Anne Johannesdatter Dokken under Klomstad født ca 1794

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Anne Johannesdatter Dokken under Klomstad født ca 1794

Legg inn av Astrid Ryen » 9. september 2010 kl. 14.50

En Ole Pedersen Røssemmoen fra Fron fikk to uekte barn i Folldal med Anne Andersdatter Bruvold: Peder født 1850 og Ingeborg født 1857. Ved Ingeborgs konfirmasjon står det at faren er "Tienestekarl i Valders", han er i Etnedal i 1865, da gift.

Jeg fant en Ole Pedersen Røssemmoen konfirmert 1838 i Sødorp kirke. Der står hans foreldres navn, hans fødselsdato 9/5-1822 og hans dåpsdato er 16/6.

Ved hans dåp fremgår det at han er født utenfor ekteskap av foreldre Peder Olsen Moen (i klokkerboka står det Bakken) under Kjørum og Anne Johannesdatter Dokken under Klomstad. Det var hans første leiermål og hennes andre. Anne Johannesdatters første leiermål var en sønn Hans født 1820, farens navn var Hans Christensen Moen under Brende.

Om Anne Johannesdatter har jeg ikke klart å finne mer i kirkebøkene for Fron. Jeg tror ikke hun fikke flere barn ekte eller uekte, jeg har ikke funnet hennes gift, død eller utvandret fra Fron. Jeg har ikke en gang funnet henne konfirmert.

Jeg tror Ole Pedersen må ha vokst vokst opp hos sin far eller fars familie. Faren er sannsynligvis Peder Olsen som bor på Moen i 1865. Men jeg kommer tilbake til Ole Pedersens opprinnelse i en senere etterlysning.

Tilbake til Anne Johannesdatter. Hun og hennes familie finner jeg på en husmannsplass (Dokken) under Nedre Klomstad i 1801:

Johannes Nielsen 38, husmann med jord
Else Amundsdatter, hans kone, 35
Barn: Niels 2, Ane 7 og Kari 4 år
Anne Johannesdatter, 67 år og enke, mandens moder, på føderåd

Her:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4003#ovre

Foreldrene til Anne har jeg funnet død på Dokken. Broren Niels var gift to ganger. Kari døde som barn.

Men problemet er å komme videre fra 1799. Er det noen som vet noe om Annes foreldre videre bakover i tid?
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Nord- og Sør-Fron»