Jeg ønsker å vite alt om P.A.J.-hvor han er født og hvem som er hans foreldre m.m.
Giftet seg med Pernille (Petronelle) Gullaksdatter i St.Jørgen Hospital i Bergen i 1831.
Peter Andreas Jersin-Arbeider på Aarstad Papirmølle 1831
Moderator: MOD_Hordaland
Re: Peter Andreas Jersin-Arbeider på Aarstad Papirmølle 1831
Heisan,Jeg har funnet 2 stykker med det samme navnet.1.Peter ble døpt 26.november 1801 Voss.Hans foreldre var Andreas U.Jersin og Thale Hellena Ravn.2.Peter ble døpt 5 juli 1810 med foreldre Georg Buchard Jersin og Maren Finde.Dette var også på Voss.Avdisse 2 er det også 2 forskjellige giftermål.Den ene gifter seg 7 desember 1882 i Aalesund.MedAnne Kathrine Tollefsen.Den andre gifter seg 8 april 1875 med Lovise Margrethe Sandvig.Ser jo at dette kanskje ikke stemmer med den du leter etter.Fordi årstallene er såpass langt fra hverandre.Men kanskje noen i nær familie med den du søker.
På RHD finner jeg i 1865 enkemann Peter Andreas Jærsin boende med familie.Ikke sine barn tror jeg,det stemmer ikke med fødselsåret.Men i tellingene skrev de etternavnet med æ ikke e.Håper du ble litt klokere,hvis ikke får man lete videre.
Mvh.Lisbeth.W
På RHD finner jeg i 1865 enkemann Peter Andreas Jærsin boende med familie.Ikke sine barn tror jeg,det stemmer ikke med fødselsåret.Men i tellingene skrev de etternavnet med æ ikke e.Håper du ble litt klokere,hvis ikke får man lete videre.
Mvh.Lisbeth.W
Hei igjen! Voss 1801 er interessant. Jeg har sett i kirkeboka for Voss at det er en Peter Andreas som er døpt okt. 1800. Foreldre er: Luintnant Christoper Ravn og Cathrine Marie Jersin. Kan dette være "min" Peter Andreas som jeg leter etter?
Peter Andreas Jersin og Pernille Gullaksdatter gifter seg i St.Jørgen Hospital den 18.12.1831. Det står i kirkeboka at Peter Andreas er 33 år da. Der forsvinner mitt spor...
Peter Andreas Jersin og Pernille Gullaksdatter gifter seg i St.Jørgen Hospital den 18.12.1831. Det står i kirkeboka at Peter Andreas er 33 år da. Der forsvinner mitt spor...
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei Johan!
Jeg såg også att under vigde 18/12-1831 var Peter A. Jersin 33 år, så han kan t.o.m väre födt för 1800.
Lisbeths kandidat nr.1 döpt 26/11-1801 var bra, men innser nu att din kandidat döpt måned 10-1800 er den mest trolige.
Vigde : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 12661#ovre
Her er Peter A. Ravn i tellingen 1801/Voss : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 60872#ovre
Mvh,Svehn
Jeg såg også att under vigde 18/12-1831 var Peter A. Jersin 33 år, så han kan t.o.m väre födt för 1800.

Lisbeths kandidat nr.1 döpt 26/11-1801 var bra, men innser nu att din kandidat döpt måned 10-1800 er den mest trolige.
Vigde : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 12661#ovre
Her er Peter A. Ravn i tellingen 1801/Voss : http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 60872#ovre
Mvh,Svehn

Hei!
Takk til Lisbeth og takk til Svehn!
Hmm... I Klokkerboken for St. Jørgen Hospital for 1851,for døde og begravede menn: Peter Gjertsen (Gjertsin ) 18.06.1851. Papirarbeider Aarstad Papirmølle. Alder 56 år.
I Minesterialboken, døde og begravede menn for 1851 står det Peter Jersin, arbeider på Aarstad papirmølle. Død 18.06.1851. Alder 56 år. Dette er nok samme person,men jeg er fortsatt på leting etter mer data om P.A.J.... det stemmer ikke helt med oppgitt alder/fødested...(navn??)
Fra døpt i Voss okt.-1800-Peter Andreas Ravn.(..Jersin?)
Har bladd i Kirkeboka for Voss ang. Peter Andreas Ravns far Christopher Ravn.
Der finner jeg for døpte i 1807- Per(Peter?) Andreas, hvis far er cappelanen Georg Buchard Jersin, mor er Maren Finde f.Ravn.
Fadder er bla. andre Liunt. Ravn, (far til "min" Peter Andreas døpt okt. 1800) her står det noe tekst etter navnet Liunt.Ravn, men det er helt utydelig å lese hva som står.
Det er siste gang jeg finner noe om Christopher Ravn/Catrine Marie Jersin og deres sønn Peter Andreas døpt okt. 1800 på Voss, før Peter Andreas "dukker" opp i Bergen i 1831!
Jeg leter fortsatt..... og er takknemlig for den hjelpen jeg kan få...
MVH
Johan Krüger
Hmm... I Klokkerboken for St. Jørgen Hospital for 1851,for døde og begravede menn: Peter Gjertsen (Gjertsin ) 18.06.1851. Papirarbeider Aarstad Papirmølle. Alder 56 år.
I Minesterialboken, døde og begravede menn for 1851 står det Peter Jersin, arbeider på Aarstad papirmølle. Død 18.06.1851. Alder 56 år. Dette er nok samme person,men jeg er fortsatt på leting etter mer data om P.A.J.... det stemmer ikke helt med oppgitt alder/fødested...(navn??)
Fra døpt i Voss okt.-1800-Peter Andreas Ravn.(..Jersin?)
Der finner jeg for døpte i 1807- Per(Peter?) Andreas, hvis far er cappelanen Georg Buchard Jersin, mor er Maren Finde f.Ravn.
Fadder er bla. andre Liunt. Ravn, (far til "min" Peter Andreas døpt okt. 1800) her står det noe tekst etter navnet Liunt.Ravn, men det er helt utydelig å lese hva som står.
Det er siste gang jeg finner noe om Christopher Ravn/Catrine Marie Jersin og deres sønn Peter Andreas døpt okt. 1800 på Voss, før Peter Andreas "dukker" opp i Bergen i 1831!
MVH
Johan Krüger
Sist redigert av gj08912 den 14. mars 2009 kl. 22.26, redigert 1 gang totalt.
Vær klar over at etternavnet Gjertsen mange steder er blitt skrevet Jersin, sannsynligvis fordi man også hadde mer kjente familier kalt Jersin (om de også en gang het Gjertsen og har fått endringer med tiden, vet jeg ikke). Prest og klokkere skrev ofte som de hørte navna
Her skal du holde tungen rett i munnen så du ikke havner på feil slekt.
Papirarbeideren som døde 51 år gammel og "bare" het Peter til fornavn, er muligens aldeles ikke Peter Andreas Jersin. Jeg blir skeptisk pga at det kun er oppgitt ett fornavn i begge kirkebøkene ved begravelsen, samt alderen som også blir feil. Det er andre som også har slitt med å spore slekt, fordi Gjertsen er blitt til Jersin med tiden. (bl.a undertegnede..hehe)
Mvh
Linda W

Papirarbeideren som døde 51 år gammel og "bare" het Peter til fornavn, er muligens aldeles ikke Peter Andreas Jersin. Jeg blir skeptisk pga at det kun er oppgitt ett fornavn i begge kirkebøkene ved begravelsen, samt alderen som også blir feil. Det er andre som også har slitt med å spore slekt, fordi Gjertsen er blitt til Jersin med tiden. (bl.a undertegnede..hehe)
Mvh
Linda W
Hei Linda!
Takk for innlegget. Det er riktig det du skrev om at man skal være skeptisk når man sporer slekt.
Men altså: "Min" Peter Andreas Jersin dør 18.06.1851. Alder 56 år. Navnet står oppført som Peter Jersin i Ministerialboken.
Jeg er rimelig sikker på Peter Andreas Jersin og Pernille(Petronelle)Gullaksdatter giftemål i
St. Jørgen hospital 18.12.1831. Før dette blir det vanskelig.......
MVH
Johan K
Takk for innlegget. Det er riktig det du skrev om at man skal være skeptisk når man sporer slekt.
Men altså: "Min" Peter Andreas Jersin dør 18.06.1851. Alder 56 år. Navnet står oppført som Peter Jersin i Ministerialboken.
Jeg er rimelig sikker på Peter Andreas Jersin og Pernille(Petronelle)Gullaksdatter giftemål i
St. Jørgen hospital 18.12.1831. Før dette blir det vanskelig.......
MVH
Johan K
Johan Krüger skrev:Hei!
Fra døpt i Voss okt.-1800-Peter Andreas Ravn.(..Jersin?)Foreldre:Christopher Ravn og Catrine Marie Jersin.
Fadder er bla. andre Liunt. Ravn, (far til "min" Peter Andreas døpt okt. 1800)
Det er siste gang jeg finner noe om Christopher Ravn/Catrine Marie Jersin fra Voss, før Peter Andreas Jersin "dukker" opp i Bergen og gifter seg i St.Jørgen hospital kirke 18.12.1831!(Kirkeåret 1832.)
-----------
Nå har jeg funnet ut noe om Peter Andreas foreldre:Ifølge FS døde Kaptein Christopher Ravn i 1851. Hvor-?? Catrine Marie Jersin døde 1867 i Finland-Åbo?
Kan det hende de har flyttet til Sverige/Finland? Ifg. opplysningen jeg fant på FS ser det slik ut.
Deres sønn Peter Andreas Ravn ble ikke konfirmert på Voss. Hvor ble det av ham?
Jeg har en svak anelse om at dette er "min" Peter Andreas Jersin som "dukker opp" og gifter seg i Bergen i 1831.
Jeg må faktisk ha mer opplysninger før jeg kan tro på det....
Hvis det er noen der ute som vet-kan noe om omtalte,er jeg takknemlig for tilbakemelding.
MVH
Johan Krüger