Plassmangel

Moderator: MOD_tydehjelp_1875

Låst
11047
Sted: FREI

Plassmangel

Legg inn av 11047 » 24. mars 2009 kl. 23.15

Det er fortsatt plassmangel i kolonnen for Occupation.

Holder på med batch 141 Fredrikstad og under Livsstilling er det nødvendig med plass for 63 tegn og jeg får ikke inn de 15 siste.

mvh

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Re: Plassmangel

Legg inn av 6820 » 25. mars 2009 kl. 0.08

Har du forsøkt å skrive alt på et notat, kopiere og lime inn?
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 25. mars 2009 kl. 8.41

Feltet er utvidet maksimalt og skal ta 120 tegn

dn20637
Sted: YTRE ENEBAKK

Legg inn av dn20637 » 25. mars 2009 kl. 9.09

Jeg skriver alt uten opphold mellom ordene og lager oppholdene etterpå, da har det gått bra,

Hilsen Mette

11047
Sted: FREI

Legg inn av 11047 » 25. mars 2009 kl. 14.50

Desverre fungerer ingen av disse rådene, det sier bare pling uansett hva jeg prøver.
Kanskje like greit å sende batchen i retur?

mvh

17303
Sted: ASKER

Legg inn av 17303 » 31. mars 2009 kl. 0.20

Takk til Marianne Sulesund for tipset om eget notat som kopieres og limes inn. Fikk plutselig problemer med "Husmand Med Jord Dagarbeider (Gravarbeide)" til tross for at teksten var kortere mange lignende tidligere innførte, også i samme "batch"; - det ble blankt allerede mens jeg holdt på med "Dagarbeider", og jeg gikk til DIS-sidenes "Tyding.."
for å rapportere dette.
Oppdaget imidlertid ovennevnte tips, som jeg prøvde, og da gikk hele teksten inn!!

Jeg har imidlertid tidligere registrert mange "Occupation" som "Unreadable" pga. samme problem, dvs. at teksten ikke lot seg registrere inn på x antall tegn i kolonnen. Ser nå at det er korrekturlesning på gang; - vil korrekturleserne få utvidet kolonnen til å inneholde korrekt tekst når denne går utover de hittil tillatte 120 tegn?

Jeg vet at jeg har registrert feil mange ganger når det f.eks. har stått "Datter" der det skulle stått "Søn" eller omvendt, men jeg har prøvd å holde meg til helt korrekt innførsel, (også når denne divergerer med den som "popper opp", og har ført f.eks. "--dtr" og "--datr" istedenfor "--datter", og "Frstad" istedenfor "Fredrikstad", eller "Frhald" istedenfor "Fredrikshald" osv. bare for å nevne noen. Men når det gjelder "Occupation" har jeg falt for fristelsen til å forkorte lange innførsler noe for å klare få teksten innpasset i kolonnen. Forkortelsene har imidlertid vært "v" istedenfor "ved", "arb" istedenfor "arbeider" osv. Men når teksten tross dette ikke har latt seg innpasse, har jeg benyttet "unreadable".
Spør påny: Vil korrekturleserne fange opp all tekst som jeg selv har registrert som "unreadable"?

Mvh Britt Rahman

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 31. mars 2009 kl. 7.17

Tekst skal skrives inn slik den ikke står, ikke forkortes. Feltet for Occupation kan ikke utvides utover de 120 anslagene som nå er lagt inn. Sannsynligheten for at 2 personer rehistrerer og forkorter så lange strenger helt likt er liten. Derfor vil dette bli fanget opp av korrekturleserne. De lengste tekstene må justeres/korrigeres manuelt til slutt

Rune Werner Wiik
Sted: NÆRBØ

Legg inn av Rune Werner Wiik » 31. mars 2009 kl. 12.12

Hei !

Er noe forvirret. Går utifra at du mener at teksten skal skrives SLIK det står.
Imidlertid, dersom en benytter denne fremgangsmåten, vil de tekstene
som er for lange bli like for to registratorer. Vil dette da bli fanget opp av
korrekturen da tekstene jo i dette tilfellet blir like?

Er det ikke i slike tilfelle bedre å markere feltet ULESELIG ?

mvh

Rune Wiik

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 31. mars 2009 kl. 14.01

Nei det er ikke bedre å markere feltet som uleselig, det er det jo vitterlig ikke.

Rune Werner Wiik

Legg inn av Rune Werner Wiik » 31. mars 2009 kl. 14.29

Hei !

Enig i det, men du har før sagt at korrekturen
vil kun ta for seg det som er ulikt i to registreringer.
Hvis to skriver samme, men ufullstendig tekst, hvordan
vil da korrekturen plukke opp dette?

mvh

Rune Wiik

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 31. mars 2009 kl. 14.42

Korrekturen vil ikke plukke opp det dersom det er skrevet helt identisk. Men det vil etterkontrollen.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 31. mars 2009 kl. 15.30

Her tror jeg vi bare bruker sunn fornuft, om vi forkorter "setter vi oss tilbake til 1875 mentalt" OG ikke moderniserer, og skriver inn det som er vesentlig. Vi kan da spare korrekturleserne for litt? Viktige er å få registrert - dvs avskrift og ikke oppdatere til dagens fakta.

Forøvrig kan jeg ikke ta æren for dette med "tipset om eget notat som kopieres og limes inn", det er det Britt som fant ut :D . Jeg bare prøver å følge med bl.a. gode råd.
Hilsen fra Marianne

Rune Werner Wiik

Legg inn av Rune Werner Wiik » 31. mars 2009 kl. 19.39

Hei !

Dette er jeg helt uenig i. Vi får heller stole på ETTERKONTROLLEN.
Vet ikke hva det egentlig betyr, men får stole på at den sjekker
samtlige poster.

Dersom vi forkorter og selv velger ut hva som er vesentlig er vi
etter min menig på ville veier. Hva er egentlig vesentlig? Det vil
jo kunne variere fra person til person. Faktisk er det jo mange
informasjonsbiter som er av stor betydning, men som kan virke
uvesentlig for en som ikke er personlig interressert i en bestemt
familie.

Imidlertid har jeg enda ikke funnet kommentarfeltet som er lovet.
Skyldes det at jeg er litt treg ?

mvh

Rune Wiik

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 31. mars 2009 kl. 21.46

Det du skal gjøre er å skrive korrekt av så langt det går. Det er ingen diskusjon eller alternativer. De tilfellene som kommer til å ha lengre beskrivelser må fanges opp av etterkontrollen. Alle andre valg av løsning blir feil.

Det er ikke lovet noe kommentarfelt, men det jobbes med å få til dette for neste del av tellingen.

Brukeravatar
6820

Legg inn av 6820 » 31. mars 2009 kl. 22.28

Med forkorting mener jeg at det er bedre enn å skrive inn bare begynnelsen av informasjon. Med vesentlig mener jeg at om der står:
Han arbeider som jordbrugsarbeider nede hos ............ . Han arbeider også i perioder til sjøs. Eier huset selv."

For å få plass skrive f.eks.: "jordbrugsarbeider hos .... . Arbeider perioder til sjøs. Eier huset."

Altså ikke fjerne informasjon.
Hilsen fra Marianne

17303
Sted: ASKER

Legg inn av 17303 » 2. april 2009 kl. 1.15

Jeg synes fortsatt at det er litt diffust vedr. regler for alt for lange innførsler i Occupation, dvs. de som forsvinner etter x antall tegn (120?)

1. Registrere inntil stopp.
Man skriver raskt inn det som står og plutselig blir feltet blankt etter max antall tegn; - selv har jeg da ikke lagt merke til akkurat hvilken bokstav som ble for mye. Begynner på nytt i sakte fart, og registrerer hvor det blir blankt, for så i en 3. registrering avslutter jeg på "bokstav-grensen".
MEN, hvis innholdet som da blir stående igjen i kolonnen (dog ufullstendig) utgjør en fullverdig setning, hvordan fanger da den som korrekturleser eller den som i siste instans kontrollerer det hele at her står mer og kolonnen skulle ha vært utvidet for å få med alt?

2. Bruk av "Unreadable".
Kolonnen er ikke uleselig for registrator, men inneholder bare altfor mange tegn i forhold til det tillatte (tydeligvis burde Occupation-kolonnen vært utvidet til langt over 120 tegn, - det later til at svært mange problemer oppstår her pga. for få tillatte tegn).
Selv har jeg ofte registrert slike kolonner som "Unreadable" for nettopp å fange opp interessen hos en annen person som sjekker, men det blir jo også feil; - jeg selv klarer fint å lese alt, - jeg får det bare ikke registrert!

3. Man skal ikke forkorte innførsler, selv om evt. forkortelser ikke fører til at vesentlig informasjon faller ut.
Hva gjør man egentlig for at problemet med for lange opplysninger skal fanges opp og registreres som de er skrevet i den endelige utgaven av 1875-folketellingen?

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 2. april 2009 kl. 8.23

Programmet som brukes for registreringne gjør at lengre innførsler enn 120 tegn IKKE kan gjøres. Det er en maksimal grense og IKKE noe vi kan gjøre noe med.

Registrer så langet dere kommer med de tegn dere har til disposisjon.

IKKE marker som "uleselig". Det skaper faktisk bare mer arbeid for dem som skal jobbe videre med folketellingen før den kan legges ut.

Brukeravatar
Ketil Firing Hanssen
Sted: SANDVIKA
Kontakt:

Legg inn av Ketil Firing Hanssen » 2. april 2009 kl. 9.09

Britt Rahman skrev:MEN, hvis innholdet som da blir stående igjen i kolonnen (dog ufullstendig) utgjør en fullverdig setning, hvordan fanger da den som korrekturleser eller den som i siste instans kontrollerer det hele at her står mer og kolonnen skulle ha vært utvidet for å få med alt?

Det er neppe noe problem å lage et søk som f. eks. finner alle registrereringer på mer enn 118 tegn, for deretter å kontrollere disse mot originalen.

Låst

Gå tilbake til «Tyding av folketellingen 1875»