Dilemma

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Dilemma

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 9. august 2009 kl. 13.14

Hei :)

Eg er starta med å laga eit slekstre til naboen som overasking. Så oppstod eit problem som eg ikkje har vore borti før. Garden heiter Valde (Volle) i Meland, Alversund. Eg fann ut det var i Lindås kommune ( :roll: ). Så kom eg tilbake til FT 1865 og skulle leita etter noken og fann dei ikkje der. Fann dei då i Hamre PG som vel ligg i Osterøy Kommune. Overføringa frå Hamre til Alversund skjedde i 1885. Kva fører eg inn? Sånn som det var på den tida eller etter dagens norm?

Håper ikkje spørsmålet er for dumt.

Mvh
Anne Lisbeth

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Dilemma

Legg inn av Tore Kristiansen » 9. august 2009 kl. 14.36

Mitt forslag er at du skriver det slik det ligger i dag, med dagens kommunestruktur.

Spørsmålet ditt er slik som alle kommer borti før eller siden. Og vi må bare ta et valg for hvordan vi skriver stedsnavnene i programmet.
Jeg begynte med å være kildetro, og plasserte dem etter det sognet og prestegjeldet som gjaldt da hendelsen skjedde. Men det ble for tungvint. Noen personer fikk forskjellige stedsnavn selv om de bodde på samme garden hele livet. Og hva skulle jeg gjøre der den verdslige inndelinga var annerledes enn den geistlige?

Men det var først da jeg begynte å lage slektsrapporter at jeg forandret på det. Slektsforskere skjønner at grensene for sogn, prestegjeld, tinglag og skipreider forandrer seg, men det var ikke alltid at mottakerne av rapportene skjønte det like lett.

Så nå plasserer jeg stedsnavnene etter dagens kommunestruktur, selv om det er helt borti natta for personer som levde før vi fikk kommuner i 1837. :|
:) Tore

Anne Lisbeth Stavland

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 9. august 2009 kl. 14.58

Tusen takk for klokt svar. Eg hadde og PG oppføringer i begynnelsen, men fann ut at da blei forvirrande.

Mvh
Anne Lisbeth

dn17500
Sted: GRESSVIK

Legg inn av dn17500 » 10. august 2009 kl. 16.02

Hei

Hva gjør du når det blir endringer i kommunegrenser, sammenslåing av kommuner osv. Skal du da gå tilbake å endre igjen?

Tror det er klokt å være kildetro. Da fortelles samtidig litt historie om kommunestrukturen.
Hilsen
Per Kåre

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 10. august 2009 kl. 17.28

Jeg følger Tores metode, og noterer dagens kommune. Skulle det bli endringer kan heldigvis slektsprogrammet mitt endre alle stedsnavn i en fei. Såvidt jeg vet er ikke dette mulig i alle programmer, slik at det da fort kan bli problematisk. Det viktigste vil uansett være å notere ned konsekvent en av variantene, ikke en blanding.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 11. august 2009 kl. 1.08

For en del år siden ble dette diskutert og jeg meiner å huske at det stort sett var enighet om å bruke den inndelinga som var på et gitt tidspunkt.

Man må også huske på at kommuneinndelinger kom relativt seint i historisk tid og er et heller nytt påfunn. Å bruke dem på ei tid det ikke fantes kommuner føles noe feil for min del. Kirkelig inndeling i prestegjeld og sogn eksisterte lenge før vi fikk kommuner. Ei side ved slektsforskning er at det skal være mulig å sjekke opplysningene for kontroll. Det blir lettet ved at man holder seg til samtidas inndeling.

Hvor stort er problemet? Mi erfaring er at dette sjelden byr på problemer.

Eksemplet i innledningen her ser jeg ikke som noe problem. Å føre Valde som Meland, Alversund er vel en heller sjelden måte å gjøre det på. Meland er sognet og Alversund er prestegjeldet. Valde lå i Meland sogn og ligger i dag også i Meland kommune. Mest nærliggende da er å føre det som Valde, Meland, Hordaland.

En av mine forfedre er født i Furnes, Hedmark. Furnes er nå en del av Ringsaker kommune. Jeg ser det som feil å skrive at hun var født i Ringsaker, av den enkle grunn at hun ikke var født der.
hilsen
Arild Kompelien

Anne Lisbeth Stavland

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 11. august 2009 kl. 8.15

Akkurat da med Meland, Alversund var ein tabbe som eg nå har retta opp. Ellers ser eg at spørsmålet mitt ikkje var så dumt likevel :wink: .
Opprinnelig starta eg med prestegjeld, men fann ut etter ei stund at da blei rart for meg. Eg forstår det er ulike metoder som blir brukt. Heldigvis har eg eit slektsprogram der ein kan retta mange like namn på no time. Men da vil likevel ta litt tid og da blir vel lett for å gjøre feil.

Mvh
Anne Lisbeth

Brukeravatar
dn22520
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn22520 » 17. august 2009 kl. 16.41

Jeg er enig med Per-Olav i at det viktigste er å være konsekvent, men dette er og blir et dilemma for alle slektsgranskere. Det mest korrekte ville vel vært å bruke GPS-koordinater ;-)
Beste hilsen
Stig Ove Voll

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 22. august 2009 kl. 14.17

Bruk av GPS skaper også et dilemma, særlig på vestlandet. Fra gammelt lå gardene i klyngetun og jorda ble etter hvert oppdelt i en mengde teiger. Etter det har det vært utskiftinger for å få mer "orden" på forholdene. Et gitt bruk i 1750 hadde en del andre teiger/jorder enn i dag og husene kan i dag teoretisk sett stå på en teig som ikke tilhørte bruket i 1750.
hilsen
Arild Kompelien

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»