Anders Pedersen "Anders Persa" (1826-1889)

Moderator: MOD_Nordland

Svar
dn23694
Sted: TOLGA

Anders Pedersen "Anders Persa" (1826-1889)

Legg inn av dn23694 » 18. november 2009 kl. 18.33

Hei

Jeg forsøker å finne anene til Anders Pedersen (1826-1889) i Tysfjord. Han var gift to ganger, og fikk sju barn. Jeg har funnet barna hans og har forsåvidt god oversikt over eterkommerne. Men jeg trenger hjelp til å finne forfedrene hans.

Anders ble døpt 4. mai 1826 i Tysfjord (stadfestet hjemmedåp): ”et uægte Barn født 18: Marts, hvis Moder var svensk Lappige Elen Andersdat, 3die gang besvangret; og Faderen angaves at være svensk Lappedreng Peder Thomassen, nu opholdende sig i Eidsfjord. Barnet var, døbt af Lap-ungkarl Anders Danielssen(?) Fl....fjord og kaldet Anders. Faddere: Lap Michel Povelsen H.....fjord og hustrue Karen Thomasdat; Lap [....] Pedersen s.st; Lap-ungkarl Anders Danielsen(?) s.st; Lapqvinde Marit Povelsdat s.st;”

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-31

Anders Pederson ble konfirmert 16. juli 1848 , og da står det anført i Kirkeboka at han er 20 år og født i Hellemo, men bor nå i Kjøbsvig. Foreldrene oppgis da å være Peter Thomasen, som er død, og Elen Andersdatter. Videre får vi vite om ham: ”leser godt i Bog, Kathekism udmerked, temmelig god Christendomskundskab”.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-213

Her stopper det opp for meg. Hvordan skal jeg finne videre spor etter Anders foreldre og aner. Faren er oppgitt å ha oppholdt seg i Eidsfjord, hvor er det?

I og med at begge foreldrene er oppgitt til å være av svensk opprinnelse, hvor er det mest trolig at svenske lapper i Tysfjord kom fra?

Mvh

Trond Gellein Løkken

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Re: Anders Pedersen "Anders Persa" i Tysfjord

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 18. november 2009 kl. 19.08

Hei :)

Mulig du finner noe under Slektshistorie for Tysfjord kommune og gårdene Kjøpsvik og Hellemobotn:

https://www.tysfjord.kommune.no/index.php?id=4451646

(Vedr Eidsfjord vet jeg bare om dette stedet i Vesterålen....)

Samene var nok Lulesamer (Luleåområdet i Sverige) om man leser litt på kommunens hjemmeside.
Vennlig hilsen Gry

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 18. november 2009 kl. 19.59

Det står nok ikke Eidsfjord, men Eidefjord = Efjord (nåværende Ballangen kommune, inntil 1964: Del av Lødingen kommune). Og alle fadrene, inklusive hjemmedøperen, er fra Helmofjord (litt utydelig skrift, men jeg "kjenner" personene).
Om du kan fjernlåne heftet "Årbok for Tysfjord", 1991, utgitt av Tysfjord lokalhistorielag, så har de på side 10 gjengitt fra Johan Hvedings Folkeliv og folketru på Hålogaland: Sagnet om "han Anders Persa", og på side 11 finnes noen kommentarer til dette sagnet av undertegnede. Jeg har dessverre ikke heftet her (bor på Tenerife) så jeg kan ikke gjengi enkeltheter fra dette, men jeg er sikker på at det handler om "din" Anders Pedersen.
Samkvemet mellom Gellivare- og Jokkmokktraktene og grensebygdene i Tysfjord og Efjord var svært nær på den tiden, lulesamene holdt til på begge sider av grensen og var i slektskap. Jeg tror ikke at Peder/Peter Thomassen blitt lett å identifisere. Det døde en person ved dette navn på Tørnes (Tysfjord) i 1848, men dersom en skal tro aldersoppgavene i kirkeboka så var han for ung.
Jeg kan bistå med lokalkunnskap; er selv fra Efjord men har bodd ca 50 år i Tysfjord.

Mvh
Hilgunn Pedersen

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 18. november 2009 kl. 20.07

Hjemmedøpt av Anders Banichsen Helmofjord Fadrene Michel Povelsen Helmofjord og Hustrue Karen Thomasdat, Lap Lars Pedersen s.st., Lap Ungkarl Anders Banichsen s.st., Lapquinde Marit Povelsdat. s.st.

dn23694
Sted: TOLGA

Legg inn av dn23694 » 19. november 2009 kl. 18.20

Hei
Tusen takk for gode tips og hjelp.

Gards- og slektshistorien for Tysfjord har jeg også brukt som kilde, likeledes artikkelen årbok for Tysfjod har vært til stor hjelp. Men problemet er hvordan jeg ksal finne igjen foreldrene til Anders.

Takk også for tipset om hvor jeg finner Eidefjord, da får jeg sette med ned med kirkeboka der for denne perioden å lete.

Tar gjene i mot hjelp ang. lokale navn og steder.

Mvh

Trond

Svar

Gå tilbake til «Tysfjord»