Peder Pedersen f. angivelig i juli 1772 i Kleive Bolsøy

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Berit Carlsen
Sted: ÅLESUND

Peder Pedersen f. angivelig i juli 1772 i Kleive Bolsøy

Legg inn av Berit Carlsen » 18. september 2009 kl. 15.00

Jeg har lenge forgjeves prøvd å finne dåpen til denne mannen. Han ble gift med Anne Knudsdatter Hougen (Ytterhauen) 10.11.1816 i Kleive

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64

2.kolonne på 1. side, nr. 10.

Han er angivelig født på Lien, men bodde ved giftermålet på Lønset.
Det er nødvendig for meg å finne dåpen til Peder for å få fastsatt hvem som var foreldrene og komme videre.

Er takknemlig for hjelp.

Hilsen
Berit

Berit Carlsen

Re: Peder Pedersen f. angivelig i juli 1776 i Kleive Bolsøy

Legg inn av Berit Carlsen » 18. september 2009 kl. 15.03

Rettelse: Det er angivelig i 1776 han skal være født, ikke 1772 som først skrevet.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 19. september 2009 kl. 18.50

Den 7. oktober 1792 ble "16 unge af Kleve" konfirmert i Bolsøy. I 2dre kolonne på side 2 i kirkeboka finner vi en Peder Pedersen Næss, 16 år ( altså født i 1776) og det er den eneste Peder Pedersen jeg finner i denne "sona". Kan dette være vår mann som konfirmant?

Noen som kan ha lokalkunnskap med hensyn til gardsnavn her?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118

Denne Peder Pedersen Næss finner vi døpt 2dre søndag i desember (7. des.) 1776. Far er Peder Næss og mor Ana. Faddere er Thron Røsberg, Anders Steenløsen, Giertrud Røsberg, Marit Stoche og Kirsti Schalle.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 20. september 2009 kl. 10.49

Her er garden Næss i Kleive i 1801-folketellingen:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=62#ovre

Vi ser at Anna (Ana) fortsatt lever og er 63 år, altså født ca. 1738.

Peder Pedersen Næss er 25 og altså født i 1776 - og er gift med Marit Olsdatter på 32, så det er vel sannsynligvis et feilspor jeg er inne på her....

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 20. september 2009 kl. 13.55

Dette emnet (Peder Pedersen Lønset) er omtalt litt lenger nede i denne spalten. Her angir Per Gjendem fødselen for Anna Knutsdatter Ytre Haugen til 10 juli 1776. I følge kirkebok for Bolsøy - på nett - ser det for meg ut til at hun ble døpt 25. februar:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-47

- ellers ser vi at far er Knud Ytterhauen og mor Birrith, og fadderne som Gjendem angir stemmer også: Peder Romold, Iver Øren, Elli Øren, Anna Romold og Sidsel Ytterhauen

og her er - i reprise - giftermålet hennes med Peder Pedersen Lønset - og når Gjendem angir dette til 1799, kan det ha sammenheng med at det på kirkesida øverst er skrevet året 1799 og at man har tatt med noen vielser fra det året? I alle fall er vielsen mellom Peder og Anna datert som vielse nummer 10 i 1816. Sønnen ble jo født året etterpå.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 20. september 2009 kl. 15.39

Tilsvar fra P.G. på http://pergjendem.com
Jeg bruker ikke legge meg borti trivialiteter bortsett fra når jeg kan bidra til oppklaring. Til spørgeren kan opplyses at saken er behandlet i artikkelen om Høistaklia. Prestenes kråketær er ikke alltid lettydelige. eud die står for evdoxia = 5. september, men her skal det helst være 25. februar siden det her er ført kronologisk så mars kommer nedenunder. Vielsen korrigeres også til 1816. Siden oversikt stadig mangler, følger her en kort fil:

. . . .

Michel (Knutsen) Havnen.
I. Knut Michelsen Havnen Ytterhaug, f. ca 1755 i Kleive, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Birreth Aslaksdtr. Lønset, gift 29 okt 1775 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1743 i Bolsøy, (datter av Aslak Andersen (1) Lønset og Anne Jonsdtr. Strange Lønset). Han giftet seg med (2) Mali Olsdtr. Kleve, gift 15 apr 1786 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Ole Eriksen Kleve og Valborg Nilsdtr. Kleve).
A. Anna Knutsdtr. Ytre Haugen, f. ca 10 jul 1777 i Ytterhaugen, Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Peder Pedersen d.e.Høistakli Inderhaugen Lønset, gift 16 nov 1816 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 6 jul 1776 i Istadlia, Kleive, Møre og Romsdal, (sønn av Peder Olsen Høistakli Øverli og Helle Knutsdtr.(Fuglset) Høistakli Øverli). Dåpsvitner på Kleive 10 juli 1777 folio 50 i Bolsøy kyrkjebok var Peder Romuld, Iver Øren, Elli Øren, Anne Romuld, Knut Istad og Sidsel Ytterhaugen.
1. Peder Pedersen d.y. Lønset Steinløyse, f. jun 1817 i Kleive, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Karen Hansdtr. Sollia el. Sollibø, gift 12 nov 1836 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 10 mar 1817 i Kleive, Møre og Romsdal, (datter av Hans Iversen Sollibø og Agatha Jonsdatter). I FT Kristiansund 1865 er Peder Pedersen (Lønset) 49 år gammel, født Bolsøy, nå tømmermann.
B. Berith Knutsdtr. Y. Haugen, f. ca 1788 i Kleive. Hun giftet seg med Ole Olsen Kleve, gift 30 jul 1816 i Kleive, Møre og Romsdal, f. i Kleive.
C. Ingebor Knutsdtr. Midthaug el. Midtre Haugen.
D. Michel Knudsen Ytre Haugen el. Ytterhaug, f. 1794 i Ytterhaugen, Kleive, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Gjertrud Andersdtr. Der bort Tolaas, gift 11 nov 1821 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1796 i Der bort, Tollås, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Anders Olsen nr. 1 Der bort Tolaas og Gjertrud Tronsdtr. Der bort Tolaas) d. 1836 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Michel døde 1833 i Røa, Vågane, Møre og Romsdal. Michel Knutsen Ytterhaug farmed at Tolaasen Der bort from 1821 until he came under the ice of river Røa and died 1833. He had no children with Gjertrud Andersdtr.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 20. september 2009 kl. 18.16

Takk for innspill Per... det gjorde at jeg kom over følgende

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-4

så det ser ut til at vår venn Peder Pedersen (f.1776) fikk en Peder før Pederen fra 1817. Her er altså en dåp fra 8 feb 1795, der Peder Pedersen Lien og Marte Lønset får en uekte sønn som blir kalt Peder.

I sin artikkel om Høistakli på

http://www.pergjendem.com/?p=2099

har Per konfirmasjonen til Peder Pedersen, da kalt Inderhaugen. Her er linken til kirkeboka (konfirmant nr 7 i Molde kirke i 1792):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119

Regner med at Berit er interessert i dette. Men dåpen til Peder, i 1776, er det ikke mulig å finne i kirkeboka som ligger på nett. Den er tildels rotete, både i skrift og siderekkefølge. Har Per Gjendem en forklaring eller et tips til Berit her? Muligens en annen bok er å finne på film?

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 20. september 2009 kl. 18.31

Har vært bortreist i helga - derfor ikke svar før nå. Takker så mye til Per Gjendem og ikke minst til Roger, som tar saken på strak arm og graver seg ned i materien. Imponert (nok en gang!). Jeg får ikke tid til å studere opplysningene før på slutten av uka. Så inntil det - en foreløpig takk.

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 21. september 2009 kl. 19.04

Det var mye nyttige opplysninger i Per Gjendems oppsett om slekta på Høistakli, som Roger hadde kopiert inn lenger oppe. Men det er noe jeg stusser veldig på i den artikkelen:

Helle Knudsdatter (Fuglset) Høistakli Øverli f. 1750 i Fuglset. Hun giftet seg med Peder Olsen Høistakli Øverli d, 18. aug. 1782 i Kleive. Peder Olsen Høistakli Øverli står oppgitt til å være født ca. 10. jan. 1761 i Kleive. Han var da ca. 21 år da han giftet seg.

De (?) fikk sønnen Peder Pedersen d.e. Høistakli Inderhaugen Lønset i 1776, f. i Istadlia, Kleive. Men da var den angivelige faren, Peder Olsen H.Ø. bare 15 -16 år gammel, og det virker litt usannsynlig at han var faren (selvfølgelig går det an!)
Helle Knudsdatter og Peder Olsen H.Ø. giftet seg først 18.aug. 1782, så sønnen Peder Pedersen var da altså allerede 6 år gammel. Hvis dette er far og sønn, er det kanskje ikke så sikkert at det er Helle Knudsdatter som er moren?

Det er synd vi ikke finner noe dåp Peder Pedersen d.e. Finner heller ikke vielsen til Helle og Peder Pedersen d.e. Der står det jo ofte alder.

En annen ting jeg stusser på også er FT 1801, der Helle Knutsdr. står oppført som kårenke på Bøygdelien, Kleive. Gjendem skriver at hun bodde på Høistaklia. Der står også oppført en sønn, Amund Pedersen, 31 år sammen med Helle, men hva vet vi om ham? Han må da være født i 1770, og det kan umulig være Peder Pedersen d.e. som er faren her. Han er jo bare 9 da. Men Helle kan selvfølgelig fått ham med en annen Peder.

Fortsatt mye uklart med Peder'ane.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 22. september 2009 kl. 17.07

La oss se litt på dette ekteskapet mellom Peder og Helli - som i kirkeboka er ført som forlovelse 7 søndag etter trinit, altså 14. juli i 1782. Det ser ut til at vielsen foregikk XII - 12 - søndag e. trinit, som er 18. august

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11

så får de sønnen Ole, som døpes 15. sept. 1782 (så her var det hastverk)

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52

Og om vi hever blikket et par hakk oppover ser vi at en annen Peder Lien - med kone Ana - også får en sønn som døpes Ole, den 14. juli 1782.

Det er vel dette sitatet fra Per som skaper problemer:
Hun (les: Anna Knutsdatter Ytre Haugen) giftet seg med Peder Pedersen d.e.Høistakli Inderhaugen Lønset, gift 16 nov 1816 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 6 jul 1776 i Istadlia, Kleive, Møre og Romsdal, (sønn av Peder Olsen Høistakli Øverli og Helle Knutsdtr.(Fuglset) Høistakli Øverli)

Nå har jeg sjekket filmrullene på biblioteket og der er ikke andre Bolsøy(Kleive)kirkebøker tilgjengelige enn den som ligger på nett. Og ingen steder finner vi noen Peder Pedersen født/døpt 6. juli 1776. Den eneste som er i nærheten er Peder Pedersen Næss, med mor Ana - som jeg har nevnt tidligere:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48

Kunne vært flott med en oppklaring fra Per Gjendem på dette punktet.

dn10177
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 24. september 2009 kl. 18.03

Kort tilsvar fra P.G. på http://pergjendem.com.

Jeg blir ikke imponert over gjettingsøvelsene hittil. Uryddige kilder etterlater utallige tolkningsmuligheter. Minstekravet blir da ikke kun spørre, men desto grundigere vurdere alternativer. Da spørs det i neste omgang om synserne bruker praktikabel systematikk. Hva står fast i saken? Finnes alternativer til å kalle personen Peder Pedersen Høistakli Inderhaugen Lønset f. 5 juli 1776? Selvsagt må da disse dokumenteres. Vi starter med vielsen som står fast: copulasjon nr. 10 i Kleive 1816, folio 122. Peder Pedersen Lønset og Anne Knutsdtr. Hougen. Fl. Ole Holsbøen og Knut Hougen. Hva med konfirmanten på Molde 1792, folio 153 den 15. oktober, Peder Pedersen Indre Hougen, 17 år gammel (f. 1775), står ikke han også fast? Foreldre bør da ikke være Peder Pedersen Tøndergård og Anna Mek viet 12 april 1777. Jeg hefter meg da ved Peder Ekrenhagen og kona Anna Eriksdtr. som atskillig meir aktuelle. Da spør jeg meg, hvem kan Anna Eriksdtr. være? Er det f.eks. Anna Eriksdtr. Solemdalsgjerde gift 3 jan 1779 med Ole Thomasen (Opdal, Holsbøen) på Der opp Tolaas, bevitnet av Ole Lassesen Romuld og Anders Steinløyse? Vi finner henne igjen ved ekteskap nr. 2: Vielse Kleive 5. februar 1792, forlovelse 31. desember 1791 i Kleive på gården Opdal. UK Anders Findsen Holsbøen med afgangne Ole Thomasens Tolaas's EQ Anne Eriksdatter evne fremvise kjøbsbud Sr. Møllers Encques pant på Tolaasen. Ellers caverede for ægteskabets lovlighed dannemend Niels Tolaas og Thorsten Thomesen Opdal. Tar jeg feil når jeg antar de fleste ville gå i denne fella med navnelikhet? For Anne Solemdalsgjerde var "pige" ved inngåelsen av første ekteskap. Aktuelle foreldre kunne også være Peder Næss g.m. Anna som døpte en sønn Peder 1 desember 1776. Men han kom ikke til Bolsøy. Foreldrene kan alternativt være de som i Bolsøy kyrkjebok angis som Peder Ekrenhagen og hustru Anna Eriksdtr. som døpte Peder 29. januar 1776 Bevidnet av Birreth Aarøe, Elen Ekren. Ingebrigt (lensmannen i Fanne) og Iver Eikrem. Dette er folk tilhørende lensmannsslekta på Årø i Bolsøy. Jeg hører selv til disse gjennom Anders Larsen Berg og Anna Ingebrigtsdtr. Eikrem. Det var i det aktuelle tilfelle lett å overfokusere på Kleive ved at Ytterhaug og Inderhaug hører sammen. Mens det altså var tale om Indre Haugen på Årø el. Årøhaugen. Så stopp med å lufte syltynne hypoteser som andre skal etterprøve, begynn heller å dobbelsjekke og dokumentere deres egne tankespinn! Her følger så den mest plausible framstillinga.

. . . .

Lasse Eikrem el. Ekren, f. ca 1680 i Bolsøy. Han giftet seg med Anne Lassesdtr. Ekren, d. 1744 i Ekren, Bolsøy, Møre og Romsdal.
I. Peder Lassesen d.e. Eikrem Ekrenhagen, f. ca 1710 i Eikrem, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Sophia Nilsdtr. Kringstad Eikrem, gift 1734 i Molde, Møre og Romsdal, (datter av Nils Arnesen Aarøe Kringstad og Førstekone). Peder døde ett 1772 i Hagen, Ekren, Bolsøy. This person seemingly wasn't born at Ekren (Ytre Sigerset) in Fanne. He was rather born at Eikrem in Fanne, but settled as farmer at Ekren (above the present leasure-boat harbour at Ekren in Molde, called "Lunder Harbour"). As a matter of fact he seemingly farmed at both places.
A. Lasse Pedersen (2) Ekren, f. 1735 i Eikrem, Bolsøy. Han giftet seg med (1) Gyri Andersdtr. Mjelve Ekren, gift 1756 i Bolsøy, f. ca 1723 i Ekren, Boløy, Møre og Romsdal, (datter av Anders Thomassen Mjelve) d. 1788 i Hollingen, Aukra, gravlagt 18 apr 1788 i Aukra, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (2) Kjersten Pedersdtr. Y. Aarøe Kleve, gift mar 1764 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1731 i Årø, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Peder Iversen (1) Sætre Y. Aarøe og Kristi Johansdtr. Gjelsten Ytre Aarøe) d. 1811 i Kleive, Møre og Romsdal. Lasse døde i Ekren, Bolsøy. Lasse Pederson Ekren was the first husbond of Gyri Mjelve at Ekren in Fanne, in SW direction of Tøndergård graveyard in present day Molde. When Lasse Pedersen died, she remarried Lars Johanson and moved to Hollingen in Julsundet where the lady ended her days. Lars then remarrid Marit Villumsdtr. Fanbostad. Villum Fanbostad is a central person of our family in Bolsøy, being a brother of Ingebrigt Fanbostad. Then Lars died at Hollingen, and as we could expect she remarried at Baret where she finally died.
1. Mette Lassesdtr. Ekren Jendemsgjerde, f. 1745 i Ekren, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Knut Steffensen (1) Jendemsbakk, gift ca 1785 i Aukra, Møre og Romsdal, f. 1763 i Jendemsbakken, Fræna, Møre og Romsdal, (sønn av Steffen Knutsen (2) den yngre Jendemsbakk og Magnhild Bendiktsdtr. Fanghol) d. 1801 i at sea off Røe, Gossen. Mette døde 1799 i Jendemsgjerde, Møre og Romsdal. Skifte etter avdøde Methe Lassedtr. Jendemsbakken fant sted i Frøna 5 august 1799. Mette Lassesdtr. Ekren was married only one year with Knut Steffensen Jendemsgjerde. She obviously died in her first childbirth here. A hereditary exchange took place 1799 at Jendemsbakken. Their wedding took place on 20 dom p trin 1789. Mette Lassedtr. Ekren was buried at Vågøy at the age of 54 on 8 dom a trin 1799.
2. Anne Lassesdtr. Ekren Hollingen.
3. Anders Lassesen (2) Eikrem, f. 1763 i Eikrem, Fræna, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Inger Knutsdtr. Syltebø, gift 1789 i Vågøy, Møre og Romsdal.
4. Elen Lassesdtr. Ekren, f. i Ekren, Bolsøy. Hun giftet seg med Anders Andersen Y. Steinløyse Strande, f. ca 1765 i Kleive, Møre og Romsdal, (sønn av Anders Andersen (2) Steinløyse).
5. Peder Lassesen nr. 2 Eikrem, f. 1768 i Bolsøy. Han giftet seg med (1) Berit Eriksdtr. Sigerset, gift 1799 i Bolsøy, f. ca 1785 i Bolsøy, d. i Bolsøy. Han giftet seg med (2) Marit Eriksdtr. Berg, gift 4 jan 1801 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 1775 i Gujord Berg, Fanne. Peder døde ett 1826 i Bolsøy.
B. Peder Pedersen Ekrenhagen, f. ca 1737 i Ekren, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anna Eriksdtr. Strande, gift 31 okt 1772 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 1725 i Bolsøy.
1. Peder Pedersen d.e. Indre Hajugen Lønset, f. 6 jul 1776 i Indre Haugen el. Årøhaugen, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anna Knutsdtr. Ytre Haugen, gift 16 nov 1816 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 10 jul 1777 i Ytterhaugen, Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Knut Michelsen Havnen Ytterhaug og Birreth Aslaksdtr. Lønset). Som konfirmant på Molde 1792 kalt Peder Pedersen Indre Hougen (17 år gammel). Vielse nr. 10 1816 i Bolsøy. soldat Peder Pedersen Lønset og pige Anne Knutsdtr. Hougen (Ytterhaug).
II. Lasse Lassesen Ekren.
III. Peder Lassesen den yngre Ekren.
IV. Iver Lassesen Ekren. FM. Nils Andersen Jelset.
V. Magnhild Lassesdtr. Ekren.
Sist redigert av dn10177 den 25. september 2009 kl. 14.12, redigert 4 ganger totalt.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 24. september 2009 kl. 18.19

Takker for informasjonen.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 24. september 2009 kl. 21.29

Så sluttelig til de gjettelystne bidragsyterne: stopp med å lufte syltynne hypoteser som andre skal etterprøve, begynn heller å dobbelsjekke og dokumentere deres egne tankespinn!

Jeg tror jeg nøyer meg med å si - som Berit: Takk for informasjonen!

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 26. september 2009 kl. 21.10

Per Gjendem skrev: 5. Peder Lassesen nr. 2 Eikrem, f. 1768 i Bolsøy. Han giftet seg med (1) Berit Eriksdtr. Sigerset, gift 1799 i Bolsøy, f. ca 1785 i Bolsøy, d. i Bolsøy. Han giftet seg med (2) Marit Eriksdtr. Berg, gift 4 jan 1801 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 1775 i Gujord Berg, Fanne. Peder døde ett 1826 i Bolsøy.
B. Peder Pedersen Ekrenhagen, f. ca 1737 i Ekren, Bolsøy, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Anna Eriksdtr. Strande, gift 31 okt 1772 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. ca 1725 i Bolsøy.

La meg først få si at jeg er sikker på at både moderator og andre er enig i at vi i disse spaltene bør vise såpass respekt for hverandre at vi bruker ord og karakteristikker som er sømmelige og innenfor god folkeskikk. Så til saken.

Det både Berit og jeg spør P.G. om er kun et såre enkelt spørsmål, for nettopp å kunne komme videre. Hvor finner vi fødselen til Peder Pedersen Høistakli Inderhaugen Lønset f. 6 juli 1776? Det kan da ikke være så vanskelig å svare på dette? Vi finner nemlig ingen slik person i kirkeboka for Bolsøy.

Saken er jo å finne hans foreldre, noe en dåpsinnførsel ville kunne fortelle oss noe om.

Nå får vi enda lang rekke, med heilt nye folk som aktuelle kandidater og jeg er ikke fremmed for at Peder Ekerenhagen kan være blink. Jeg fant også innførselen av hans sønn Peder i 1776, men denne sønnen er døpt 14. januar 1776 - og da kan han ikke være født 6. juli samme år.

Eksisterer der i det heile tatt en Peder Pedersen Eckerenhagen?

Enken Anna Eriksdatter Strande ble gift 31. oktober 1774 (ikke 1772) med enkemann Peder Lassesen Ekcerenhagen i Bolsøy

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7

og disse to er det som i januar får en sønn Peder, som kanskje er han vi leiter etter?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-47

Den Peder Lassesen Ekren som gifter seg med pige Marit Eriksdatter Berg 4. januar 1801 er titulert som soldat, så dette er vel en yngre utgave Peder Lassesen - og ikke enkemannen?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24

Egentlig var jeg ikke tenkt å ta denne saken videre, men der er feil i P.G. sitt siste oppsett som de interesserte bør være klar over.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 27. september 2009 kl. 11.43

For å underbygge siste påstand i mitt forrige innlegg:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=433#ovre

Her er soldaten Peder Lassesen og Marit Eriksdatter, han er 32 år, national soldat og gardbruker og de er begge i første ekteskap.

Så kan vi oppklare enda en sak. Peder Pedersen Næss var en av våre "kandidater". Han kan nå avskrives, for han ble gift med ei Marit Olsdatter og bodde i 1801 på Næss som gift, mens Peder vi jakter på ble gift i 1816.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1124#ovre

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 27. september 2009 kl. 14.40

Takker så mye for svar.
I det hele tatt er det er så mye forvirring og usikre opplysninger om den etterspurte Peder at jeg ikke tror vi kommer til noen konklusjon. Så jeg tror vi bare legger han på hylla, så får vi heller ta opp igjen temaet hvis det dukker opp nye opplysninger.
Takk så mye for den store innsatsen, Roger.

Hilsen
Berit

Svar

Gå tilbake til «Molde»