Ormestad i Halse
Moderator: MOD_Vest-Agder
Ormestad i Halse
En av min kones farmor-aner var Anstein Simonsen Gjusnes (f. ca. 1620), som angivelig kom fra Ormestad i Halse.
En av hennes farfar-aner var Simon Jørgensen Ormestad (ca. 1738-etter 1801), g.m. Oslu Torchildsdtr.
Er det noen som kan hjelpe med å finne den mulige forbindelseslinjen mellom dem?
Mvh
Oddbjørn Johannessen
Kristiansand
En av hennes farfar-aner var Simon Jørgensen Ormestad (ca. 1738-etter 1801), g.m. Oslu Torchildsdtr.
Er det noen som kan hjelpe med å finne den mulige forbindelseslinjen mellom dem?
Mvh
Oddbjørn Johannessen
Kristiansand
Re: Ormestad i Halse
Jeg fant nettopp følgende innførsel i kirkeboka for Halse:
Den 9de Januarij (1763) Trolovet Jørgen Simonsøn Ormestad, Ungkarl, med Pigen Oslu Torchildsdatter Hiorteland. Copul. den 22 Sept 1763.
Oddbjørn J.
Den 9de Januarij (1763) Trolovet Jørgen Simonsøn Ormestad, Ungkarl, med Pigen Oslu Torchildsdatter Hiorteland. Copul. den 22 Sept 1763.
Oddbjørn J.
Oslus dåp har jeg nå også funnet i kirkeboka for Halse - men ikke Jørgens:
Oslu Torchildsdatter ble døpt 11. november 1742. Foreldre: Torchild Hiorteland og Ann(e )Rasmusdtr.
O. J.
Oslu Torchildsdatter ble døpt 11. november 1742. Foreldre: Torchild Hiorteland og Ann(e )Rasmusdtr.
O. J.
Det baller på seg! Nå fant jeg også trolovelsen til Oslu Torchildsdatters foreldre i Halse KB:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Så vidt jeg kan se, står det noe slikt: Dom 4. p. Epiph. (1740) trolofvet Torchild Danielsen Bringsdal, ungkarl, Tambur, fremvist Sessionens bevilgning, med Pigen Anne Rasmusd. Hiorteland.
Vitnenes navn ser ut til å være Torgie Hiorteland og Aanon Torchildsen Yd. Nøding.
-----
Men Jørgen Simonsen Ormestads opphav har jeg ennå ikke funnet.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Så vidt jeg kan se, står det noe slikt: Dom 4. p. Epiph. (1740) trolofvet Torchild Danielsen Bringsdal, ungkarl, Tambur, fremvist Sessionens bevilgning, med Pigen Anne Rasmusd. Hiorteland.
Vitnenes navn ser ut til å være Torgie Hiorteland og Aanon Torchildsen Yd. Nøding.
-----
Men Jørgen Simonsen Ormestads opphav har jeg ennå ikke funnet.
Oddbjørn Johannessen skrev:En av min kones farmor-aner var Anstein Simonsen Gjusnes (f. ca. 1620), som angivelig kom fra Ormestad i Halse.
Mvh
Oddbjørn Johannessen
Kristiansand
Jeg har rotet litt med dette før og kan overlevere det jeg har, for her er det bare halvferdige notater og ingen garantier for korrekthet, så du må bla i kirkebøker og andre bøker igjen

Bent Simonsen Ormestad døpt 1736 konfirmert år 1752
Guri Simonsdatter døpt 1737 konf. år 1753
Barbara Simonsdatter konf. år 1756
Jørgen Simonsen kon. år 1758
Du kan bare bla videre og plukke eventuelle flere Ormestadbarn med Simonsen som navn,- jeg har ikke kommet lenger enn til 1758 (og har sett dåpen i kb på de to første ihvertfall). Foreldrene er Simon (også kalt Sigmund) Børusen, født 1718 på Vatne i Holum, og Anne Jensdatter Berge (Berge i Halse) De giftet seg 26. des 1736, Halse kb. De bodde på Vatne først, men flyttet så til Ormestad. Så faren kalles både Simon Vatne og senere Simon Ormestad i kirkebøkene.
Simon Børusen er sønn av Børu Bentsen Vatne, Holum ( 1699-1743) og hans 1.kone Gunhild Jonsdatter Hogganvik (dsk på henne i 1720)
Børu Bentsen Vatne er sønn av Bent Jonsen Trysnes/Røsstad, Søgne (han var lensmann i Øyslebø og Holum ca 1706-1730) og Torborg Simonsdatter (Sigmundsdatter) Ormestad, Halse (hennes 2.ekteskap). Hun fikk Vatnebruket av foreldrene, Simon Larsen Ormestad død 1715, han er nevnt med alder 20 og 22 år i 1666manntallet, altså født ca 1642-44, og hustru Siri Olsdatter. Simon Larsen bodde en periode på Vatne,nevnt der 1682, men på slutten av 1690tallet var han tilbake på Ormestad. Han er sønn av Lars (Laurits) Simonsen, som altså er bror til Anstein Simonsen Gjusnes. Det er korrekt at Anstein kom fra Ormestad. Grunnen til at han havnet på Gjusnes fra år 1670, skyldes at broren Lars var gift med Alou Bentsdatter Møll og via henne arvet de Gjusnes, som hennes far hadde del i, så Lars lot broren få det mot at han selv overtok brorens del av Ormestad. Anstein var forøvrig gift med Kirsten Davidsdatter, og han døde før 1685.
Faren til Lars og Anstein skal være Simon Larsen Ormestad, død ca 1670. (har lurt på om han døde før, for ikke kan jeg finne ham i 1666manntallet, Oddernesboka sier 1670, men det kan ha vært skiftet som ble foretatt lenge etter han var død)
Får legge til at Vatnebruket i 1666 ble fradømt eieren pga gjeld, og Ole Tostensen Vestre Skogsfjord overtok den så og delte i 2 til sine døtre med ektemenn: nemlig Olu Olsdatter gift med Ingebret Ingebretsen Kjære, Oddernes, og altså Siri Olsdatter gift med Simon Larsen Ormestad.
Kilder for det kjappe sammendraget er Holum Gardshistorie, Søgneboka 2 og Oddernesboka. Det skrives bygdebok for Halse og Harkmark, men den er visst ikke ferdig ennå.
Mvh
Linda W
Får legge til at på vielsen i kb på Simon og Anne så står det Anno 1720 over, anno 1736 under, og i familysearch har de valgt 1736 som år. Jeg har ikke sjekket ut det der heller.
mvh
Linda W
mvh
Linda W
Hjertelig takk, Linda! Her var det jo en mengde informasjon å tygge videre på - og det dukket sannelig også opp et par personer jeg kjenner fra før i andre sammenhenger.
mvh
Oddbjørn
mvh
Oddbjørn
Hjertelig takk, Linda! Her var det jo en mengde informasjon å tygge videre på - og det dukket sannelig også opp et par personer jeg kjenner fra før i andre sammenhenger.
mvh
Oddbjørn
mvh
Oddbjørn
Jeg finner ikke Jørgen Simonsen Ormestads dåp i Halse (heller ikke søstera Barbaras) - men jeg har funnet begges konfirmasjon. Siden familien også var knyttet til Vatne, kan det jo tenkes at han er døpt i Holum, men der mangler dåpsinnførslene for de aktuelle årene.
mvh
Oddbjørn J.
mvh
Oddbjørn J.
Oddbjørn Johannessen skrev:Jeg finner ikke Jørgen Simonsen Ormestads dåp i Halse (heller ikke søstera Barbaras) - men jeg har funnet begges konfirmasjon. Siden familien også var knyttet til Vatne, kan det jo tenkes at han er døpt i Holum, men der mangler dåpsinnførslene for de aktuelle årene.
mvh
Oddbjørn J.
Hei igjen.
Det stemmer at det er et til dels irriterende hull ang. kirkebøkene. Også dødsfall mangler for en periode,- husker jeg satt og finleste kirkebøker i Halse for å finne en mann som fadder gang på gang,- bare for å fastslå at han i hvert fall levde så og så lenge

Mvh
Linda W
La meg vende tilbake til det aller første innlegget. Der har jeg skrevet Simon Jørgensen Ormestad. Det er selvsagt feilskrift for Jørgen Simonsen Ormestad.
Men Jørgen Simonsens søn hette Simon Jørgensen Ormestad (f. 1768). Han giftet seg i Halse/Mandal i 1789 med Jørine (Gurine) Johnsdtr. Røsstad (f. ca. 1764 i Søgne). Kirkeboka for Søgne 1759-1770 er dessverre kommet bort, men jeg har en mistanke om at brud og brudgom her var i slekt med hverandre. En av forloverne var Bent Thomassen Røsstad. FS oppgir ham som f. 1763 som sønn av Thomas Nilsen og Magnhild Børusdtr. - og Magnhild passer svært godt til å være datter til Børu Bentsen Vatne.
mvh
Oddbjørn
Men Jørgen Simonsens søn hette Simon Jørgensen Ormestad (f. 1768). Han giftet seg i Halse/Mandal i 1789 med Jørine (Gurine) Johnsdtr. Røsstad (f. ca. 1764 i Søgne). Kirkeboka for Søgne 1759-1770 er dessverre kommet bort, men jeg har en mistanke om at brud og brudgom her var i slekt med hverandre. En av forloverne var Bent Thomassen Røsstad. FS oppgir ham som f. 1763 som sønn av Thomas Nilsen og Magnhild Børusdtr. - og Magnhild passer svært godt til å være datter til Børu Bentsen Vatne.
mvh
Oddbjørn
Her har du foreldre og søsken til Jørgen f. 1741:
Ormestad i Halse 12/4 1749 Mandal Skiftepr. nr. 9 fol 493
Simen Børusen+
Ane Jensdtr.
Barn.
Bendt 13
Jørgen 8
Børu 5
Jens 3
Simen 1/4
Guri 11
Barbro 10
Konas bror Jørgen Jensen Østre Berge.
Mannens halvsøsters mann Siver Olsen Haddeland.
Hennes far Børu Bendsen.
3 h. i Ormestad
5 5/8 eng. i Hogganvig.
Sender du meg e-mail-adressen din til "kristian.fjeldsgard"at"smartcall.no" har jeg kartlagt slekten på ormestad ut fra skiftene og andre opplysninger.
Ormestad i Halse 12/4 1749 Mandal Skiftepr. nr. 9 fol 493
Simen Børusen+
Ane Jensdtr.
Barn.
Bendt 13
Jørgen 8
Børu 5
Jens 3
Simen 1/4
Guri 11
Barbro 10
Konas bror Jørgen Jensen Østre Berge.
Mannens halvsøsters mann Siver Olsen Haddeland.
Hennes far Børu Bendsen.
3 h. i Ormestad
5 5/8 eng. i Hogganvig.
Sender du meg e-mail-adressen din til "kristian.fjeldsgard"at"smartcall.no" har jeg kartlagt slekten på ormestad ut fra skiftene og andre opplysninger.
Kjempeflott, Kristian!
E-post er underveis.
Mvh Oddbjørn
E-post er underveis.
Mvh Oddbjørn
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Jørgen Jensen Berge (1717-1764) er min ttt-oldefar, så han har eg i min database. Det var nytt for meg at Anna Jensdatter Berge var søster, så det har eg fått ajourført.
Men eg lurer på dette i skiftet med "mannens halvsøster". Eg har i mine papirer at Siver Olsen Haddeland i 1749 var gift med Inger Jensdatter Berge (1714-1782) - det blei litt innvikla -
Men eg lurer på dette i skiftet med "mannens halvsøster". Eg har i mine papirer at Siver Olsen Haddeland i 1749 var gift med Inger Jensdatter Berge (1714-1782) - det blei litt innvikla -