Reklame i slektsforum

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Reklame i slektsforum

Legg inn av dn18596 » 20. februar 2009 kl. 15.04

Hei,

Dette kan kanskje av noen tas opp som et surt og grinete innlegg, men jeg risikerer det :D .

Det er et sted her på Slektsforum hvor reklame er akseptabelt og der alle som leser det vet at det er reklame. I forum for Slektsprogrammer er det etter min mening en del overtramp fra de som selger program, men det kanskje kan være nyttig å se hvilke program som stadig må oppdateres (for det er vel oppdagede feil som rettes?) Da kanskje en bør unnvike disse!

Når nybegynnere eller andre med tydelig mindre erfaring med programutvalget stiller spørsmål i alle fora bør/skall alle leverandører av og ambassadører for program avstå fra annet en å vise til oversikten over program.

Jeg håper de som kjenner seg truffet sluter med å ville 'hjelpe' alle med sine produkter, det er ikke sikkert at det er det beste for den som kjøper det.

Jeg håper også att de som moderer sidene tar bort disse overtramp. Om det ikke endres så kan jo kanskje en tid i karantene vise att vi gjerne vil ha informasjon om hvordan man skall bruke data i slektsforskning og slippe reklame.

Vennlige hilsener

Niels

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Reklame i slektsforum

Legg inn av dn04942 » 20. februar 2009 kl. 17.52

Dette er noe vi er oppmerksom på og som vi vurderer løsninger på. Sannsynligvis vil vi ikke gjennomføre endringer før neste versjon av Slektsforum er på lufta. Det vil ihvertfall spare oss for en del arbeid som i så fall måtte gjøres to ganger.

Vi har avklart med de respektive programrepresentanter at de holder seg til et emne gjennom hele året for alle oppdateringer som måtte komme.

Andre ideer eller forslag kan sendes [email protected]

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 20. februar 2009 kl. 18.14

Hei Torill,

Oppdateringsinformasjonen er ikke det store problemet. Ikke for meg, men det viser som sagt hvilke program som tydeligvis har en kvalitet som gjør at det må oppdateres ofte :D .

Det som jeg mener er det store problemet er inlegg av reklamekarakter som till eksempel et igår av Torleif Haugødegård der han klart anbefaler sitt program til en mulig kunde.

Det er ikke vanskelig for moderator å ta bort slike innlegg, gi beskjed til synderen og eventuelt stenge adkomst om det gjentar seg. Dette er standard funksjoner i phpBB som jeg også er ansvarlig for på side her i Sverige.

Når jeg nå har nevn en vil jeg også presisere at han absolutt ikke er alene. Men det var hans siste innlegg som fikk begeret å renne over for meg. Jeg vet at det ikke er lett å velge program, derfor er det viktig at de som har egne komersielle interesser holder fingrene fra fatet!

Mvh
Niels

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 20. februar 2009 kl. 18.33

Jeg forstår dine synspunkter. Og jeg ser problemene på området. Det må vi gjøre noe med, men som jeg sa over, så tror jeg ikke det er noe vi vil prioritere i det Slektsforum vi nå har. Overgang til nye Slektsforum har vært planlagt en stund og vil bli gjennomført om ikke så altfor lenge. Jeg syns det er viktigere at vi får det på plass og innretter oss der for fremtiden enn at vi stresser med å lete etter løsninger i den versjonen vi har nå.

Jeg har ingen tekniske problem med å fjerne innlegg, det har jeg gjort før både med og uten støy ;) Her snakker vi mye mer om policy og eventuelt en revurdering eller tilpasning av den vi har. Det krever at vi både tenker gjennom hva vi gjør og kan forsvare det.

DIS-Norge har valgt en policy der vi ikke anbefaler eller knytter oss til et bestemt program. Det er slik jeg ser både en stor fordel og til tider en svøpe. Men det er vår holdning og hvordan vi da skal opptre i ulike sammenhenger blir viktig.

Jeg er opptatt av at brukere skal få svar på sine spørsmål. Det syns jeg ikke vi er flinke til å få fram når det gjelder generelle spørsmål om slektsprogram. Forslag som kan få en bedring på dette er jeg veldig interessert i

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 20. februar 2009 kl. 19.12

Jeg forstår Torill, men kan ikke helt akseptere hennes holdning til de som selger program. Det skulle vært interessant å hørt noen andres mening i saken, både fra de "skyldige" og de som bare er ute etter å finne den beste løsningen for å bedrive sin hobby.

Mvh Niels

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 20. februar 2009 kl. 22.09

Niels, jeg vet ikke om jeg er enig eller uenig. Er litt usikker på hvor streng du vil være. Greitt nok at direkte reklame for program man har økonomisk interesse av bør begrenses. Men hvor og hvordan skal man kunne sette grenser? Så snart jeg skriver om hvordan mitt program løser forskjellige oppgaver blir det samtidig reklame for programmet. Jeg er innforstått med det. Men det fortoner seg merkelig for meg om det ikke skulle være takhøyde for noe slikt. Du skriver:

Niels Hegge skrev:Når nybegynnere eller andre med tydelig mindre erfaring med programutvalget stiller spørsmål i alle fora bør/skall alle leverandører av og ambassadører for program avstå fra annet en å vise til oversikten over program.

Dette høres greitt nok ut, men hvor matnyttig er ei slik liste for en nybegynner? Trenger vi ikke noe mer i form av utdyping eller kritikk, drøfting av hvordan konkrete oppgaver skal løses? I en slik diskusjon blir det lett til at de som er mest entusiastiske for sine programmer vil dominere. Skal vi ikke tillate det av den grunn?
Sist redigert av Arild Jarle Kompelien den 21. februar 2009 kl. 0.34, redigert 1 gang totalt.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 20. februar 2009 kl. 22.25

Tror en vei er å gjeninføre testing i regi av DIS-Norge.
Kanskje ikke i en like dyptgående grad som tidligere, men med noe ala det som blir brukt i for eksempel denne:
http://genealogy-software-review.toptenreviews.com/
Da kan det enkelt leses ut vesentlige deler og en sammenligning gjør det enklere for de som skal sette igang på et ukjent område.

Deretter vil de respektive brukerforum eller e-postlister kunne ta seg av de spørsmålene som vil komme om det aktuelle programmet.
Kun en kort henvisning til den/de respektive linker og ferdig med det!
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 21. februar 2009 kl. 15.43

Grunnen til at jeg reagerte var at innlegget kom i en debatt under rubrikken generelt og var klar reklame. Vad det spurtes om kan, som Torgeir i sitt innlegg viste til, de fleste program i dag. Det var derfor helt unødvendig informasjon om et spesielt program som sikkert er like godt eller dårlig som alle de andre.

Arild, Takk for att du har tenkt igjennom problemet. En løsning er å legge all diskusjon om program i det eksisterende forumet for diskusjoner men la det også være kommersielt så alle vet at det kan være reklame der. Videre at alle som ønsker å gjøre reklame eller forklare fordeler med et spesielt program gjør det med undertekst at man er forhandler eller fornøyd bruker.

Torgeir, jeg tror også at en oppdatert oversikt over hvilke program som er tilgjengelig med en del fakta som språk, pris og hjemmeside bør være første skritt. Deretter bør en ny test som ikke er så omfattende, men gir litt mer kjøtt på bena tas fram.

Håper fortsatt på flere som har tanker om dette.

Mvh

Niels

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 21. februar 2009 kl. 17.31

Til dette med testing av slektsprogram.

Vår oppfatning er at det nå er så mange gode slektsprogram og det blir mer en smakssak hvilket man velger. Testingen vi tidligere gjennomførte har ledet til at mange program forbedret seg. Det er bra.

I dag ser vi ikke behov for grundig testing av program og har ingen ambisjon om å etablere en topp tre liste eller andre former for kåringer. Vi tester om det er mulig å foreta gedcom eksport og import slik at brukere har mulighet til å flytte mellom program etter behov eller for å få tilgang til spesielle løsninger. Annen form for testing er ikke aktuelt.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 21. februar 2009 kl. 18.04

Så hva medlemmene ønsker betyr altså ingen ting?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 21. februar 2009 kl. 19.10

Min mening.

En må kunne skrytes av sitt slektsprogram i forum for slektsprogram. Vi kan ikke bli så "politisk korrekt" at vi ikke tåler noe som helst positiv omtale av en omsettelig vare til glede og nytte i slektsforskning.
Det blir jo like galt som om en i et bilmagasin ikke kunne diskutere bilmerker.

Når det gjelder kommersielle interesser (så tror jeg) at om en trekker fra tidsforbruk og utgifter til datautstyr og anna så blir det lite igjen til selgeren som profitt. La oss heller være glad for at vi har ildsjeler som er med og samarbeider med programutviklerne og formidler nyheter til brukerne, holder kurs og lærer nye brukere til å få glede av sitt program.

Derimot mener jeg at i andre tema skal ikke reklame/skryt av slektsprogram forekomme. Men en må da i gitte tilfeller kunne fortelle hvilket program en bruker.

Når det gjelder testing av program så synes jeg ikke DIS skal gjøre det.
Om andre tester program (eksempelvis i utlandet) så kan jo det linkes opp til disse.
Men her mener jeg DIS bør holde seg mest mulig nøytral slik at organisasjonen ikke blir oppfattet eller beskyldt for å være støttespiller for et gitt program. Blant annet av den grunn at mange ting er subjektiv og forskjellige ting vektlegges ulikt.
I tillegg så vil det jo også komme stadig forbedringer som gjør at tester snart kan bli misvisende.

Derimot bør en som her http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html
kunne fortelle om program som ikke holder gitte minstekrav til import/eksport av data.
mvh Helge Bjerkevoll
http://www.bjerkevoll.net/

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 21. februar 2009 kl. 21.37

Torgeir Abrahamsen skrev:Tror en vei er å gjeninføre testing i regi av DIS-Norge.
Kanskje ikke i en like dyptgående grad som tidligere, men med noe ala det som blir brukt i for eksempel denne:
http://genealogy-software-review.toptenreviews.com/
Da kan det enkelt leses ut vesentlige deler og en sammenligning gjør det enklere for de som skal sette igang på et ukjent område.

Deretter vil de respektive brukerforum eller e-postlister kunne ta seg av de spørsmålene som vil komme om det aktuelle programmet.
Kun en kort henvisning til den/de respektive linker og ferdig med det!

Testene vist til ovenfor er mindre nyttige for norske slektsforskere, og de lider av samme store svakhet som DIStestene etterhvert gjorde, de er ikke oppdatert til siste programversjon.
Den amerikanske testen viser feks en gammel TMGv6.12 som ble erstatta av TMGv7 for 14 mnd siden.
Den amerikanske testen viser feks til WinFamily, som DIS fraråder brukere å kjøpe, noe som sjølsagt ikke er nevnt der.
Den amerikanske testen viser ikke BK og norske Embla og sjølsagt ikke noe om særnorske behov.

DIStestene var omfattende og gode, men det var (som vanlig) ytterst få personer som måtte gjøre alt arbeidet gratis på sin fritid.
Dagens opplegg med tester av GEDCOM eksport/import er viktige, men hvor er resultatene av disse?

Konkrete spørsmål om programvarefunksjoner må besvares konkret med eksempler, ikke bare som en henvisning til ei enkel programvareliste - "alle program gjør dette, prøv noen av disse og finn ut resten sjæl".

T. Haugødegård

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 21. februar 2009 kl. 21.55

Jeg trodde du var en av de som kunne forstå hva jeg sa: "noe ala det som blir brukt i for eksempel denne".
Om testene eller henvisningen i det eksemplet jeg ga er "utdatert" eller ikke tilpasset norske forhold, er vel da uinteressant.

Det du ellers skriver er jeg helt og fullt enig i.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Thomas Alexander Jenseg
Sted: MOSS
Kontakt:

Legg inn av Thomas Alexander Jenseg » 22. februar 2009 kl. 0.35

Jeg synes vel egentlig dette er en noe uinteressant debatt. Jeg har lang erfaring fra andre internettfora, både som moderator og som vanlig bruker, og dette som diskuteres her virker litt som kamp mellom forskjellige kommersielle interesser. Jeg ser jo at både Niels og Torgeir her har reklamert for et slektsprogram, mens Torleif reklamerer for et annet. Torgeir har til og med klart å få inn litt reklame i denne tråden.

Jeg hadde selv skrevet hvilket slektsprogram jeg brukte i signaturen min, men ble av en eller annen grunn anmeldt av en bruker og måtte fjerne det. Utgangspunktet mitt for den signaturen var kun å informere eller kanskje til og med hjelpe andre om de lurte på noe og vi tilfeldigvis hadde brukt samme program. Jeg har ingen kommersiell interesse i noe slektsprogram og har kjøpt mitt til fullpris som en helt vanlig bruker. Men, etter noen års bruk er det jo klart at man opparbeider seg litt kompetanse og det er dumt å ikke dele kunnskapen synes nå jeg...

Når dette er sagt synes jeg ikke det gjør noe at brukere her forteller hva slektsprogrammet deres gjør. Når det gjelder brukerne her inne som har kommersiell interesse i et slektsprogram, så synes jeg det egentlig burde vært flagget tydelig i signatur eller under navnet. Da tror jeg det kanskje kan være ennå enklere for en som vurderer å kjøpe et slektsprogram å sortere ut hvilken informasjon som er reklame og hva som er en reell brukers erfaringer. Jeg velger i hvertfall å tro at brukerne her inne har evnen til å skille mellom informasjon og ren reklame.
Med vennlig hilsen

Alexander Jenseg
http://slekt.jenseg.net
http://www.jenseg.net

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 22. februar 2009 kl. 2.15

Bortsett fra at jeg ser at bare å nevne et navn på et slektsprogram på en måte også er en form for reklame, er jeg helt enig med deg Thomas.

Hvor skal grensen gå, det blir vanskelig å definere. Lettere er det å forby ALL reklamering.
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 22. februar 2009 kl. 11.31

Torill, Jeg forstår at du og jeg ikke har samme mening om vad som er reklame. Det innlegget som jeg reagerte på ligger fortsatt på plass. Det skulle være interessant å få vite hvilke instruksjoner moderatorene har om reklame og om utilbørlig reklame skall fjernes.

Den programoversikt som Helge viser til er bra og er også det svar Torgeir gav i den debatten jeg refererer til. Det burde være standardsvar som alle får.

Thomas, jeg må tilstå at jeg også har syndet, i et eneste av mine mange innlegg har jeg forklart hvordan en sak kan gjøres i et bestemt program. Det var ikke ment som reklame, jeg selger ikke program, men som løsning på et spesielt problem. Men jeg skall love å ikke gjøre det igjen. Hvilket program en uerfaren person kjøper er for meg likegyldig. Men jeg mener at utilbørlig reklame for å selge på denne personen et bestemt program ikke er likegyldig. Det er ganske enkelt ikke det en forening jeg er medlem i bør befatte seg med.

Torleif, i forum for kjøp og salg kan du bedrive reklame og forklare fordelene med ditt program. Om noen har spørsmål om hvordan en sak skall gjøres i det program du selger, så er det bedre både for bruker og deg at det beskrives i dit eget brukerforum. Da kan andre enklere finne svar på sine programspesifikke spørsmål.

Henning, jeg trodde ALL reklame var forbudt i alle fora unntatt "kjøp og salg"??

Mvh

Niels

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 22. februar 2009 kl. 12.33

All åpenbar reklame andre steder enn i "Kjøp og salg" er forbudt - men det jeg prøvde å skissere var; hva er åpenbar reklame, hva kan karakteriseres som "snikreklame" og hva er objektiv omtale - finnes det noen absolutt grense? Nei.

Åpenbar reklame er lett å forholde seg til, verre er det å vurdere snikreklame - her må utøves skjønn og se dette i en helhet. Objektiv omtale oppfatter ikke jeg som reklame, men om DIS ønsker at omtaler taes på programmenes egne hjemmesider forstår jeg det - snikreklame er tidkrevende å følge med på og vurdere.

[/i]
Med hilsen
Henning Andersen

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 22. februar 2009 kl. 12.44

Foreninga heter DIS - Data i Slekstforskning. Data i slektsforskning innebærer for en stor del bruk av slektsprogrammer. Men vi bør ikke nevne programmene ved navn?

Jeg synes vi kan. Under - Slektsprogrammer - burde det kanskje nevnes mer enn vi gjør, diskuteres mer hva som er programmenes sterke og svake sider. Den enkelte må vi regne med er i stand til å vurdere argumentasjonen. Som nybegynner ville jeg satt pris på en åpnere diskusjon. Et slektsprogram er ikke mer mystisk enn andre programmer og jeg ser ikke mange grunner til nærmest en hysj - hysj holdning. Har faktisk bare en motforestilling, og det er det Niels er inne på med rein reklame fra de som har økonomiske interesser i bestemte program. Som andre er inne på kan disse bli "merket", slik at alle kan se hvem det gjelder og derfor bedre avgjøre om de godtar argumentasjonen som saklig eller i rein egeninteresse.

Hvis noen stusser på hvordan man skal føre ditt og datt i slektsprogrammet, kan jeg ikke se noe galt i at jeg trekker fram at mitt program har en god løsning på det. Så får heller andre argumentere med at mitt programs løsning ikke var så god. Det er ved slik åpen diskusjon vi kan lære og komme videre. Jeg ser ikke noe poeng i at slike diskusjoner skal dysses ned.
hilsen
Arild Kompelien

dn21920
Kontakt:

Legg inn av dn21920 » 22. februar 2009 kl. 12.57

Jeg håper DIS fortsatt skal være objektive i sine holdninger til de forskjellige programmene.
Jeg ser en bedre løsning å henvise til de forskjellige programmenes hjemmesider for å innhente den informasjonen man trenger for å velge program. Et felles henvisningssted/tråd kan, etter min mening, være idéellt.
Med hilsen
Henning Andersen

dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Legg inn av dn23333 » 22. februar 2009 kl. 22.49

Hei folkens, holder vi på å skal innføre Fy-ord; BK, FM, TMG og BMW, etc? :roll:

Dersom all omtale skal betegnes som reklame synes jeg vi er på ville veier.
Når jeg spør om råd/hjelp i Embla er løsninger i BK uinteressante for meg, og vise versa, dermed overser jeg glatt de innlegg/svar jeg ikke trenger å lese.
Når jeg spør etter en spesiell løsning i de ulike programmene, vil jeg gjerne ha svar fra alle for å gjøre meg opp en mening deretter.
Henning Andersen skrev:Jeg håper DIS fortsatt skal være objektive i sine holdninger til de forskjellige programmene.
.

Helt enig, og det betyr at organisasjonen er "upolitisk", - men jeg som medlem må kunne ha lov til å ytre hva jeg erfarer uten å bli beskyldt for at jeg driver såkalt snikreklame.
Som Arild sier i sitt innlegg:
Det er ved slik åpen diskusjon vi kan lære og komme videre. Jeg ser ikke noe poeng i at slike diskusjoner skal dysses ned.

Derfor mener jeg:
DIS fortsetter som "upartisk". Vi spør når vi har behov. Vi svarer når vi har noe vettugt å komme med.

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 23. februar 2009 kl. 10.37

Min mening er at spørsmål om hvordan noe skall gjøres i et bestemt program best stilles i leverandørens eget forum. For de program som ikke er utviklet i Norge, kan man også bruke andre lands fora og på den måten få bedre mulighet til korrekte svar. Fordelen for leverandørene at dette gjøres på eget forum er flere. De får et levende forum der brukere kan hjelpe hverandre, de får bedre kontroll på informasjonen som legges ut så det ikke blir misforståelser og de har en kunnskapsbank som er enklere for nye brukere å lete i.

Min erfaring av de spørsmål av denne typen her i Slektsforum er at de oftest besvares av representanten selv. Helt naturlig så lenge de regler vi har i dag om at dette skall gjøres på forum for slektsprogrammer tillater det. Men som sagt kanskje ikke det beste.

Det som fikk meg å «gå i taket» var det klare overtramp der en leverandør skriver et innlegg som er klart reklame for sin produkt i debatten Etterslekt: Interesse, system, metoder, m.m. Det var klart svar på et spørsmål om hvordan en oppgave skulle løses og spørsmålsstiller hadde fått svar att de fleste program ville fungere. Det var altså et helt unødvendig innlegg og klart i strid med reglene om reklame. Innlegget var også anonymt på den måten at det ikke kunne ses at det var en person som har økonomisk interesse i dette spesifikke programmet som så vennlig gir forslag på løsning. Jeg har bedt om at innlegget fjernes, men Torill Jonsen og jeg har tydeligvis ikke samme mening om vad som er reklame.

Som et første skritt i å regulere vad som er reklame bør leverandørene bare få skrive innlegg om sine program der de i signatur opplyser at de selger xx program. Disse innlegg skall også plasseres i forum for slektsprogrammer og ikke tillates noe annet sted. Spørsmål av den typen jeg har vist til her bør besvares av moderator eller noen annen uten kobling til et spesielt program med en tekst lignende den Torgeir skrev som svar. Torill vill ikke gjøre noen endringer nå fordi det blir en oppdatering av Slektsforum senere. Jag forstår ikke dette, her er det snakk om regler og ikke teknisk løsning. Samme regler bør selvfølgelig også gjelle med en ny teknisk utforming.

Om de som selger eller markedsfører program holder seg til disse reglene så tror jeg ikke det er nødvendig med noe strengere.

Mvh

Niels

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 23. februar 2009 kl. 13.43

Jeg støtter Niels Hegge og de andre som foreslår en tydelig "flagging" av de som produserer, forhandler eller representerer et program. Som det også blir sagt, vil man da lettere kunne forholde seg til det som blir sagt fra det holdet, objektivt eller subjektivet.
Da slipper vi muligens flere av den typen svar som Aase Margrethe Todal refererer til: " Når jeg spør om råd/hjelp i Embla er løsninger i BK uinteressante for meg." At man forholder seg til det spørsmål som er stillet og ikke "selger sitt produkt".
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Svar

Gå tilbake til «Generelt»