Bjørgum ,Røros-Haltdalen ,forbindelse?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Erik Hov
Sted: GJØVIK

Bjørgum ,Røros-Haltdalen ,forbindelse?

Legg inn av Erik Hov » 18. mars 2009 kl. 13.27

Hei.

Jeg er i slekt med Lorentz Ingebrigtsen Bjørgum død i Røros 1708. Etter hva jeg kan se var hans far Ingebrigt Evensen Bjørgum født ca 1620 død ca 1695.
For øyeblikket prøver jeg å finne ut om det er noen forbindelse mellom Bjørgum slekten i Røros og Bjørgum/Bjørgan i Ålen og Bjørgum slekta der.
Har spørsmål her som kan være vanskelige å svare på ,men her er de

1 I bygdebok for Haltdalen side 177 står det at kona til Anders Olsen (Megård?) trolig var
fra Bjørgan ,men hun er ikke navngitt. På DIStreff fant jeg at Anders` kone står som Guri
Jonsdatter Bjørgan ,datter til Jon Eivindsen/Evensen Bjørgan/Bjørgum. Ikke lett å finne ut
av Haltdalen bygdebok ,men det kan se ut som at Jon var bror til ovennevnte Ingebrigt
Evensen Bjørgum i Røros. Så....da lurer jeg på ,var Anders Olsen ,født ca 1631 gift med
Guri Jonsdatter Bjørgan/Bjørgum??
2 Johan ingebrigtsen Bjørgum 1701-1766. I haltdalen bygdebok står det bare at han
antagelig var i slekt med den Ingebrigt Bjørgum som var bruker på Bjørgan i 1611. Han
var forøvrig gift og fikk 18 barn ,men bortsett fra det....er det noen som har funnet hans
opphav??
3 Anne Jonsdatter Bjørgum ,født 1670 ,gift med Peder Larsen Ødegård ,Røros.....står Anne
med Bjørgum navnet noe sted? ,og isåfall ,hvem var hun datter til? Jon Eivindsen??

Vet ikke om noen vet svaret på disse ,men nå har jeg hvertfall spurt og håper noen kan hjelpe med noe av dette. :)

mvh
Erik

Svar

Gå tilbake til «Røros»