Thora Paulsdatter Haverstad - hvor tok hun veien?
Moderator: MOD_Oppland
-
- Sted: MJØNDALEN
Thora Paulsdatter Haverstad - hvor tok hun veien?
Thora Paulsdatter Haverstad - er født 16 juli 1884 og konfirmert i Sør Fron 22 april 1900
På FT 1900 for Sør Fron er hun oppført som skoleelev og bosatt på Løkka Føderådsbruk.
Det er Thora jeg søker kunnskap om - resten av søskene samt foreldrene hennes har jeg oversikt over.
Arvid D.
På FT 1900 for Sør Fron er hun oppført som skoleelev og bosatt på Løkka Føderådsbruk.
Det er Thora jeg søker kunnskap om - resten av søskene samt foreldrene hennes har jeg oversikt over.
Arvid D.
Re: Thora Paulsdatter Haverstad - hvor tok hun veien?
Hei Arvid.
Jeg lette opp denne Thora Paulsdatter Haverstad i klokkerbok på konfirmasjonen - finner ingen på dine oppgitte data, men finner denne.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Fron, Klokkerbok nr. 4 (1896-1911), Konfirmerte 1901, side 146.
Konfirmant nr. 1 født 16. juli 1886 - ikke 1884. Datoen for konfirmasjoen er heller ikke 22. april. Om du har funnet noe annet så kan du jo legge ut lenker til de kirkebøkene
Dåpen forteller også 1886.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Fron, Klokkerbok nr. 3 (1884-1896), Fødte og døpte 1886, side 55-56.
Dåp nr. 29
Jeg finner ikke tilsvarende dåp med dine opplysninger i 1884.
Dessuten - hvor har du selv lett etter Thora?
Folketellingen 1900 La ut link til FT også - enklere å få hjelp når det er lenker til opplysningene.
Jeg lette opp denne Thora Paulsdatter Haverstad i klokkerbok på konfirmasjonen - finner ingen på dine oppgitte data, men finner denne.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Fron, Klokkerbok nr. 4 (1896-1911), Konfirmerte 1901, side 146.
Konfirmant nr. 1 født 16. juli 1886 - ikke 1884. Datoen for konfirmasjoen er heller ikke 22. april. Om du har funnet noe annet så kan du jo legge ut lenker til de kirkebøkene

Dåpen forteller også 1886.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Fron, Klokkerbok nr. 3 (1884-1896), Fødte og døpte 1886, side 55-56.
Dåp nr. 29
Jeg finner ikke tilsvarende dåp med dine opplysninger i 1884.
Dessuten - hvor har du selv lett etter Thora?
Folketellingen 1900 La ut link til FT også - enklere å få hjelp når det er lenker til opplysningene.
Lillian Kristiansen
-
Hei Takker
Rent umiddelbart - jeg må dobbelsjekke mine notater- er ikke umulig at jeg har gjort noe feil med hensyn til de datoer jeg har oppgitt
Jeg har etter 1900 søkt i kirkebøkene for Sør Fron frem til 1911 mht giftermål og eller dødsfall likeledes over emigrerte. Det siste fordi flere av hennes søsken har emigrert.
Arvid D
Rent umiddelbart - jeg må dobbelsjekke mine notater- er ikke umulig at jeg har gjort noe feil med hensyn til de datoer jeg har oppgitt
Jeg har etter 1900 søkt i kirkebøkene for Sør Fron frem til 1911 mht giftermål og eller dødsfall likeledes over emigrerte. Det siste fordi flere av hennes søsken har emigrert.
Arvid D
Hei igjen Arvid.
Jeg tenkte også USA for jeg har vært borti mange Haverstad der borte. Har du ellers sett i bygdeboken for Sør - Fron? Det er ikke med alt som burde(min mening) vært med der, men....
Jeg har vært med under registreringen av kirkebøkene i FRON på nittitallet derfor interessen for Fron
Jeg tenkte også USA for jeg har vært borti mange Haverstad der borte. Har du ellers sett i bygdeboken for Sør - Fron? Det er ikke med alt som burde(min mening) vært med der, men....
Jeg har vært med under registreringen av kirkebøkene i FRON på nittitallet derfor interessen for Fron

Lillian Kristiansen
-
Hei
Takkker for korrigering - født år 1886 er korrekt her har jeg skrevet feil.
Da det så gjelder konfirmasjonsdato - så er det du skriver helt rett. Dette viser at en må være pinlig nøye når når en ikke har lokalkunnskap. Ser du klokkerboken for Sør Fron 1895 - 1911 side 143 - så finner du feilen min der. Igjen takk for korrigering.
Da det gjelder bøkene for Fron så har ikke jeg funnet noe større hjelp. Boken for Sør Fron viser historien til Haverstad gårdene - men i motsetning til andre bøker - eksempelvis Radøy som jeg i hovedsak jobber med - sier de lite om folkene som bodde på Haverstad bortsett fra eierne av gårdene.
Arvid D.[/list]
Takkker for korrigering - født år 1886 er korrekt her har jeg skrevet feil.
Da det så gjelder konfirmasjonsdato - så er det du skriver helt rett. Dette viser at en må være pinlig nøye når når en ikke har lokalkunnskap. Ser du klokkerboken for Sør Fron 1895 - 1911 side 143 - så finner du feilen min der. Igjen takk for korrigering.
Da det gjelder bøkene for Fron så har ikke jeg funnet noe større hjelp. Boken for Sør Fron viser historien til Haverstad gårdene - men i motsetning til andre bøker - eksempelvis Radøy som jeg i hovedsak jobber med - sier de lite om folkene som bodde på Haverstad bortsett fra eierne av gårdene.
Arvid D.[/list]
Hei igjen Arvid.
Fort gjort å "blingse" - du er ikke alene om det
Er enig med deg i det med bygdebøkene - dessverre er det slik for mange steder i Norge, men det kommer vel noe litt bedre etter hvert - ihvertfall mange steder.
Skal se litt - 2 par øyne " ser bedre enn ett.
Skal se litt i USA også - det er ikke alle som er registrert i Emigrasjonsprotokollene heller - den er ikke fullstendig.
Fort gjort å "blingse" - du er ikke alene om det

Er enig med deg i det med bygdebøkene - dessverre er det slik for mange steder i Norge, men det kommer vel noe litt bedre etter hvert - ihvertfall mange steder.
Skal se litt - 2 par øyne " ser bedre enn ett.
Skal se litt i USA også - det er ikke alle som er registrert i Emigrasjonsprotokollene heller - den er ikke fullstendig.
Lillian Kristiansen
-
Hei Lillian
De var en ungeflokk på tilsammen 14
noen døde ungt - andre emigerte og et par stykke ble igjen i Norge. Den siste jeg har registrert som dro var Thora sin halvsøster Maria f 1897 emigrert 1914. Hun var yngst av ungeflokken
Skal ta en titt på Ringebu siden eldste bror Hans slo seg til der oppe. Har ellers sjekket Lillehammer i tilfelle hun har dradd dit.
Arvid D.
De var en ungeflokk på tilsammen 14
noen døde ungt - andre emigerte og et par stykke ble igjen i Norge. Den siste jeg har registrert som dro var Thora sin halvsøster Maria f 1897 emigrert 1914. Hun var yngst av ungeflokken
Skal ta en titt på Ringebu siden eldste bror Hans slo seg til der oppe. Har ellers sjekket Lillehammer i tilfelle hun har dradd dit.
Arvid D.
Hei Arvid.
Da er vel dette henne da?
1920 United States Federal Census
about Marie Haverstad Name: Marie Haverstad
[Marie Hatlestad]
Home in 1920: Duluth, St Louis, Minnesota
Estimated birth year: abt 1898
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Lodger
Father's Birth Place: Norway
Mother's Birth Place: Norway
Marital Status: Single
Race: White
Year of Immigration: 1914
Able to read: Yes
Able to Write: Yes
Da har hun i såfall muligens vært hjemme i 1930 og i 1947. Var hun Frisør?
Får ikke noe treff på Thora i første omgang - dessverre
Da er vel dette henne da?
[Marie Hatlestad]
Home in 1920: Duluth, St Louis, Minnesota
Estimated birth year: abt 1898
Relation to Head of House: Lodger
Marital Status: Single
Year of Immigration: 1914
Da har hun i såfall muligens vært hjemme i 1930 og i 1947. Var hun Frisør?
Får ikke noe treff på Thora i første omgang - dessverre

Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Har du denne? Stemmer ihvertfall med dåpen til Maria.
Social Security Death Index
SSN: 470-36-0699
Last Residence: 54868 Rice Lake, Barron, Wisconsin, United States of America
Born: 9 Feb 1897
Died: Mar 1984
State (Year) SSN issued: Minnesota (1952)
Jeg tror ikke Thora har reist til USA, men sikker er jeg ikke. Mange fra Fron dro også til Østerdalen.
Ingen Thora gift i denne ihvertfall.
Oppland fylke, Sør-Fron, Klokkerbok nr. 5 (1912-1930). Det hendte også at de giftet seg i Nord Fron. Har du sjekket Døde fra konfirmasjonen og utover?
Har du denne? Stemmer ihvertfall med dåpen til Maria.
Social Security Death Index
SSN: 470-36-0699
Last Residence: 54868 Rice Lake, Barron, Wisconsin, United States of America
Born: 9 Feb 1897
Died: Mar 1984
State (Year) SSN issued: Minnesota (1952)
Jeg tror ikke Thora har reist til USA, men sikker er jeg ikke. Mange fra Fron dro også til Østerdalen.
Ingen Thora gift i denne ihvertfall.
Oppland fylke, Sør-Fron, Klokkerbok nr. 5 (1912-1930). Det hendte også at de giftet seg i Nord Fron. Har du sjekket Døde fra konfirmasjonen og utover?
Lillian Kristiansen
-
God Morgen Lillian
Ser du driver med "nattarbeid". Maria den yngste har jeg - til en viss grad har jeg og oversikt over "amerikafarerne".
Da det gjelder Thora står jeg foreløpig fast. Får ta en skikkelig runde i første omgang i Fron i tillegg til Ringebu siden som sagt eldste broder bosatte seg etterhvert der.
Arvid D.
Ser du driver med "nattarbeid". Maria den yngste har jeg - til en viss grad har jeg og oversikt over "amerikafarerne".
Da det gjelder Thora står jeg foreløpig fast. Får ta en skikkelig runde i første omgang i Fron i tillegg til Ringebu siden som sagt eldste broder bosatte seg etterhvert der.
Arvid D.
Hei Arvid.
er det natta kl. 23.00 hos deg da
Nå kommer jo 1910 tellingen om ikke for lang tid - lever hun og er bosatt i Norge skulle hun dukke opp da.
Jeg regner med at du legger inn her om du skulle finne henne?
Hvor i Ringebu holder eldste broder til. Har mye stoff fra Ringebu pga at min 2 x tippoldemor er derfra.

Nå kommer jo 1910 tellingen om ikke for lang tid - lever hun og er bosatt i Norge skulle hun dukke opp da.
Jeg regner med at du legger inn her om du skulle finne henne?
Hvor i Ringebu holder eldste broder til. Har mye stoff fra Ringebu pga at min 2 x tippoldemor er derfra.
Lillian Kristiansen
Thora emigrerte til USA i mars 1901, knapt 15 år gammel, vart gift med en Torgrimson og fikk 6 barn.
Mvh
Jon Wistad
Mvh
Jon Wistad
Hei Jon.
Har du en link til den emigrasjon?
Kan det være denne i Cenus 1920?
about Thora Torgamsdy Name: Thora Torgamsdy
[Thora Torgrimson]
Home in 1920: Sand Creek, Dunn, Wisconsin
Estimated birth year: abt 1887
Relation to Head of House: Wife
Spouse's name: Henry M Torgamsdy
Marital Status: Married
Sex: Female
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Henry M Torgrimson 41
Thora Torgamsdy 33
Timothy Torgrimson 12
Philip D Torgrimson 9
Daniel H Torgrimson 6
Ruth V Torgrimson 3
[3 0/12]
Har du en link til den emigrasjon?
Kan det være denne i Cenus 1920?
about Thora Torgamsdy Name: Thora Torgamsdy
[Thora Torgrimson]
Home in 1920: Sand Creek, Dunn, Wisconsin
Spouse's name: Henry M Torgamsdy
Marital Status: Married
Sex: Female
Henry M Torgrimson 41
Thora Torgamsdy 33
Timothy Torgrimson 12
Philip D Torgrimson 9
Daniel H Torgrimson 6
Ruth V Torgrimson 3
[3 0/12]
Lillian Kristiansen
Vart først klar over denne etterlysinga idag, og ser at det blir klaga over manglar i bygdebøkene. Men i dette tilfellet var det berre å slå opp i Einar Hovdhaugen: Gardar og Slekter i Fron, Bind 1, Sør-Fron Side 450 under: Utvandra og utflytte frå Langlia til Amerika:
1901: Tora (riktignok utan "h") Paulsdtr Haverstad, 15 år.
Beste helsing
Wenche
1901: Tora (riktignok utan "h") Paulsdtr Haverstad, 15 år.
Beste helsing
Wenche
Hei Arvid.
I originalen på denne Census 1930 står det at Thora kom i 1901.
1930 United States Federal Census
about Thora Torgrimson Name: Thora Torgrimson
Home in 1930: Sand Creek, Dunn, Wisconsin
View Map
Spouse's name: Henry M Torgrimson
Occupation:
Education:
Military service:
Rent/home value:
Age at first marriage:
Parents' birthplace: View image
Henry M Torgrimson 52
Thora Torgrimson 43
Timotej Torgrimson 23
Philip A Torgrimson 19
Daniel H Torgrimson 16
Ruth V Torgrimson 13
Esther A Torgrimson 9
Helen I Torgrimson 5
I originalen på denne Census 1930 står det at Thora kom i 1901.
1930 United States Federal Census
about Thora Torgrimson Name: Thora Torgrimson
Home in 1930: Sand Creek, Dunn, Wisconsin
View Map
Spouse's name: Henry M Torgrimson
Occupation:
Education:
Military service:
Rent/home value:
Age at first marriage:
Parents' birthplace: View image
Henry M Torgrimson 52
Thora Torgrimson 43
Timotej Torgrimson 23
Philip A Torgrimson 19
Daniel H Torgrimson 16
Ruth V Torgrimson 13
Esther A Torgrimson 9
Helen I Torgrimson 5
Lillian Kristiansen
-
Innledningsvis - takker for all hjelp - Har og funnet Tora i emigrantprotokollen. Hun reiste over 22 mars 1901 - 5 dager etter konfirmasjonen.
til Wenche takker for referanse til Gard og slekter i Fron. Jeg er vant med at alle referanser står oppført under gardsnavnet - derfor min klaging. Her kan være mere i den boken enn hva jeg har vært klar over.
Til Lillian
Da det gjelder Ringebu/Norddølum
Eldste bror til Thora var Hans Paulsen Haverstad også nevnt som Hans P Haverstad.
Barna som alle var født i S Fron er
Paul
Berthe
Thora
Paul giftet seg med Berthe Jonsdatter 14 mars 1914 i Ringebu. Foreløpig funnet et barn Hallvard f 09 april 1917
Arvid D.
til Wenche takker for referanse til Gard og slekter i Fron. Jeg er vant med at alle referanser står oppført under gardsnavnet - derfor min klaging. Her kan være mere i den boken enn hva jeg har vært klar over.
Til Lillian
Da det gjelder Ringebu/Norddølum
Eldste bror til Thora var Hans Paulsen Haverstad også nevnt som Hans P Haverstad.
Barna som alle var født i S Fron er
Paul
Berthe
Thora
Paul giftet seg med Berthe Jonsdatter 14 mars 1914 i Ringebu. Foreløpig funnet et barn Hallvard f 09 april 1917
Arvid D.
Hei Arvid.
Merkelig at jeg ikke finner hennes emigrasjon - reiste hun ikke over Oslo/Kristiania?
Jeg bare fant Cenus 1920 og 1930 etter hva Jon skrev - dem er fra Ancestry.com. Du får si fra om du finner resten der borte sjøl eller trenger hjelp.
Angående Ringebu så tenkte jeg å se i gårdsboka jeg har + litt til. Skal bort i senteret mitt en tur etterpå - alle bøkene er der.
Har ellers mange av kirkebøkene i Ringebu på papir, men det er lenger tilbake og de ligger jo søkbare på DA også.
Mine aner er på Gunstad i Ringebu, men jeg kommer inn på flere gårder der oppe.
Merkelig at jeg ikke finner hennes emigrasjon - reiste hun ikke over Oslo/Kristiania?
Jeg bare fant Cenus 1920 og 1930 etter hva Jon skrev - dem er fra Ancestry.com. Du får si fra om du finner resten der borte sjøl eller trenger hjelp.
Angående Ringebu så tenkte jeg å se i gårdsboka jeg har + litt til. Skal bort i senteret mitt en tur etterpå - alle bøkene er der.
Har ellers mange av kirkebøkene i Ringebu på papir, men det er lenger tilbake og de ligger jo søkbare på DA også.
Mine aner er på Gunstad i Ringebu, men jeg kommer inn på flere gårder der oppe.
Sist redigert av dn12117 den 1. januar 2011 kl. 17.02, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen
-
Hei Lilllian
Her er Thora over Oslo
Hamn Nr. År Mnd. Dag Førenamn Etternamn Kjønn Stand Alder Bustad Reisemål Merknad Utlending Frakt Linje
132889 Oslo 0749 1901 Mars 22 Thora Hoverstad f u 15 S. Fron Wisconsin 2587 Norge 215,- Orlando
Da det gjelder denne "gravingen" gjør jeg dette for en tidligere kollega. Han vet forferdelig lite om slekten på morssiden siden hun døde veldig tidlig. Som han selv sier noen dro til Amerika - der er visstnok noe i Ringebu osv så jeg har derfor hjulpet ham med å finne ut av dette. Jeg kommer til å jobbe mere med Ringebu etterhvert.
Vil han ha opplysninger om Amerikafarerne så får han komme tilbake så får jeg se på det. Av totalt 14 barn var der 3 søsken igjen i Norge - hans bestemor som i en periode bodde i Brandbu- og to av hennes brødre en i Ringebu og en i Sør Fron. Resten enten døde tidlig eller dro til Amerika.
Så takk for all help Lillian
Arvid D.
Her er Thora over Oslo
Hamn Nr. År Mnd. Dag Førenamn Etternamn Kjønn Stand Alder Bustad Reisemål Merknad Utlending Frakt Linje
132889 Oslo 0749 1901 Mars 22 Thora Hoverstad f u 15 S. Fron Wisconsin 2587 Norge 215,- Orlando
Da det gjelder denne "gravingen" gjør jeg dette for en tidligere kollega. Han vet forferdelig lite om slekten på morssiden siden hun døde veldig tidlig. Som han selv sier noen dro til Amerika - der er visstnok noe i Ringebu osv så jeg har derfor hjulpet ham med å finne ut av dette. Jeg kommer til å jobbe mere med Ringebu etterhvert.
Vil han ha opplysninger om Amerikafarerne så får han komme tilbake så får jeg se på det. Av totalt 14 barn var der 3 søsken igjen i Norge - hans bestemor som i en periode bodde i Brandbu- og to av hennes brødre en i Ringebu og en i Sør Fron. Resten enten døde tidlig eller dro til Amerika.
Så takk for all help Lillian
Arvid D.
Hei Arvid.
Ja, da var det O´n i stedet for A´n som ødela søket mitt
Fant den nå, men det var kanskje derfor du ikke hadde funnet det før heller.
Thora til USA 1901
Kjekt å ha sånne venner som deg da
Alltid velkommen til å spørre om mere og finner jeg noe av interesse i Ringebu skal jeg si fra.
Ja, da var det O´n i stedet for A´n som ødela søket mitt

Fant den nå, men det var kanskje derfor du ikke hadde funnet det før heller.
Thora til USA 1901
Kjekt å ha sånne venner som deg da

Lillian Kristiansen
-
Takker Lillian
Må ta en liten pause så starter jeg med Ringebu. Min hovedinteresse og kunnskap ligger på Vestlandet i hovedsak Radøy og Bergens distriktet. Så tenger du noe der så kom gjerne med spørsmål.
Arvid D.
Må ta en liten pause så starter jeg med Ringebu. Min hovedinteresse og kunnskap ligger på Vestlandet i hovedsak Radøy og Bergens distriktet. Så tenger du noe der så kom gjerne med spørsmål.
Arvid D.
Hei Arvid.
Takker så mye for tilbudet
Det skal jeg ha i "bakhodet" 
Takker så mye for tilbudet

Lillian Kristiansen
Hei Arvid
Godt nyttår.
Fann meir om denne Thora og slekta hennar i Tor Onshus Ringebuslekter på nettet:
Link: http://onshus.no/TNG/getperson.php?personID=I45317 br />
Han har riktignok ført henne opp som Tora Pålsdtr, men eg har sjekka kyrkjeboka for Sør-Fron, og der er Thora inndørt med "h" og farens skrivemåte i "boka" er Paul. Har varsla Tor Onshus om dette, så han korrigerer nok opp i systemet sitt som ligg på nettet. Han pleier å bruke den skrivemåte dei er ført inn i "boka" med. Det kan jo hende at du har mye meir enn det som står hos Onshus, men da kan du jo sende ein mail til han om det, kanskje?
Mailadr. hans er: <[email protected]> eller du kan gå inn på sida til den einskilde der det øverst til høgre står "forslag til forandring".
Eg har det med å "dele" med meg det eg finn, for "alle" treng ikkje leite seg "blå" etter same opplysningar.
Beste helsing
Wenche
Godt nyttår.
Fann meir om denne Thora og slekta hennar i Tor Onshus Ringebuslekter på nettet:
Link: http://onshus.no/TNG/getperson.php?personID=I45317 br />
Han har riktignok ført henne opp som Tora Pålsdtr, men eg har sjekka kyrkjeboka for Sør-Fron, og der er Thora inndørt med "h" og farens skrivemåte i "boka" er Paul. Har varsla Tor Onshus om dette, så han korrigerer nok opp i systemet sitt som ligg på nettet. Han pleier å bruke den skrivemåte dei er ført inn i "boka" med. Det kan jo hende at du har mye meir enn det som står hos Onshus, men da kan du jo sende ein mail til han om det, kanskje?
Mailadr. hans er: <[email protected]> eller du kan gå inn på sida til den einskilde der det øverst til høgre står "forslag til forandring".
Eg har det med å "dele" med meg det eg finn, for "alle" treng ikkje leite seg "blå" etter same opplysningar.
Beste helsing
Wenche