Mikkel Nielsen og Anne Samuelsdatter, hvem er foreldrene ?
Moderator: MOD_Troms
Mikkel Nielsen og Anne Samuelsdatter, hvem er foreldrene ?
Jeg lurer på om det kan være noen som kan hjelpe meg til å finne ut hvem som er foreldrene til Mikkel Nielsen og Anne Samuelsdatter som jeg har funnet ved folketellingen i 1801 her :
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... rk=85#ovre
Jeg har prøvd en stund uten å klare å finne ut hvem som kan være foreldrene og håper det kan være noen som kan hjelpe meg på dette forumet.
Mvh.
Roy Søfting
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... rk=85#ovre
Jeg har prøvd en stund uten å klare å finne ut hvem som kan være foreldrene og håper det kan være noen som kan hjelpe meg på dette forumet.
Mvh.
Roy Søfting
Re: Mikkel Nielsen og Anne Samuelsdatter, hvem er foreldrene
Ekteskapinngåelsen til Mikkel og Anne finner du, nederst til venstre her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-162 og da finner du en del opplysninger som kan hjelpe deg videre.
Kjell
Kjell
Tusen takk for at du hjelper meg og for denne linken. Jeg klarer såvidt å lese så mye som at det er de rette personene som gifter seg, men klarer ikke å tyde det som står etter Anne Samuelsdatter. Er det noen andre som er gode til å tyde denne typen skrift som kan hjelpe meg med dette ?
Mvh.
Roy Søfting
Mvh.
Roy Søfting
Ja da er vi to som har problemer med skriften. Jeg mener det står Bramberg bak Mikkel Nielsen, og Lyngseidet bak Anne Samuelsdatter. Mulig du finner mer i kirkebøkene, du har jo omtrentlig alder på begge to. Vi får håpe du får bedre hjelp til tyding av teksten videre.
Kjell
Kjell
Noe om Brannberg finnes i "Ursprungssläkten i Enontekis/Karesuando området".
-
- Sted: VOSS
Bramberg er blitt tolket til Brannberg av flere . Jeg mener bestemt at det står Bramberg i kirkebøkene.
Det navnet finnes ikke i Karesuando-området.
Det navnet finnes ikke i Karesuando-området.
Jeg ser at det er flere andre på dette og andre forum som også har forsøkt å finne ut hvor disse personene kommer fra, uten at jeg kan se at noen har lykkes, så jeg setter strek på denne grenen av slekten
Mvh.
Roy Søfting

Mvh.
Roy Søfting
Hei..
I Folketelling 1801 for Lyngen, står Michel Nielsen oppført som qvenfolk,
da er det vel nærliggende å lete i Tornedalen/ Haparandaområdet?
Bramberg kan være et etternavn/gårdsnavn brukt der.
Har selv en tipptipp som brukte Wennberg som etternavn...
Mvh Heidi
I Folketelling 1801 for Lyngen, står Michel Nielsen oppført som qvenfolk,
da er det vel nærliggende å lete i Tornedalen/ Haparandaområdet?

Bramberg kan være et etternavn/gårdsnavn brukt der.
Har selv en tipptipp som brukte Wennberg som etternavn...
Mvh Heidi
- Else Berit Rustad
Innførselen blir dessverre ikke fullstendig, da det er noen ord helt nederst på siden som mangler, og noe jeg ikke klarer å lese, men resten er slik:
6te (dvs. 6. januar) Trolovet Ungekarl Michel Nielss. Bramberg og Pigen Anne Samuelsd. Lyngsejdet. Fæstemannen er Snedker og Robaadejer, derfor fæstet uden at have Jord, dog er han tilholdt, og Hans Klæboe haver lovet hos Mde. Hysing at forskaffe ham Bevilnings....(?) paa Huus.....(?) Plads i ....(?)fiorden.
Mvh
Else B.
6te (dvs. 6. januar) Trolovet Ungekarl Michel Nielss. Bramberg og Pigen Anne Samuelsd. Lyngsejdet. Fæstemannen er Snedker og Robaadejer, derfor fæstet uden at have Jord, dog er han tilholdt, og Hans Klæboe haver lovet hos Mde. Hysing at forskaffe ham Bevilnings....(?) paa Huus.....(?) Plads i ....(?)fiorden.
Mvh
Else B.
Utrolig at du har klart å tyde det som stod i kirkeboken, det hadde aldri jeg klart. Men det var veldig å moro å kunne ta med den teksten og kunne lagre den for ettertiden, tusen takk.
Mvh.
Roy Søfting
Mvh.
Roy Søfting
Hei! Jeg har nå sett litt på Michel Nielsen Brannberg, og har nå en del av hans aktiviteter som er nedtegnet i Lyngen kirkebok. Og har også en del av hans etterkommere. Send meg gjerne en mail!
Mvh Villy B
Mvh Villy B
Hei.
Jeg har dessverre ikke mail-adresen din, men om du først sender en mail til meg på denne adressen : [email protected]
slik at jeg får adressen din, så skal du få høre fra meg.
Mvh.
Roy Søfting
Jeg har dessverre ikke mail-adresen din, men om du først sender en mail til meg på denne adressen : [email protected]
slik at jeg får adressen din, så skal du få høre fra meg.
Mvh.
Roy Søfting
Bramberg eller Brannberg? Da sønnen til Michel Nielsen Brannberg, Salomon (døpt 11.01.1799 i Lyngen) giftet seg som enkemann ble farens navn oppgitt som Brandberg. Se Minesterialbok for Karlsøy 1843-1860 side 254. En kan da vel regne med at sønnen visste hva faren het?
Et av barnebarna til Michel Nielsen Brannberg, Ole Andreas f. 20.01.1832 i Lyngen tok faktisk i bruk Palovara som slektsnavn, noen ingen andre av hans søsken gjorde. Ole Andreas sine foreldre hadde bopel i Kvalvik i Lyngen da han ble døpt i Lyngen 22.04.1832.
Et av barnebarna til Michel Nielsen Brannberg, Ole Andreas f. 20.01.1832 i Lyngen tok faktisk i bruk Palovara som slektsnavn, noen ingen andre av hans søsken gjorde. Ole Andreas sine foreldre hadde bopel i Kvalvik i Lyngen da han ble døpt i Lyngen 22.04.1832.
Sønnen vissste nok hva faren het til etternavn, men den personen som skrev det inn i kirkebøkene kunne nok ha skrevet feil eller hørt feil, Bramberg, Brannberg eller Brandberg høres veldig likt ut.
Barnebarnet Ole Andreas som tok etternavnet Palovara, tok det naturlig nok siden hans far het Palovaara, Olof Olofsen Palovaara. Moren var Anna Maria Mikkelsdatter, datter av Mikkel Nielsen Bramberg som giftet seg i 1928 med Olof Olofsen Palovaara. Du kan lese mer om dette på denne siden i et innlegg skrevet av Britt D. Hjeltnes :
http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 1210283083
Mvh.
Roy Søfting
Barnebarnet Ole Andreas som tok etternavnet Palovara, tok det naturlig nok siden hans far het Palovaara, Olof Olofsen Palovaara. Moren var Anna Maria Mikkelsdatter, datter av Mikkel Nielsen Bramberg som giftet seg i 1928 med Olof Olofsen Palovaara. Du kan lese mer om dette på denne siden i et innlegg skrevet av Britt D. Hjeltnes :
http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 1210283083
Mvh.
Roy Søfting