Har noen hørt om Harebakke i tidligere Årstad, nå Bergen?

Moderator: MOD_Hordaland

Svar
dn23714
Sted: FLAKTVEIT

Har noen hørt om Harebakke i tidligere Årstad, nå Bergen?

Legg inn av dn23714 » 31. juli 2010 kl. 12.18

Min tippoldefar på farmorsiden het Mikkel Monsen og var født i 1817.

Fødested var Nedreås i Lindås, men han flyttet senere til Tellevik i daværende Hamre kommune, og så til Feste, også dette i Lindås, hvoretter han bosatte seg på Årstad rundt 1860. Jeg regner med at det er ham vi finner i FT 1865 for Bergen, og da som gårdbruker på Kobbeltvedt i Årstad sogn.

Mikkel døde i 1903, og ved sin død er han registrert i kirkeboken som Mikkel Monsen HAREBAKKE (Bergen/Årstad, Ministerialbok C 1, døde og begravde 1903 nr 14).

Navnet Harebakke, eller Harebakken, har jeg også sett i annen sammenheng. Jeg regner med at det er et gammelt lokalt stedsnavn som ikke (?) lar seg gjenfinne i dag. Men jeg prøver likevel.

Ved FT 1900 for Årstad finner vi Mons Mikkelsen med familie som bosatt i Inddal under gnr 14 bnr 18. Jeg har grunn til å tro at Mons er sønn til Mikkel, og den som har overtatt gården. Og som i hvert fall i noen grad kjent i området, vet jeg at Inddal, eller Inndalsveien, ligger i området fra Danmarksplass i (nå) Bergen og oppover mot grensen til gamle Fana kommune.

Så derfor: Har noen hørt om stedsnavnet Harebakke i tidligere Årstad, nå Bergen kommune, og kan noen si meg litt mer konkret om hvor det var?

Jeg takker på forhånd for hjep.

Arne Fanebust

dn09334
Sted: BODØ

Re: Har noen hørt om Harebakke i tidligere Årstad, nå Bergen

Legg inn av dn09334 » 31. juli 2010 kl. 14.23

I Ft1900 Årstad har Harbakken gnr 29. http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... rk=10#ovre
Kanskje han har hatt tilknytning dit tidligere.

dn23714

Legg inn av dn23714 » 31. juli 2010 kl. 15.13

Ikke noe dumt tips, det der!

Jeg merker meg av den linken du gir meg, at gården (Harbakken) på dette tidspunkt er paktet bort, og at vi finner en kårkone her med fødested Hammers. Dette er gamle Hamre kommune, som idag er en del av Osterøy, men som den gang også omfattet Tellevik.

Da har vi gården Inddal på plass som gnr 14 bnr 18, og vi har Harbakken som gnr 29 bnr 1 og 3. Videre har vi, ser jeg av samme folketelling, gården Sletten som gnr 17 bnr 8 og 26.

På den sistnevnte gård, altså bnr 8, finner vi Nils Halvorsen som føderådsmann ved FT 1900, og altså, får vi tro, som tidligere eier av denne. Fra før vet jeg at tippoldefar Mikkel Monsens datter, Anne Mikkelsdotter - som altså var min oldemor - var tjenestepike nettopp hos Nils Halvorsen ved FT 1865.

Da har jeg noe å gå videre med.

Takk for hjelp!

Arne

Brukeravatar
Rolf Lønningen
Sted: RÅDAL
Kontakt:

Legg inn av Rolf Lønningen » 31. juli 2010 kl. 19.53

Viser til Dag Sletten Bak blåmannen er er alle gårdene og de som bodde der omtalt. Hardbakka ligger nå i nedslagsfeltet for vannverket til Bergen kommune - Svartediket

dn23714

Legg inn av dn23714 » 31. juli 2010 kl. 20.30

Takk, det var VIRKELIG nyttig.

Jeg ser at boken er tilgjengelig på biblioteket, og skal se om jeg får tak i den over helgen.

Arne

Svar

Gå tilbake til «Bergen»