Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdatter Mosengen
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdatter Mosengen
Har dere opplysninger om Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdatter Mosengen fra Os. Vet ikke hva foreldrene deres het og når de var født.
De hadde en sønn, Bersvend f. på Røros i 1739, som ble gift med Anne Olsdatter Hulbækmo. Flytta nordover og døde i 1811 i Vesterålen.
Mvh. Irene Pettersen.
De hadde en sønn, Bersvend f. på Røros i 1739, som ble gift med Anne Olsdatter Hulbækmo. Flytta nordover og døde i 1811 i Vesterålen.
Mvh. Irene Pettersen.
Re: Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdatter Mosengen
Kan det vere denne Bersvend som døpes 21 februar 1740 i Tolga? Far er Peder Nilsen. 3. fødsel på høyre side.
Den 20 august 1773 gifter Bersvend Pedersen og Anne Olsdatter Hulbækmo seg i Tolga: Ektepar nr. 6.
Digitalt.
Den 20 august 1773 gifter Bersvend Pedersen og Anne Olsdatter Hulbækmo seg i Tolga: Ektepar nr. 6.
Digitalt.
Ja, det stemmer, men det var foreldrene til Bersvend jeg var ute etter. Når og hvor de var født og når de døde. Om de hadde flere barn og gjerne navn på foreldrene deres.
Mvh. Irene Pettersen.
Mvh. Irene Pettersen.
-
- Sted: TRONDHEIM
Jeg må si jeg ikke skjønner dette helt, Irene. I ditt første innlegg sier du Bersvend er født i Røros 1739, og antyder at foreldrene er Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdatter Mosengen. (Mosengen er i Os i Tolga)
Hvor har du disse opplysningene fra?
Gaute har lenke til en Bersvend døpt i Tolga 1740, og du sier "det stemmer".
Her trenger vi mer informasjon om hva du vet fra før eller hvilke tanker du har gjort deg om Bersvend Pedersens opprinnelse.
Hvor har du disse opplysningene fra?
Gaute har lenke til en Bersvend døpt i Tolga 1740, og du sier "det stemmer".
Her trenger vi mer informasjon om hva du vet fra før eller hvilke tanker du har gjort deg om Bersvend Pedersens opprinnelse.
-
Bersven Pedersen 19 år ble konfirmert i Tolgens kirke i 1759, se nederst i høyre hjørne, nr 9:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 1 (1733-1767), Konfirmerte 1750-1759, side 218-219.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 1 (1733-1767), Konfirmerte 1750-1759, side 218-219.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-113
Au, det var nok en liten glipp av meg.
I Øksnes bygdebok står det at Bersvend Pedersen og Anna Olsdatter kom fra Trøndelag under Napoeleonskrigene, først til Bjørnskinn i Andøya, så til Alsvåg i Øksnes.
Der står også at noen kilder sier sønnen Ole var f. på Røros, andre oppgir Trondheim.
Mvh. Irene Pettersen
I Øksnes bygdebok står det at Bersvend Pedersen og Anna Olsdatter kom fra Trøndelag under Napoeleonskrigene, først til Bjørnskinn i Andøya, så til Alsvåg i Øksnes.
Der står også at noen kilder sier sønnen Ole var f. på Røros, andre oppgir Trondheim.
Mvh. Irene Pettersen
-
Jeg tenkte nok det var denne familien jeg fant i Dverberg i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 46578#ovre
Marie Tollan har skrevet av kirkebøker for Tolga 1768-1814, disse er å finne på Digitalarkivet.
Ifølge databasen hadde Bersvend Pedersen og Anne Olsdatter på Hulbækmo følgende barn døpt i Tolga:
Ingeborg 1/10-1774
Per 3/11 1775
Ole 21/2 1779
Ingeborg 9/10 1782
Oles dåp:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =5070#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 46578#ovre
Marie Tollan har skrevet av kirkebøker for Tolga 1768-1814, disse er å finne på Digitalarkivet.
Ifølge databasen hadde Bersvend Pedersen og Anne Olsdatter på Hulbækmo følgende barn døpt i Tolga:
Ingeborg 1/10-1774
Per 3/11 1775
Ole 21/2 1779
Ingeborg 9/10 1782
Oles dåp:
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... =5070#ovre
-
Denne Bersvend Pedersen er egentlig ingen dårlig kandidat for ham som dro nordover. De to eldste barna Ingeborg og Peder døde i Tolga, det vil si at Ingeborg og Peder i 1801 må være født et annet sted.
Bersvend født i Tolga 1740 hadde som far Peder Nilsen Hougen, moras navn står ikke.
Jeg fant en Peder Nilsen gift fra kirkebøkene begynner i 1733 frem til 1740, den 27 juli til venstre:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 1 (1733-1767), Ekteviede 1734-1735, side 116-117.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62
Dom Exaudi i Os Kirche Peder Nilsøn Fabroaas og Marit Larsdatter.
Jeg har bygdebok for Os (men ikke for Tolga), og jeg finner dette paret nevnt under Fabroåsen bind 1 side 444, men det står ikke mer enn at de ble gift i 1734. Det kan tyde på at de ble borte fra Os. Men det er jo ikke sikkert disse er foreldrene til Bersvend.
Det finnes en bygdebok for Tolga. Har du sett i eller bedt om oppslag i den?
Hva med Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdatter Mosengen?
Jeg finner dem ikke under Mosengen i bygdebok for Os, derfor er jeg interessert i hva du vet om disse.
Bersvend født i Tolga 1740 hadde som far Peder Nilsen Hougen, moras navn står ikke.
Jeg fant en Peder Nilsen gift fra kirkebøkene begynner i 1733 frem til 1740, den 27 juli til venstre:
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Tolga, Ministerialbok nr. 1 (1733-1767), Ekteviede 1734-1735, side 116-117.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62
Dom Exaudi i Os Kirche Peder Nilsøn Fabroaas og Marit Larsdatter.
Jeg har bygdebok for Os (men ikke for Tolga), og jeg finner dette paret nevnt under Fabroåsen bind 1 side 444, men det står ikke mer enn at de ble gift i 1734. Det kan tyde på at de ble borte fra Os. Men det er jo ikke sikkert disse er foreldrene til Bersvend.
Det finnes en bygdebok for Tolga. Har du sett i eller bedt om oppslag i den?
Hva med Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdatter Mosengen?
Jeg finner dem ikke under Mosengen i bygdebok for Os, derfor er jeg interessert i hva du vet om disse.
Dette ble jammen ikke så enkelt som jeg trodde. Jeg får ikke fødselsårene til barna hans Bersvend til å stemme.
I Øksnes bygdebok står at Bersvend og Anna er registrert med:
1. Ole f. i Trondheim ? ca. 1774 d. 1851 g.1.m. Pernilla Lukasdtr.
g.2.m. Olava M. Steffensdtr., Nyksund.
2. Ingeborg, f. i Trondheim ? ca. 1779 d. 1814
3. Peder, f. i Trondheim ? ca. 1787 d. 1840 g.m. Anna Jensdtr., Lia, Øksnes.
Jeg husker ikke hvor jeg har henta de opplysningene om Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdtr. Mosengen fra. Det er så lenge siden jeg jobba med denne greina som jeg nå har tatt opp igjen.
Jeg hadde funnet en Nils Jensen og Anne Pedersdtr. som hadde: Jens f. 1694
Mogens d. 1739 og Peder, g.m. Ingeborg Nilsdtr. Mosengen.
De bodde på "Den ukjente gård" på Røros. Kan det tenkes at de er foreldrene til Peder Nilsen, som igjen er far til Bersvend, eller er jeg helt på villspor.
Kan det tenkes at de stammer fra Røros-samene. Jeg er litt inne på den tanken da min farmor hadde veldig mange samiske trekk.
Ellers vet jeg veldig lite om min fars slekt bakover.
Mvh. Irene Pettersen
I Øksnes bygdebok står at Bersvend og Anna er registrert med:
1. Ole f. i Trondheim ? ca. 1774 d. 1851 g.1.m. Pernilla Lukasdtr.
g.2.m. Olava M. Steffensdtr., Nyksund.
2. Ingeborg, f. i Trondheim ? ca. 1779 d. 1814
3. Peder, f. i Trondheim ? ca. 1787 d. 1840 g.m. Anna Jensdtr., Lia, Øksnes.
Jeg husker ikke hvor jeg har henta de opplysningene om Peder Nilsen og Ingeborg Nilsdtr. Mosengen fra. Det er så lenge siden jeg jobba med denne greina som jeg nå har tatt opp igjen.
Jeg hadde funnet en Nils Jensen og Anne Pedersdtr. som hadde: Jens f. 1694
Mogens d. 1739 og Peder, g.m. Ingeborg Nilsdtr. Mosengen.
De bodde på "Den ukjente gård" på Røros. Kan det tenkes at de er foreldrene til Peder Nilsen, som igjen er far til Bersvend, eller er jeg helt på villspor.
Kan det tenkes at de stammer fra Røros-samene. Jeg er litt inne på den tanken da min farmor hadde veldig mange samiske trekk.
Ellers vet jeg veldig lite om min fars slekt bakover.
Mvh. Irene Pettersen