Ole Bronken, del 2

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Bjørn Roar Thomassen
Sted: KONGSVINGER

Ole Bronken, del 2

Legg inn av Bjørn Roar Thomassen » 6. oktober 2010 kl. 9.46

Hei. Jeg la inn et spørsmål om Ole Bronken på forumet okt 2007.
Etter å ha finkjemmet kirkebøker og folketellinger har jeg funnet dette:

En Ole Gundersen er døpt 16. okt 1785 i Elverum ( foreldre Gunder Olsen Sveen og Ingebor Embretsdatter)
Lenke her:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 300130.jpg

I folketellinga for Elverum 1801 finner jeg Gunder og Ingebor på Sveen, ikke Ole.
I folketellinga for Løten 1801 finner jeg en Ole Gundersen på gården Wea, tjenestedreng 16 år.

Så kommer vi til spørsmålet: Er det noen sammenheng mellom Sveen - Wea - Bronken?
Er det noen som vet noe om slekten etter Gunder Olsen Sveen? Hvis Ole "forsvinner" er det vel trolig at jeg er på rett vei?

Som nevnt i mitt forrige spørsmål om Ole jobbet han som halvmåneblåser på festningen i Kongsvinger. Etter at han ble far til sitt andre uekte barn, ble han anmeldt til fogden. Jeg har tenkt å dra til statsarkivet på Hamar å lete etter dette, men føler at jeg trenger litt mer bakgrunnsmateriale.

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Re: Ole Bronken, del 2

Legg inn av dn12117 » 6. oktober 2010 kl. 13.04

Hei Bjørn Roar.

Har ikke noe direkte svar på dine spørsmål, men.................

Gunder og Ingebor er ikke på Sveen i 1801 - det må være disse på Houmb Nordre i 1801 med 2 døtre og en sønn.

Jeg tok et foreldresøk på Family Search og fikk opp dåpen til Ole og Olia.

Ole og Olia

Det du kan gjøre er å se om du finner denne Ole konfirmert i Elverum eller Løiten. Ofte kom barna i tjeneste før konfirmasjonsalderen - kanskje det er en slektsforbindelse her med en av foreldrene til Ole og en av dem på Wea.

Legger inn lenke til Ole på Wea i FT 1801

Finner vielsen til foreldrene på FS 27. desember 1780

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Elverum, Ministerialbok nr. 5 (1777-1793), Ekteviede 1780, side 12-13.

Vielse nr. 17 første kollone høyre side Gunder oppholder seg da på Sveen. Vielsesåret passer med første sønnens fødsel.

Bronkennavnet kan Ole ha fått ved bosted konfirmasjon eller bosted senere. Om du mener at du har funnet en Gunder Olsen og Ingeborg Embretsdatter på Sveen - legg en lenke til den FT - jeg fant ihvertfall ingen ved de navn på gårdsnavn som inneholder sveen, men............... :?
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 6. oktober 2010 kl. 13.24

Hei igjen.

Jeg så litt på konfirmantene i Elverum og fant 2 stk Ole Gundersen, men ikke med rett alder til å være født i 1785.

I løiten finner jeg denne Ole Gundersen Wea, men uten alder så er man like langt, men dette kan jo være din Ole om man finner "beviset".

Hadde jeg vært deg hadde jeg trålet kirkebøkene for Elverum mellom 1785 og 1801 for evt. dødsfall på denne Ole Gundersen som du har funnet dåpen til. Finner du ikke det kan dette være korrekt, men det mangler da beviset til Bronken.

Jeg har ikke sett på din etterlysning fra 2007 - du kan jo legge en lenke fra den og hit til den nye etterlysningen.

Det ble noe feil med lenken min - prøver å legge den inn på nytt.

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 4 (1801-1814), Konfirmerte 1801-1802, side 412-413.

Konfirmant nr. 15
Sist redigert av dn12117 den 6. oktober 2010 kl. 13.38, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen

Bjørn Roar Thomassen

Legg inn av Bjørn Roar Thomassen » 6. oktober 2010 kl. 13.26

Ja hei. Stemmer det.. Jeg var nok litt for rask.. :oops:
Det var i folketellinga for Houmb jeg fant Gunder og Ingebor.
Ellers takk.
Bjørn T.

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 6. oktober 2010 kl. 13.39

Hei igjen Bjørn Roar.

Så ikke at du hadde svart - en av lenkene mine virket ikke som den skulle, men har lagt den inn på nytt.

Du er helt sikker på at denne Ole Bronken skal være født på Elverum?
Lillian Kristiansen

Bjørn Roar Thomassen

Legg inn av Bjørn Roar Thomassen » 6. oktober 2010 kl. 14.36

Hei Lillian. Takk for hjelp.
Jeg er ikke helt sikker på noe, men i kirkebøkene for Vinger står han som Ole Bronken el. Brunchen. Jeg har ikke funnet noe annet sted som heter det, så det er nærliggende å søke på Elverum.
Men for all del, det kan være feil.
Hilsen Bjørn T.

Tore Myrvang
Sted: OSLO

Legg inn av Tore Myrvang » 6. oktober 2010 kl. 15.18

Hei, I Stor-Elvdalsboka av Fosvold under Veslhamar Stai står det om Fettguttene; Andreas, Engebret og Ole Pederssønner. De kjøper en del av gården. Kausjonist er Peder Bronken, Elverum. På Bronken i Elverum finner jeg i 1865 Peder Pedersen som Føderådsmand og født i Stor-Elvdal. Er dette noe å spinne på ? Mvh. Tore.

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 6. oktober 2010 kl. 16.06

Hei igjen Bjørn Roar.

Kunne du kanskje lagt ut lenker til de 2 uægte barna du nevner - deres dåp altså?

Vet jeg har vært borti dette Bronken før, men det kan jo være forrige gang du spurte (2007) - husker ikke alt :oops:

Har du funnet konfirmasjonen til de 2 barna du nevner - hva står det evt. der?
Lillian Kristiansen

Bjørn Roar Thomassen

Legg inn av Bjørn Roar Thomassen » 6. oktober 2010 kl. 22.03

Hei ja.!
Legger inn lenker her:
Eldste sønn Arnes Dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-9

Nr 27

Sønnen Christians dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-66

Nr 41

Oles begravelse:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-131

Nr 7 venstre side.

Det er stort sett hva jeg vet.

Legger inn lenke til Ole Bronken del 1 i Slektsforumet her:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=64598

Hilsen Bjørn T.
Sist redigert av Bjørn Roar Thomassen den 7. oktober 2010 kl. 22.34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 7. oktober 2010 kl. 17.02

Hei Bjørn Roar.

Uten å ha sett mere på DEL 1 har jeg fått hjelp av Else B. til å se på de 2 døpte barna og Oles begravelse. Hun kom frem til det samme som meg - det er ikke samme far på de 2 guttene.

Første lenken viser til en uægte Arne, med foreldre Pige Anne Henriksdtr. Rimseth i Lejret og (uleselig) i Aasen Ole Anundsen af Garnisonen

Lenke to viser til uægte Christian, med foreldre Ukonfirmeret Pige Berthe Eriksdatter Tronbøl og udlagt til Barnets Fader Skomager Ole Bronken fra Næs i Vinger. Hands 2det Leiermaal.

Siste lenken er Ole Bronkens dødsfall: Skomager Ole Gundersen Brunken , 36 år gammel.

For meg ser det ut til at Arnes far IKKE er Ole Bronken.

Spørsmålet mitt er da - hvem av guttene er din ane?

Jeg har nå i etterkant lest litt på del 1, men det FINN S. skriver stemmer ikke med kirkeboklinkene................ihvertfall ikke farsnavnet på Arnes far..............så da vet jeg ikke helt hva du vil gjøre?
Lillian Kristiansen

Bjørn Roar Thomassen

Legg inn av Bjørn Roar Thomassen » 7. oktober 2010 kl. 20.15

Hei.
Det er Christian som er min ane. Dette med Arne er det Finn S. som har funnet, men det kan se ut som det står Anundsen, ja.
Ettersom det står 2et leiermål tyder det på at Ole hadde 2 barn, så da gjelder det å finne den første.
Er ikke enig at det står Næs.. Tror det skal være Nor. ( Han døde på Østre Nor) Så vidt jeg vet er det ingen gård i Vinger som heter Næs.
Takk for hjelpen, det er fint at flere ser på dette. :D
MVH
Bjørn T.

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 7. oktober 2010 kl. 20.35

Hei Bjørn Roar.

Jeg skal være enig i at det kan stå NORD der, men det er vanskelig å se når man ikke får forstørret sidene.

Du har lagt inn Bildelenke - det er mye bedre med Permanent sidelenke for da kan man forstørre, man kan bla i sidene for å sammenligne bokstaver ved vanskelig skrift og man ser hvor kirkeboksiden hører hjemme.

Ja, den ARNE er jeg usikker på jeg også - det kan være "tydefeil" fra kirkebøkene for Finn, men det skal ikke jeg definere...............FINN får komme med evt. kommentar på det selv. :lol:

Hadde du konfirmasjonen til Christian? Hva står det evt. der?
Lillian Kristiansen

Bjørn Roar Thomassen

Legg inn av Bjørn Roar Thomassen » 7. oktober 2010 kl. 22.25

Hei igjen Lillian!
Er ikke helt inne i systemet, men lærer etterhvert. :?
Her er lenken til Christians konfirmasjon:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-173
Han er nr. 55

Har gjort om de andre lenkene også, se på Arnes dåp.. Denne tror jeg er fra klokkerboka?
Bjørn T.

Svar

Gå tilbake til «Elverum»