Folketelling 1910??
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Folketelling 1910??
Hei.
Dette er vel kanskje rette forumet å spørre om dette?.....
Jeg undres på folketellingen 1910. Ettersom jeg har skjønt blir den tilgjengelig i 2010. Bare lurte på om noen vet hva som er status på den om den er ferdig dataregistrert og kla til å legges ut på nettet i 2010 eller hvordan det er ,og om det er mulig å få ett par personer lett opp i den tellinga??
Håper på svar.
mvh Erik
Dette er vel kanskje rette forumet å spørre om dette?.....
Jeg undres på folketellingen 1910. Ettersom jeg har skjønt blir den tilgjengelig i 2010. Bare lurte på om noen vet hva som er status på den om den er ferdig dataregistrert og kla til å legges ut på nettet i 2010 eller hvordan det er ,og om det er mulig å få ett par personer lett opp i den tellinga??
Håper på svar.
mvh Erik
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Folketelling 1910??
Den vil bli lagt på nett med en gang sperrefristen går ut. Dataregistreringen er i full gang etter det jeg har hørt fra "sikre kilder".
Om du får innsyn er en annen sak, da må du ha god grunn, og være nær slekt. Har hørt om en som fikk opplysningene om sin bestemor.
Det er lov å søke, forsøk Riksarkivet.
Lykke til!
Om du får innsyn er en annen sak, da må du ha god grunn, og være nær slekt. Har hørt om en som fikk opplysningene om sin bestemor.
Det er lov å søke, forsøk Riksarkivet.
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Hei Laila
Ser ditt svar på folketelling 1910. Skjønner ikke helt svaret. Vil ikke folketellingen bli lagt ut til generelt innsyn slik som de andre folketellingene? Eller er det innsyn FØR 2010 det snakkes om her.
Jeg venter også med lengsel på den folketellingen, og hadde håpet å få skikkelig fart på diverse informasjon om min slekt. Blir skikkelig nedtur dersom man må søke for hver person man vil vite noe om.
Blir den forøvrig lagt ut fra januar 2010 eller må vi vente til 100 år etter måned for folketellingen, som vel er juli/august etter hva jeg har forstått?
Mvh
Sidsel Faraasen Sfregola
Ser ditt svar på folketelling 1910. Skjønner ikke helt svaret. Vil ikke folketellingen bli lagt ut til generelt innsyn slik som de andre folketellingene? Eller er det innsyn FØR 2010 det snakkes om her.
Jeg venter også med lengsel på den folketellingen, og hadde håpet å få skikkelig fart på diverse informasjon om min slekt. Blir skikkelig nedtur dersom man må søke for hver person man vil vite noe om.
Blir den forøvrig lagt ut fra januar 2010 eller må vi vente til 100 år etter måned for folketellingen, som vel er juli/august etter hva jeg har forstått?
Mvh
Sidsel Faraasen Sfregola
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Jeg skjønner heller ikke helt hva du spør om, Sidsel
Men, Folketellingen for 1910 vil bli lagt på Digitalarkivet søkbar som alle de andre, f.eks. 1900, 100 år på dagen etter at den ble tatt opp. (100 års sperrefrist på 1910 tellingen.
Det jeg svarte på om "innsyn" det har ikke noe med dataregistreringen å gjøre, men det å søke om innsyn i originaldokumenter med sperrefrist.
Men, Folketellingen for 1910 vil bli lagt på Digitalarkivet søkbar som alle de andre, f.eks. 1900, 100 år på dagen etter at den ble tatt opp. (100 års sperrefrist på 1910 tellingen.
Det jeg svarte på om "innsyn" det har ikke noe med dataregistreringen å gjøre, men det å søke om innsyn i originaldokumenter med sperrefrist.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
-
- Sted: HAUGESUND
Jo, slik jeg forstod svaret, vil folketellingen bli lagt åpent for generell innsyn når tiden for sperrefristen er opphevet, jeg har hørt på slutten av 2010, men andre vet kanskje det bedre enn jeg.
Det å måtte søke for hver person var bare hvis man ikke klarer å vente til tellingen blir lagt ut offentlig. Man må ikke søke etter at den er offentlig, da kan alle gå inn og se, slik det er for 1900, 1865 og de andre tellingene som ligger ute. Og man få vel i så fall bare i slike tilfeller ut data kun for sine egne slektninger dersom man har god grunn for å ikke vente.
Vigdis
Det å måtte søke for hver person var bare hvis man ikke klarer å vente til tellingen blir lagt ut offentlig. Man må ikke søke etter at den er offentlig, da kan alle gå inn og se, slik det er for 1900, 1865 og de andre tellingene som ligger ute. Og man få vel i så fall bare i slike tilfeller ut data kun for sine egne slektninger dersom man har god grunn for å ikke vente.

Vigdis
-
- Sted: BODØ
1. desember 2010 blir 1910-tellingen offentliggjort siden det på dagen er 100 år siden den ble gjennomført. Den vil også komme ut på Digitalarkivet i form av søkbar database, lik 1900-tellingen. I tillegg kan man få innsyn i de originale listene som ligger på Riksarkivet. Nå er det bare litt over ett år igjen å vente 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Tusen takk for svar Per-Olav og også til dere to andre. Da har jeg fått alle svar. Litt skuffende å høre at jeg må vente helt til desember neste år. Men er det sånn så er det sånn.
Takk alle sammen.
mvh
Sidsel
Takk alle sammen.
mvh
Sidsel
Sånn er det og det er lovregulert. Litt strengt, men noe vi må forholde oss tl.
Tellingen er imidlertid registret, så det er ingen grunn til å være urolig for at informasjonen ikke blir lagt ut når sperrefristen er passert.
Tellingen er imidlertid registret, så det er ingen grunn til å være urolig for at informasjonen ikke blir lagt ut når sperrefristen er passert.
Takk igjen. Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet, og prøve å finne ut andre ting i mellomtiden.
Mvh
Sidsel
Mvh
Sidsel
Til dere som synes at sperrefristen på 100 år er for lang : kan ikke hver av dere påvirke en stortingspolitiker (eller stortingskandidat) til å avkorte tiden ? Det er jo de som har bestemt 100-årsgrensen. Riksarkivaren har forsøkt å få Stortinget til å korte ned sperrefristen, men ingen slektsinteresserte sto bak forslaget og forslaget ble avvist. Så hvis ventetiden skal ned, f eks til 80 år, må slektsinteresserte medvirke bedre enn sist.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Hei,
jeg blir gjerne med på dette, men det burde vel i så fall koordineres? Hjelper vel ikke hvis en eller annen stortingsperson får et brev slengende nå og da? Kom med forslag/fremgangsmåte, så stiller iallfall jeg opp.
Mvh
Sidsel
jeg blir gjerne med på dette, men det burde vel i så fall koordineres? Hjelper vel ikke hvis en eller annen stortingsperson får et brev slengende nå og da? Kom med forslag/fremgangsmåte, så stiller iallfall jeg opp.
Mvh
Sidsel
Kom gjerne med forslag selv. Kanskje vi ikke stemmer på den samme politikeren.
Jeg er politiker og har god kontakt med en del stortingspolitikere, for det meste fra Høyre. Si hva som konkret bør gjøres, så skal jeg ordne det. Jeg er også litt fortvilet over de lange sperrefristene 

Beste hilsen
Stig Ove Voll
Stig Ove Voll
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Sperrefristen på 100 vart vel innført i 1907. Det vil seie at i alle folketeljingar seinare har folk gjeve frå seg opplysningar under den føresetnaden.
At/om ein politikar i dag utan vidare kan tenkje seg å sleppe slike opplysningar fri, fortel det vel noko om akkurat den politikaren.
De som er så ivrige etter å få frigjeve folketeljingar før 100 år har gått, kunne vel kanskje studere grunngjevinga for å innføre 100 års sperrefrist. Det bør stå i forarbeida til Statistikklova 1907 (proposisjon og innstilling) - som finst på ein del større bibliotek.
FT1910 kjem om eit års tid uansett lovendring. Teljingane seinare inneheld sannsynlegvis opplysningar om adopsjon - og vil vere sperra i 100 år (iallfall dei etter 1934, då "sterk" adopsjon vart innført) uavhengig av Statistikklova.
At/om ein politikar i dag utan vidare kan tenkje seg å sleppe slike opplysningar fri, fortel det vel noko om akkurat den politikaren.
De som er så ivrige etter å få frigjeve folketeljingar før 100 år har gått, kunne vel kanskje studere grunngjevinga for å innføre 100 års sperrefrist. Det bør stå i forarbeida til Statistikklova 1907 (proposisjon og innstilling) - som finst på ein del større bibliotek.
FT1910 kjem om eit års tid uansett lovendring. Teljingane seinare inneheld sannsynlegvis opplysningar om adopsjon - og vil vere sperra i 100 år (iallfall dei etter 1934, då "sterk" adopsjon vart innført) uavhengig av Statistikklova.
Stig Ove: det er som Iver sier i siste innlegg snakk om Statistikkloven av 1907. Tidligere riksarkivar Herstad foreslo en gang omkr 1990 at lovens 100-årsgrense ble kortet ned. Men forslaget ble ikke tatt til følge. I og med at han var embedsmann, er det mulig at forslaget ble stoppet i Kulturdepartementet (som Arkivverket sorterer under); eventuelt i Justisdep. (Men jeg mener å huske at saken kom frem til politisk nivå.) Det hadde vært fint om du f eks kunne bevege OT til å reise saken som privatforslag i Kulturkomiteen. En 80-årsgrense burde være tilstrekkelig.
Det er arbeid i gang for å få til dette, men det vil ta tid. Det vi ikke trenger er at det kommer opp forslag som faller før det er skapt god nok plattform og forståelse for en endring
Torill, det der er en herskerteknikk.
DIS-Norge trenger ikke vente i evighet med å forberede et forslag. Og at DIS skulle sende et forslag til f eks Kulturdep., vil ikke endre noe i forhold til riksantikvarens forslag. Det er henvendelser til sentrale politikere som trengs.
DIS-Norge trenger ikke vente i evighet med å forberede et forslag. Og at DIS skulle sende et forslag til f eks Kulturdep., vil ikke endre noe i forhold til riksantikvarens forslag. Det er henvendelser til sentrale politikere som trengs.
Det er nettopp det som er viktig bearbeiding av aktuelle personer. Det å sende noe til depet som forøvrig er Justis tror jeg ikke hjelper
Da kan en deputasjon til Kulturkomitéen være gunstig. Men en politiker der må (bør) jo reise forslaget. (Deputasjonstiden er vel i oktober/november.)
Det optimale er at en stortingspolitiker (i Kulturkom.) flagger støtte for saken allerede i dag.
Det optimale er at en stortingspolitiker (i Kulturkom.) flagger støtte for saken allerede i dag.
Hundre år er ikke lang tid.
Jeg er selv utålmodig etter å få søke i 1910-tellingen, og blir glad når den blir lagt ut, men ikke alle etterkommere etter folk som er registrert der, blir like glade.
For eksempel kan opplysninger om etnisk tilhørighet være uhyre sensitive saker. Det kan være ille nok med 100 års sperrefrist. Hvis den kortes ned til for eksempel 80 år, kommer vi altfor nær i tid for mange.
Og, som det allerede har vært nevnt: Opplysningene ble gitt under garanti om 100 år.
Jeg er selv utålmodig etter å få søke i 1910-tellingen, og blir glad når den blir lagt ut, men ikke alle etterkommere etter folk som er registrert der, blir like glade.
For eksempel kan opplysninger om etnisk tilhørighet være uhyre sensitive saker. Det kan være ille nok med 100 års sperrefrist. Hvis den kortes ned til for eksempel 80 år, kommer vi altfor nær i tid for mange.
Og, som det allerede har vært nevnt: Opplysningene ble gitt under garanti om 100 år.
For den som i tredje og fjerde ledd, måtte bli forfulgt for sine fedres synder, vil nok 100 år knapt være nok. I 2045 vil det nok være en del som synes at 100 år er lite.
Per Thoresen skrev:Hundre år er ikke lang tid.
Det du forutser nå er at også alt sensitivt slippes etter 80 år.
Datateknisk er det en enkel sak å løse ved at personopplysningene, dvs. navn, fødselsår/alder, kjønn, familietilknytning etc. slik det forekommer i tidligere folketellinger blir frigjort lenge før, mens de fleste sensitive frigjøres etter 100 år, mens slike ting som skallelengde, folkegruppe og andre antroposofiske spørsmål kanskje skal sperres i 200 år siden dette var spørsmål i en trend som var vanlig da, men som utartet seg helt i forkant av og under 2. verdenskrig ?
- Vidar Holum
- Sted: KLØFTA
- Kontakt:
hei
Har vel sagt det før.
1911 UK her greide det ved å sladde høyresiden.
http://www.1911census.co.uk/
Var på arkivet i Kew i mai og brukte den da.
Utrolig fin løsning.
Har vel sagt det før.
1911 UK her greide det ved å sladde høyresiden.
http://www.1911census.co.uk/
Var på arkivet i Kew i mai og brukte den da.
Utrolig fin løsning.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)
VidarH via Slektsforum DIS Norge.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)