Lilleaasen på Strømsø i Drammen.

Med tidligere kommuner: Bragenes, Skoger, Strømsgodset, Strømsø og Tangen.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Lilleaasen på Strømsø i Drammen.

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 8. november 2009 kl. 17.49

Mine besteforeldre er registrert i kirkeboken, med bosted på Lilleaas i Drammen i 1927.
Jeg vet med sikkerhet at de bodde på området, Øvre Frydenhaug i Strømsø-åsen i 1927.

Er det noen som kan bekrefte at åsen på denne tid ble kalt Lilleåsen :?:

gj04741
Sted: DRAMMEN

Re: Lilleaasen på Strømsø i Drammen.

Legg inn av gj04741 » 8. november 2009 kl. 18.38

Hei,
Ikke sikker på om dette er det du ser etter, Drammen byleksikon, side 271.

Lillås
Boplass nord/vest for Svarterud. Stedet var opprinnelig bebodd av en svensk familie. Den eldste datteren, Kristine, ble gift med Knudsen i Svingen. Paret skal ha bodd på Lillås før de flyttet til Smedbakken.

Bare for å sette i perspektiv hvor Lillås er så tar jeg med litt info om
Svarterud, gnr. 76 og 79, Drammen byleksikon side 397
Matrikkelgård i Skoger hovedsogn (Andorsrudveien 22/22B)

Mvh,
Arna Kristin

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 8. november 2009 kl. 19.36

Hei Arna Kristin!

Tusen takk for at du har slått opp i byleksikonet for meg. Den har jeg ikke selv.
Da antar jeg at Lilleaas kun er nevnt som en boplass ved Svingen i Andorsrud.

Jeg har papirer på at mine besteforeldre bygget hus i Strømsøåsen i 1922 og bodde der til de døde. Kan ikke forstå at de har bodd på plassen Lilleaas, etter at de bygget eget hus.
Derfor var jeg så sikker på at Lilleaas måtte være det samme som Strømsø-åsen, men da hadde det nok stått om det i byleksikon.

Nå har jeg litt å lure på?
Får prøve å få snakket med noen eldre som bodde i Strømsø åsen i 1922.
Det er desverre ikke så mange igjen av de nå. Noen som kjenner noen?

:D

gj07990

Legg inn av gj07990 » 8. november 2009 kl. 21.55

Hei! Prøv matrikkelen,om Lilleåsen var under en av Strøm gårdene,da er det sikkert skoger helt fram til 1963.Kan jo forsåvidt være under Fydenhaug/Austad/Fjell,også.Øvre Strøm var stor,og hadde areal helt til Gamleveien/Gråbeinsletten på Konnerud.

gj03522

Legg inn av gj03522 » 8. november 2009 kl. 22.10

Hei.
Jeg har folketellingenen m/skattelister fra 1937 fra området. Om din bestefar levde da, finner jeg han nok.

mvh
Tormod

gj03522

Legg inn av gj03522 » 8. november 2009 kl. 22.10

Hei.
Jeg har folketellingenen m/skattelister fra 1937 fra området. Om din bestefar levde da, finner jeg han nok.

mvh
Tormod

gj04741

Legg inn av gj04741 » 8. november 2009 kl. 23.14

Anne-Grethe Syvertsen skrev:Derfor var jeg så sikker på at Lilleaas måtte være det samme som Strømsø-åsen, men da hadde det nok stått om det i byleksikon.

Her er det som står om Strømsåsen i Drammen byleksikon, side 392
CA 12.000 dekar skogområde syd for Drammen by, som grenser mot bebyggelsen på Konnerud, Skoger, Strømsø og Danvik/Fjell. Den har sitt navn etter gården Strøm som hadde store skogstrekninger i åsen (Strøm skog, i dag ca 1.800 dekar), men blir ofte feilaktig benevnt ”strømsøåsen”. Arealet som tidligere ble betegnet Skjeldrumskogen, fordeler seg på ca 35 eiendommer og lå før kommunesammenslåingen i 1964 i sin helhet i Skoger kommune. Drammen kommune eier flere skogteiger, bl.a. Blektjern og arealer ved Tolerudåsen og Hyllåsen og Vestfold Skogselskap eier et mindre areal ved Hyllåsen, for øvrig er skogen i privat eie.

Mvh,
Arna Kristin

gj03522

Legg inn av gj03522 » 8. november 2009 kl. 23.29

Hei.
Navnet Lilleaasen , kan også være "plantet " på eiendommen. Alle eiendommer har egne navn , som gårdeier som oftest har funnet på. Lilleåsen er ikke registrert i boken fra 1937 i Svingen området.

mvh
Tormod

gj04741

Legg inn av gj04741 » 8. november 2009 kl. 23.36

Hei,
Da tomtene på Åskollen (nedfor Solum Store) ble lagt ut for salg så mener jeg at tomtene fikk egne navn, mener å huske at mine foreldres tomt het Ospeli. Området lå jo den gangen i Skoger kommune, vet ikke om det var tradisjon for å navngi tomter i Skoger kommune. ...eller om de på Solum Store selv navnsatte alle tomtene.

Mvh,
Arna Kristin

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 9. november 2009 kl. 1.32

Jørn Bjerkeseth skrev:Hei! Prøv matrikkelen,om Lilleåsen var under en av Strøm gårdene,da er det sikkert skoger helt fram til 1963.Kan jo forsåvidt være under Fydenhaug/Austad/Fjell,også.Øvre Strøm var stor,og hadde areal helt til Gamleveien/Gråbeinsletten på Konnerud.

Takk for tipset. :D

Jeg fant Lilleås i matrikkelutkast av 1950, med bestefar sitt navn. (Under gården Fjeld nordre).
Jeg hadde glemt at han eide to steder (nabohus). Så da stemmer det at han og familien bodde på Lilleås i 1927 og i det andre huset som jeg alltid har visst har navnet Vestheim bodde selvfølgelig min oldemor. Jeg er egentlig godt kjent med huset Lilleås, men har aldri hørt navnet. Det var morro.

Tusen, tusen takk. :D

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 9. november 2009 kl. 2.17

Arna Kristin Johansen skrev:
Lillås
Boplass nord/vest for Svarterud.

Bare for å sette i perspektiv hvor Lillås er så tar jeg med litt info om
Svarterud, gnr. 76 og 79, Drammen byleksikon side 397
Matrikkelgård i Skoger hovedsogn (Andorsrudveien 22/22B)

Mvh,
Arna Kristin

Hei Arna Kristin!

Jeg funderte litt når det ble nevnt Andorsrudveien.
Min tippoldemor bodde i Svingen i Skoger som er starten på Andorsrudveien.
Så på kart på nettet og fant ut at 22/22 B, er naboeiendommen der min tippoldemor bodde. Men klarte ikke å koble det med min bestefar, for jeg vet at han aldri bodde der.

Det var først når jeg hadde funnet Lilleås i matrikkelen at jeg klarte å koble dette.
Min bestefar bygget selv det huset i Strømsøåsen, som vi nå har funnet ut het Lilleås. Kanskje bestefar kalte opp dette huset han bygget, etter min tippoldemors hjem i Svingen i Skoger.

Det er så mye lettere å tenke når vi er fler. Tusen takk til deg, også.
:D

Svar

Gå tilbake til «Drammen»