Axel Gundersen

Christiania/Kristiania by og kommune samt Aker herred/kommune fra 1814

Moderator: MOD_Oslo

Svar
gj08622
Sted: VEGåRSHEI

Axel Gundersen

Legg inn av gj08622 » 29. januar 2009 kl. 17.02

Da jeg hørte at alle kirkebøkene var digitalisert satte jeg meg ned for å bla meg gjennom en masse dåps og ministstrialbøker for å finne to helt ukjente forfedre. Den ene var grei. Hun så ut til å bo i en bygård i Oslo full av hedemarkinger. Men den andre var usikker.

Jeg fant ham oppført som "ugift bødkersvenn" og 22år i oktober 1888, i noen dåpsbøker fra Rikshospitalet i Oslo. Fornavnet var stavet både Axel og Aksel, og etternavnet var Gundersen. Det var absolutt alt.

Jeg har prøvd å sjekke i alle de digitale arkivene, og har funnet noen mulige kandidater i 1875tellingen, og kanskje disse emigrerte litt senere.

Men som helt uerfaren lurer jeg på om noen kan anslå for meg omtrent hvor stor sannsynligheten er for at man kan fange opp de riktige personene gjennom tilfeldige søk på denne måten i 1875tellingen. Eller sagt på en anne måte, hvor rellevante var disse tellingene for de som eventuellt kanskje kunne ha vært litt "ustrukturerte" av seg?

Takknemlig for tips.

dn20678
Sted: GODØYA

Re: Om å identifisere personer.

Legg inn av dn20678 » 30. januar 2009 kl. 10.33

Hei

Jeg prøver alltid å bekrefte via dåp,begravelse,bryllup eller konfirmasjon. Finner jeg noen i en digital telling, blar jeg alltid opp i kirkebøkene for å finne foreldre,ektefelle, barn eller adresse ( event. fadder til noen i familien) som bekrefter at dette er riktig person. Tidkrevende med moro når en finner fram :) Såklart ikke alltid like enkelt når en kommer noen generasjoner tilbake i tid. Å bestille ett skifte fra foreldre kan også bekrefte om du har
rikig person.

Lykke til :)

mvh
Vibecke

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 31. januar 2009 kl. 18.15

Jeg ville ha prøvd å finne den jeg søkte som gift, og kanskje er det en forlover som kan være bror eller far. Det samme gjelder fadderne til barna, som godt kan være slektninger av den du søker. Var han du søker ført som far til et barn i 1888? Har du undersøkt om han og barnets mor ble gift senere? Det kan være lurt å følge opp faddere og forlovere, for å finne ut noe mer. Jeg gjør ellers det samme som Vibeke.

gj08622

Legg inn av gj08622 » 31. januar 2009 kl. 21.57

Takk for tips :)

Etter ca. 12 timers undersøkelser har jeg kommet til at min oppgave må være svæært vanskelig å løse.

En av mine forfedre vokste opp på en gård på landet. Hun mistet kontakten med sin mor ganske tidlig. Jeg tror faren da var helt ute av bildet. Det er veldig lite sannsynlig at de noen gang ble gift, for de aldri tok kontakt med barna igjen.

Deres datter, som jeg er etterkommer av, hadde en søster med samme bakgrunn som hun hadde kontakt med i alle år, men begge døde for mange år siden. De kjente sine fødselsdatoer, og hadde sin fars etternavn før de ble gift, men de visste faktisk ikke hvor de var døpt før jeg fant dem begge i de fotograferte kirkebøkene til rikshospitalet i Kristiania nå 130 år etter.

Faddrene til de to søstrene var antagelig to "Piger", (fire tilsammen, bare navn) så det var vel sannsynligvis venninner av "mor". Jeg har ikke greid å finne ut hvem noen av dem er. Faren stod oppført i dåpsbøkene med adressen til moren, som antagelig bodde hos sin mor.

Siste sporet av henne finnes i 1900tellingen der hun som ugift bodde sammen med sin bror som også var ugift.

Det fantes ikke mange "Axel/Aksel Gundersen" i den aktuelle aldersklassen i folketellingene, men det er ikke godt å si hvem av dem det var.

Det eneste måtte som som dere er inne på være om man kunne koble noen av faddrene til faren.

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 31. januar 2009 kl. 22.44

Hei Audun.

Tror det hadde vært enklere å hjelpe deg om du hadde gitt oss utgangspunktet for letingen din - f.eks. dåp og hvor du fant dem innført.

FT 1875 er ikke landsdekkende enda - om du ikke visste det fra før.

Vil du ikke legge ut navn på åpent FORUM så kan du sende på PM, men dette er vel så langt tilbake, ettersom jeg forstår, at det er ingen fare for å "støte" noen.

Det er flere her på forumet som hjelper til så om du ikke vil sitte alene med det er du velkommen til å få hjelp av en av oss. :lol:
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 1. februar 2009 kl. 8.53

Jeg tror dt beste du kan gjøre er å legge ut en etterlysing der den geografisk hører hjemme. Da vil folk som kan mer om de områdene og kanskje kjenner til historien du er inne på, se det og ha anledning til å bidra

gj08622

Legg inn av gj08622 » 1. februar 2009 kl. 15.00

Axel/Aksel Gundersen, som jeg prøver å identifisere, er faren til disse døttrene, og all kjent informasjonen om ham er det som står oppført i disse bøkene i forbindelse med dåpen:

Agnes Katrine Johanne født 11.10.1888, døpt 14.10, i Kristiania. Oppført i Rikshospitalet: 1884-1889, Dåpsbok side 162 og i Rikshospitalet: 1885-1890, Ministerialbok side 109.

Kathinka Margrete født 10.08.1890, døpt 18.08.90, i Kristiania. Oppført i Rikshospitalet: 1889-1892, Dåpsbok side 71 og i Rikshospitalet: 1890-1893, Ministerialbok side 11.

Var det pasienter som ble døpt på Rikshospitalet i Oslo tro? Og var det vanlig å døpe barn etter bare få dager?

Kathinka Margrete trodde selv hun var måtte ha vært døpt i Grønnland kirke, i Kristiania, siden hun bodde noen år der før hun som tre-fire-åring ble sendt på landet.

Spørsmålet er vel om det er mulig å identifisere noen i en by som Kristiania når man bare har navn, ca alder og yrke?

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 1. februar 2009 kl. 15.52

Hei

Ser at faren har samme adresse,Arbeidergt 1 ved begge barnas fødsel
Da er det en mulighet for at han bor der også ved FT 1/1-1891
Prøv med en forespørsel til Riksarkivet
http://www.arkivverket.no/riksarkivet/p ... sesal.html
(Mailadr står helt nederst)

Kan jo være det står noe mer enn navn og år i FT

Vedr dåp,barna som ble født på Rikshospitalet ble døpt efter ganske få dager.

Mvh Solveig

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 1. februar 2009 kl. 16.31

Hei Audun.

Jeg har sett på de dåp du henviste til. Noen ganger er ikke fødselsår på foreldre heller det helt riktige så derfor har jeg nå gått en annen vei, men vet ikke helt om dette fører frem.......uansett så tror jeg det er verdt å undersøke. Jeg bet meg merke i at hans Yrke var Bødker og Bødkersvend.

I Norsk Historisk Leksikon finner jeg kun Bøkker, men regner med at det er det samme og da er det skrevet slik: også kalt kipper(smed), håndverker som framstiller tønner og tønneformede kar osv..............

Jeg tok et søk på FS og fant noe interessant der Axel Gundersen født 1867

Jeg har ikke lett etter dåp eller konfirmasjon, men gikk direkte Sveriges befolkning 1900 og fant denne.

Post 1363790

Gundersson, Axel
Tunnbindare ihvertfall samme YRKE som din Axel

f. 1867 i Norge

måg
Gift man, far i familjen

Norsk undersåte

Skärhamn under Nötsäter municipalsamhelle
Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

Födelseort i källan: Kristiania, Norge

Hans kone

Post 1363791

Matiasdotter, Inger Kristina

f. 1867 i Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

h.
Gift kvinna, mor i familjen

Födelseort i källan: Stenkyrka Göteborgs och Bohus län

Alle 3 barna er født fra 1895 - 1900

Post 1363792

Einar

f. 1895 i Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

s.
Pojke, barn i familjen

Post 1363794

Jenny Ingeborg

f. 1897 i Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

d.
Flicka, barn i familjen

Post 1363793

Agnes Maria

f. 1900 i Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän)

d.
Flicka, barn i familjen

Denne Axel/Aksel Gundersen/Gunderson finnes ikke i Sveriges Befolkning 1890 - hverken som født 1865 - 1866 - 1867.

Kan dette være samme mann?

Kan ikke finne noen Aksel/Axel Gunderson/Gundersen i FT 1900 for Kristiania eller i Norge for den del som er født ca. 1866. Jeg kan selvfølgelig ha oversett noe.

Ellers så synes jeg at Solveigs forslag er GODT.

Dette kan være et skudd i blinde, men jeg synes det er verd å nevne for deg.

Min dødebok for Sverige begynner først i 1947 så jeg får ikke sjekket denne Axel der.

Finner imidlertid kona død i 1949.

18671106-482

Gundersen f. Mattiasdotter, Inger Kristina

Skärhamn 3:20

Död 3/8 1949.

Kyrkobokförd i Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Född 6/11 1867 i Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän).

Änka (19/8 1936).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Stenkyrka, Tjörns kn (Västra Götalands län, Bohuslän)

Födelseförsamling i källan:
Stenkyrka (Göteborgs och Bohus län)

Källor:

Nå oppdateres også Genline fra 1897 - 1937 så jeg skal følge dette "sporet" og se hvor det fører "oss"
Lillian Kristiansen

gj08622

Legg inn av gj08622 » 1. februar 2009 kl. 17.50

Hei!

Dette var utrolig interessant!

Det kan umulig være så mange bødkere med samme navn og alder fra dette distriktet.

Når det gjelder adressen "Arbeidergaden" så tilhørte den mest sannsynlig moren til moren. Like etter at Kathinka Margrete ble født flyttet de til Grønnlandsdistriktet. Det var i hvert fall der hun bodde før hun ble sendt på landet som tre-fireåring.

Svært takknemmlig :)

gj08622

Legg inn av gj08622 » 1. februar 2009 kl. 20.01

I http://www.familysearch.org stod det at Axel Gundersen var født "Oslo". Jeg mener og ha lest at dette på attenhundretallet var ensbetydende med noe man kalte "Oslo Hospital" i nærheten av "Gammlebyen"?

Bøkene for "Oslo Hospital" for denne perioden manglet, så jeg prøvde Oslo Domkirke.

Der stod det i "Oslo Domkirke: 1863-1871, Ministerialbok" på side 232 at Axel var født 16 marts og døpt 23 juni. :)

Faren het Severin Gundersen, og han finnes i flere folketellinger. I 1875 bodde han på Holbergs Plass med hele familien, Axel inkludert.

Det er svært stor sannsynlighet for at det er denne Axel jeg ser etter. Det kunne ikke være så veldig mange tønnemakere i Kristiania, og ikke så veldig mange het Axel Gundersen i denne aldersgruppen.

Tidspunktet for hans flytting til Sverige passer vel også godt over ens med tidspunktet da hans yngste norske datter flyttet på landet.

Slektforskning er jammen interessant :D

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 1. februar 2009 kl. 20.36

Hei Audun.

SUPERT at du fant han sjøl - hadde funnet han jeg også, men det som er "moro" er å finne det sjøl.

Oslo fylke, Oslo Domkirke, Ministerialbok nr. 16 (1863-1871), Fødte og døpte 1867, side 232

Dåp nr. 116 Axel født 16. mars 1867

Se om du finner konfirmasjonen - noen ganger er det påført i etterkant når noen ber om attest for eks. vielse et annet sted en fødested. Utflytning kan bekrefte om det er riktig Axel.

Har funnet 2 barn til for denne Axel i Sverige + alle døde - lagrer det på et Word Dokument som jeg sender deg som vedlegg på PM så har du det i "håp" om at dette er rette mannen.

Oppdateringen for Genline er ikke utført enda så jeg får ikke funnet vielse eller dåp akkurat nå, men jeg har funnet Inger Kristina sammen med foreldre og søsken i SB 1890.
Derfor tror også jeg at det er Axel som evt. har "stukket" til Sverige.

FT 1875

Jeg ser du havner i Hedmark og moren er fra mitt nærområde (Furnes) - ikke så langt fra meg det :lol:

FT 1865
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 1. februar 2009 kl. 21.02

Hei igjen Audun.

Da fant jeg konfirmasjonen i Trefoldighet Menighet.

Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. II 3 (1881-1895), Konfirmerte 1881, side 19

Konfirmasjon Nr. 43

De bor altså på samme sted i 1881 som i 1875

Da er det jo mulig utflytning har skjedd fra samme sted også - ihvertfall bør det sjekkes.
Lillian Kristiansen

gj08622

Legg inn av gj08622 » 1. februar 2009 kl. 21.59

Utrulig hvor rask du er :D

Jeg hadde ikke trodd jeg skulle finne ut av dette i det hele tatt. Hjertelig takk for hjelpen.

Kantinka Margrete var nok mest hedemarking. I tillegg til Axel kom i hvert fall mor til Amalie, Margretes mor, fra Stange.

Margrete fikk en vanskelig start på livet men var verdens snilleste menneske og ble en respektert småbrukerkone. I tillegg var hun helt utrolig sterk. Da jeg var liten kan jeg huske at noen ungdommer "brøt handbak". En av dem var faktisk ganske sterk. Margrete som da nærmet seg 80 år, og spurte om hun også kunne få prøve. Den stekeste av ungdommene så litt vanntro ut, men lot henne få prøvde av ren høfflighet. Hånda hans gikk i bordet på under et sekund. Hun tok ikke i en gang.

Igjen takk for hjelpen.

Brukeravatar
dn12117

Legg inn av dn12117 » 1. februar 2009 kl. 22.18

Hei Audun.

Vi får bare håpe at dette er riktig Axel - så etter utflytning i Trefoldighet, men fant ingenting der.

Fra FT 1875 ser jeg at Axels far er født i Romedal og hans mor i Furnes + at de 3 eldste barna på Folketellingen er født i Vinger/Kongsvinger så da blir det MYE Hedmarking i Kathinka Margrethe og søsteren.

Sender deg en PM nå med det jeg hittil har funnet i SB 1890 og dødeboken - ta vare på det inntil DU finner ut om det er riktig Axel VI fant i Sverige. :lol:

Skal sjekke noe i morgen for jeg har en annen Begravelsesoversikt for Sverige som ikke er kommet i hus enda. Kan hende den forteller OSS mere.

Bare koselig å hjelpe deg - alltid velkommen her vet du. :lol:

Den håndbakhistorien er FLOTT - moro med sånne minner. :lol:
Lillian Kristiansen

gj14498
Sted: Hellas

Legg inn av gj14498 » 9. august 2011 kl. 15.57

Hej,
Hoppas tråden fortfarande är vid liv. Mycket intressanta uppgifter som framkom i Oslo Domkyrkas ministralbok nr 16 födde och döpte. Föräldrar och faddrar framgår men jag undrar om någon känner till föräldrarnas födelsedata.
Fadern Severin Gundersen född ?
Modern Johanna Andersdotter född ?

Med vänlig hälsning
Ingemar

Svar

Gå tilbake til «Oslo, Kristiania og Aker fra 1814»