Johannes Pedersen

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
15839
Sted: KRISTIANSAND S

Johannes Pedersen

Legg inn av 15839 » 16. august 2010 kl. 12.59

Trenger litt hjelp med denne gutten som er født 1824 i Stangvik

Dåp Ministrialboken: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30

Dåp Klokkerboken : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34

Konfirmasjon Ministrial: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-134

Som vi kan se er han uegte barn, og jeg har problemer med å finne ut av hans foreldre Peder Ingebriktsen Ell...? og moren Marit Andersdatter Hals...?

Har tittet litt rundt og kan ikke finne at der er noen gårder som begynner med Ell.. slik jeg tolker kirkeboken for stedsnavn /gårdsnavn på faren og moren har jeg heller ikke klart å komme videre på. Håper noen med bedre lokalkunnskap enn meg kan hjelpe til her :)

Mvh
Pia

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Johannes Pedersen

Legg inn av Else Berit Rustad » 16. august 2010 kl. 14.09

Lokalkunnskapen er det heller dårlig med, men hvis du ser på folketellingen for 1801, så finner du gårdene Ellefseth (i Surnadal) og Holden (i Stangvig).

Ved Johannes' dåp er farens gårdnavn skrevet som Ellevset og morens som Holde.

Mvh
Else B.

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 16. august 2010 kl. 18.43

Hvis ikke tydinga mi er helt på jordet, så er faren Peder Ingebrigsen Ellevset og mora er Marit Andersdatter Holden. Faddrene er Lars Larsen Moe (på garden Mo), Lars Jakobsen Grytskog (Bortistua), Ole Einarsen (klarer ikke å tyde, men trolig er det Ole Einarsen fra garden Tretta), Marit Pedersdatter Grytskog (Negard). Alle disse fra tidligere Stangvik. Og til slutt And Gulliksdatter Ellevset (kone i Bortigard). Begge fra Grytskog har slektsforbindelser på Ellevsetgårdene, men det som identifiserer Peder Ingebrigtsen, er vel den siste fadderen. Ho er kona til søskenbarnet til Peder Ingebrigsen. Denne Peder Ingebrigtsen er derfor nokså sikkert fra plassen Austre Geilhaugen under Ellevset. Han er født i 1804, foreldre Ingebrigt Olsen Mauset fra Mausettrøa i Surnadal og kona Brynhild Pedersdatter Ellevset, Bortistua. Peder ble senere gift 2 ganger, og var husmann på plassen Kvennbøvollen i Surnadal.

Marit Andersdatter Holden må være datter av Anders Augustinussen Åsbø fra Åsbønaustet og kona Gjertrud Sjursdatter. De var plassfolk på Hollen, men bodde i de gamle gardshusa på den ene gardsparten der. De var der i fra 1779 og trolig til Gjertrud døde i 1823. Marit er uteglemt i bygdeboka, men er å finne i FT1801. Ho var født ca 1783.

Håper dette hjelper deg videre.

mvh Erling

Brukeravatar
15839
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av 15839 » 17. august 2010 kl. 0.57

Tusen takk til dere begge, jeg sjekket folketellingen for Stangvik 1801 og fann ingen gårder som begynte på E, og regna da med at dette kunne være en gård som kanskje var skilt ut og fått navn etter folketellingen 1801.

Med min dårlige lokalkunnskap var jeg ikke obs på at der også var folketelling for Surnadal som også burde vært sjekket :(

Utrolig med så flotte mennesker som kan hjelpe en på rett spor, nå skal jeg titte videre på folketellingen og kirkebøkene ettersom jeg nå har noen flere/rette gårdsnavn og masse nyttig informasjon :)

Mvh
Pia

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»