Martin Jacobsen f1861 Fevåg dca1900 Baklandet

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Asle Olaf Tuft
Sted: ASKER

Martin Jacobsen f1861 Fevåg dca1900 Baklandet

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 25. oktober 2009 kl. 11.56

Hei

Søker gravplass og dødsdato for Martin Jacobsen f1861 Fevåg.

Martin er oppført i Trondhjems Adressebog 1896, 97 og 98 som "Martin Jacobsen, Fisker, Voldsm. 2den Tvergd. 3". Dette er med meget stor sannsynlighet vår Martin. Hustru Anna er oppført på samme adresse i 1899. Da som enke.

Gravlagt på Lademoen? (familien mener det).

Hustru Anne Martha er oppført som enke ved folketellingen 1900. Dødsåret for Martin er da sannsynligvis enten 1897 eller 1898.

Lademoen kirkegård og Lademoen kirke er etablert ca 1905. Bakklandets menighet ble delt 1.1.1908 og norddelen utskilt som nytt sognekall: Lademoen.

Er Martin gravlagt på Lademoen het kirkegården den gang Lade og hørte til Baklandets kirke. Denne kirkegården er tatt ut av bruk og var i 1967 en liten grønn park med noen inngjerede gravsteder mellom Gamle Kongevei og Innherredsveien ved Buranhjørnet. Må ikke i dag forveksles med nåværende Lade kirkegård rundt Lade kirke.

Ved kgl.res. 11.9.1883 ble det tillatt å anlegge ny kirkegård for Bakklandets menighet på Elgesæter på kommunens grunn.

Er ikke 100% sikker på alt om Bakklandets gravsteder, men slik jeg forstår historien etter mye leting.

Kan noen hjelpe meg videre på vei her?

Mvh Asle Olaf

Asle Olaf Tuft

Re: Martin Jacobsen f1861 Fevåg dca1900 Baklandet Dissenter?

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 24. januar 2010 kl. 18.46

Hei igjen

Kanskje det jeg spør om i mitt forrige innlegg over er vanskelig å finne svar på? I hvert fall for meg. Tillegger derfor noen opplysninger som jeg etter nærmere refleksjoner tror kan ha betydning:

Martin var gift med Anne Martha Haagensen fra Stjørdal. I FT1900 blir hun oppgitt som "7.nd adventist", dvs. dissenter med tilhørighet til Syvendedagsadventistsamfunnet. Av barna er Alfred f1887 den siste jeg klarer å finne dåpen til i kirkebøkene for Bakke.
Kan de resterende være døpt som dissentere? Og kan Martin ha vært gravlagt som dissenter?

Dissentere i Trondheim hadde egen gravlund på "Tilfredshet", selv om de, slik jeg forstår, stort sett ble gravlagt på gravstedet som tilhørte kirkesognet der de hørte hjemme. Jeg har ikke vært i stand til å finne noen egne protokoller for dissentere og begravelser. Kirkebøkene har jo separat del for dissentere. I ministrialboken Bakke 1893-1900 finnes døde dissentere. Heller ikke her er Martin. Altså et stort og åpent spørsmålstegn for meg?

Har noen kjennskap til dissenterprotokoller i Trondheim? Og da spesielt for Syvendedagsadventistsamfunnet?

Mvh Asle Olaf

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 25. januar 2010 kl. 11.01

Et "online" tips er å sjekke Trondhjems Adresseavis for dødsannonser i 1898-1899. Kan ta litt tid, men er definitivt mulig.

http://www.nb.no/fag/nasjonalbiblioteke ... ing/aviser

Mvh
Petter Stene

dn23988
Sted: RANHEIM

Legg inn av dn23988 » 25. januar 2010 kl. 14.57

Hei.
Etter å ha sett igjennom adr.bøkene for Trondheim, akkurat slik du har gjort slo det meg at det ikke var mange med navnet Martin Jacobsen på den tiden, og det er bare en som forsvinner.

Derfor tror jeg at jeg har funnet din Martin død.
Hospitalet Mini. 1884-1938.
Martin Jakobsen død 13 nov 1898, begr.17 nov.1898. Skiller 1 år på fødselsåret du oppgir.
Som du ser er dødsårsaken " Sindsyg af afkræftelse "?
Det kan være årsaken til at dødsfallet er ført i Hospitalskirken. Den ligger i Kongensgate ut mot bydelen Ila.På den ene siden av kirken ligger Trondheim hospital på den andre siden av gaten lå Kalvskinnet sykehus.Han var kanskje pasient på en av disse stedene?

Statsarkivet vil kunne slå opp i dødsfallsprotokollen for 1898 for deg så får du bekr. / avkr. om det er din Martin.

Hvor er han begravet?
Nærmeste kirkegård var Ihlen kirkegård, men Dis.gravminner har han ikke registrert der.
Ble han begravet der han hørte hjemme er Lademoen det rette.
Men Lademoen kirkegård ble anlagt i 1902,den avløste Eli kirkegård som ble vigslet i 1846 og var i bruk til 1940. ( det er den du kaller Lade kirkegård på Lademoen ).
Tilfredshet kirkegård ble anlagt i 1898.
Elgeseter kirkegård ble anlagt i 1884 og nedlagt i 1968. Alt i følge Trondheim byleksikon.

Håper noe av dette vil hjelpe deg videre.
Mvh.
Inger

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 25. januar 2010 kl. 15.39

Jeg har sett gjennom dødsannonsene fra 13 til 19 november, og det er ingen dødsannonse, eller informasjon om når/hvor begravelsen er.

Den 20 november, på side 2 dermot står det en liste over "Anmeldte Døde i avgite Uge":
"Fiskehandler Martin Jacobsen 38 1/3 aar."

Fisker vs fiskehandler. Jeg tror ikke det er så vanskelig å ta den koblingen, spesielt om han er byfisker, dvs fisker på natta, morgenen, og selger fisken fersk på morgenen.

Jeg ville også sjekket om det ble skiftet etter han. Dødsfallet ble anmeldt til skifteretten, så det burde kanskje finnes noe på Statsarkivet i Trondheim i så henseende.

Når det gjelder hvor hospitalet gravla sine døde, så vil muligens Trondheim byarkiv kunne svare på det. De holder også til på arkivsenteret på Dora sammen med statsarkivet. Kirkegårder og gravsteder er kommunale oppgaver, og gravstedsprotokoller kan finnes i kommunale arkiver. Usikker på om det finnes så langt tilbake, men det er vedr å spørre.

Mvh
Petter Stene

Asle Olaf Tuft

Re: Martin Jacobsen f1861 Fevåg dca1900 Baklandet

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 25. januar 2010 kl. 20.31

Stor takk til Petter og Inger!

Dere har nok funnet den rette Martin dvs. min oldefar.
Alder og yrke stemmer. At noen detaljer "slingrer" tror jeg ikke betyr noe. Men jeg skal selvfølgelig sjekke før "tre streker" trekkes under konklusjonen.

Da blir det vel en Trondhjemstur sån småningom. Sist jeg var på byarkivet i Dora var 2002.

Igjen viser DIS Slektsforum sin store styrke, når jeg har kjørt meg fast. Takk for innsatsen.

Tillater meg et tilleggsspørsmål, da det syntes som om kjennskapen til fiskehandlere og byfiskere er til stede:
Finnes det noe byhistorisk materiale om fiskehandlere og byfiskere i Trondheim?
Og var Ravkloa etablert fiskemarked allerede i perioden fra og med 1880-årene?

med særs vennlig hilsen Asle Olaf :D

PS Jeg hadde på blokka å se igjennom dødsfallsannonser og anmeldelser, men hadde ikke kommet så langt enda. Var det Adressa du fant den i?

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 26. januar 2010 kl. 7.03

Asle Olaf Tuft skrev:PS Jeg hadde på blokka å se igjennom dødsfallsannonser og anmeldelser, men hadde ikke kommet så langt enda. Var det Adressa du fant den i?

Ja, eller Trondhjems Adresseavis som den heter i listen på Nasjonalbiblioteket.

http://www.nb.no/avis/index.html
NB, krever Java.

År 1898
Måned November
Dag 20
Side 2

Mvh
Petter Stene

dn23988
Sted: RANHEIM

Legg inn av dn23988 » 26. januar 2010 kl. 10.10

Hei.

Bare en liten tilføyelse.
Avisen " Dagsposten " i Trondheim var også en avis med en god del dødsannonser og slike ting.Har selv brukt den mye i leting av gamle dødsannonser med stort hell når jeg ikke fant det jeg lette etter i Adresseavisen.

Den ligger også filmet sammen med Adressa på biblioteket i Trondheim.Du kan sikkert fjernlåne den.

Sakset fra Trondheim byleksikon:
Det hadde foregått fiskehandel i Ravnkloa fra gammelt av og i 1841 begynte man også med torghandel her. Frostabøndene la til med sine båter og solgte sine varer rett fra båten. Laksefiskere fra Fosen solgte røkt og saltet laks i Ravnklobakken.

Mvh
Inger

Asle Olaf Tuft

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 26. januar 2010 kl. 18.37

Takk.

Nå har jeg mye informasjon som hjelper meg videre.
Da kommer jeg tilbake med oppdateringer når jeg har funnet ut hvor min oldefar Martin ble begravet.

Mvh Asle Olaf

PS Det kunne ikke vært enklelt å livnære seg og familien med å være bysfisker i de dager. Dødsårsaken sier jo sitt? Etter hans død måtte min oldemor sette flere av barna bort på fattigforsørgelse i Stjørdal. Hun ble senere gift Lysholm. Ref. annet innlegg under Trondheim. Lysholm tror jeg ikke var et uvanlig navn. Denne Lysholm var stuert i kystfart.

Svar

Gå tilbake til «Trondheim»