problemer med å logge inn i slektsforskerbasen.

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Irene Olaug Pettersen
Sted: MYRE

problemer med å logge inn i slektsforskerbasen.

Legg inn av Irene Olaug Pettersen » 3. juni 2010 kl. 15.02

Hei!

Jeg har betalt kr. 400,- for å være medlem i Dis-forum og har registrert meg i slektsforskerbasen for å kunne utnytte medlemsfordelene bedre.

Jeg har fått passord, men jeg får ikke logget meg inn og ser ikke hvor jeg kan logge meg inn heller.

Jeg får jo ikke benytte meg av fordelene med å være medlem i Dis-forum. Jeg har ikke råd til å betale for noe som jeg ikke får bruke.

Mvh. Irene.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: problemer med å logge inn i slektsforskerbasen.

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 3. juni 2010 kl. 15.20

Det er vel DIS-Norge du har betalt medlemskap i....(?). Vel møtt!

Og logge inn på Slektsforum har du tydelegvis fått til (elles hadde du ikkje kunna lagt inn innlegget slik du har gjort her).

Du må kanskje logge inn på medlemssidene. Klikk på logoen oppe til venstre, og bruk same brukarnr og passord som i Slektsforum. Brukarnummeret (eller brukarnamn om ein vil) dn25312 - er synleg her i slektsforum (iallfall for oss andre som er logga inn). Passordet er det berre du og admin som veit (det brukar å stå på adresselappen bak på medlemsbladet).

Slektsforum og slektsforskarbasen får du så mykje nytte av som du gjer det til. Og eigentleg kunne du vel fått tilgang til det meste her utan medlemskap (men det er naturlegvis fint at du ikkje overlet til andre å betale for moroa). :)

Brukeravatar
Knut Bryn
Sted: OSLO

Legg inn av Knut Bryn » 3. juni 2010 kl. 15.25

Hei, Irene! Hvis du ikke har fått øye på hvor du logger deg inn, så er det ikke rart at du har litt problemer. Hvis du skal skrive innlegg i Slektsforum, så kan du logge deg inn øverst på denne siden. Hvis du ikke allerede er innlogget, så klikker du på lenken som heter "Logg inn" øverst på siden.

En annen framgangsmåte er å logge seg inn fra DIS-Norges hovedside. I margen til venstre er det felt for brukernavn og passord. Kanskje du må scrolle litt nedover for å se disse feltene under "Hovedmeny".
Med vennlig hilsen

Knut Bryn
Moderator/Slekter

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 3. juni 2010 kl. 15.53

Hei Irene, såvidt jeg husker så er Slektforskerdatabasen uavhengig av brukernavn og passord i DIS.

Du registerer deg når du skal legge inn noe, og tror ellers ikke det er nødvendig å logge seg inn. Derfor er det også at jeg ikke får kommet meg inn akkurat nå, har glemt passord fordi det er så lenge siden jeg logget på. Alle søk kan man gjøre uavhengig av medlemsskap.
Hilsen fra Marianne

Irene Olaug Pettersen

Legg inn av Irene Olaug Pettersen » 3. juni 2010 kl. 16.50

Hei!

Jeg er medlem i Dis-forum og det er ikke der det er problemer med å logge inn.

Det er når jeg skal søke i Dis-treff at det kreves medlemskap, og hvis jeg ikke er medlem , så får jeg ikke opplysningene om personene som jeg søker etter.

Jeg har fått brukernavn og passord til slektsforskerbasen, er det ikke det jeg skal bruke?

Mvh. Irene

dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Legg inn av dn22734 » 3. juni 2010 kl. 17.13

I DIStreff bruker du ditt "vanlige" brukernavn og passord.
I formen
Brukernavn: dnxxxxx
Passord: aaa000
Mvh
Bjarte

dn09334
Sted: BODØ

Legg inn av dn09334 » 3. juni 2010 kl. 17.40

I Dis-treff er det vel slik at man må ha bidratt med slektsfil for å få adgang - hvis jeg har forstått det riktig.

Irene Olaug Pettersen

Legg inn av Irene Olaug Pettersen » 3. juni 2010 kl. 17.50

Hei!

Nå føler jeg meg litt dum, for hvordan gjør jeg det? :oops:

Mvh. Irene

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 3. juni 2010 kl. 17.54

Irene Pettersen skrev:Hei!

Jeg er medlem i Dis-forum og det er ikke der det er problemer med å logge inn.

Det er når jeg skal søke i Dis-treff at det kreves medlemskap, og hvis jeg ikke er medlem , så får jeg ikke opplysningene om personene som jeg søker etter.

Jeg har fått brukernavn og passord til slektsforskerbasen, er det ikke det jeg skal bruke?

Mvh. Irene

DIStreff forutsetter at betaling av medlemskap er registrert av kontoret og det skjer så snart som mulig, men du må regne et par dager fra betaling er registrert til basen som brukes til autentisering er oppdatert. Det skjer normalt i løpet av natten.

Slektsforskerbasen er noe helt annet. Det er en tjeeste hvor du selv definerer både brukernavn (din epostadresse) og selvvalgt passord. Dette virker ikke andre steder enn i Slektsforskerbasen.

DIStreff er en helt annen tjeneste

Og Slektsforum er en tredje tjeneste hvor også ditt gjestebrukernavn kan brukes og virker umiddelbart.

Husk at om du har satt sparing av brukernavn og passord til aktiv og har spart ditt gjestebrukernavn vil du bli logget på med dette, selv om du har fått nytt brukernavn og passord.
Hvis dette er tilfelle så må du slå av den tjenesten og logge deg på med nytt brukernavn og passord tre ganger. Ved tredje forsøk vil du slippe gjennom (særegenskap med IE)

Men siden du spør i begynnelsen av tråden om adgang til Slektsforskerbasen og andre svarer med DIStreff er jeg usikker på hva du egenlig har problem med :-)

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 3. juni 2010 kl. 22.55

Hei Irene, skal mer enn gjerne veilede deg i å lage et bidrag av slektsdata for å sende til DIS-TREFF. Jeg har selv liggende data der.

I DIS-TREFF er det hver enkelt som har sendt inn som bestemmer hva andre får tilgang til av data. Om jeg som innsender har valgt at kun de som selv har sendt inn data skal få 'klatre' i informasjonen (å se slektstre), så får du ikke klatret selvom du er medlem.

Jeg tror at om man ikke stiller krav til medlemmer om å sende inn selv, for å nyte godt av 'godet' å studere det andre har sendt inn, så hadde der ikke vært særlig med data å se i DIS-TREFF.

Så DIS-TREFF er noen medlemmers innsendte data, helt frivillig. Skulle ønske flere sendte inn. :)

Si fra om du vil ha hjelp, vi må gjøre det utenom dette forum.
Hilsen fra Marianne

Svar

Gå tilbake til «Generelt»