Ane Marta Benjaminsdtr. f ca 1845 Søtvika
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Ane Marta Benjaminsdtr. f ca 1845 Søtvika
Nokon som kjenner foreldra? Ho vart gift med Ole Jonsen Aunrønningen 29.4.1875. Dei bodde på Hoøya eller i Søtvika i Stjørna. Brudas far var Benjamin Pedersen Søtvik, Brudgommens far var Jon Olsen Aunrønningen, Byneset(?).http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Ane Marta Benjaminsdtr. f ca 1845 Søtvika
Den lenken din virker nok ikke og da kan jeg prøve med det her.
Klokkerbok Bjugn/Stjørna 1866-1893.
Viet 29 april 1875.
Pos. 3.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
Og da blir det bare å lete videre, lykke til.
Mvh. Magne.
Klokkerbok Bjugn/Stjørna 1866-1893.
Viet 29 april 1875.
Pos. 3.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-60
Og da blir det bare å lete videre, lykke til.
Mvh. Magne.
-
Blir da dette om dåpen til deres førstefødte ?
Men desverre så er ikke navn på fadderne tatt med.
Klokkerbok Bjugn/Stjørna 1866-1892.
Døpte 1875.
Grethe Johanna.
Pos.63.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
Mvh. Magne.
Men desverre så er ikke navn på fadderne tatt med.
Døpte 1875.
Grethe Johanna.
Pos.63.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-17
Mvh. Magne.
Det er vel damen i Ft1865 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2234#ovre
Født i Bjugn, men vanskelig å finne døpt og konfirmert.
Født i Bjugn, men vanskelig å finne døpt og konfirmert.
-
Annemarte som du har funnet i 1865, det ser ut til å stemme godt.
Jeg kan også ta med dette.
Døpte 1879.
Beret Anna.
Pos. 45.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25
Vet du om hvor mange barn Ole Jonsen og Anne Marta Benjaminsdatter hadde, navn og når var de født og Emigrerte senere noen av dem ?
Mvh. Magne.
Jeg kan også ta med dette.
Døpte 1879.
Beret Anna.
Pos. 45.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-25
Vet du om hvor mange barn Ole Jonsen og Anne Marta Benjaminsdatter hadde, navn og når var de født og Emigrerte senere noen av dem ?
Mvh. Magne.
Einaste foreldrekandidatar eg har funne er i 1865 på Klakken: digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=20&filnamn=f61627&gardpostnr=280&merk=280#ovre Det ser litt rart ut at dei har ei heimeverande dotter på 18 år som heiter Karen Karlsd.
Ole Jonsen og Ane Marta Benjaminsdtr. var foreldre til Grete Johanna Olsdtr. f 31.8.1875 Hoøya, g.m Hans Åge Jensen Søtvik 13.8.1896.
Ole Jonsen og Ane Marta Benjaminsdtr. var foreldre til Grete Johanna Olsdtr. f 31.8.1875 Hoøya, g.m Hans Åge Jensen Søtvik 13.8.1896.
Karen er vel konas datter fra før de giftet seg, nr 144 her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-86
Jeg ser ellers at mye av arkivet for Bjugn har gått tapt i brann.
Jeg ser ellers at mye av arkivet for Bjugn har gått tapt i brann.
Sist redigert av dn09334 den 8. august 2010 kl. 20.23, redigert 1 gang totalt.
Jeg har ikke funnet svar på spørsmålet ditt, men i Gårdhistorie for Hegvik, Berge, Søtvik, Stallvik, Gjølga, Kipnesset, Dueskar, Varghiet av Gudmund Eide, finner jeg familien under Hoøen, husmannsplass under Søtvik 36/3:
"Hoøya ligger midt i Stjørnfjorden. I folketellinga for 1875 er disse ført opp på Hoøen:
Johan Jonsen Husm. m/jord og fisker f. 1821 Stjørdal
Gurina Jonsd. Kone f. 1819 Stjørdal
Hanna Margrethe Jensd. Fosterbarn f. 1868 Frøya
Andreas Johnsen Tjenestekar og fisker f. 1854 Bynæset
Ole Jonsen Tjenestekar og fisker f. 1848 Bynæset
Ane Martha Benjaminsd. Hans Kone f. 1845 Bynæset
Grethe Johanna Olsd. Deres datter f. 1875
Kristian Benjaminsen Losjerende f. 1848
Ole Jonsen Hoøen reiste til USA i 1882 og resten av familien noe senere. Johan Jonsen Hoøen sendte over penger og sørget for at Grethe Johanna kom tilbake til Hoøya."
I FT 1900 er (Grethe) Johanna Hoøen oppført som Fosterdatter, fiskerkone gift med Hans Åge Hoøen.
mvh Aud Marion Røen
"Hoøya ligger midt i Stjørnfjorden. I folketellinga for 1875 er disse ført opp på Hoøen:
Johan Jonsen Husm. m/jord og fisker f. 1821 Stjørdal
Gurina Jonsd. Kone f. 1819 Stjørdal
Hanna Margrethe Jensd. Fosterbarn f. 1868 Frøya
Andreas Johnsen Tjenestekar og fisker f. 1854 Bynæset
Ole Jonsen Tjenestekar og fisker f. 1848 Bynæset
Ane Martha Benjaminsd. Hans Kone f. 1845 Bynæset
Grethe Johanna Olsd. Deres datter f. 1875
Ole Jonsen Hoøen reiste til USA i 1882 og resten av familien noe senere. Johan Jonsen Hoøen sendte over penger og sørget for at Grethe Johanna kom tilbake til Hoøya."
I FT 1900 er (Grethe) Johanna Hoøen oppført som Fosterdatter, fiskerkone gift med Hans Åge Hoøen.
mvh Aud Marion Røen
Her emigrerer Ane og døtrene:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 35922#ovre
Iflg alderen Ane oppgir her, må hun være født i 1848.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... 35922#ovre
Iflg alderen Ane oppgir her, må hun være født i 1848.
Benjamin og Marta vart ikkje gifte før 1855. I 1865 f.t. er dotter til Marta, Karen Karlsdtr, 18 år mens Annemarte Benjaminsdtr. i teneste i Søtvika er 21 år digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f61627&gardpostnr=342&personpostnr=2234#nedre
Dvs at enten må Benjamin Pedersen, son til Peder Arntsen Hoøya, ha blitt far til Annemarta ca 11 år før han vart gift med Marta Svendsdtr. Frengen, eller så er det ein annan Benjamin Pedersen som er faren.
Tidlegare barn og ekteskap var vel normalt innført i kyrkjeboka ved vigsel. Er det nokon nøkkel her? http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607010975.jpg. ?
Dvs at enten må Benjamin Pedersen, son til Peder Arntsen Hoøya, ha blitt far til Annemarta ca 11 år før han vart gift med Marta Svendsdtr. Frengen, eller så er det ein annan Benjamin Pedersen som er faren.
Tidlegare barn og ekteskap var vel normalt innført i kyrkjeboka ved vigsel. Er det nokon nøkkel her? http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607010975.jpg. ?
Jeg har også "Gården Klakken Gnr 28 i Bjugn" av Birger Johansen.
Benjamin Pedersen og hans familie er omtalt på side 69.
"Benjamin var født i 1818 og døde 12.09.1894. Han var sønn av Peder Arntsen Haugen og kone Ingeborg Pedersdatter. 18.10.1855 ble han gift med Martha Svendsdatter (opplysningene om Martha tar jeg ikke med) Martha og Benjamin fikk ingen barn sammen. Martha hadde en datter før ekteskapet (som dere har funnet fram til)".
- boka nevner ingen "uekte" barn for Benjamin.
Benjamin Pedersen og hans familie er omtalt på side 69.
"Benjamin var født i 1818 og døde 12.09.1894. Han var sønn av Peder Arntsen Haugen og kone Ingeborg Pedersdatter. 18.10.1855 ble han gift med Martha Svendsdatter (opplysningene om Martha tar jeg ikke med) Martha og Benjamin fikk ingen barn sammen. Martha hadde en datter før ekteskapet (som dere har funnet fram til)".
- boka nevner ingen "uekte" barn for Benjamin.
Hei, hei!
Wondering if you want any info from "over here"...?
If so, do I understand correctly that Ole Jonson emigrated in 1882..and Ane and her daughters in 1883 to Chippewa Falls...
mvh Patty
Wondering if you want any info from "over here"...?
If so, do I understand correctly that Ole Jonson emigrated in 1882..and Ane and her daughters in 1883 to Chippewa Falls...
mvh Patty
Jeg mistenker at det står feil farsnavn på Benjamin ved vielsen til datteren. Jeg fant dette paret som giftet seg i 1837 (par nr 21):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-256
Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Ministerialbok nr. 659A05 (1826-1841), Ekteviede 1837, side 399.
Jeg må se om denne familien er omtalt i Gudmund Eides gårdhistorie. Gjorde et "foreldresøk" på FS - og dette paret fikk mange barn.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-256
Sør-Trøndelag fylke, Ørland, Ministerialbok nr. 659A05 (1826-1841), Ekteviede 1837, side 399.
Jeg må se om denne familien er omtalt i Gudmund Eides gårdhistorie. Gjorde et "foreldresøk" på FS - og dette paret fikk mange barn.
De fikk ei datter i 1845, men hun heter bare Marta så hun "avskrev" jeg. Og hun har samme navn ved konfirmasjonen også.
Jeg fant Ane Marthas vaksinasjon - med far Benjamin og bosatt på Tømmervig (husmannsplass under Søtvik):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-483 - nr 145
Sør-Trøndelag fylke, Ørlandet, Ministerialbok nr. 659A06 (1842-1856), Vaksinerte 1846, side 1105-1106.
Fra Gudmund Eides gårdhistorie:
"I folketellingen i 1875 bodde disse på husmannsplassen:
Laurits Andersen, husmann med jord og fisker, f 1829
Gallaug Kristoffersdtr, kone, f 1829
Anders Lauritsen, sønn, f 1859
Grethe Benjaminsdtr, steddatter, f 1849
Johan Gustav Joakimsen, hennes sønn, f 1874."
Jeg tror Gallaug (Golla) er blitt enke og gift på nytt. Grethe Sophie er datter av Benjamin Tøgersen og Golla Kristoffersdatter - og det tror jeg også Ane Martha må være:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
Sør-Trøndelag fylke, Ørlandet, Ministerialbok nr. 659A06 (1842-1856), Fødte og døpte 1849, side 211-212.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-483 - nr 145
Sør-Trøndelag fylke, Ørlandet, Ministerialbok nr. 659A06 (1842-1856), Vaksinerte 1846, side 1105-1106.
Fra Gudmund Eides gårdhistorie:
"I folketellingen i 1875 bodde disse på husmannsplassen:
Laurits Andersen, husmann med jord og fisker, f 1829
Gallaug Kristoffersdtr, kone, f 1829
Anders Lauritsen, sønn, f 1859
Grethe Benjaminsdtr, steddatter, f 1849
Johan Gustav Joakimsen, hennes sønn, f 1874."
Jeg tror Gallaug (Golla) er blitt enke og gift på nytt. Grethe Sophie er datter av Benjamin Tøgersen og Golla Kristoffersdatter - og det tror jeg også Ane Martha må være:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-109
Sør-Trøndelag fylke, Ørlandet, Ministerialbok nr. 659A06 (1842-1856), Fødte og døpte 1849, side 211-212.
Dersom Ane Marta Benjaminsdatter er datter av Benjamin Tøgersen har jeg kansje informasjon om hans forelder dersom det er interessant. Jeg skriver slektshistorie om etterkommere etter Gabriel Andersen og Kirsten/Kiersten Tøgersdatter som er mine tip oldeforeldre. De bodde på Porten en husmannsplass under gården Eidsaune i Stjørna nå Bjugn. Kirsten/Kiersten Tøgersdatter hadde en bror ved navn Benjamin Tøgersen.:
Kiersten Tøgersdatters foreldre og søsken og noen av deres etterkommere.
Marta Pettersdatter Oldren og Tøker Iversen
Marta Pettersdatter Oldren f. 1774 gift med Tøker Iversen f. 1772
De var husmannsfolk i Båtvika. Tidsangivelse er ikke oppgitt.
I tellingen av 1801 finer vi familien under gården Søtvik. Tøker Iversen er oppført som huusbonde 29 år, Marta er oppført som hustrue 27 år. ? Sønnen Thøger er på det tidspunktet eneste barn.
Hvor på gården er ikke oppført, men Båtvika ligger under Hegvik så de er vel flyttet dit senere?
Tøker Båtvik Hegvik’s navn er oppført på en bauta som er reist på Refsnesåsen. I 1914 ble det reist en bauta på Selnes til minne over de fra Stjørna som deltok i krigen fra 1801 til 1814. Totalt deltok 30 mann fra Stjørna i krigen. Det ser ut til at han kom tilbake etter som Kiersten er født etter krigen, i 1815. Soldatene fra Stjørna er omtalt i Stjørna Heimbygdslags årshefte for 2005 og flere steder på net. Dette er en del av Napoleonskrigene som foregikk i tiden fra 1800 til 1815. For Norges del ble krigen avsluttet ved avståelsen til Sverige og egen grunnlov i 1814. Norge Danmark kom med i krigen i 1807.
Som du ser er det minst tre skrivemåter av navnet og alle brukes i forskjellige kilder: Tøger, Tøker og Thøger.
Marta og Tøker Båtvika fikk minst to barn:
Thøger Thøgersen f. 5.6.1798 d. 13.9.1876
Petter Tøgersen Eidstrøen f. 24.5.1801 d. 2.3.1886
Benjamin Thøgersen f. 25.5.1803 d.
Aage Thøgersen f. 22.5.1806 d. 22.12.1871
Ingeborg Tøgersdatter Søtvik f. 1808? d.
Kiersten Tøgersdatter f. 29.8.1815 d. 13.4.1883
Først fant jeg kun Thøger og Kiersten. Etter nøye gjenomgang av kirkeboken fant jeg Benjamin og Aage. Etter som tellingen er i 1801 kontrollerte jeg ikke i første omgang kirkeboken for 1801, men der fant jeg Peter.
Opplysning om Petter og Ingeborg fikk jeg fra Figenschou som sto på stand for DIS på Østråt høsten 09. Det er gjort en del arbeid med slektsgransking av Odd Pettersen og Figenschou.
Det var vanlig at familiene fikk ett barn hvert andre til tredje år. her er det ett opphold mellom 1808 til 1815. Tøker deltok nok i krigen fra 1807 til 1814.
Fra 1876 bodde de fleste av søsknene i nærområdet til Porten under gården Eide, gnr 33.
Med unntak av Ingeborg som bodde under Hegvik og Benjamin som jeg fant her og nå.
Jeg har også etterkommere etter Petter, Åge og Kiersten, de to siste fram til i dag, og Marta Pettersdatter Oldren f. 1774 sine aner tilbake til ca. 1642
Mine tidligere opplysninger om Benjamin:
Benjamin Thøgersen
Benjamin Thøgersen f. 25.5.1803 han ble døpt i Viklem kirke 1. søndag etter trefoldighet som Thøger Iversen Sødvik og h Martha Pedersdatters barn. Vitner var Siri Sødvik, Martha ? Anders Sødvik, Jacob ib og Augustinus Oldren?
Finner ikke ham i andre sammenhenger. Muligens som forlover i søsteren Kiersten’s bryllup.
Informasjonen er delvis hentet fra Gudmund Eides gårdshistorier for Eide, hans Første utgivelse og andre utgivelse for strekningen Hegvik mot dagens grense mot Rissa.
Kiersten Tøgersdatters foreldre og søsken og noen av deres etterkommere.
Marta Pettersdatter Oldren og Tøker Iversen
Marta Pettersdatter Oldren f. 1774 gift med Tøker Iversen f. 1772
De var husmannsfolk i Båtvika. Tidsangivelse er ikke oppgitt.
I tellingen av 1801 finer vi familien under gården Søtvik. Tøker Iversen er oppført som huusbonde 29 år, Marta er oppført som hustrue 27 år. ? Sønnen Thøger er på det tidspunktet eneste barn.
Hvor på gården er ikke oppført, men Båtvika ligger under Hegvik så de er vel flyttet dit senere?
Tøker Båtvik Hegvik’s navn er oppført på en bauta som er reist på Refsnesåsen. I 1914 ble det reist en bauta på Selnes til minne over de fra Stjørna som deltok i krigen fra 1801 til 1814. Totalt deltok 30 mann fra Stjørna i krigen. Det ser ut til at han kom tilbake etter som Kiersten er født etter krigen, i 1815. Soldatene fra Stjørna er omtalt i Stjørna Heimbygdslags årshefte for 2005 og flere steder på net. Dette er en del av Napoleonskrigene som foregikk i tiden fra 1800 til 1815. For Norges del ble krigen avsluttet ved avståelsen til Sverige og egen grunnlov i 1814. Norge Danmark kom med i krigen i 1807.
Som du ser er det minst tre skrivemåter av navnet og alle brukes i forskjellige kilder: Tøger, Tøker og Thøger.
Marta og Tøker Båtvika fikk minst to barn:
Thøger Thøgersen f. 5.6.1798 d. 13.9.1876
Petter Tøgersen Eidstrøen f. 24.5.1801 d. 2.3.1886
Benjamin Thøgersen f. 25.5.1803 d.
Aage Thøgersen f. 22.5.1806 d. 22.12.1871
Ingeborg Tøgersdatter Søtvik f. 1808? d.
Kiersten Tøgersdatter f. 29.8.1815 d. 13.4.1883
Først fant jeg kun Thøger og Kiersten. Etter nøye gjenomgang av kirkeboken fant jeg Benjamin og Aage. Etter som tellingen er i 1801 kontrollerte jeg ikke i første omgang kirkeboken for 1801, men der fant jeg Peter.
Opplysning om Petter og Ingeborg fikk jeg fra Figenschou som sto på stand for DIS på Østråt høsten 09. Det er gjort en del arbeid med slektsgransking av Odd Pettersen og Figenschou.
Det var vanlig at familiene fikk ett barn hvert andre til tredje år. her er det ett opphold mellom 1808 til 1815. Tøker deltok nok i krigen fra 1807 til 1814.
Fra 1876 bodde de fleste av søsknene i nærområdet til Porten under gården Eide, gnr 33.
Med unntak av Ingeborg som bodde under Hegvik og Benjamin som jeg fant her og nå.
Jeg har også etterkommere etter Petter, Åge og Kiersten, de to siste fram til i dag, og Marta Pettersdatter Oldren f. 1774 sine aner tilbake til ca. 1642
Mine tidligere opplysninger om Benjamin:
Benjamin Thøgersen
Benjamin Thøgersen f. 25.5.1803 han ble døpt i Viklem kirke 1. søndag etter trefoldighet som Thøger Iversen Sødvik og h Martha Pedersdatters barn. Vitner var Siri Sødvik, Martha ? Anders Sødvik, Jacob ib og Augustinus Oldren?
Finner ikke ham i andre sammenhenger. Muligens som forlover i søsteren Kiersten’s bryllup.
Informasjonen er delvis hentet fra Gudmund Eides gårdshistorier for Eide, hans Første utgivelse og andre utgivelse for strekningen Hegvik mot dagens grense mot Rissa.
Takk for hjelpa!
Under tvil byter eg ut Benjamin Pedersen med Benjamin Tøkersen som far til Ane Marta Benjaminsdtr. Ane Marta kallar dottera Grete Johanna, og sjøl har ho ei fostersøster(?) som heiter Grete Benjaminsdtr. Om ei av bestemødrene til Ane Marta (mor til Tøker Iversen eller mor til Marta Pedersdtr. Oldren heitte Grete ville det kanskje styrka heilsøsterhypotesen?
Under tvil byter eg ut Benjamin Pedersen med Benjamin Tøkersen som far til Ane Marta Benjaminsdtr. Ane Marta kallar dottera Grete Johanna, og sjøl har ho ei fostersøster(?) som heiter Grete Benjaminsdtr. Om ei av bestemødrene til Ane Marta (mor til Tøker Iversen eller mor til Marta Pedersdtr. Oldren heitte Grete ville det kanskje styrka heilsøsterhypotesen?
Benjamin Tøkersen ser ut til å vere tipp-tippoldebarn til Kristoffer Nilsen Winter (Berit-Gisken-Peder-Marta-Benjamin). Kan det stemme?
Jeg har på nåværende tidspunkt ikke funnet Tøker Iversens foreldre.
Kiersten (og Benjamin) Tøgersdatters mors foreldre og søsken.
Petter Andersen og Anne Augustiniusdatter Oldren
Petter Andersen Selnes f. 1747 gift med Anne Augustiniusdatter Sandneset f. 1749 i Jøssund d. 1803
Anne Augustinusdatter og Petter Andersen tok over plassen Oldren under Søtvik, eid av Petters bror Gabriel Andersen, og ble husmannsfolk der. Eldste sønn Augustinus, tok over plassen rundt 1800. Oldren lå en tid under Søtvik Indre og var husmannsplass fram til 1862.
Anne og Petter Oldren fikk sju barn.
Augustinus Pettersen Oldren f. 1773 d. 1839
Marta Pettersdatter Oldren f. 1774 (Kirstens mor.)
Anders Pettersen Oldren f. 1781
Jakob Pettersen Oldren f. 1783
Zacharias Pettersen Oldren f. 1786
Du har både Anne og Marta i denne familien så Grete kan ha navn fra den andre familien?
Ser i tellinger at dersom en kvinne blir gift på nytt blir hennes tidligere barn beskrevet som fosterbarn til neste mann. Selv om det er kvinnen som fører gården med seg inn i ekteskapet. Dette ser vi vel på som diskriminering i dag men det var det vanlige tidligere. Selv om et barn betraktes som fosterbarn kan det være ekte barn av tiligere eier av gården.
Kiersten (og Benjamin) Tøgersdatters mors foreldre og søsken.
Petter Andersen og Anne Augustiniusdatter Oldren
Petter Andersen Selnes f. 1747 gift med Anne Augustiniusdatter Sandneset f. 1749 i Jøssund d. 1803
Anne Augustinusdatter og Petter Andersen tok over plassen Oldren under Søtvik, eid av Petters bror Gabriel Andersen, og ble husmannsfolk der. Eldste sønn Augustinus, tok over plassen rundt 1800. Oldren lå en tid under Søtvik Indre og var husmannsplass fram til 1862.
Anne og Petter Oldren fikk sju barn.
Augustinus Pettersen Oldren f. 1773 d. 1839
Marta Pettersdatter Oldren f. 1774 (Kirstens mor.)
Anders Pettersen Oldren f. 1781
Jakob Pettersen Oldren f. 1783
Zacharias Pettersen Oldren f. 1786
Du har både Anne og Marta i denne familien så Grete kan ha navn fra den andre familien?
Ser i tellinger at dersom en kvinne blir gift på nytt blir hennes tidligere barn beskrevet som fosterbarn til neste mann. Selv om det er kvinnen som fører gården med seg inn i ekteskapet. Dette ser vi vel på som diskriminering i dag men det var det vanlige tidligere. Selv om et barn betraktes som fosterbarn kan det være ekte barn av tiligere eier av gården.
Anerekka du har satt opp for Benjamin Tøkersen stemmer med opplysningene i Gårdshistorien jeg tidligere har henvist til.
Ane Martha og Grethe Sophie er nok helsøstre, men som Svein skriver, hun er "husfaderens" stedatter i Gollas andre ekteskap.
Jeg har funnet en Tøger Iversen her, sønn av Iver Sørøvnet og qv (høyre side). Kan dette være Benjamins far ?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Ane Martha og Grethe Sophie er nok helsøstre, men som Svein skriver, hun er "husfaderens" stedatter i Gollas andre ekteskap.
Jeg har funnet en Tøger Iversen her, sønn av Iver Sørøvnet og qv (høyre side). Kan dette være Benjamins far ?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Dette kan være Tøger Iversens farfar, men det må sjekkes nærmere:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=353#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=353#ovre
-
- Sted: BUVIKA
10 juli 1757 ble Iver Tøgers. Søraunet og Birthe Pedersd. gift i Viklem kirke.
11. linje i venstre kolonne på høyre side.
lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85
Mvh SG
11. linje i venstre kolonne på høyre side.
lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-85
Mvh SG
- og her er dåpen til Benjamins eldste bror, Tøger. Foreldrene ble gift senere.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-140
Foreldrenes vielse i 1800 (høyre side):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-156
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-140
Foreldrenes vielse i 1800 (høyre side):
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-156
Benjamin Tøgersen fikk jo ei datter Marta i 1845, og Ane Marta er vaksinert i 1846, så da blir det litt kort tid mellom hver datter synes jeg.
Jeg mener Ane Martha og Martha er samme person. Oppkalling etter bestemødre stemmer og hennes søsken blir boende i samme område når de etablerer seg med familie.
- det må være feil når Ane Martha er ført med sitt "andrenavn".
I forhold til alder ved Ane Marthas vaksinasjon, stemmer det bra med Marthas dåpsnotat.
mvh Aud Marion
- det må være feil når Ane Martha er ført med sitt "andrenavn".
I forhold til alder ved Ane Marthas vaksinasjon, stemmer det bra med Marthas dåpsnotat.
mvh Aud Marion
Jeg har funnet enda 4 barn med Benjamin Tøgersen og Golla som foreldre i tillegg til Grethe Sophie og ( Ane ?) Martha:
Torber, døpt 29. des. 1839, Anton, døpt 5. sept. 1852, Christian, døpt 22. jan. 1843 og Ove, døpt 2. des. 1855 (funnet på FS; ikke sjekket mot kirkebok).
Ove blir konfirmert fra Klakken:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103 (nr 58).
Golla må ha blitt enke etter 1855. Hennes sønner - og datteren (Ane) Martha - er ute i tjeneste ved FT 1865; Anton på Sødvig som Ane Martha, Torber på Vangensteen (på Ørlandet):
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 14&lnr=000
Ove på Klaksmyren:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 63&lnr=000
- og Kristian på samme gård som mora og hennes nye mann:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 09&lnr=000
Ved FT 1900 er Kristian B. med kone bosatt på Hævigstrand og broren Ove er her:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 025&lnr=00
Grete fant jeg her:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 005&lnr=00
Det meste av dette er nok uinteressant i forhold til å finne ut om Martha og Ane Martha er samme person, men jeg legger inn opplysningene - de kan jo være til nytte for noen ?
Torber, døpt 29. des. 1839, Anton, døpt 5. sept. 1852, Christian, døpt 22. jan. 1843 og Ove, døpt 2. des. 1855 (funnet på FS; ikke sjekket mot kirkebok).
Ove blir konfirmert fra Klakken:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-103 (nr 58).
Golla må ha blitt enke etter 1855. Hennes sønner - og datteren (Ane) Martha - er ute i tjeneste ved FT 1865; Anton på Sødvig som Ane Martha, Torber på Vangensteen (på Ørlandet):
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 14&lnr=000
Ove på Klaksmyren:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 63&lnr=000
- og Kristian på samme gård som mora og hennes nye mann:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 09&lnr=000
Ved FT 1900 er Kristian B. med kone bosatt på Hævigstrand og broren Ove er her:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 025&lnr=00
Grete fant jeg her:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 005&lnr=00
Det meste av dette er nok uinteressant i forhold til å finne ut om Martha og Ane Martha er samme person, men jeg legger inn opplysningene - de kan jo være til nytte for noen ?
Golla Kristoffersdatter døde i 1882 (nr 19). Skifte etter henne ville vel løst problemet:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-79
Det kan ikke være feil når Ane Martha er ført med sitt "andrenavn". Det var vanlig at man bruket det andre navnet på barn.
Det var svært vanlig at man brukte det andre navnet på personer tidligere og kan ikke betegnes som feil. Spesielt dersom det var andre i familien eller i nabolaget som het det samme var det vanlig, og Ane/Anne/Anna var et svært vanlig navn, så man bruke tilleggsbetegnelse for å skille dem. Man var ikke så nøye med skrivemåten, uttalen var den samme uansett og her (langs Stjørnfjorden) var det Anna som var vanlig uttale.
I mitt nærområde, da min mors (hun ble født 1922) besteforeldre levde hadde vi hennes bestemor, Anna som ble kalt kun "Mor", min mors tantes svigermor ble kalt "Anna Inn", i tillegg hadde mor en tante og en søster som het Anna. Søsteren var født i USA og ble av sin far kalt Ann med engelsk uttale (Anna blir 96 år i November 2010, jeg har intervjuet henne.), så Anna var et svært vanlig navn. Dette hang igjen til langt opp i vår tid. I min barndom på 60-tallet hadde jeg en tante som ble kalt Anna Edvind (d.1985), hun var gift med min onkel Edvind. (Skrivemåten er riktig, han er født i USA, jeg er oppkalt etter han.) I tillegg hadde vi i bygda Anna Roald. Det var vanlig at kvinner spesielt med navnet Anna fikk et tillegsnavn for å skille dem. Ofte fikk de mannens navn som et tilleggsnavn.
En av mine bestefedre het egentlig Johan Kristian (f. 1881) men brukte kun Kristian, jeg vet i grunnen ikke hvorfor, men han kalte seg Chris Thomsen da han var i USA. En oldemor het i voksen alder Trine/Trina Risvik men under oppveksten ble hun kalt Jørgine Jørgensdatter Brannan. Hun var døpt Thrina Jørgine (f. 1852) og oppkalt etter en søster som døde før min oldemor ble født. Søsteren het også Trina. Selv om det var vanlig at barn døde, var det sikkert sårt for en mor å kalle den neste datteren det samme, selv om det var vanlig å kalle opp et barn som døde ved neste anledning.
Med dette mener jeg at det kan være flere årsaker til at det andre navnet brukes som navn på barn i oppveksten og at det ikke var uvanlig. De valgte ofte selv hva de ville hete i voksen alder.
Det var sterke damer med egne meninger langs Stjørnfjorden , som generelt langs kysten, selv om de ofte blandt naboer fikk mannens navn som et tilleggsnavn. Mennene var ofte på fiske så de måtte ofte klare seg selv, lange tider av året.
Det var svært vanlig at man brukte det andre navnet på personer tidligere og kan ikke betegnes som feil. Spesielt dersom det var andre i familien eller i nabolaget som het det samme var det vanlig, og Ane/Anne/Anna var et svært vanlig navn, så man bruke tilleggsbetegnelse for å skille dem. Man var ikke så nøye med skrivemåten, uttalen var den samme uansett og her (langs Stjørnfjorden) var det Anna som var vanlig uttale.
I mitt nærområde, da min mors (hun ble født 1922) besteforeldre levde hadde vi hennes bestemor, Anna som ble kalt kun "Mor", min mors tantes svigermor ble kalt "Anna Inn", i tillegg hadde mor en tante og en søster som het Anna. Søsteren var født i USA og ble av sin far kalt Ann med engelsk uttale (Anna blir 96 år i November 2010, jeg har intervjuet henne.), så Anna var et svært vanlig navn. Dette hang igjen til langt opp i vår tid. I min barndom på 60-tallet hadde jeg en tante som ble kalt Anna Edvind (d.1985), hun var gift med min onkel Edvind. (Skrivemåten er riktig, han er født i USA, jeg er oppkalt etter han.) I tillegg hadde vi i bygda Anna Roald. Det var vanlig at kvinner spesielt med navnet Anna fikk et tillegsnavn for å skille dem. Ofte fikk de mannens navn som et tilleggsnavn.
En av mine bestefedre het egentlig Johan Kristian (f. 1881) men brukte kun Kristian, jeg vet i grunnen ikke hvorfor, men han kalte seg Chris Thomsen da han var i USA. En oldemor het i voksen alder Trine/Trina Risvik men under oppveksten ble hun kalt Jørgine Jørgensdatter Brannan. Hun var døpt Thrina Jørgine (f. 1852) og oppkalt etter en søster som døde før min oldemor ble født. Søsteren het også Trina. Selv om det var vanlig at barn døde, var det sikkert sårt for en mor å kalle den neste datteren det samme, selv om det var vanlig å kalle opp et barn som døde ved neste anledning.
Med dette mener jeg at det kan være flere årsaker til at det andre navnet brukes som navn på barn i oppveksten og at det ikke var uvanlig. De valgte ofte selv hva de ville hete i voksen alder.
Det var sterke damer med egne meninger langs Stjørnfjorden , som generelt langs kysten, selv om de ofte blandt naboer fikk mannens navn som et tilleggsnavn. Mennene var ofte på fiske så de måtte ofte klare seg selv, lange tider av året.
Når Ane Marta reiser til Amerika så antar jeg at hun måtte bruke sitt ene døpenavn. Den datteren som Benjamin Tøgersen fikk i 1845 er døpt bare Marta, nr 3 her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Det står også bare Marta ved konfirmasjonen av samme jenta.
Jeg har derfor ikke noen tro på at Ane Marta og Marta er samme mennesket.
Det står også bare Marta ved konfirmasjonen av samme jenta.
Jeg har derfor ikke noen tro på at Ane Marta og Marta er samme mennesket.
Du har kanskje rett. I så fall er eg på jakt etter ein tredje Benjamin (ikkje Tøgersen eller Pedersen).
Hei
Nå har jeg snakket med et barnebarn av (Grete) Johanna og han kunne bekrefte at Martha (hans oldemor) ble kalt Ane Martha, men var døpt Martha.
mvh Aud Marion
Nå har jeg snakket med et barnebarn av (Grete) Johanna og han kunne bekrefte at Martha (hans oldemor) ble kalt Ane Martha, men var døpt Martha.
mvh Aud Marion
Hei alle sammen
Jeg har også funnet ut at Ane Marha og Grethe Sofia må være søstre ?
har ett spørmål rundt Grethe Sofia som også ligger under Rissa forum.
Det jeg lure på er om noen som har anelse hvorfor hun ligger gravlagt på Frenge krk.
(hvis det er den samme Grete,hun heter iallefall Benjaminsdtr. Søtvik.
Hun var gift med Andreas Johnsen,og han fann jeg ut at han utvandra til amerika i 1910-gift.Så hva skjedde her mon tro?
Så hvis noen har noen opplysninger av noe slag så er jeg takknemlig.
Jeg har ett bilde av Grethe Sofia hvis noen skulle være interessert,hun er min oldemor.
MVH.Torild
[email protected]

Jeg har også funnet ut at Ane Marha og Grethe Sofia må være søstre ?
har ett spørmål rundt Grethe Sofia som også ligger under Rissa forum.
Det jeg lure på er om noen som har anelse hvorfor hun ligger gravlagt på Frenge krk.
(hvis det er den samme Grete,hun heter iallefall Benjaminsdtr. Søtvik.
Hun var gift med Andreas Johnsen,og han fann jeg ut at han utvandra til amerika i 1910-gift.Så hva skjedde her mon tro?
Så hvis noen har noen opplysninger av noe slag så er jeg takknemlig.
Jeg har ett bilde av Grethe Sofia hvis noen skulle være interessert,hun er min oldemor.
MVH.Torild
[email protected]
Benjamin Thøgersen
Benjamin Thøgersen f. 25.5.1803 gift 19.9.1837 med Golla Christophersdatter f. 1818? 1829? 1816?1819? d. 30.6.1882
Gallaug (Golla) Christophersdatter f.1829. (kan ikke stemme) hun var datter av Christopher ?
Hun døde i 30.6.1882 og begravd 6.7.samme år, da er det oppført at hun ble født i 1818
Benjamin Thøgersen f. 25.5.1803 ble døpt i Viklem kirke 1. søndag etter trefoldighet som sønn av Thøger Iversen Sødvik og h Martha Pedersdatters. Vitner var Siri Sødvik, Martha ? Anders Sødvik, Jacob ib og Augustinus Oldren?
Finner ham muligens som forlover i søsteren Kiersten’s bryllup.
I følge kirkeboka ble Benjamin Tøgersen ungkarl og inderst 33år gift 19. Sept 1837 i Bj krk, med Golla Christophersd. pige 21 år begge med Sødvig som adresse. Brudgommens far er oppgitt til å være Tøger Iversen og brudens far er oppgitt til å være Christopher I.. (vanskelig å lese). Forlovere var Michael (vanskelig å lese) og Jacob Axeldal.
Nye opplysninger:
Benjamin døde antakelig mellom 1848 og 1858. Golla ble gift på ny med Laurits Andersen? Lautits Andersen var mest trolig bror til vår Gabriel Andersen. Gabriel Andersen var gift med Benjamins søster Kiersten. Finner ikke at bonde Gabriel Andersen hadde noen bror men navn Laurits.
Golla og Benjamin fikk seks? barn:
Torber Benjaminsen f. 4.10.1839
Kristian Benjaminsen f. 26.8.1842
Martha Benjaminsdatter f. 20.8.1845
Grethe Sophia Benjaminsdatter f. 24.2.1849
Anton Benjaminsen f. 5.5.1852
Ove Benjaminsen f. 2.12.1855
Golla og Laurits fikk ett? barn:
Anders Lauritsen f. 1859
Torber Benjaminsen f. 4.10.1839 døpt 29. des. 1839
Ved tellingen av 1865 finnes en Torber Benjaminsen som ugift 27 år gammel tjenestekarl på Vangenstein på Ørland, hos distriktslæge Jonas Angell med familie.
Har ikke funnet ham senere.
Kristian Benjaminsen f. 26.8.1842 gift? med Karen Tobiasdatter f. 6.6.1865
Ved tellingen av 1865 finnes Kristian Benjaminsen som 24 år gammel fisker på Gården Søtvik samtidig som Golla og Anders Lauritsen bor der, men det ser ikke ut til at han er i samme hushold?
I tellingen av 1900 finnes en Kristian Benjaminsen født 1842 som husmann uten jord og fisker på Hægvikstrand. Sammen med han bor hans kone Karen Tobiasdatter født 1857 Husmandskone og dagarbeiderske.
Ved tellingen av 1910 bor kun Karen Tobiasdatter f. 6.6.1865 på plassen.
Ingen barn.
Marta Benjaminsdatter
Anne Martha Benjaminsdatter? f. 20.8.1845
Hun ble kalt både Ane Marta og Marta men hun er døpt kun Marta.
I følge kirkeboka 29. April 1875 ble Ole Jonsen Hoøen Ungkarl – Lottekarl og dreng 26 ½ år med føde eller bosted Aunrønningen på Bynes, gift med Martha Benjaminsdatter Sødvig pige 29 ½ år. Med bosted Sødvig. Brudgommens far er oppgitt til Jan Olsen Aunrønningen og brudens far er oppgitt til Benjamin Pedersen Sødvig. Tydeligvis feil i kirkeboka. Forlovere er ikke oppgitt.
Dersom tellingen av 1875 har riktig avskrift i Gudmund Eides Gårdshistorie bodde disse på Hoøya:
Johan Jonsen Husm. m/jord og fisker f. 1821 fra Stjørdal
Gurina Jonsdtr Kone f. 1819 fra Stjørdal
Hanna Margrethe Jensdtr. Fosterdatter f. 1868 fra Frøya
Andreas Jonsen Tjenestekar og Fisker f. 1854 fra Bynæset
Ole Jonsen Tjenestekar og fisker f. 1848 fra Bynæset
Ane Martha Benjaminsdatter Hans kone f. 1845 fra Bynæset (dette må være feil.)
Grethe Johanna Olsdtr. Deres datter f.1875
Ole Jonsen Hoøen reiste til USA i 1882 og resten av familien noe senere. Johan Jonsen Hoøen sendte over penger og sørgert for at Grethe Johanna kom tilbake til Hoøya
(Anne) Marta Benjaminsdatter og Ole Jonsen Hoøen fikk minst ett barn:
Grethe Johanna Olsdatter Hoøen f. 31.8.1875 d. 25.10.1948
Grethe Johanna Olsdatter Hoøen f. 31.8.1875 d. 25.10.1948 gift med Hans Åge Jensen Søtvik f. 17.11.1865 d. 15.1.1939
Grethe Johanna kom tilbake fra Amerika, se over, og ble gift med Hans Åge Søtvik og de tok over husmannsplassen etter Johan Jonsen. Som vanlig på den tiden tok de Hoøen til etternavn, etter plassen de bodde på.
Kilde G. Eides Gårdshistorie.
I tellingen av 1900 er (Grethe) Johanna Hoøen registrert som fosterdatter på Hoøya.:
Johan Jonsen Husmann med jordbr. og fisker f. 1822 fra Stjørdal
Johanna Hoøen Fosterdatter, fiskerkone f. 1875
Hans Åge Hoøen G.m. fosterdatter Fisker f. 1865
Johan Hoøen Deres sønn f. 1897
Amanda Hoøen Deres datter f. 29/6-1900
Kirsten Staldvik Tjenestepige f. 1880
Johan Hoøen Tjenestekarl f. 1883
Anton Hoøen Snedker og Smed f. 1872 hos Bård Eidsaune
I 1918 kjøpte Hans Åge Hoøen tomt av Thomas Nilsen på fastlandet og bygde bolighuset Solheim 36/8 og flyttet dit.
Johanne og Hans Åge Hoøen fikk åtte barn:
Johan Gunerius Hansen Hoøen f. 12.5.1897 d. 29.12.1967 i Måøy Frøya
Sigrid Amanda Hansdatter Hoøen f. 29.6.1900
Helga Amanda Hansdatter Hoøen f. 1.11.1906 d. 21.1.1988
Jens Olaf Hansen Hoøen f. 5.6.1908
Ingeborg Alvilde Hansdatter Hoøen f. 25.12.1912 d. 26.3.1991
Klara Gurine Hansdatter Hoøen f. 3.4.1915 d. 15.11.1989
Ove Thorleiv Hansen Hoøen f. 24.11.1916
Kristian Alfred Hansen Hoøen f. 13.3.1920
Etterkommere av noen av disse bor fortsatt på Fosen
Grethe Sophia Benjaminsdatter f. 24.2.1849, døpt 9. Sept i Bjugn
I følge tellingen av 1975 fikk Grethe Benjaminsdatter en sønn med en Joakim:
Johan Gustav Joakimsen f. 1874
Johan Gustav Joakimsen/Gustav Jonsen og Gulla Andersdatter
(Har mistanke om at Gulla Andersdatter ar datter av Anders Lauritsen, ikke funnet bevis på nåværende tidspunkt.)
Ved tellingen av 1910 finnes følgende familie på plassen Tømmervik:
Navn Født Sted Familie Stand Yrke
Gustav Jonsen 10.10.1874 Skjørn Hf g Fisker husmand uten jord
Gulla Andersdatter 7.6.1885 Ibbestad Hm g Husmandskone
Grete Gustavsdatter 23.1.1905 Skjørn D ug Datter
Agnette Gustavsdatter 7.7.1907Skjørn D ug Datter
Karlotte Gustavsdatter 7.8.1909 Skjørn D ug Datter
Alfred Gustavsen 5.8.1903 Skjørn S ug Søn
Etter dette ser det ut til at Gustav Jonsen og Gulla Andersen fikk fire barn:
Alfred Gustavsen Søtvik f. 5.8.1903
Grete Gustavsdatter f. 23.2.1905
Agnette Gustavsdatter f. 7.7.1907
Karlotte Gustavsdatter f. 7.8.1909
Alfred Søtvik f. 5.8.1903 d. 1963 gift med Irma Sletvold f. Ørland
Alfred var gift tidligere og hadde en sønn som lever i dag
Irma og Alfred fikk flere jenter, den siste Toril født etter 1960. Min mor Elvida Eidsaune bar henne til dåpen sammen med min far Sverre Eidsaune.
Irma ble senere gift i Verdal og fikk flere barn med sin nye mann. Hun flyttet dit med sine døtre.
Anton Benjaminsen
Telling av 1910
På plassen Stæggan (stigen) under gnr 36 bnr. 3 (plassen heter i dag Eikhaugen) finnes følgende familie:
Anton Benjamensen 1852.05.05 Skjørn hf G Fisker og husm. med jord
Ane Martinusdatter 1851.12.06 Skjørn hm G Husmandskone
Benjamin Antonsen 1893.04.29 Skjørn s Ug Fisker
Gudrun Antonsdatter 1896.08.26 Skjørn d Ug Datter
Benjamin Antonsen Søtvik
Benjamin Antonsen Søtvik f.1893 emigrerte til Amerika i 1911 med destinasjon Cooperstown Nord Dakota
Gudrun Søtvik Oldren f. 26.8.1896 d. 9.5.1988 gift med Paul Alfred Oldren f. 30.3.1892 d. 13.6.1965
Gudrun var hans andre kone. Paul Oldren var veivokter og familien bodde i eget hus Skarly 37/17 i Stallvika.
Paul fikk tre barn med sin første kone.
Det ser ikke ut til at Gudrun fikk egne barn.
Ved tellingen av 1865 finnes en Ove Benjaminsen 10 år som fostersønn hos Nils M Arntsen på Røstad i Ørland. Kan dette være vår Ove Benjaminsen?
Anders Lauritsen f. 1859
Har ikke funnet han i kirkeboka på nåværende tidspunkt. Han finnes i tellingen av 1865.
Denne Anders Lauritsen kan være morfar til Alfred Søtvik? Mens hans halvøster Grete Benjaminsdatters sønn kan være Alfreds far.
Benjamin Thøgersen f. 25.5.1803 gift 19.9.1837 med Golla Christophersdatter f. 1818? 1829? 1816?1819? d. 30.6.1882
Gallaug (Golla) Christophersdatter f.1829. (kan ikke stemme) hun var datter av Christopher ?
Hun døde i 30.6.1882 og begravd 6.7.samme år, da er det oppført at hun ble født i 1818
Benjamin Thøgersen f. 25.5.1803 ble døpt i Viklem kirke 1. søndag etter trefoldighet som sønn av Thøger Iversen Sødvik og h Martha Pedersdatters. Vitner var Siri Sødvik, Martha ? Anders Sødvik, Jacob ib og Augustinus Oldren?
Finner ham muligens som forlover i søsteren Kiersten’s bryllup.
I følge kirkeboka ble Benjamin Tøgersen ungkarl og inderst 33år gift 19. Sept 1837 i Bj krk, med Golla Christophersd. pige 21 år begge med Sødvig som adresse. Brudgommens far er oppgitt til å være Tøger Iversen og brudens far er oppgitt til å være Christopher I.. (vanskelig å lese). Forlovere var Michael (vanskelig å lese) og Jacob Axeldal.
Nye opplysninger:
Benjamin døde antakelig mellom 1848 og 1858. Golla ble gift på ny med Laurits Andersen? Lautits Andersen var mest trolig bror til vår Gabriel Andersen. Gabriel Andersen var gift med Benjamins søster Kiersten. Finner ikke at bonde Gabriel Andersen hadde noen bror men navn Laurits.
Golla og Benjamin fikk seks? barn:
Torber Benjaminsen f. 4.10.1839
Kristian Benjaminsen f. 26.8.1842
Martha Benjaminsdatter f. 20.8.1845
Grethe Sophia Benjaminsdatter f. 24.2.1849
Golla og Laurits fikk ett? barn:
Anders Lauritsen f. 1859
Torber Benjaminsen f. 4.10.1839 døpt 29. des. 1839
Ved tellingen av 1865 finnes en Torber Benjaminsen som ugift 27 år gammel tjenestekarl på Vangenstein på Ørland, hos distriktslæge Jonas Angell med familie.
Har ikke funnet ham senere.
Kristian Benjaminsen f. 26.8.1842 gift? med Karen Tobiasdatter f. 6.6.1865
Ved tellingen av 1865 finnes Kristian Benjaminsen som 24 år gammel fisker på Gården Søtvik samtidig som Golla og Anders Lauritsen bor der, men det ser ikke ut til at han er i samme hushold?
I tellingen av 1900 finnes en Kristian Benjaminsen født 1842 som husmann uten jord og fisker på Hægvikstrand. Sammen med han bor hans kone Karen Tobiasdatter født 1857 Husmandskone og dagarbeiderske.
Ved tellingen av 1910 bor kun Karen Tobiasdatter f. 6.6.1865 på plassen.
Ingen barn.
Marta Benjaminsdatter
Anne Martha Benjaminsdatter? f. 20.8.1845
Hun ble kalt både Ane Marta og Marta men hun er døpt kun Marta.
I følge kirkeboka 29. April 1875 ble Ole Jonsen Hoøen Ungkarl – Lottekarl og dreng 26 ½ år med føde eller bosted Aunrønningen på Bynes, gift med Martha Benjaminsdatter Sødvig pige 29 ½ år. Med bosted Sødvig. Brudgommens far er oppgitt til Jan Olsen Aunrønningen og brudens far er oppgitt til Benjamin Pedersen Sødvig. Tydeligvis feil i kirkeboka. Forlovere er ikke oppgitt.
Dersom tellingen av 1875 har riktig avskrift i Gudmund Eides Gårdshistorie bodde disse på Hoøya:
Johan Jonsen Husm. m/jord og fisker f. 1821 fra Stjørdal
Hanna Margrethe Jensdtr. Fosterdatter f. 1868 fra Frøya
Andreas Jonsen Tjenestekar og Fisker f. 1854 fra Bynæset
Ole Jonsen Tjenestekar og fisker f. 1848 fra Bynæset
Ane Martha Benjaminsdatter Hans kone f. 1845 fra Bynæset (dette må være feil.)
Grethe Johanna Olsdtr. Deres datter f.1875
Ole Jonsen Hoøen reiste til USA i 1882 og resten av familien noe senere. Johan Jonsen Hoøen sendte over penger og sørgert for at Grethe Johanna kom tilbake til Hoøya
(Anne) Marta Benjaminsdatter og Ole Jonsen Hoøen fikk minst ett barn:
Grethe Johanna Olsdatter Hoøen f. 31.8.1875 d. 25.10.1948
Grethe Johanna Olsdatter Hoøen f. 31.8.1875 d. 25.10.1948 gift med Hans Åge Jensen Søtvik f. 17.11.1865 d. 15.1.1939
Grethe Johanna kom tilbake fra Amerika, se over, og ble gift med Hans Åge Søtvik og de tok over husmannsplassen etter Johan Jonsen. Som vanlig på den tiden tok de Hoøen til etternavn, etter plassen de bodde på.
Kilde G. Eides Gårdshistorie.
I tellingen av 1900 er (Grethe) Johanna Hoøen registrert som fosterdatter på Hoøya.:
Johan Jonsen Husmann med jordbr. og fisker f. 1822 fra Stjørdal
Johanna Hoøen Fosterdatter, fiskerkone f. 1875
Hans Åge Hoøen G.m. fosterdatter Fisker f. 1865
Johan Hoøen Deres sønn f. 1897
Amanda Hoøen Deres datter f. 29/6-1900
Kirsten Staldvik Tjenestepige f. 1880
Johan Hoøen Tjenestekarl f. 1883
Anton Hoøen Snedker og Smed f. 1872 hos Bård Eidsaune
I 1918 kjøpte Hans Åge Hoøen tomt av Thomas Nilsen på fastlandet og bygde bolighuset Solheim 36/8 og flyttet dit.
Johanne og Hans Åge Hoøen fikk åtte barn:
Johan Gunerius Hansen Hoøen f. 12.5.1897 d. 29.12.1967 i Måøy Frøya
Sigrid Amanda Hansdatter Hoøen f. 29.6.1900
Helga Amanda Hansdatter Hoøen f. 1.11.1906 d. 21.1.1988
Jens Olaf Hansen Hoøen f. 5.6.1908
Ingeborg Alvilde Hansdatter Hoøen f. 25.12.1912 d. 26.3.1991
Klara Gurine Hansdatter Hoøen f. 3.4.1915 d. 15.11.1989
Ove Thorleiv Hansen Hoøen f. 24.11.1916
Kristian Alfred Hansen Hoøen f. 13.3.1920
Etterkommere av noen av disse bor fortsatt på Fosen
Grethe Sophia Benjaminsdatter f. 24.2.1849, døpt 9. Sept i Bjugn
I følge tellingen av 1975 fikk Grethe Benjaminsdatter en sønn med en Joakim:
Johan Gustav Joakimsen f. 1874
Johan Gustav Joakimsen/Gustav Jonsen og Gulla Andersdatter
(Har mistanke om at Gulla Andersdatter ar datter av Anders Lauritsen, ikke funnet bevis på nåværende tidspunkt.)
Ved tellingen av 1910 finnes følgende familie på plassen Tømmervik:
Navn Født Sted Familie Stand Yrke
Gustav Jonsen 10.10.1874 Skjørn Hf g Fisker husmand uten jord
Gulla Andersdatter 7.6.1885 Ibbestad Hm g Husmandskone
Grete Gustavsdatter 23.1.1905 Skjørn D ug Datter
Agnette Gustavsdatter 7.7.1907Skjørn D ug Datter
Karlotte Gustavsdatter 7.8.1909 Skjørn D ug Datter
Alfred Gustavsen 5.8.1903 Skjørn S ug Søn
Etter dette ser det ut til at Gustav Jonsen og Gulla Andersen fikk fire barn:
Alfred Gustavsen Søtvik f. 5.8.1903
Grete Gustavsdatter f. 23.2.1905
Agnette Gustavsdatter f. 7.7.1907
Karlotte Gustavsdatter f. 7.8.1909
Alfred Søtvik f. 5.8.1903 d. 1963 gift med Irma Sletvold f. Ørland
Alfred var gift tidligere og hadde en sønn som lever i dag
Irma og Alfred fikk flere jenter, den siste Toril født etter 1960. Min mor Elvida Eidsaune bar henne til dåpen sammen med min far Sverre Eidsaune.
Irma ble senere gift i Verdal og fikk flere barn med sin nye mann. Hun flyttet dit med sine døtre.
Anton Benjaminsen
Telling av 1910
På plassen Stæggan (stigen) under gnr 36 bnr. 3 (plassen heter i dag Eikhaugen) finnes følgende familie:
Anton Benjamensen 1852.05.05 Skjørn hf G Fisker og husm. med jord
Ane Martinusdatter 1851.12.06 Skjørn hm G Husmandskone
Benjamin Antonsen 1893.04.29 Skjørn s Ug Fisker
Gudrun Antonsdatter 1896.08.26 Skjørn d Ug Datter
Benjamin Antonsen Søtvik
Benjamin Antonsen Søtvik f.1893 emigrerte til Amerika i 1911 med destinasjon Cooperstown Nord Dakota
Gudrun Søtvik Oldren f. 26.8.1896 d. 9.5.1988 gift med Paul Alfred Oldren f. 30.3.1892 d. 13.6.1965
Gudrun var hans andre kone. Paul Oldren var veivokter og familien bodde i eget hus Skarly 37/17 i Stallvika.
Paul fikk tre barn med sin første kone.
Det ser ikke ut til at Gudrun fikk egne barn.
Ved tellingen av 1865 finnes en Ove Benjaminsen 10 år som fostersønn hos Nils M Arntsen på Røstad i Ørland. Kan dette være vår Ove Benjaminsen?
Anders Lauritsen f. 1859
Har ikke funnet han i kirkeboka på nåværende tidspunkt. Han finnes i tellingen av 1865.
Denne Anders Lauritsen kan være morfar til Alfred Søtvik? Mens hans halvøster Grete Benjaminsdatters sønn kan være Alfreds far.
Peder Arntsen var den siste leilendingen under Austrått på Haugen