Hvilken måned er "ybr"?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: BODØ
Hvilken måned er "ybr"?
Flere steder i kirkeboken for Buksnes forekommer betegnelsen "ybr", men jeg klarer ikke å forstå helt hvilken måned det er og hvorfor. Ellimineringsmetoden tilsier at det enten er desember eller november, men siden begge to også blir nevnt med betegnelsen Novbr. og Dcbr. blir jeg ikke klok. Mulig prestene likte å variere.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-3
Re: Hvilken måned er "ybr"?
Vil tippe på at det er snakk om ibid., dvs. samme måned 

-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Det er vel helst "xbr", ikkje "ybr". Og med "x"=romertal 10 = "Decem", så ligg forklaringa nær....
jeg tipper heller at det står 7br = september
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
-
Takk for svar alle sammen.
Jeg har nå sjekket opp andre kilder som oppgir fødselsmåned som desember, slik at xbr er nok det som gjemmer seg bak teksten. Men er det noen grunn til at akkurat tallet 10 skal stå for desember, som er den 12. måneden?
Jeg har nå sjekket opp andre kilder som oppgir fødselsmåned som desember, slik at xbr er nok det som gjemmer seg bak teksten. Men er det noen grunn til at akkurat tallet 10 skal stå for desember, som er den 12. måneden?
- Paul Johan Hals
Etter hva jeg lærte for mange år siden hadde året opprinnelig 10 måneder. Derav septem(ber), Octo(ber, novem(ber) og decem(ber) som hhv nr 7, 8, 9 og 10. Så kom keiserne Julius og Augustus og ville ha sine navn i kalenderen. Om dette er helt korrekt vet jeg ikke,.
Mvh Paul
Mvh Paul
-
- Sted: ÅMOT
X = Deci ?
- Else Berit Rustad
Paul Johan og jeg har lært det samme (kanskje vi gikk på skolen omtrent samtidig?).
Jeg leste også måneden som "xber" = desember.
Mvh
Else B.
Jeg leste også måneden som "xber" = desember.
Mvh
Else B.
-
Takker igjen, da skjønner jeg mer. Dette i ihvertfall ikke pensum på skolen i dag 

-
- Kontakt:
"Livslang læring" heiter det....
Romarane i gammal tid, dvs. før 153 f.kr., rekna nyår på våren, slik at Mars vart den første månaden og den "sjuande" (septem), åttande (octo), "niande" (novem) og "tiande" (decem) vart akkurat det dei heiter. Den femte og sjette månaden heitte også akkurat det ("quintilis" og "sextilis"). Julius Cæsar kalla opp den "femte" (som då hadde vorte den sjuande) etter seg sjølv, "juli". Og etterfølgjaren, Augustus, ville ikkje vere mindre - så difor "august".
elles: Fram til 1753 vart nyår rekna frå 22. mars i England.
Romarane i gammal tid, dvs. før 153 f.kr., rekna nyår på våren, slik at Mars vart den første månaden og den "sjuande" (septem), åttande (octo), "niande" (novem) og "tiande" (decem) vart akkurat det dei heiter. Den femte og sjette månaden heitte også akkurat det ("quintilis" og "sextilis"). Julius Cæsar kalla opp den "femte" (som då hadde vorte den sjuande) etter seg sjølv, "juli". Og etterfølgjaren, Augustus, ville ikkje vere mindre - så difor "august".
elles: Fram til 1753 vart nyår rekna frå 22. mars i England.
- Paul Johan Hals
Ja du har helt rett Ivar. Man lærer så lenge man lever (forhåpentligvis).
Jeg må innrømme at jeg noen ganger har lurt på hvorfor romerne (før 153 BC) hadde 10 måneder mens året var delt i 12 hos andre folk - lenge før. Jeg har vel fulgt dårlig med i timen da det ble fortalt. Takk til deg for informasjonen.
Mvh Paul
Jeg må innrømme at jeg noen ganger har lurt på hvorfor romerne (før 153 BC) hadde 10 måneder mens året var delt i 12 hos andre folk - lenge før. Jeg har vel fulgt dårlig med i timen da det ble fortalt. Takk til deg for informasjonen.
Mvh Paul
-
- Kontakt:
Paul Johan: Soga (eller helst mytene) fortel at dei hadde ti månader + vinter som var utan månader. Januar og februar skal ha vorte lagt til som nr. 11 og 12 på 700-talet f.kr. Det er elles litt ymse opplysningar om kva tid Januar vart den første månaden.
- Paul Johan Hals
Da sov jeg kanskje ikke så mye i timen likevel.
Takk igjen
Mvh Paul
Takk igjen
Mvh Paul
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Per-Olav, du kan ofte i gamle kirkebøker finne 7br=september, 8br=oktober, 9br=november og xbr=desember. Og disse kan brukes om hverandre i samme KB eller på samme KB-side.
Hadde det samme problemet da jeg startet med vielsene i Ål: Lenke.
Remi
Hadde det samme problemet da jeg startet med vielsene i Ål: Lenke.
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
-
Skjønte det etter hvert, at de likte å variere. Det er allikevel første gang jeg har møtt på disse betegnelsene. Godt å få en avklaring