Thomas Anton Thomassen Hetland (Fjelberg).
Moderator: MOD_Hordaland
Thomas Anton Thomassen Hetland (Fjelberg).
Min bestemor hadde en bror som ble døpt Thomas Anton. Hans far var Thomas Johnsen Hetland. Og hans mor var Anna Karina Larsdatter Fjelberg. Thomas ble født den 07.10.1880 og døpt samme år på Fjelberg. Han ble konfirmert i 1895 på Fjelberg. Han er med i folketellingen for 1900 under Kjeldedalen. Han er der beskrevet som sjømann. Men der slutter alle spor for meg. Kan noen hjelpe meg med å komme videre med han.
-
- Sted: BREMNES
Re: Thomas Anton Thomassen Hetland (Fjelberg).
Hei
Ikkje så mykje hjelp i dette kanskje, men her er han i skipslistene for 1900. digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=s0landet&personpostnr=6313&merk=6313
Mvh
Anne Lisbeth

Ikkje så mykje hjelp i dette kanskje, men her er han i skipslistene for 1900. digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=s0landet&personpostnr=6313&merk=6313
Mvh
Anne Lisbeth
-
- Sted: RASTA
Hei
Kan muligens være noe å finne i Sjømannsrullene i Statsarkivet Bergen
Hilsen Solveig
Kan muligens være noe å finne i Sjømannsrullene i Statsarkivet Bergen
Hilsen Solveig
-
- Sted: HAUGESUND
Har du sjekket om han står som utflyttet i kirkeboka for Fjeldberg?
Mvh
Vigdis
Mvh
Vigdis
Jeg finner hans søster Laura og to brør Ragnvald og Johan som drog til Amerika. Men ikke Thomas.
-
- Sted: RASTA
Har du undersøkt om det står noe i dødsfallmelding/skifte etter foreldrene i 1930 ?
Jeg har fått opplysninger gjennom Digitalarkivet, med vedlegg, at Thomas mønstret på et skip i Bergen 1899 som fyrbøter. Han mønstret av i Mobile i USA i november 1904. I en notat står det at han var "Udygtig". Men hva det besto i er ikke nevnt.
-
Det er nok derfor han ikke står i utflytterprotokollene, siden han bare var påmønstret mens han bodde hjemme i Norge, noe også FT1900 vitner om.
Da han hoppet av i Mobile, gikk det kanskje en tid før familien fikk vite noe? Kanskje det finnes registrert at han gikk i land i 1904 da?
Vigdis
Da han hoppet av i Mobile, gikk det kanskje en tid før familien fikk vite noe? Kanskje det finnes registrert at han gikk i land i 1904 da?
Vigdis
-
Jeg har forsøkt å søke etter Thomas Anton Thomasen Hetland Fjeldberg (ulike kombinasjoner og skrivemåter) på http://www.ancestry.com men har ikke klart å spore ham opp.
Det er mulig han har lidd samme skjebne som halvbror til min oldemor? Han mønstret også på et skip fra Bergen (1923), og stakk av da skipet kom til Amerika. Jeg fant ham dog registrert som avmønstret, men der slutter også alle sikre spor. En teori er at han skiftet navn for å virkelig riste av seg alle spor, eller han døde kort tid etter "flykten". Familien hans har avskrevet ham som "bortkommet i Amerika".
Mvh
Vigdis
Det er mulig han har lidd samme skjebne som halvbror til min oldemor? Han mønstret også på et skip fra Bergen (1923), og stakk av da skipet kom til Amerika. Jeg fant ham dog registrert som avmønstret, men der slutter også alle sikre spor. En teori er at han skiftet navn for å virkelig riste av seg alle spor, eller han døde kort tid etter "flykten". Familien hans har avskrevet ham som "bortkommet i Amerika".
Mvh
Vigdis

-
Her er noe interessant: En Carl Kjeldalen i 1930 som kan passe med alder. Det kan være ham som har byttet fornavn (noe tvilsomt?), eller det kan være en slektning eller nabo?
1930 United States Federal Census
about Carl Kjeldalen
Name: Carl Kjeldalen
Home in 1930: Davis, Harding, South Dakota
View Map
Estimated Birth Year: abt 1880
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Laborer
Race: White
Occupation:
Parents' birthplace: View image
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Van Johnsone 30
Carl Kjeldalen 50
Mvh
Vigdis
1930 United States Federal Census
about Carl Kjeldalen
Name: Carl Kjeldalen
Home in 1930: Davis, Harding, South Dakota
View Map
Estimated Birth Year: abt 1880
Birthplace: Norway
Relation to Head of House: Laborer
Race: White
Occupation:
Parents' birthplace: View image
Neighbors: View others on page
Household Members: Name Age
Van Johnsone 30
Carl Kjeldalen 50
Mvh
Vigdis
Kan være en mulighet. De to brødrene hans Helge og Ragnvald som drog over i april 1909 reiste til Clark i South Dakota. Dei "reiste til slektning" tror jeg det står i oversikt over emigranter fra Fjelberg.