Først og fremst beklager jeg dersom dette innlegget kommer i feil kategori.
Etter en lengre tids fravær når det gjelder slektsforskning, har jeg nå så smått startet opp igjen.
Har vært på loftet "hos a' bæssmor" og funnet endel gamle dokumenter som antagelig gjelder hjemgården min.
Problemet er at jeg ikke klarer å tyde dem; derfor spør jeg frekt om noen "eksperter" kan hjelpe meg med det.
Vedlegger noen filer som eksempel på hva jeg kunne tenkt meg å fått hjelp til.
Tyding av gamle dokumenter
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Tyding av gamle dokumenter
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Knut Bryn
- Sted: OSLO
Re: Tyding av gamle dokumenter
Hei! Du har nok havnet i feil forum, ja. Innlegget hører ikke hjemme under <Generelt>, men under <Hjelp til tyding av kildemateriale>.
Men skitt la gå. Her er en transkribering av dokument nr 1:
Beløbet 150 Spcd - eet hundrede og femti Speciedaler - med paaløbende Renter er under Dags Dato udbetalt i Throndhjems og Romsdals Amters almindelige Skolekasse, hvorfor herved meddeles Kvittering.
Throndhjem 24de Juni 1874
C. Petersen
Regnskabsfører for Throndhjems og Romsdals Amters almindelige Skolekasse
Denne Obligation kan afleses
Throndhjems Stiftsdirektion den 1ste Juli 1874
C. Motzfeldt C. Petersen vicar Biskop
Men skitt la gå. Her er en transkribering av dokument nr 1:
Beløbet 150 Spcd - eet hundrede og femti Speciedaler - med paaløbende Renter er under Dags Dato udbetalt i Throndhjems og Romsdals Amters almindelige Skolekasse, hvorfor herved meddeles Kvittering.
Throndhjem 24de Juni 1874
C. Petersen
Regnskabsfører for Throndhjems og Romsdals Amters almindelige Skolekasse
Denne Obligation kan afleses
Throndhjems Stiftsdirektion den 1ste Juli 1874
C. Motzfeldt C. Petersen vicar Biskop
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
- Knut Bryn
Og her er nr. 2:
Thinglæst og prtokolleret inden Retten ved Maanedsthinget paa Syrstad, 19de Juni 1828, og indført i Pantebogen Folio 351.
Thinglæsningen 64 (fire og sexti) Skillinger
NN (navnet tør jeg ikke ta sånn uten videre)
const. Sorenskriver
Denne Obligation maae ikke afhænde, overdrages eller aflyses uden Skiftedirekttionens Samtykke.
Trondhjems Skiftedirektionen 30te Juny 1828
(Underskrifter)
Thinglæst og prtokolleret inden Retten ved Maanedsthinget paa Syrstad, 19de Juni 1828, og indført i Pantebogen Folio 351.
Thinglæsningen 64 (fire og sexti) Skillinger
NN (navnet tør jeg ikke ta sånn uten videre)
const. Sorenskriver
Denne Obligation maae ikke afhænde, overdrages eller aflyses uden Skiftedirekttionens Samtykke.
Trondhjems Skiftedirektionen 30te Juny 1828
(Underskrifter)
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
- Knut Bryn
Og her er et forsøk på transkribering av det siste dokumentet:
Underskrevne Lars Haldosøn Sandvig tilstaar at have bekommet tillaans af Amternes almindelige Skolekasse den Summa = 150, skriver ethundrede og femti Speciedaler, hvoraf jeg forbinder mig, fra 20de April s. A., aarlig at svare 4 pC Renter, samt Capitalen efter 3 Maaneders foregaaende Opsigelse at tilbagebetale. Til Sikkerhed for Kravet pantsætter jeg herved med 2de Prioritet, næst efter 1te Prioritet til Norges Bank for 175 Spd, min tilhørende Odelsgaard Sandvig, Matr. No. 449, af Skyld 6 Marklaug, beliggende udi Ørkedals Fogderi, XX Thinglag (er usikker på navnet på tinglaget). Renternes Udeblivelse ved(?) Forfaldstid har samme Virkning som Opsigelse, og naar Capitalen med rette Forfaldstid ei prompte tilbagebetales, forbeholder Vedkommende Ret til, uden foregaaende Lovmaal og Dom, at opponere(?) Pantet til Auction paa min Gevinst og Forlis.
Thingstedet Syrstad, den 19 Juni 1828.
Lars Haldosøn Sandvig
m. p. P.
Thinglæst og protokolleret inden Retten ved Maanedsthinget paa Syrstad 19de Juni 1828, og indført o Pantebogen Folio 351
Thinglesningen 65 (fire og sexti) Skillinger
Underskrevne Lars Haldosøn Sandvig tilstaar at have bekommet tillaans af Amternes almindelige Skolekasse den Summa = 150, skriver ethundrede og femti Speciedaler, hvoraf jeg forbinder mig, fra 20de April s. A., aarlig at svare 4 pC Renter, samt Capitalen efter 3 Maaneders foregaaende Opsigelse at tilbagebetale. Til Sikkerhed for Kravet pantsætter jeg herved med 2de Prioritet, næst efter 1te Prioritet til Norges Bank for 175 Spd, min tilhørende Odelsgaard Sandvig, Matr. No. 449, af Skyld 6 Marklaug, beliggende udi Ørkedals Fogderi, XX Thinglag (er usikker på navnet på tinglaget). Renternes Udeblivelse ved(?) Forfaldstid har samme Virkning som Opsigelse, og naar Capitalen med rette Forfaldstid ei prompte tilbagebetales, forbeholder Vedkommende Ret til, uden foregaaende Lovmaal og Dom, at opponere(?) Pantet til Auction paa min Gevinst og Forlis.
Thingstedet Syrstad, den 19 Juni 1828.
Lars Haldosøn Sandvig
m. p. P.
Thinglæst og protokolleret inden Retten ved Maanedsthinget paa Syrstad 19de Juni 1828, og indført o Pantebogen Folio 351
Thinglesningen 65 (fire og sexti) Skillinger
Med vennlig hilsen
Knut Bryn
Moderator/Slekter
Knut Bryn
Moderator/Slekter
- Paul Johan Hals
Jeg klarte ikke alt, men ser at det jeg har er nesten det samme som Knut. Forskjellene er:
På side 2: Indbetalt i Throndhjems osv
På side 1: Ørkedals fogderi, Meldals Thinglaug.
Rentenes uteblivelse over Forfaldstid
at disponere pantet
Mvh Paul
På side 2: Indbetalt i Throndhjems osv
På side 1: Ørkedals fogderi, Meldals Thinglaug.
Rentenes uteblivelse over Forfaldstid
at disponere pantet
Mvh Paul
- Else Berit Rustad
Her har Knut tatt det meste - og viktigste
, så jeg bare hiver meg på noe småtteri:
I dok. nr. 2 heter den const. sorenskriver Nissen.
I dok. 3 (der Knut har satt XX eller ?) står det Meldals Thinglaug; ....Renternes Udeblivelse over Forfaldstid...; .....at exponere Pantet.....
Og helt til slutt er det en liten "skriveleif": Det står 64....
Mvh
Else B.

I dok. nr. 2 heter den const. sorenskriver Nissen.
I dok. 3 (der Knut har satt XX eller ?) står det Meldals Thinglaug; ....Renternes Udeblivelse over Forfaldstid...; .....at exponere Pantet.....
Og helt til slutt er det en liten "skriveleif": Det står 64....

Mvh
Else B.
Tusen hjertelig skal dere ha alle sammen!
Nå skal jeg skrive alt ut og virkelig selv forsøke å tyde det når jeg _vet_ hva fasiten er
Nå skal jeg skrive alt ut og virkelig selv forsøke å tyde det når jeg _vet_ hva fasiten er