Berit Larsdatter 1761 Sandvik / Paul Monsen

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Jan Lasse Eilertsen
Sted: TRONDHEIM

Berit Larsdatter 1761 Sandvik / Paul Monsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 7. februar 2010 kl. 15.58

Hei,

jeg prøver å finne ut av en Berit Larsdatter på Sandvik f1761 datter av Lars Andersen og Anne Nielsdatter (Skifte 7427 og 12175, verge Ole Joensen Sandvig). Hun er også nevnt i et skifte fra 1775 på Lille Alteren i Rana hvor Anne Nielsdatter kom fra. Det står ikke der om Berit og bror Jacob er i Gildeskål, bare at mor var død der og at Ole Joensen var formynder. Noen tips om hvordan jeg skal tolke det?
I 1781 blir en Berte Maria konfirmert i Gildeskål uten at det nevnes etternavn, alder eller gård. Berits mormor het Maria, så det er ikke usannsynlig at Berit på Sandvik hadde Maria som mellomnavn, men det er bare en hypotese. Broren Jacob finner jeg konfirmert i 1785.

Grunnen til min interesse er en pike Berit Maria Larsdatter som gifter seg i 1793 på Lapvamoe i Mo, og jeg prøver å finne ut om det er den samme.

Det er også en jamngammel Paul Monsen (Lapp) på Alten (i Gildeskål, konf 1785) som gifter seg med en Berit Larsdatter og døper barn i 1793. Denne Berit finner jeg sammen med Paul Monsen i FT1801. Jeg finner ingen annen aktuell Berit Larsdatter i FT1801.
Jeg har lett i timesvis etter Paul Monsens vielse i KB mellom 1785 og 1792, for mulig å få noe hint om Berits eventuelle mellomnavn og tilhold.

Er det noen som kan bekrefte at det er Berit Larsdatter på Sandvik som Paul Monsen giftet seg med?

Det var også en Berte Larsdatter på Skauvold, men hun var eldre og ugift i FT1801.
Det var også en Berit Larsdatter gift i 1777 i Storvika, men det er for tidlig.
Det var også en Berit Maria Walnum i Sandvika (gm Ole Joensen), men hun er for gammel til å være den som konfirmeres i 1781.

mvh
Jan

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Berit Larsdatter 1761 Sandvik / Paul Monsen

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 8. februar 2010 kl. 13.50

Hei :)

Har du også sjekket kb for Gildeskål/Beiarn for dette tidsrommet ?
Vennlig hilsen Gry

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 8. februar 2010 kl. 15.51

Hei,

godt tips, men ja jeg har sjekket KB for Beiarn.

Jeg har også sjekket skiftet etter Berits mor i 1774 i de nylig utlagte skannede protokollene. Her fant jeg ny gammel informasjon: på skiftetidspunktet er Berit i tjeneste på Valnes i Bodø og Jacob i tjeneste på Sandvik.
I 1780 ble en Berit Larsdatter Valnes 18 år konfirmert og jeg antar at dette er den samme. Jeg finner ingen Berit Larsdatter forlovet i Bodø i perioden 1780-1793, og det er ingen gode kandidater her i FT1801.
Min hypotese blir at hun flyttet, men var det tilbake til Gildeskål eller til bestemor på Lille Alteren i Mo?
Berte Maria konfirmert 1781 i Gildeskål er derfor en annen.

mvh
Jan

Brukeravatar
Bjørn-Tore Olsen
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Bjørn-Tore Olsen » 8. februar 2010 kl. 16.35

Hei Jan,
dette finner jeg i Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål:

Familien til Paul Monsen, gårdbruker, Alten
Født: / 1766. Familienr: 3055.
Familien var:
Ektefelle: Berthe Larsdatter.
------------------------------------------------------------------------------------
Berthe Larsdatter, Alten, født: / 1764.
Hustru, gift, ektefelle: Paul Monsen, død: / 1805. Skifte 9/4 1805.
Ely (Ellen) Paulsdatter, Alten, født: 5/7 1792.
Datter.
Lars Paulsen, Alten, født: 13/10 1793.
Sønn.
Mons Paulsen, Alten, født: 25/5 1795.
Sønn, død: 5/7 1795.
Marie Johanne Paulsdatter, Alten, født: 24/9 1797.
Datter.
Mons Mortensen, Alten.
Far.
Mvh.
Bjørn-Tore Olsen
Medlem i DIS-Salten Slektshistorielag

Les dette før du poster din melding

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 9. februar 2010 kl. 2.28

Hei,

takk for oppslaget i Støvers. Siden vielsen ikke var der ga det ikke så mye å gå på. Jeg sjekket fadderne i alle dåpene, men det var ingen som ga noe hint. Hvis Jacob Larsen hadde dukket opp som fadder hadde jeg betraktet saken som løst (i allefall dette sporet).

Nå må jeg korrigere meg selv på et par punkter over:

Jeg skrev at jeg ikke fant noen Berit Larsdatter gift i Bodø. Det er lett å overse noe når en prøver å "skumlese" kirkebok. Med litt hjelp av FS fant jeg 3 vielser, men alle før Berits konfirmasjon i 1780. Var gifte før konfirmasjon tillatt?

Jeg skrev at Berits mormor het Maria, men der var jeg litt rask: Ane Nielsdatters mor var Niels Olsens 2. kone Berete Jacobsdatter, mens hans 3. het Maria. Det betyr altså at Berit ikke hadde besteforeldre i live i Mo, men kanskje ei tante.

Ved hjelp av FS tror jeg at jeg har funnet dåpen til Berit i Beiarn 1.1.1762
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16606&idx_id=16606&uid=ny&idx_side=-21
Jeg klarer ikke å lese stedsnavnet, men det er mindre viktig hvis dette er et blindspor. Alder og foreldrenes navn stemmer, men jeg har ikke funnet noen logisk tilhørighet til Beiarn - kanskje Lars kom derfra.
Her står det kort og greit Beret - ikke Beret Maria. Hvis dette er riktig dåp og det ikke var vanlig å "ta til seg" mellomnavn i voksen alder, er dette ikke den Berith Maria som gifter seg på Mo.

Håper dette likevel har vært interessant lesning.

mvh
Jan

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 9. februar 2010 kl. 14.33

Hei,

her er et tilleggsspørsmål:

Jeg har en oldefar som ble døpt Eilert Dass Olsen i 1838, men opererer senere i KB som Eilert Christian Olsen. Dette er ikke lengre siden enn at det er lett å si at det er samme person. Er det noen som kan si om dette var ganske utbredt?

Hva er det beste forumet for slike spørsmål, om ingen har svar her?

mvh
Jan

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 9. februar 2010 kl. 17.07

Hvis denne oldefaren også var fra Gildeskål, er dette forum en bra plass å spørre :) Her finner du "kjentfolk" som har mye slekt fra området og kan se om dette også var tilfelle med sine egne.

Fint om du forteller oss hvor han ble født og i hvilke kb du har funnet han senere ?
Vennlig hilsen Gry

gj07075
Sted: SKI

Legg inn av gj07075 » 9. februar 2010 kl. 20.11

Ved dåpen i 1762 kan det se ut som det står Valnæs…. Ved introduksjonen litt senere av Lars Andersens kone står det Valnesvandet. Det kan vel da stemme at det dreier seg om samer som - i hvert fall tidvis – har hatt tilhold i grenseområdet mellom Bodø, Beiarn og Gildeskål. Det var skifte etter Berit Larsdatter, Sundsfjorddal i Gildeskål i 1805. Ektefelle Paul Monsen. Barn Lars og Elen. Kilde: Skifter i Salten. (Men jeg er ikke helt sikker på hva du leter etter.)

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 10. februar 2010 kl. 2.21

Hei,
mange takk. :)

Ja, når du er inne på det, står det ikke "Valnæsvan" med slurvet skrift i dåpen?
Jeg har søkt etter Valnes og Valnesvannet på norgesglasset.no (valnes*), men finner bare et sted og et vann i Bodø (i området). Vannet ligger mellom Saltstrømmen og Beiarn. Og da synes jeg det henger i hop:
Det ser ut til at beboerne på Valnesvann gjorde sine kirkelige ting i Bodø og andre ganger i Beiarn, kanskje etter hva vær og årstid tillot. Kan det stemme? Eller er det rett og slett et annet Valnesvann i Beiarn som nå heter noe annet?

Ut fra skiftene finner jeg også at Ole Persen på Valnes der Berit kom i tjeneste var svoger til Ole Joensen på Sandvik, hvor bror Jacob kom i tjeneste.

Jeg synes det er nyttig å nøste sammen en del tråder her, selv om det ikke løser det egentlige problemet: hvor ble Berit gift?

For de som er interessert i dokumentert eksempel på endring av mellomnavn:
Min oldefars dåp: Eilert Dass #27
Eilert Dass og Helene Bergitte viet #19
Eilerts Christian, datter Hilda Emilie døpt #56
Min bestefar #11
Antagelig ga ikke Dass-navnet det psykologiske løftet som foreldrene håpet på :wink:

mvh
Jan

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 10. februar 2010 kl. 10.05

Jan Lasse Eilertsen skrev:Ut fra skiftene finner jeg også at Ole Persen på Valnes der Berit kom i tjeneste var svoger til Ole Joensen på Sandvik, hvor bror Jacob kom i tjeneste.

Det stemmer nok. Valnes fant jeg i Bodin bygdebok bind II 6B, Straumen. Forfatter Terje Gudbrandson.

Side 1472 :

Ola Persson (bruker 1764-90) d. ca 1790. Gift med Beret Magreta Jonsdotter fra Sandvika i Gildeskål, f. ca 1741, gravlagt 03.02.1826.

(utdrag).

Det finnes mange gårder rundt Valnes der vi kanskje kan finne noe om Lars Andersen og dattera, men har ikke tid til let i boka akkurat nå :wink:
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 11. februar 2010 kl. 20.37

Berit og Paul (Povel) eldste barn iht Støvers nedtegnelser, Ely, blir døpt fra Alten i 1792 - Lenke her

Siste innføring høyre side. Da må foreldrene være gift før 1792.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 12. februar 2010 kl. 9.32

Hei igjen :)

Beklager, men ser at jeg har kommet med "gammelt nytt", da du bl a allerede hadde funnet dåpen til barna nevnt under Bjørn Tore sitt innlegg.

Jeg fant også skiftet fra Alteren Lille i Mo i 1775, der Jacob og Berethe er nevnt. Her nevnes også ei Maria Arentsdatter som bosatt i Rødøy. Fant henne i Melfjorden i et skifte derfra.

Min hypotese blir da at "din" Berit Larsdatter dro sørover for giftemål, der hun fortsatt hadde slekt i live, mtp at hennes mor allerede var død.

Jeg finner da trolovelsen i Meløy 1790, midt på venstre side : Lenke her

og vielsen samme sted i 1791, midt på venstre side : Lenke her

Paul fra Alten i Gildeskål og Bereth fra Spilderdalen i Meløy.

Steder oppgitt ved vielser var jo ofte det stedet de tjente på og ikke der de var født.

Så nå blir det å sjekke kirkebøkene og se om det finnes en annen Berit Larsdatter, fra Meløy som kan være den jeg fant i vielsen. Da kan vi evt utelukke hun fra Gildeskål :wink:
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 12. februar 2010 kl. 9.41

Det finnes 2 ulike Berete Larsdatter på Spilderdalen i skiftesamlingen til Edvardsen som med alder kan passe som kona til Paul Monsen.

Du har jo tilgang til skiftene og kan selv sjekke opp.

Så sant det er ingen andre BL fra Spilderdalen som gifter seg i kirkebøkene kan vi anta at "din" BL fra Sandvik dro til Mo :roll:
Vennlig hilsen Gry

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 12. februar 2010 kl. 12.36

Hei,

takk, dette er ikke mindre enn imponerende! :D

Da regner jeg Paul Monsen sjekket ut, for min del, men jeg har sjekket skiftene på Spilderdalen:

1) Berte 17år i 1780 (Lars Sivertsen og Ellen Andersdatter)
2) Berte 23år i 1781 (Lars Joensen og Kiersten Siursdatter, Lappekvinde)

Når Paul Monsen kone er 37 i FT1801 passer 1) godt, mens 2) er i tjeneste hos Peder Ellingsen, Lovøen i et skifte på Spilderdal i 1805.

Angående Berit (på Sandvik), er jeg blitt i tvil om det er henne som blir gift i Mo. Diskusjonen i Mo-forumet har silt ut en god lokal kandidat, men det hefter et lass med antagelser. Det er også flere Berit Larsdatter viet i Bodø, som jeg må sjekke ut.

mvh
Jan

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 12. februar 2010 kl. 13.51

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

Har du sjekket broren, Jacob ? Om hun finnes blant fadderne på hans barn ?
Vennlig hilsen Gry

Jan Lasse Eilertsen

Legg inn av Jan Lasse Eilertsen » 14. februar 2010 kl. 13.03

Hei,

jeg følger opp denne.

Jacob hadde i følge FT1801 3 barn Lars 5, Jacob 3 og Hans 1, men jeg finner bare to av de, Lars 2.10.1796 og Hans 18.2.1798, mellom vielsen i 16.8.1795 og 1801. Jeg finner heller ikke noe barn utenfor ekteskap i årene før, og mellom Lars og Hans skal godt gjøres å klemme inn noen.
Ingen av fadderne gir noe hint.
Jeg finner skifte etter Jacob i 1803, men boet er fallitt og ingen arvinger nevnes.

Av alle kandidatene for Berit Larsdatter i Bodø sitter jeg igjen med en, gift med Jochum Christensen, Skardal i Bodø, i følge hennes skifte 23.10.1806(#6752). Hun ble begravet i Bodø 15.9.1805 47år gammel. Det plasserer fødselsåret til 1758, mens Berit i skiftet på Sandvik ble født på Valvesvatn i 1761. Jeg fant ingen andre Berit Larsdatter døpt i Bodø i perioden 1757 til 1761, og 3 år feil ved begravelsen er ikke så mye at det utlukker henne.
Av skiftet fremgår det at hun har to barn fra før vielsen med Jochum 27.12.1798.
Hun får barnet Ane med Jørgen Joensen, Løp, i 1792 og Ole med Ole Joensen i 1785. I 1785 er hun på Gjælen, og det er 2km fra Valnes hvor Berit i skiftet på Sandvik er i tjeneste og konfirmert i 1780. Jeg finner det ikke usannsynlig at disse to er samme person, men har problemer med å legge fram "bevis".
I dåpen av Ane, på Hunstad, er det to Larsen blant fadderne, Jens og Milla. De kan jo være søsken av Berit, men jeg finner ikke andre holdepunkter for dette og Larsen var et vanlig navn.

Hvis dette er riktig dro ikke Berit til Mo. Konklusjonen er ikke spikret, men sannsynlig.

mvh
Jan

Svar

Gå tilbake til «Gildeskål»