Søker info om Peder Sørensen - Hof sogn, Sjøbak ca 1800
Moderator: MOD_Hedmark
Søker info om Peder Sørensen - Hof sogn, Sjøbak ca 1800
Hei,
Med håp om at jeg ikke tråkker i salaten: Karen Julsdatter (f. 1797) i Ringsaker sogn har oppgitt Peder Sørensen, Hof sogn, gaardmannsønn Sjøbak som far til sin sønn Johannes Pedersen (f. 18/12/1820 - d. 07/04/1895) - født utenfor ekteskap, Ringsaker sogn.
For ytterligere info om Johannes Pedersen Staff (min tipp-oldefar), se min etterlysning under Hedmark--> Ringsaker, (samme dato som dette innlegg)
Noen som kan hjelpe med forfedre evt etterkommere info om Peder Sørensen (og om han oppholdt seg i Ringsaker i mars/april 1820)?
På forhånd, hjertelig takk
Mvh
Per Røhnebæk
Med håp om at jeg ikke tråkker i salaten: Karen Julsdatter (f. 1797) i Ringsaker sogn har oppgitt Peder Sørensen, Hof sogn, gaardmannsønn Sjøbak som far til sin sønn Johannes Pedersen (f. 18/12/1820 - d. 07/04/1895) - født utenfor ekteskap, Ringsaker sogn.
For ytterligere info om Johannes Pedersen Staff (min tipp-oldefar), se min etterlysning under Hedmark--> Ringsaker, (samme dato som dette innlegg)
Noen som kan hjelpe med forfedre evt etterkommere info om Peder Sørensen (og om han oppholdt seg i Ringsaker i mars/april 1820)?
På forhånd, hjertelig takk
Mvh
Per Røhnebæk
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Re: Søker info om Peder Sørensen - Hof sogn, Sjøbak ca 1800
Jeg kjenner ikke til Sjøbak i Hof, men det kan minne om Skybak i Åsnes. Men jeg finner ingen Peder Sørensen der.
Er det ikke også et Hof på Toten som kan være mer nærliggende?
Er det ikke også et Hof på Toten som kan være mer nærliggende?
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Hei.
Finner en Peder Sørensen f. 20/10-1790 , Hof, Hedmark med foreldre: Søren Tommesem/ Kari Pedersdatter .
Men det står ikke fra hvilken gård
Dette fant jeg på FS. Det er en( Søbak) gård i Åmot, Hedmark
Finner på FT 1801 , Peder Sørensen 10 år og hans mor på Korsgården i Åsnes i Hof
Dåp Johannes KB. Ringsaker 1814/1826, side 188, nr 257( det står Sjøbak)
Hilsen
Grethe Aud
Finner en Peder Sørensen f. 20/10-1790 , Hof, Hedmark med foreldre: Søren Tommesem/ Kari Pedersdatter .
Men det står ikke fra hvilken gård

Dette fant jeg på FS. Det er en( Søbak) gård i Åmot, Hedmark

Finner på FT 1801 , Peder Sørensen 10 år og hans mor på Korsgården i Åsnes i Hof
Dåp Johannes KB. Ringsaker 1814/1826, side 188, nr 257( det står Sjøbak)
Hilsen
Grethe Aud
Takk for svar. Jeg utforsker videre.
Per
Per
- Else Berit Rustad
Ved Peders dåp i kirkeboka, står faktisk gårdsnavnet også
Her er foreldrene oppgitt å være Søren Tommesen Knappen og Kari Pedersdatter. Peder er forresten ikke født 20. oktober, det er dåpsdatoen som står oppført - ikke fødselsdato.
Høyre side, omtrent midt på:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Det lønner seg å sjekke originalmaterialet, og ikke bare stole på opplysningene fra FS!
Mvh
Else B.

Her er foreldrene oppgitt å være Søren Tommesen Knappen og Kari Pedersdatter. Peder er forresten ikke født 20. oktober, det er dåpsdatoen som står oppført - ikke fødselsdato.
Høyre side, omtrent midt på:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7
Det lønner seg å sjekke originalmaterialet, og ikke bare stole på opplysningene fra FS!
Mvh
Else B.
- Arild Jarle Kompelien
Det var noe annet enn Sjøbak.
Stedsnavnet er litt problematisk i Hof på denne tida. Det er et Knappen i Åsnes og Knappen i Våler. Men også et Kneppen i Åsnes. Jeg tror det er det siste her, skrevet Knæppen.
Stedsnavnet er litt problematisk i Hof på denne tida. Det er et Knappen i Åsnes og Knappen i Våler. Men også et Kneppen i Åsnes. Jeg tror det er det siste her, skrevet Knæppen.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
- Else Berit Rustad
I FT 1801 for Hof, Hedmark, finner jeg to gårder som er kalt Knappen - den ene i Åsnes og den andre i Våler.
Men det er ingen Peder Sørensen m/foreldre registrert på noen av dem
Mvh
Else B.
Men det er ingen Peder Sørensen m/foreldre registrert på noen av dem

Mvh
Else B.
- Arild Jarle Kompelien
Nei, men det er en Peder Sørensen 10 år på Korsgaarden, og Kneppen var en plass under Korsgaarden. I Ft. 1801 er ikke plassene nevnt med navn, bare hovedgardene er navngitt.
Foreldrenes vielse her:
Hof 1790
Foreldrenes vielse her:
Hof 1790
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
- Else Berit Rustad
Dette må være "bingo" for deg, Arild
Mvh
Else B.