Johan Severin Hjort f. 1761, gift med Ellen-Marie Clauson

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn08571
Sted: KONGSBERG

Johan Severin Hjort f. 1761, gift med Ellen-Marie Clauson

Legg inn av dn08571 » 13. desember 2009 kl. 19.04

Kan noen hjelpe med å finne ut når og hvor Johan Severin Hjort (Hiorth) døde? Ved folketellingen 1801 bor han i Kristiansund med hustru Ellen-Marie f. Clauson, med 3 barn. De giftet seg 1798. Ellen-Marie var født 1777 i Bærum og dør 1824 i Kristiansund.

Tidlig i 1812 gifter Ellen-Marie seg påny, med stadskirurg Samuel Hoffmann i Kristiansund. Johan Severin Hjort må ha dødd en gang mellom 1801 og 1812, men jeg finner ikke hans død i kirkeboken (kanskje jeg har lett dårlig). DIS-treff sier 1812 men det kan ikke stemme.

Johan Severin Hjort var i følge Personalhistorisk Tidsskrift regimentskvartermester, auditør, byfoged, byskriver, notarius publicus og auktionsdirektør i Kristiansund så det skulle vel være mulig å finne spor etter ham.

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Johan Severin Hjort f. 1761, gift med Ellen-Marie Clauso

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. desember 2009 kl. 19.26

Enka ble trolovet med Samuel Hoffman 29/12 1811: Kvernes, Ministerialbok nr. 568A04 (1802-1845), Trolovede 1812, side 54, så han må ha vært død før den tid.

Det står i margen at det hadde vært holdt et skifte etter sorenskriver Hiorth, men at det var fallitt. Da er det ikke sikkert at skiftet står i skifteprotokollen heller.

Men sorenskrivergarden på Nordmøre på den tida var ikke i Kristiansund. I byen var det byfogd, men sorenskriveren for Nordmøre bodde i distriktet sitt. I FT1801 bodde sorenskriver Lindemann på Øye i Surnadal. Fra 1830-tallet ble det fast sorenskrivergard på Gyl i Tingvoll. Det opphørte rundt 1900 da sorenskriver Fasting søkte og fikk tillatelse til å ha kontor i byen.

Så hvis du ikke finner skiftet etter ham, hvor det står hvor det ble holdt, så må du lete gjennom kirkebøkene for de andre sognene på Nordmøre for å finne når han døde. Jeg burde vel ha visst hvor han var, men jeg husker det ikke i farten.
:) Tore

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 13. desember 2009 kl. 19.30

I Norges læger 1800-1880 står det ved vielsen mellom Samuel Hoffmann og Ellen Marie at hun tidligere var gift med Byfoged og Byskriver i Christianssund Johan Severin Hjort, døpt 24-11-1763 og død i Christiania 14-7-1802.

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 13. desember 2009 kl. 19.40

Han døde ikke i Christiania, men i Biri 13-7-1802

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 13. desember 2009 kl. 19.50

:oops: Jeg visste at det var noe feil i utlegninga mi. Hjort var selvsagt byfogd i Kristiansund.

Men heller ikke i skifteprotokollen for Kristiansund 1796-1814 står skiftet etter ham.

dn08571

Legg inn av dn08571 » 13. desember 2009 kl. 22.26

Takker og bukker! Dette var jamen effektivt!

Men er det noen som vet hvordan Ellen-Marie taklet situasjonen med å være enke med 3 små barn fra 1802 til 1812? Ble hun boende i Kristiansund i denne tiden ?? Det at hun giftet seg med Hoffmann i Kristiansund kan tyde på det? (Jeg vet ellers at hun hadde slekt i Christiania og i Danmark).

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. desember 2009 kl. 13.48

Tja, si det. Egne midler kanskje?

Det ser ikke ut til at det var slekt av henne i Kristiansund.

Om det fantes slekt av henne i Kristiansund, kan vi ta utgangspunkt i de tre dåpene:
1) Fredrica Christina døpt 19/12 1798. Dåpen begynner nederst på venstresida og fadderne står øverst på høyresida. Faddere var Daniel Bendix Neumann, Christian Fredric Wasmuth, Jens Kaasbøl, Hofagent Peder Kaasbøls kone Anne Brun, Hans Brodtkorbs kone Aletha Margaretha Luytkis og frøken Benedicta Severina Fasting.

2) Conrad Clausen døpt 19/12 1799. Faddere var Johan Koren Christie, Carsten Ross og John Moses, tollkasserer Jacob Lunds kone Ane Holch Kaasbøl, Nicolay H. Knudtzons kone Janicke Fasting og jomfru Maria Magdalena Dor. Thiel.

3) Eleonora døpt 16/1 1801. Faddere var kaptein Anton Müller av Trondhjem, kirurg Samuel Hoffman, Claus Marstrand, Walther Milns enke Anna Maria Juel, Henrik Kaasbøls kone Elsebe Catharina Thiel og jomfru Anna Blix Thue.

Det er ingen navn blant fadderne som tilsier slekt, sånn jeg ser det. Du kan jo selvsagt gå gjennom dåpene i kirkeboka og se hos hvem Ellen Maria Clausen var fadder til.

I Kristiansunds historie bind III står det ikke mye:
Marstrands fullmektig ex. jur. Jan Blom ble konstituert i 1797 og fungerte til regimentskvartermester Johan Severin Hjort tiltrådte. Hjort som ble utnevnt 20. januar 1798, ble allerede først på året 1802 sorenskriver i Toten, Vardal og Biri, men døde samme år. Hjort var meget sykelig og reiste derfor fra Kristiansund høsten 1800. I hans fravær ble embetet bestyrt av prokurator Andreas Frimann. Hjorts hustru, Ellen Marie Clauson, som 24/2 1804 ble opptatt i den danske adelsstand under navnet "Clauson-Kaas" (20) ble i 1812 g.m. stadskirurg Samuel Hoffmann i Kristiansund.

Note 20: I sin oversikt over byfogdene i Kristiansund uttaler byfogd Olaf Furu: "Foranledningen hertil er af rigsarkivar Huitfeldt-Kaas oplyst mig at være denne: Efter Conrad Clausons død giftede hans enke Kirsten Nilson sig op igjen med den senere danske statsminister Frederik Julius Kaas, i hvilken anledning fruens børn af første ægteskab, 1 søn og 3 døtre - deriblandt fru Hjort - blev optagen i den danske adelstand med stedfaderens vaaben."

I biografien til Frederik Julius Kaas i Dansk biografisk leksikon står det på side 57 at han i 1802 ble utnevnt til justitiarius i høyesterett i København. Hvis Ellen Maria Clausen ble værende i Kristiansund fra ektemannens død fram til 1812, kan kanskje dette være grunnen?

dn08571

Legg inn av dn08571 » 20. desember 2009 kl. 15.44

Mange takk til Tore K for detaljert svar med fadderlister etc! (Dog uten helt å finne svaret på hva Ellen Marie foretok seg etter at hun ble enke i 1802). Her har du virkelig gravd i kildene! Jeg ser at datteren Eleonora hadde Samuel Hoffmann blant sine faddere, så det var nok vennskapelig forhold til ham en god stund før Ellen Marie giftet seg med Samuel i 1812. Kanskje fikk hun plassert Eleonora en tid hos Samuel og hans forrige kone (Elisabeth Dorthea)?

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 20. desember 2009 kl. 19.18

Jeg tror ikke at hun har bodd i Kristiansund i tida etter at ektemannen døde.

Jeg har i kveld sett gjennom dåpene i kirkeboka for Kristiansund 1802-1811 og blant Tordenskjold'er, Kaasbøl'er, Christie'r og Moses'er hadde jeg trodd at ei ung enke med adelspatent hadde blitt brukt som fadder. Men ikke en eneste gang var hun nevnt. (Jeg studerte ikke nøye hver eneste dåp, bare der hvor fadderne tilhørte de kondisjonerte. )

Det var først 15. november 1811 at Frue Hjort står som fadder. Tittelen Frue henspeiler nok på at hun tilhørte adelen.
Dette var rett før hun ble trolovet og gift med stadskirurgen.

Jeg vil anta at hun har forlatt Kristiansund sammen med sin mann høsten 1800 og dratt til Østlandet/Kristiania, der han til slutt ble utnevnt som sorenskriver. Det hjalp vel at svigerfaren var amtmann. :)

dn08571

Legg inn av dn08571 » 20. desember 2009 kl. 20.00

Bra detektivarbeid Tore (du ligger langt foran meg her)! Det kan godt hende du har rett i at hun flyttet til Christiania/Østlandet. Da gjenstår bare spørsmålet om hvorfor hun giftet seg med Samuel Hoffmann og flyttet tilbake til Kristiansund...

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»