Det hjalp litt, ja.
Anne ble døpt i Kvernes 18. august 1793, på høyresida:
Kvernes i Kvernes, Ministerialbok nr. 568A08 (1780-1819), Kronologisk liste 1793, side 120-121. Foreldrene var brukere på Opsal på Averøya. Knut Olson med familie på
Opsal i FT1801.
Opsal står i Averøyboka bind 1. Den er utsolgt så jeg har den ikke. Mulig at de har den på Molde bibliotek. I bind 4 har Endre Holten lagt inn mange rettinger til bind 1. I Averøyboka bind 4, side 577 står det følgende rettinger til side 470 i bind 1:
Knut Olson Mittet hadde broren Ole Olson (Nasvik) som døde i Kr. sund 1795. Knut var einearving i buet. Skiftet etter Knut Olson i 1825 viser desse barna: Anne, g.m. Nils Olson ved Dale, Agathe, g.m. Ole Opsal, Marit, ugift, Anne, d.y., g.m. Anders Andersen Ødegård og Marta, ugift, opholder sig på Leren i Smølens tinglag.
Skiftet etter Marit står på folio 295a i skifteprotokoll 1792-1797
www.arkivverket.no/URN:sk_read/24654/288. Det begynner helt nederst til høyre, men det er ingen ytterligere slektsopplysninger å finne der. Kanskje det står noe i skiftet etter broren i Kristiansund?
I skifteprotokoll for Kristiansund 1785-1800 folio 539b
www.arkivverket.no/URN:sk_read/24672/569 står skiftet etter denne Ole Olson Nasvik, men det fremkommer at broren, Knut Olson bor på garden Rokset. Og det bekrefter han sjøl på folio 540a. På
garden Rokset i FT1801 var det en Knut Olson som var gardbruker, så jeg tror ikke det er riktig at Knut Olson Opsal var bror av denne Ole som døde i Kristiansund.
Men da er det nok Averøyboka bind 1 som er kilden til Mittet.
Det er kjent å ha et holdepunkt, for ellers leter vi bare i blinde. Nå kan romsdalsekspertene ta over.
Det som er interessant er at jeg ikke finner vielsen til Knut Olson og Marit Larsdotter i Kvernes. Ble de gift i Veøy?
Og de to eldste døtrene, Anne, som var 12 år gammel ved skiftet etter mora, og Agata som var 10 år gammel, finner jeg heller ikke født i Kvernes. Ble de født i Veøy?