Skrifter, Orkdal, Meldal, Rennebu og Oppdal 1689 - 1805

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
gj07510
Sted: NARVIK

Skrifter, Orkdal, Meldal, Rennebu og Oppdal 1689 - 1805

Legg inn av gj07510 » 12. oktober 2009 kl. 22.51

Kan noen hjelpe meg med noen forvirrende navn?

Skrifter fra Orkdal, Meldal, Rennebu og Oppdal 1689 - 1805

På denne siden ser man at Ole Olssons far heter Ole Nilsson Brattåket, eller er Brattåket plassen de bor på?
Det står også av hans fader heter Ole Nilssøn Hilstad

Går man inn på linken til denne Ole Nilsson (Brattåket) så finner man teksten:

"den 22 October erklærede Unge karl soldat Ole Nilsen Retzel at han vilde ægte Enken Johana Olsdatter Hilsta som forløftingsmænd ??? Ole Wold og Elling Hilstarøning at hverken Ægteskab eller andre forbindelser er til hinder i deres fore- havende ægteskab. Ole Nilsen Retzel, Elling Hilstarøning. Ole Wold"

Nå heter han plutselig Ole Nilsen Retzel ??

På siden med Ole Olsson står det også at hans mor heter Johanna Olsdatter Oppstuggu Hilstad, mens litt lengre ned på siden står det at hun heter Johanna Olsdatter.

Og i teksten ovenfor står det av Ole Nilsen Retzel giftet seg med Enken Johana Olsdatter Hilsta..

og sånn ser det ut til å fortsette bakover i denne slekten... Hvilke navn skal jeg gå ut fra?

Inger Johanne Bjørnaas
Sted: RENNEBU

Re: Skrifter, Orkdal, Meldal, Rennebu og Oppdal 1689 - 1805

Legg inn av Inger Johanne Bjørnaas » 13. oktober 2009 kl. 1.04

Dette tror jeg du får litt forståelse av når du ser den oversikten jeg har sendt deg på e-post.

Ole Nilsen bodde på plassen Brattråket under Hilstad. Han var imidlertid født Resell (Liahagen). Det var nå engang slik at de tok navnet etter plassen de bodde på. Derfor skiftet de ofte navn og det kan være litt forvirrende, men når man vet årsaken går det likevel lettere.

Beste hilsen Inger

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Re: Skrifter, Orkdal, Meldal, Rennebu og Oppdal 1689 - 1805

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 13. oktober 2009 kl. 13.21

Denne flyttes fra "hjelp til tyding av kildemateriale" til "generelt" siden det ikke er snakk om tyding, men tolkning.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Svar

Gå tilbake til «Generelt»