: Fra dødsfall til begravelse
Ville tro det er snakk om to forskjellige personer med samme navn. Kanskje din var begravet annet sted?
- Paul Johan Hals
Nr 45, Peder Johansen døde i 1829.
Begravelsen skjedde nok kort tid etter dødsfallet, men jordpåkastelsen kan ha skjedd lenge etterpå. Det beror på når presten fikk melding om dødsfallet og var tilstede på denne kirkegården.
Mvh Paul
Begravelsen skjedde nok kort tid etter dødsfallet, men jordpåkastelsen kan ha skjedd lenge etterpå. Det beror på når presten fikk melding om dødsfallet og var tilstede på denne kirkegården.
Mvh Paul
-
Kan ikke se at det er andre Gulbrand Olsen i samme tidsrommet her, men alderen oppgitt ved dødsfall; 80 Aar, er tilnærmet riktig dersom han døde 1834.
Gulbrand var nyrydder først på Brandskognes, siden på Rydningen (i dag kalt Rønningen).
Ene sønnen overtok Brandskognes mot at foreldrene skulle få kår. Mens tre av døtrene bosatte seg på Rydningen.
Så jeg tror ikke det er feil Gulbrand Olsen..
Hilsen Trine Lise
Gulbrand var nyrydder først på Brandskognes, siden på Rydningen (i dag kalt Rønningen).
Ene sønnen overtok Brandskognes mot at foreldrene skulle få kår. Mens tre av døtrene bosatte seg på Rydningen.
Så jeg tror ikke det er feil Gulbrand Olsen..
Hilsen Trine Lise
-
Det ser bare ut til at presten har vært i området i mellomtiden, da det er flere som er gravlagt da, mens noen, som Gulbrand, ikke er nevnt før 1834..
Kan det være at presten ikke har fått beskjed om enkelte av dødsfallene, eller?
Hilsen Trine Lise
Kan det være at presten ikke har fått beskjed om enkelte av dødsfallene, eller?
Hilsen Trine Lise
- Paul Johan Hals
Det er vel det som er mest sannsynlig. Det at det ikke er noen dato, men bare at det var i fasten tyder på at det tok lang tid før presten fikk beskjed.
- og , en ting til (for å gjøre forvirringen komplett). Hvis det gikk flere år kan en ikke se bort fra at de pårørende, eller hvem det nå var som informerte presten, husket at Gulbrand døde i fasten, men kan ha tatt feil av året.
Mvh Paul
- og , en ting til (for å gjøre forvirringen komplett). Hvis det gikk flere år kan en ikke se bort fra at de pårørende, eller hvem det nå var som informerte presten, husket at Gulbrand døde i fasten, men kan ha tatt feil av året.
Mvh Paul
-
Kanskje det er så enkelt, Paul Johan
Takk for innspill!
Hilsen Trine Lise

Takk for innspill!
Hilsen Trine Lise
-
- Sted: VETTRE
Det ser ut som at det er bevart dødslister i arkivet etter sorenskriveren (http://arkivverket.no/arkivverket/Arkiv ... artementet).
Er du heldig finner du dødsdatoen der!
Er du heldig finner du dødsdatoen der!
-
Hei Erlend
Dette ser kjempespennende ut. Forsøkte meg på den adressen du gav, men kom ikke gjennom (måtte endre url??), så jeg må nok ta helga til hjelp for å se om jeg klarer å finne noe. Takk for tipset
Hilsen Trine Lise
Dette ser kjempespennende ut. Forsøkte meg på den adressen du gav, men kom ikke gjennom (måtte endre url??), så jeg må nok ta helga til hjelp for å se om jeg klarer å finne noe. Takk for tipset

Hilsen Trine Lise