Elvine Rødahl
Moderator: MOD_Østfold
Elvine Rødahl
Jeg sitter med Nohre/Johansen/Christiansen slekten og har funnet ut at ved samme grav på Moss Kirke ligger/lå en Elvine Rødahl sammen med Johan Henrik Nohre og Valborg Charlotte Nohre. Dette har jeg fra en titt i kirkeboka på Moss Kapell.
Johan er født i 1846, og hans kone Valborg født i 1850.
Elvine derimot er gift i 1905. Så min første tanke er at hun er et barnebarn. Men finner henne ikke i rekkene. Så det kan være å anta at hun kan være inngiftet også. Men navnet Rødahl finnes ikke i slekten så langt av hva jeg har funnet.
Rødahl/Rødal/Røddal har jeg funnet i Vestby. Men heller ingen kobling her.
Johan var født i Moss men står registrert i folketellingen for Nesodden. Valborg er fra Oslo.
Nore gård ligger like ved Patterød i Moss.
Jeg trenger ikke noe spesielt med opplysninger rundt disse, men Elvine er den jeg ser etter.
Jeg ser også etter en Agnes som var gift med Johan og Valborgs sønn, Hjalmar Antonius Nohre. All informasjon jeg har om hans kone er at hun heter Agnes.
Et siste spørsmål er. Hvor i Moss lå "søndre bergstedet" ?
Johan er født i 1846, og hans kone Valborg født i 1850.
Elvine derimot er gift i 1905. Så min første tanke er at hun er et barnebarn. Men finner henne ikke i rekkene. Så det kan være å anta at hun kan være inngiftet også. Men navnet Rødahl finnes ikke i slekten så langt av hva jeg har funnet.
Rødahl/Rødal/Røddal har jeg funnet i Vestby. Men heller ingen kobling her.
Johan var født i Moss men står registrert i folketellingen for Nesodden. Valborg er fra Oslo.
Nore gård ligger like ved Patterød i Moss.
Jeg trenger ikke noe spesielt med opplysninger rundt disse, men Elvine er den jeg ser etter.
Jeg ser også etter en Agnes som var gift med Johan og Valborgs sønn, Hjalmar Antonius Nohre. All informasjon jeg har om hans kone er at hun heter Agnes.
Et siste spørsmål er. Hvor i Moss lå "søndre bergstedet" ?
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Elvine Rødahl
Hei
Elvine var vel født i 1905, ikke gift?
Her er utskrift fra Gravminner i Norge:
3212113 Elvine Rødahl 1905 1954 M1 10 006 Moss Moss Moss
Og i samme grav ligger, som du sier, Valborg og Johan Nohre.
Hjalmar Nohres gravminne:
3204169 Hjalmar Nohre 1880 1941 C 05 005 Moss Moss Moss
Mvh
Vigdis
Elvine var vel født i 1905, ikke gift?
Her er utskrift fra Gravminner i Norge:
3212113 Elvine Rødahl 1905 1954 M1 10 006 Moss Moss Moss
Og i samme grav ligger, som du sier, Valborg og Johan Nohre.
Hjalmar Nohres gravminne:
Mvh
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 30. september 2010 kl. 23.50, redigert 1 gang totalt.
-
I samme grav som Hjalmar ligger også disse personer:
3204167 Ellen Marie Johansen 1852 1916 C 05 005 Moss Moss Moss
3204168 Gulbrand Edvard Johansen 1849 1917 C 05 005 Moss Moss Moss
3204170 Karoline Olsen 1861 1941 C 05 005 Moss Moss Moss
Kan det være at de første gravene har blitt slettet, og så har man brukt gravene omigjen? Det er jo en del år mellom 1917 og 1941. At det da betyr at det ikke trenger å være slektskap mellom de som ligger i samme graven?
Mvh
Vigdis
3204167 Ellen Marie Johansen 1852 1916 C 05 005 Moss Moss Moss
3204168 Gulbrand Edvard Johansen 1849 1917 C 05 005 Moss Moss Moss
3204170 Karoline Olsen 1861 1941 C 05 005 Moss Moss Moss
Kan det være at de første gravene har blitt slettet, og så har man brukt gravene omigjen? Det er jo en del år mellom 1917 og 1941. At det da betyr at det ikke trenger å være slektskap mellom de som ligger i samme graven?
Mvh
Vigdis
-
Jeg vet at du ikke var interessert i opplysninger om Johan og Valborg, kun Elvine og Agnes. Men legger likevel ut familien i FT-1900, i håp om at det kan hjelpe oss videre i letingen etter Elvine og Agnes.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =3826#ovre
Mvh
Vigdis
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =3826#ovre
Mvh
Vigdis
-
Hei
Det bor en Rødahl i Moss. Du finner vedkommende ved å søke i http://www.skattelister.no. Skriv Rødahl Moss, så dukker det opp to personer, den ene er død, mens den andre lever.
Det kan kanskje være en ide å ta kontakt med vedkommende?
Mvh
Vigdis
Det bor en Rødahl i Moss. Du finner vedkommende ved å søke i http://www.skattelister.no. Skriv Rødahl Moss, så dukker det opp to personer, den ene er død, mens den andre lever.
Det kan kanskje være en ide å ta kontakt med vedkommende?
Mvh
Vigdis
Hei Vigdis!
Tusen takk for svar.
Det er ikke helt umulig det du beskriver med fornyede gravplasser. Men i følge info jeg fant i kirkeboka på kapellet og det de har på i pc arkivet ble steinen til Johan/Valborg/Elvira flyttet først etter Elviras død. At hun står alene trenger ikke bety hun er ugift.
Samme gjelder Hjalmar. Han lå også alene og hans sten ble fjernet i 1977.
Ellers er etternavn fra gravregisteret det inngiftede navnet på jentene. Så derfor kan jeg anta at Elvine er inngiftet Rødahl. Og hadde et annet pikenavn. Men er dette jeg jobber med å finne ut av
Og takk for FT linken. Men jeg har allerede vært igjennom alt dette og funnet slekten tilbake til 1600 tallet så langt
Men som som sagt, Agnes og Elvine forblir et lite mysterium så langt.
Ellers vet jeg at hovedtyngden av denne grenen var medlemmer av den Evangeliske Lutherske Frikirke.
Vet ikke om det finnes noe eget arkiv for dette?
Arve
Tusen takk for svar.
Det er ikke helt umulig det du beskriver med fornyede gravplasser. Men i følge info jeg fant i kirkeboka på kapellet og det de har på i pc arkivet ble steinen til Johan/Valborg/Elvira flyttet først etter Elviras død. At hun står alene trenger ikke bety hun er ugift.
Samme gjelder Hjalmar. Han lå også alene og hans sten ble fjernet i 1977.
Ellers er etternavn fra gravregisteret det inngiftede navnet på jentene. Så derfor kan jeg anta at Elvine er inngiftet Rødahl. Og hadde et annet pikenavn. Men er dette jeg jobber med å finne ut av

Og takk for FT linken. Men jeg har allerede vært igjennom alt dette og funnet slekten tilbake til 1600 tallet så langt

Ellers vet jeg at hovedtyngden av denne grenen var medlemmer av den Evangeliske Lutherske Frikirke.
Vet ikke om det finnes noe eget arkiv for dette?
Arve
Det finnes en del Rødahl rundt i distriktet.. Gule sider er et godt redskap. Det samme er Facebook. Sender ofte ut brev til personer med navn jeg ser etter. Som oftest har de en eller annen i familien som har drevet med eller driver med sin slekt. Så Face har uante bruksområder
Takk for at du står på :=))

Takk for at du står på :=))
Hei. Har du dødsdato for noen av de som finnes i samme grav som Elvine ? Jeg har dødsfallprotokollene for Moss. De går frem til 1943 og dermed kan jeg ikke se hva som står om Elvine siden hun dør i 1954. Men kanskje for noen av de andre.
I 1900 er det som du nevner noen Rødahl i Vestby. 3 av de som i 1900 finnes i Vestby, finnes i 1909 på en oversikt over stemmeberettigede i Moss. Nemlig Anton Johannes Rødahl f 1876 Handelsbetjent, adr: Klostergata 11 i Moss. Den andre er Karoline Amalie f 1882 husbestyrerinde på samme adresse og den tredje er Johan Kristian f 1882 Handlende , også han samme adresse. Det står ikke noe om at noen av disse er gift.
I tillegg finnes i samme oversikt på adressen verket 5 følgende ektepar:
Johannes Juliussen Rødahl f 1873 sagarbeider og hans hustru Julie f 1873.
Jeg er ikke sikker på om dette hjelper deg så mye, men ville nå allikevel nevne navnene for deg. MVH Anne Lene Hagen
I 1900 er det som du nevner noen Rødahl i Vestby. 3 av de som i 1900 finnes i Vestby, finnes i 1909 på en oversikt over stemmeberettigede i Moss. Nemlig Anton Johannes Rødahl f 1876 Handelsbetjent, adr: Klostergata 11 i Moss. Den andre er Karoline Amalie f 1882 husbestyrerinde på samme adresse og den tredje er Johan Kristian f 1882 Handlende , også han samme adresse. Det står ikke noe om at noen av disse er gift.
I tillegg finnes i samme oversikt på adressen verket 5 følgende ektepar:
Johannes Juliussen Rødahl f 1873 sagarbeider og hans hustru Julie f 1873.
Jeg er ikke sikker på om dette hjelper deg så mye, men ville nå allikevel nevne navnene for deg. MVH Anne Lene Hagen
Hei Anne Lene!
Takker for nye tips
Dødsdatoer er:
Johan - 1929 og Valborg 1931.
Skal gå grundig igjennom dine andre opplysninger
Arve
Takker for nye tips

Dødsdatoer er:
Johan - 1929 og Valborg 1931.
Skal gå grundig igjennom dine andre opplysninger

Arve
Har funnet en Evine, og ikke Elvine.
Evine Nohre k b fl ug Off. forsørget 89
Jeg vet ikke hva FL betyr, men om det har noe med adopsjon å gjøre f,eks så er det nok henne.
Her i folketellingen 1900...
Om noen kan hjelpe meg ut ang FL.
Evine Nohre k b fl ug Off. forsørget 89
Jeg vet ikke hva FL betyr, men om det har noe med adopsjon å gjøre f,eks så er det nok henne.
Her i folketellingen 1900...
Om noen kan hjelpe meg ut ang FL.
-
- Sted: ÅMOT
Forkortelser i folketellinga digitalarkivet.no/1900/forkort.htm
fl
losjerende, hørende til familien (ikke nødvendigvis slektning!)
Da var i grunn det mysteriet løst.
Tusen takk for alle tips
losjerende, hørende til familien (ikke nødvendigvis slektning!)
Da var i grunn det mysteriet løst.
Tusen takk for alle tips