Helse og dødsårsaker i kirkebøker
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Helse og dødsårsaker i kirkebøker
Hei
Jeg leder en arbeidsgruppe som jobber med en ide om å få laget en opplysningsside på DiSsidene. Denne skal gi oss medlemmer en mulighet til å lese om ulike dødsårsaker som vi finner i kirkebøkene. Sykdomsforklaringene skal være enkle, men også kvalitetsmessig gode.
I dag finner en mye på nettet av ulik type og kvalitet, men vi ønsker å lage noe med god kvalitet og som har relevans til vår slektsforskning. På denne måten kan vi få bedre kunnskap om hvordan våre aner levde.
I tillegg til dette vurderer vi å få laget en tidsakse som kan gi info om bestemte perioder og eventuelle epidemier.
Det vil også være aktuelt å ha med lenker til gode nettsteder som allerede har helseinformasjon skrevet på en lettfattelig måte hvis man ønsker å lese mer.
Det vi ønsker for øyeblikket er din hjelp til følgende: hva ville DU ha ønsket på en slik nettside? Hvilke sykdommer og hva slags informasjon ønsker du? Har du lenker vi kan bruke?
Dersom det er medisinsk utdannet folk blant dere som kan tenke seg å hjelpe til med å utforme slike tekster så er det bare å ta kontakt med meg.
Med vennlig hilsen
Tone Hotvedt
Jeg leder en arbeidsgruppe som jobber med en ide om å få laget en opplysningsside på DiSsidene. Denne skal gi oss medlemmer en mulighet til å lese om ulike dødsårsaker som vi finner i kirkebøkene. Sykdomsforklaringene skal være enkle, men også kvalitetsmessig gode.
I dag finner en mye på nettet av ulik type og kvalitet, men vi ønsker å lage noe med god kvalitet og som har relevans til vår slektsforskning. På denne måten kan vi få bedre kunnskap om hvordan våre aner levde.
I tillegg til dette vurderer vi å få laget en tidsakse som kan gi info om bestemte perioder og eventuelle epidemier.
Det vil også være aktuelt å ha med lenker til gode nettsteder som allerede har helseinformasjon skrevet på en lettfattelig måte hvis man ønsker å lese mer.
Det vi ønsker for øyeblikket er din hjelp til følgende: hva ville DU ha ønsket på en slik nettside? Hvilke sykdommer og hva slags informasjon ønsker du? Har du lenker vi kan bruke?
Dersom det er medisinsk utdannet folk blant dere som kan tenke seg å hjelpe til med å utforme slike tekster så er det bare å ta kontakt med meg.
Med vennlig hilsen
Tone Hotvedt
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Helse og dødsårsaker i kirkebøker
Hei
Jeg er ikke kommet så langt at jeg har utforsket så mange dødsprotokoller ennå. Derfor, ut fra et nybegynnerstadium, kunne det være nytt å vite noe om symptomer, smittemåte, utbredelse, hva slags behandling det var på den aktuelle tiden, dødsrate / helbredelsprognose ved de ulike tidsperiodene og hvorfor man hadde egne kirkegårder for visse typer sykdommer. De sykdommene jeg har kommet bort i så langt er:
Nervefeber
Tarmslyng
Bukhindebetennelse
Spedalskhet
Tæring
Lepra
Sindsyke
Kolera
og helt sikkert flere også
Mvh
Vigdis
Jeg er ikke kommet så langt at jeg har utforsket så mange dødsprotokoller ennå. Derfor, ut fra et nybegynnerstadium, kunne det være nytt å vite noe om symptomer, smittemåte, utbredelse, hva slags behandling det var på den aktuelle tiden, dødsrate / helbredelsprognose ved de ulike tidsperiodene og hvorfor man hadde egne kirkegårder for visse typer sykdommer. De sykdommene jeg har kommet bort i så langt er:
Nervefeber
Tarmslyng
Bukhindebetennelse
Spedalskhet
Tæring
Lepra
Sindsyke
Kolera
og helt sikkert flere også
Mvh
Vigdis
[/quote]
Det ville også være nyttig med en oversikt over de mest vanlige dødårsakene og deres latinske navn. Føler meg på gyngende grunn der.
[/quote]
Det ville også være nyttig med en oversikt over de mest vanlige dødårsakene og deres latinske navn. Føler meg på gyngende grunn der.
Hei
En slik nettsiden bør inneholde
- kjente epedemier i Norge/deler av Norge, hva, hvor og når
- de vanligste sykdommene med "dialektiske" navn
- sykdommer delt i katagoirier - eks barnesykdommer, infoeksjonssykdommer
- gjennomsnitlig levealeder i ulike epoker
- vanlige dødsårsaker for ulike perioder
- årsaker til spedbarnsdødlighet - har lest igjennom edel materieal og ser a det ikke var helt uvanlig at foreldre lå ihjel barna sine- litt om konskevenser?
- kosthold, hungersnødperioder og dødsfall
Hadde vært fint med en sånn side for oss som liker litt flere detaler enn årstall
Mvh
Kristina
En slik nettsiden bør inneholde
- kjente epedemier i Norge/deler av Norge, hva, hvor og når
- de vanligste sykdommene med "dialektiske" navn
- sykdommer delt i katagoirier - eks barnesykdommer, infoeksjonssykdommer
- gjennomsnitlig levealeder i ulike epoker
- vanlige dødsårsaker for ulike perioder
- årsaker til spedbarnsdødlighet - har lest igjennom edel materieal og ser a det ikke var helt uvanlig at foreldre lå ihjel barna sine- litt om konskevenser?
- kosthold, hungersnødperioder og dødsfall
Hadde vært fint med en sånn side for oss som liker litt flere detaler enn årstall
Mvh
Kristina
Litt mer:
en lenke
Folkehelseinstituttet, historiske tall
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0
Kristina
en lenke
Folkehelseinstituttet, historiske tall
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid ... :0:0:::0:0
Kristina
Fant denne siden i dag. Håper den kan være til nytte.
http://www.rootsweb.ancestry.com/~swewg ... ia1861.htm
http://www.rootsweb.ancestry.com/~swewg ... ia1861.htm
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Jeg har problemer med dødsårsaker, og har så langt knapt notert meg disse. Av en enkelt grunn. Selv i dag sliter leger med å stille riktige diagnoser, så hvor pålitelige er de dødsårsakene vi finner f. eks. 1870? Jeg stoler lite på dem.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Det står en artikkel i siste nummer av Arkivmagasinet - hvis jeg ikke husker feil - om diagnoser (eller var det dødsårsaker?) i eldre tid, skrevet av en spesialist på temaet. Et inntrykk jeg sitter igjen med er at man må ta diagnosene med en klype salt da sykdommene var mer en beskrivelse av symptomer enn en presis diagnose.
Hei Tone
Flott tiltak........!!
Ikke må vi glemme hvordan Sotten herjet landet vårt, med ujevne mellomrom.
I Eidfjord ble den 5.10.1710, 5 barn fra samme fam begravet. Ujevn alder.
Også i 1695 herjet den Eidfjord.
Dette finner jeg i Eidfjordboka..., Ikke må vi glemme barnekopper....,
Alt som har med massedød å gjøre, er interresant. (jeg setter ikke sinnsykdom i denne kategori,slik som skrevet ovenfor)..............
Hilsen Annette

Flott tiltak........!!
Ikke må vi glemme hvordan Sotten herjet landet vårt, med ujevne mellomrom.
I Eidfjord ble den 5.10.1710, 5 barn fra samme fam begravet. Ujevn alder.
Også i 1695 herjet den Eidfjord.
Dette finner jeg i Eidfjordboka..., Ikke må vi glemme barnekopper....,
Alt som har med massedød å gjøre, er interresant. (jeg setter ikke sinnsykdom i denne kategori,slik som skrevet ovenfor)..............
Hilsen Annette
Hei!
Enig med Arild Kompelien. Det er såvidt mange feil i det som er notert i kirkebøker og annen dokumentasjon on dødsårsaker at jeg ikke vil notere dette i mine notater.
Det kan være interessant å få litt bedre kunnskap om hva de forskjellige diagnoser er, men jeg vil være svært forsiktig med å godta det som er skrevet. Som Arild sier er det også idag ofte svært tvilsomme diagnoser som blir stilt.
Hilsen Bjørn Dahler
Enig med Arild Kompelien. Det er såvidt mange feil i det som er notert i kirkebøker og annen dokumentasjon on dødsårsaker at jeg ikke vil notere dette i mine notater.
Det kan være interessant å få litt bedre kunnskap om hva de forskjellige diagnoser er, men jeg vil være svært forsiktig med å godta det som er skrevet. Som Arild sier er det også idag ofte svært tvilsomme diagnoser som blir stilt.
Hilsen Bjørn Dahler
Dødsårsakene i eldre kirkebøker må kanskje tas med en klype salt, men de er likevel interessante, og det er jo ikke slik at vi har tilgang til noen bedre kilder til denne informasjonen.
Jeg har ingen betenkeligheter med å registrere nøyaktig hva som står i kirkebøkene, men det kan være vanskelig å finne en passende "oversettelse" til noe som er forståelig og korrekt i dag.
Jeg har ingen betenkeligheter med å registrere nøyaktig hva som står i kirkebøkene, men det kan være vanskelig å finne en passende "oversettelse" til noe som er forståelig og korrekt i dag.