Spørsmål om Arkivalieronline

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Bjørn Aarø
Sted: ÅLESUND

Spørsmål om Arkivalieronline

Legg inn av Bjørn Aarø » 10. mars 2009 kl. 13.25

Er det noen som kan hjelpe en amatør innen data?

Det jeg lurer på er hvorfor jeg ikke greier å logge meg inn på Arikvalieronline. Har fått tilsendt passord, men hver gang jeg prøver,kommer det opp feil brukernavn eller passord.
Jeg har Windows XP, men må jeg installere noe annet system for å komme inn på Arkivalieronline?

Vet noen om der er andre måter å komme inn på danske kirkebøker?

På forhånd takk for tips!

Bjørn Aarø

dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Spørsmål om Arkivalieronline

Legg inn av dn03022 » 10. mars 2009 kl. 14.25

jeg har ikke prøvd den siden, men ville kun gjøre oppmerksom på at adressen er http://www.arkivalieronline.dk - altså en statlig dansk tjeneste - som ikke besvarer slektsspørsmål.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 10. mars 2009 kl. 15.50

Arkivvalieronline skal være et sted der du logger dei på for å få tilgang til dei danske kirkebøker.

Hilsen.
Bjørn Aarø.

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 10. mars 2009 kl. 15.59

Jeg kom fint inn jeg etter å ha registrert meg. Det er et sted der man kan få tilsendt et passord om man har glemt sitt gamle.

http://www.arkivalieronline.dk/login/Opretbruger.aspx
Kryss av "Glemt password" og skriv inn email addressen du brukte for å registrere deg.
Du vil da få tilsendt et nytt passord. Du bruker email addressen + det passordet for å logge inn.

Vær opmærksom på, at der er forskel på store og små bogstaver,
og at 1 (et) i (lille i) I (stort I) l (lille l) 0 (nul) og O (stort O)

Hvis det er vanskeligt at se hvilke tegn, passwordet består af, kan du kopiere det over i et tekstbehandlingsprogram fra denne e-mail. Tegnene bliver også tydeligere ved at ændre skrifttypen/fonten til Arial eller Courier og ved at benytte en større skriftstørrelse.

Mvh
Petter Stene

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 10. mars 2009 kl. 16.33

Hallo Petter.

Har nu fått tilsendt nytt passord,men det var ikkje mye til hjelp.
Kommer ikkje inn,får opp forkert brukernavn eller password.

Hilsen.
Bjørn Aarø

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 10. mars 2009 kl. 20.28

Jeg skjønner at det ikke hjelper deg, jeg kom inn der akkurat nå.

Kikka litt på forsiden og fant dette:

Der kan ikke logges på Arkivalieronline.
Nogle gange bliver loginfelterne blanke, efter at der er trykket på Login. Andre gange kommer meldingen Forkert Brugernavn eller Password, selvom de er indtastet korrekt. Det sker typisk umiddelbart efter, at den personlige firewall er blevet opdateret.

Den personlige firewall skal i disse tilfælde konfigureres til at tillade programmerne fra Arkivalieronline. Der findes mange forskellige personlige firewalls, og Arkivalieronline kan ikke være behjælpelig med konfiguration, men må henvise til producenten.
..........................................
Jeg tok like godt og kopierte hele teksten - her:

Spørgsmål af generel karakter, som vi hyppigt får, besvarer vi her på siden.

*

Personlig firewall.
Der kan være problemer med den personlig firewall.
o

Sorte markeringer, når der bladres.
Java opdateres jævnligt. Nogle gange bevirker opdateringen, at firewallen ikke tillader kørsel af Javaprogrammet LaView Application.
o

Der kan ikke logges på Arkivalieronline.
Nogle gange bliver loginfelterne blanke, efter at der er trykket på Login. Andre gange kommer meldingen Forkert Brugernavn eller Password, selvom de er indtastet korrekt. Det sker typisk umiddelbart efter, at den personlige firewall er blevet opdateret.

Den personlige firewall skal i disse tilfælde konfigureres til at tillade programmerne fra Arkivalieronline. Der findes mange forskellige personlige firewalls, og Arkivalieronline kan ikke være behjælpelig med konfiguration, men må henvise til producenten.
*

Billedformat og -kvalitet
De indscannede filer er alle indscannet i TIFF FAX GRP 4 fra mikrofilm/mikrokort, og de er alle indscannet i sort/hvid. Dette format er valgt for at reducerer billedfilens størrelse, således at det er hurtigt at hente sider frem på skærmen. Billedkvaliteten afhænger af flere faktorer: arkivaliernes fysiske tilstand, filmens kvalitet, scanningen, brugerens skærm og dens opløsning.
Læs mere her.
*

Bladningsprogram
Bladningsprogrammet er lavet i Java, og for at kunne se de indscannede sider skal du først installere Java VM runtime fra Sun (se vejledning). Vi anbefaler, at Windows XP opdateres til Service Pack 2 fra Microsoft.
For brug af bladningsprogrammet, se under menupunkt Vejledning eller under Hjælp inde i bladningsprogrammet.
*

Problemer med visning af opslag.
Der har været nogle problemer med at få bladningsprogrammet til at starte. Læs mere her.
*

Popup killer
Der findes i dag mange forskellige "popup killer"-programmer, som fjerner uønskede popup-vinduer. Hvis man har installeret et af disse programmer, kan man komme ud for, at siderne på arkivalieronline ikke kan vises, da "popup killer"-programmerne nægter at åbne disse vinduer.
Hvis der er installeret Windows XP med SP2, er "popup killer" installeret.

Bemærk: Arkivalieronline kan ikke hjælpe med "popup killer", der henvises til producenternes hjemmesider.
*

Browser
Statens Arkiver har kun testet Arkivalieronline med Microsoft Internet Explore 6 og 7.
*

Styresystem
Statens Arkiver har kun testet Arkivalieronline med Microsoft Windows XP med servicepack 2 og Windows Vista.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Bjørn Aarø

Legg inn av Bjørn Aarø » 11. mars 2009 kl. 12.50

Vil med dette takke alle som svarte meg på spørsmålet om Arkivalieronline.
Nu går det bra å logge seg på,slik at eg får se Danske kirkebøker.

Hilsen

Bjørn Aarø.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»