Gårder m Sokn merket Lap (same(r))??

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj07540
Sted: MOSJøEN

Gårder m Sokn merket Lap (same(r))??

Legg inn av gj07540 » 2. oktober 2009 kl. 21.04

Når det er merknad på Sokn som exmpl "Fol 1: 1 lap", som betyr Side 1: 1 Same (samisk person), hva skal en lese ut fra det? Er det en person som er same om det står 1 lap, eller hva? Jeg skal prøve å finne ut for person om det er samisk i slekta, og når jeg nesten er ved dette, men alikevel ikke klarer å skjønne hva merkingen betyr 100%, så blir jeg fustrert..

Finner exmpl på dette her: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2885#ovre

Når en finner flere slike på samiske steder, så er det alltid "1 lap" det står, og det kan ikke være bare 1 stk same pr så mange gårder...?

gj07540
Sted: MOSJøEN

Re: Gårder m Sokn merket Lap (same(r))??

Legg inn av gj07540 » 6. oktober 2009 kl. 15.23

Siden ingen vet svar på dette, så kan jeg følge opp hva jeg har funnet ut, visst noen skulle ha interesse og bruk for dette selv:

Jeg sendte mail til digitalarkivet om spørsmålet, men blei ikke så mer klok av svaret egentlig.

Svaret jeg fikk var at de ikke kunne svare noe mer om hvorfor akkurat en slik merking var på Sokn. Dermed vet jeg fremdeles ikke om merkinga gjelder exmpl gård/personer som jeg la ved link til i forige innlegg.

Har replyet mail og spurt om hvordan jeg skal tolke merkinga opp mot personer under, så jeg håper på svar snart.

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Gårder m Sokn merket Lap (same(r))??

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 7. oktober 2009 kl. 12.59

Du må sannsynlegvis (få nokon til å) sjå i originalen for å finne eit sikkert svar. Men når eg blar litt i teljinga (lenkja di), ser det ut som om merknaden til sokn er lik for alle gardar/familier i same distrikt. Lenkja di er til ein gard i distrikt 6 og alle merknaden er den same for alle gardane i dette distriktet; likeins for distrikt 5, med ein annan merknad; og ingen merknad i distrikt 4.

Skulle eg tru noko, er teljinga utført distriktsvis (rodevis) av rodemenn som har ført ein slags statistikk fremst (eller bakerst) på sin del. Om du går gjennom teljinga, kan du iallfall stadfeste eller avkrefte om det er same merknad i kvart distrikt.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»