Catharina von Thambs
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: RASTA
Catharina von Thambs
Det heter seg at Catharina Thams/Thambs ble født den 16.juni 1738 i Kristiansund. Foreldrene var major Mathias Thams og hustru Helle Margrethe Huitfeldt.
Er det mulig å finne denne dåpen/fødselen i kirkeboken? Kan Kristiansund være et av de andre stedene under Kristiansund, f. eks Kvernes?
Det ble født ihvertfall to barn til på samme sted.
Hartvig Christian Huitfeldt Thams og Karen Bolette Thams født 20.okt 1739.
Finnes det ev. noen liste over tilflyttede og fraflyttede fra Kristiansund?
Catharina von Tambs giftet seg forøvrig med Hans Oppen i 1762.
Er det mulig å finne denne dåpen/fødselen i kirkeboken? Kan Kristiansund være et av de andre stedene under Kristiansund, f. eks Kvernes?
Det ble født ihvertfall to barn til på samme sted.
Hartvig Christian Huitfeldt Thams og Karen Bolette Thams født 20.okt 1739.
Finnes det ev. noen liste over tilflyttede og fraflyttede fra Kristiansund?
Catharina von Tambs giftet seg forøvrig med Hans Oppen i 1762.
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Catharina von Thambs
I 1738 lå Kristiansund (eller Lille-Fosen/Fossund som navnet var på byen før 1742) under Kvernes prestegjeld. Altså Kvernes/Kristiansund.
Ut- og innflytningslister: Hvis det er denne tiden du mener, så er ikke dette ikke registrert i kirkebøkene.
Ut- og innflytningslister: Hvis det er denne tiden du mener, så er ikke dette ikke registrert i kirkebøkene.
Mvh Astrid
-
Jeg kunne merkelig nok ikke finne året 1738 i kirkeboka. Men dåpen til Karen Bolette er her øverst til høyre:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A02 (1739-1754), Kronologisk liste 1739, side 4-5.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A02 (1739-1754), Kronologisk liste 1739, side 4-5.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5
Mvh Astrid
-
Takk for hjelpen med Karen Bolette. Da vet jeg ihvertfall at de virkelig har bodd i Kristiansund
Tror du det finnes andre "sikre" kilder en kan gå til for om mulig å finne Catarina's dåp?
Tror du det finnes andre "sikre" kilder en kan gå til for om mulig å finne Catarina's dåp?
-
Karen Bolette ble døpt 6/10-1739, noen fødselsdato står ikke i kirkeboka.
Via FS fant jeg at Hr Major Matthias Thambs og Helle Magrethe Hvitfeldt ble gift i Værnes kirke i Stjørdal 29/12-1735:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A03 (1730-1739), Forlovererklæringer 1735, side 859-860.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185
Den 22/2-1741 hadde Major Thams en sønn Daniel døpt i Kristiansund, men jeg finner ikke dåpen ført i den kronologiske listen:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A02 (1739-1754), Fødte og døpte 1740-1743, side 196-197.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
Via FS fant jeg at Hr Major Matthias Thambs og Helle Magrethe Hvitfeldt ble gift i Værnes kirke i Stjørdal 29/12-1735:
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stjørdal, Ministerialbok nr. 709A03 (1730-1739), Forlovererklæringer 1735, side 859-860.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-185
Den 22/2-1741 hadde Major Thams en sønn Daniel døpt i Kristiansund, men jeg finner ikke dåpen ført i den kronologiske listen:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A02 (1739-1754), Fødte og døpte 1740-1743, side 196-197.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-151
Mvh Astrid
-
Daniel ble født og døpt samme dag, sannsynligvis hjemmedøpt, og han døde muligens slik at dåp i kirken ikke er registrert.
Når det gjelder Cathrine, som jeg ikke fant døpt (lakune i kirkeboka), så kan det finnes andre kilder bevart, som for eksempel familienedtegnelser.
Når det gjelder Cathrine, som jeg ikke fant døpt (lakune i kirkeboka), så kan det finnes andre kilder bevart, som for eksempel familienedtegnelser.
Mvh Astrid
-
Nok en sønn Hendrich Johannes døpt i Kristiansund 14/12-1746:
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A02 (1739-1754), Kronologisk liste 1746, side 96-97.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kristiansund i Kvernes, Ministerialbok nr. 572A02 (1739-1754), Kronologisk liste 1746, side 96-97.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51
Mvh Astrid
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Du finner også Hr. Oberst Lieutenant Thambs i ekstraskatten i 1743 i Kristiansund.
Der står lønna hans og formua. 4% måtte han betale av gasjen sin, og 2% av formua, men koppskatten slapp han. Sikkert fordi han var militær.

-
- Sted: ELNESVÅGEN
Elisabeth Skaret veit sikkert dette frå før: Det står mykje om Mathis Thams i Sunndalsboka bind 2 side 105 - 107 og side 119. Han oppheldt seg i Sunndal ca 1720 - 1731, der han hadde ei dotter utanfor ekteskap f ca 1724. Han vart kaptein for det gjemneske kompani i 1731 og forlet da Sunndal, og gifta seg altså 4 år seinare, men åtte i lang tid ein gardpart i Nedre Nisja. Dottera i Sunndal har mange etterkomarar.
-
Hei og takk alle sammen!
Jeg visste ikke om alle disse barna.
Jeg mener å huske at jeg har lest noe om eiendomsspekulasjoner i Kristiansund.
At Mathias har vært på Nesja fikk jeg vite ved en ren tilfeldighet. Han greide jo å få et uekte barn der. At han har etterkommere der visste jeg ikke (bortsett av gjennom den uekte datteren da.
Jeg har flere militære i slekten. Felles for alle er at de flytter mye, og at jeg strever med å finne ut av hvor de har bodd.
Thams kjøpte etterhvert gårder i Buskerud og han eide Skaugum i Asker. Men dette blir det bare oppramsing av.
Skulle ønske det fantes litt mer "fantasifulle" militærbiografier. Ovenstad kan bli litt vel tørr.
Og hvorfor gifte seg i Nord Trøndelag, bo i Nesja, flytte til Kristiansund N og så hvor da?
Jeg synes de flyttet like mye som vi gjør.
Jeg visste ikke om alle disse barna.
Jeg mener å huske at jeg har lest noe om eiendomsspekulasjoner i Kristiansund.
At Mathias har vært på Nesja fikk jeg vite ved en ren tilfeldighet. Han greide jo å få et uekte barn der. At han har etterkommere der visste jeg ikke (bortsett av gjennom den uekte datteren da.
Jeg har flere militære i slekten. Felles for alle er at de flytter mye, og at jeg strever med å finne ut av hvor de har bodd.
Thams kjøpte etterhvert gårder i Buskerud og han eide Skaugum i Asker. Men dette blir det bare oppramsing av.
Skulle ønske det fantes litt mer "fantasifulle" militærbiografier. Ovenstad kan bli litt vel tørr.
Og hvorfor gifte seg i Nord Trøndelag, bo i Nesja, flytte til Kristiansund N og så hvor da?
Jeg synes de flyttet like mye som vi gjør.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Militære offiserer flyttet nok etter jobben.
Da han ble sjef for Gjemnesske kompani, flyttet han naturlig nok til kompaniområdet. Kristiansund lå i det området.
Deretter ble han sjef for Akershusiske og flyttet dit.

Da han ble sjef for Gjemnesske kompani, flyttet han naturlig nok til kompaniområdet. Kristiansund lå i det området.
Deretter ble han sjef for Akershusiske og flyttet dit.