skipper Nicolai Bergh

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

skipper Nicolai Bergh

Legg inn av Leif Salicath » 14. februar 2009 kl. 20.25

Jeg trenger litt hjelp med ham og særlig hans hustru. Han nevnes under Storgt 159 i Porsgrunn se her. Der nevnes det at Søfren Nielsen hadde en pleiedatter, datter av skipper Nicolai Bergh (og muligens også søsteren). Pleiedatteren Constance Bergh skal ha blitt født i 1736 og død i 1769. Hun ble gift med kjøpmann og losoldermann Ditlev Jacobsen Rasch i Porsgrunn.

Jeg har også sett at lagmand på Moss, Nicolai Bergh (1664-1724) skal ha hatt en sønn som het Nicolai - i passende alder. Lagmannens hustru heter forøvrig Constance (Henck) og navnet Constance går igjen i flere generasjoner, faktisk så ofte at det er vanskelig å skille dem.

Jeg lurer på om skipperens hustru også het Constance, men har ikke facts. Kan noen hjelpe ?

gj04333
Sted: USA

Re: skipper Nicolai Bergh

Legg inn av gj04333 » 16. februar 2009 kl. 3.15

You will find an overview of the Bergh family here

http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/f ... a-131.html

mvh
Lill Ann

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 16. februar 2009 kl. 10.41

Thank you !

A problem is that I have other information about Nicolas Bergh (1664-1724) the lagmand from Moss and his father. I give you two interesting link her :
Velbaarne Cancelie Raad and
Grandmothers ancestors (not mine).

In both Nicolas father is named Claus Hanssøn Bergh, not Hans Bergh. (The Porsgrunn stories have several other failures also).

Further the father of Claus is named Hans Andersøn (Wincke/Vinke) (1570-1625) married to Barbara Clausdtr Bergh. The father of Hans is "skriver på Bremerholm" Anders Hansøn Wincke married to Boel Knudsdtr. The father of Barbara is Claus Frantzen Bergh and his father biskop Frantz Claussen Berg. Claus Frantzen Bergh married Elsbe Teiste. You find most of them searching Ancestry.

I think the two links is a little hard to understand, but you find reference to the above persons there. You may also find very interesting info about several bishops in Oslo in the 1500-1600 and most of them is connected to the Bergh family.

The question - skipper Nicolai Bergh still remains, I have not his wife and not his father (?)

mvh
Leif

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 16. februar 2009 kl. 16.45

Jeg tror kanskje at skipper Nicolai Bergh ikke har eksistert og at det er en forveksling med navn fra faren Nicolas Bergh (1664-1724) og "broren" skipper Frantz Johannes Bergh (1707-1739) i Drøbak. Jeg fant følgende :

Ditlev Jacobsen Rasch, 1731-1804, kjøpmann og losoldermann i Porsgrunn
gift 1759 med
Constance Bergh, 1736-1769
(Datter av Frants Johannes Bergh, skipper i Drøbak, og Ulricha Dorothea Hjorth)
, se her.

Jeg kjenner godt til Ditlev fra flere kilder, men informasjonen om at Constance var datter av Frants Johannes Bergh, var ny. Constances vita stemmer forøvrig helt overens med "datteren" til skipper Nicolai Bergh.

Jeg viser også til følgende:
Søfren Nielsen,
født 1715 d. 1760 - kaptein og kjøbmand,
i 1743 gift med Constance Bergh, f. 1707 d. 1780, datter af lagmand Nicolai Bergh paa Moss.
Nielsen var fra Næskilen, østenfor Arendal, og kom hid til byen i 1743. Han var da kaptein paa skibet «Haabet» og opført med en formue paa 1,000 Rdl., og har «1 dreng, 1 pige, 1 hest og 1 cariol». Efter at have bygget gaarden, nedsatte han sig som kjøbmand, og drev korn- og krambodforretning. Han var en velstaaende mand, betalte saaledes i 1749 i «Princessestyr» 16 Rdl. Ved auktionen efter hustruen, som døde i 1780, blev der solgt indbo og krambodvarer for 2,308 Rdl.
Gjennem sin hustru blev Nielsen besvogret med Niels Aall, idet dennes anden hustru var Constance Berghs søster, Benedicte. Nielsen betitles som «Seigneur». Han har stiftet et legat paa 200 Rdl. til skolens vedligehold og 200 Rdl. til Østsidens kirke og er den første, som blev begravet paa østre Porsgrunds kirkegaard. De store jernplader over ham og hans hustru ligger udenfor væggen paa høire side af den nordre indgang til kirken. I ægteskabet var der 2 børn:

1. Dorthe Marie, f. 1743 d. samme aar.
2. Constance, f. 1740 d. 1751.

Deres pleiedatter, Constance Bergh, datter af skipper Nicolai Bergh, blev gift med Ditlef Rasch, og en anden pleiedatter, Margrethe Bergh, blev gift med kirkeværge Henrich Berggreen.

Ditlef Rasch,
født 1731 d. 1813, mægler og lodsoldermand,
i 1759 gift med Constance Bergh, f. 1736 d. 1769.
, hentet fra Porsgrunns info.

Legg forøvrig merke til at Frantz Johannes Bergh dør i 1739 og de to pleiedøtre Margrethe Fredrikke Bergh og Constance Bergh er født hhv 1734 og 1736. Logisk at de må oppfostres hos slekt fordi moren trolig også var død. Det er ingen spor andre steder av skipper Nicolai Bergh.

Konklusjon: skipper Nicolai Bergh har aldri eksistet og er forvekslet med skipper Frantz Johannes Bergh.

Svar

Gå tilbake til «Skien-Porsgrunn-distriktet - ukjent kommune»