Elling Olsen (Skorgen?) 1787-1858, fra Skorgen?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Elling Olsen (Skorgen?) 1787-1858, fra Skorgen?
I bygdebok for Holm I s 737 står det at Elling Olsen Skorgen, 1787-1858, var fra Vistdal. Han giftet seg med Sigrid Hansdatter Herje, 1003-1897, og kjøpte Ytre Herje av Veøypresten og fikk kongeskjøte i 1839.
Problemet er at jeg ikke finner ham hverken på Skorgen eller i Nesset FT 1801. Hvor er det jeg overser ham?
Problemet er at jeg ikke finner ham hverken på Skorgen eller i Nesset FT 1801. Hvor er det jeg overser ham?
Re: Elling Olsen (Skorgen?) 1787-1858, fra Skorgen?
Hei
Kanskje litt feil datoer her, kunne neppe gifte seg med Sigrid i 1897?
Hilsen
Grethe Aud

Kanskje litt feil datoer her, kunne neppe gifte seg med Sigrid i 1897?
Hilsen
Grethe Aud
Hei Osvald.
Dette er et "skudd i blinde", men muligens verd å undersøke
Møre og Romsdal fylke, Veøy, Ministerialbok nr. 547A05 (1846-1877), Døde og begravede 1858, side 326
Ved Elling Olsens dødsfall Nr. 11 er han oppgitt å være 71 år og dette stemmer med fødsel i 1787. Nå vet vi jo etterhvert at alder i dødsfall ikke "alltid" er riktige.
Jeg la merke til Skorgennavnet og søkte også da deretter og fant denne i Grytten Skorgen 1801
La med en gang merke til at alle jentene i denne barneflokken har fått Olsdatter untatt ELLEN - kan det være en feilskrift for ELLING ? Alder i FT er jo heller ikke "akkurat" bestandig
Dette paret har ihvertfall fått en sønn ved navnet Elling her født 28. oktober og døpt 3.november 1788
Skorgennavnet kan vel da komme fra denne gården ?
Dette er et "skudd i blinde", men muligens verd å undersøke

Møre og Romsdal fylke, Veøy, Ministerialbok nr. 547A05 (1846-1877), Døde og begravede 1858, side 326
Ved Elling Olsens dødsfall Nr. 11 er han oppgitt å være 71 år og dette stemmer med fødsel i 1787. Nå vet vi jo etterhvert at alder i dødsfall ikke "alltid" er riktige.
Jeg la merke til Skorgennavnet og søkte også da deretter og fant denne i Grytten Skorgen 1801
La med en gang merke til at alle jentene i denne barneflokken har fått Olsdatter untatt ELLEN - kan det være en feilskrift for ELLING ? Alder i FT er jo heller ikke "akkurat" bestandig

Dette paret har ihvertfall fått en sønn ved navnet Elling her født 28. oktober og døpt 3.november 1788
Skorgennavnet kan vel da komme fra denne gården ?
Lillian Kristiansen
Hei igjen.
Elling Olsen og Sigrid Hansdatter får mange barn i følge FS.
3. INGER ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 21 OCT 1832 Veoy, More Og Romsdal, Norway
4. INGERI ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 20 NOV 1842 Veoy, More Og Romsdal, Norway
5. INGRI ELLINGSEN - International Genealogical Index
6. HANS ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 07 MAY 1828 Veoy, More Og Romsdal, Norway
7. OLE ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 19 OCT 1834 Veoy, More Og Romsdal, Norway
8. SIGRID ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 29 JAN 1837 Veoy, More Og Romsdal, Norway
9. MARITH ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 25 DEC 1829 Veoy, More Og Romsdal, Norway
10. INGRID ELLINGSDTR HERTE - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 08 OCT 1842 Veoy, More Og Romsdal, Norway
11. INGRID ELLINGSDTR HERTE - International Genealogical Index
Noe av dette er da registrert flere ganger, men jeg lar det stå sånn
Kan være flere opplysninger i noen av lenkene.
Ser at HANS er født i 1828 og ettersom han er ektefødt kan vel vielsen ha funnet sted 10/3 1827 eller 1828, men jeg fant den ikke.
Finner også 2 søstre på FS til Elling, men denne FS kan du vel selv - eller?
Møre og Romsdal fylke, Grytten, Ministerialbok nr. 544A02 (1764-1806), Kronologisk liste 1788, side 251-252
Original dåp for Elling høyre side
Elling Olsen og Sigrid Hansdatter får mange barn i følge FS.
3. INGER ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 21 OCT 1832 Veoy, More Og Romsdal, Norway
4. INGERI ELLINGSEN - International Genealogical Index
5. INGRI ELLINGSEN - International Genealogical Index
6. HANS ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 07 MAY 1828 Veoy, More Og Romsdal, Norway
7. OLE ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 19 OCT 1834 Veoy, More Og Romsdal, Norway
8. SIGRID ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 29 JAN 1837 Veoy, More Og Romsdal, Norway
9. MARITH ELLINGSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 25 DEC 1829 Veoy, More Og Romsdal, Norway
10. INGRID ELLINGSDTR HERTE - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 08 OCT 1842 Veoy, More Og Romsdal, Norway
11. INGRID ELLINGSDTR HERTE - International Genealogical Index
Noe av dette er da registrert flere ganger, men jeg lar det stå sånn

Kan være flere opplysninger i noen av lenkene.
Ser at HANS er født i 1828 og ettersom han er ektefødt kan vel vielsen ha funnet sted 10/3 1827 eller 1828, men jeg fant den ikke.
Finner også 2 søstre på FS til Elling, men denne FS kan du vel selv - eller?
Møre og Romsdal fylke, Grytten, Ministerialbok nr. 544A02 (1764-1806), Kronologisk liste 1788, side 251-252
Original dåp for Elling høyre side
Sist redigert av dn12117 den 31. januar 2009 kl. 16.25, redigert 1 gang totalt.
Lillian Kristiansen
Hei igjen Osvald.
Da fant jeg vielsen deres også
Møre og Romsdal fylke, Veøy i Veøy, Klokkerbok nr. 547C01 (1818-1839), Ekteviede 1827-1828, side 396-397
Vielse nr. 5 venstre side 12. juni 1827 da er det oppgitt Skorgen og at han er 39 aar - stemmer godt med bosted og alder i 1801 og født 1788.
Da fant jeg vielsen deres også

Møre og Romsdal fylke, Veøy i Veøy, Klokkerbok nr. 547C01 (1818-1839), Ekteviede 1827-1828, side 396-397
Vielse nr. 5 venstre side 12. juni 1827 da er det oppgitt Skorgen og at han er 39 aar - stemmer godt med bosted og alder i 1801 og født 1788.
Lillian Kristiansen
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Hei!
Beklager andre gjøremål som fører til at jeg ble litt sen med å svare.
Først (Grete Aud), beklager skrivesleiven i første innlegget, Sigrid skulle vært ført født 1803.
Lillian, kjempelurt å koble mot Skorgen i Grytten. Det er temmelig sikkert at det må være Ellen som du fant på Skorgen i Grytten som er "min" Elling. FT 1801 Grytten og Eid har en tendens til å føre Elling som Ellen noe som har ført til krøll i andre sammenhenger også.
Bygdeboken for Holm s 737 har feil når de kobler ham mot Vistdals-Skorgen. Men det var i grunnen ikke er så unaturlig siden den ligger nærmere, men forfatteren har tatt feil.
FS har fått med 6 av deres / barn. Han har Elenanna f 1847 i tillegg.
Mange takk Lillian for at du løste floken!
Hilsen
Osvald
Beklager andre gjøremål som fører til at jeg ble litt sen med å svare.
Først (Grete Aud), beklager skrivesleiven i første innlegget, Sigrid skulle vært ført født 1803.
Lillian, kjempelurt å koble mot Skorgen i Grytten. Det er temmelig sikkert at det må være Ellen som du fant på Skorgen i Grytten som er "min" Elling. FT 1801 Grytten og Eid har en tendens til å føre Elling som Ellen noe som har ført til krøll i andre sammenhenger også.
Bygdeboken for Holm s 737 har feil når de kobler ham mot Vistdals-Skorgen. Men det var i grunnen ikke er så unaturlig siden den ligger nærmere, men forfatteren har tatt feil.
FS har fått med 6 av deres / barn. Han har Elenanna f 1847 i tillegg.
Mange takk Lillian for at du løste floken!
Hilsen
Osvald
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Når Elling kommer inn i systemet ser jeg at Ellings foreldre er Ole Ellevsen (Skorgen), 1753-1834, og Marit Børgesdatter Mjelva, 1757-1833. Ole er trolig den som ble ført hjemmedøpt 6.april 1753 og ført inn i Voll kirkebok.
Marit har oldefar Trond Steffåsen fra Siem i Eid, f ca 1624.
Marit har oldefar Trond Steffåsen fra Siem i Eid, f ca 1624.
Hei Osvald.
Så BRA - da ble det riktig da
Her er de 2 søstrene som FS har.
Marit 1795
Ingri 1792
Navnene går også igjen hos Ellings barn
Vielsen 11. januar 1788
Da kan du få lov å arbeide i fred - dette hadde jeg notert meg i tilfellet det var riktig person jeg hadde funnet
og da kunne du jo få det.
Så BRA - da ble det riktig da

Her er de 2 søstrene som FS har.
Marit 1795
Ingri 1792
Navnene går også igjen hos Ellings barn

Vielsen 11. januar 1788
Da kan du få lov å arbeide i fred - dette hadde jeg notert meg i tilfellet det var riktig person jeg hadde funnet

Lillian Kristiansen
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Fortsett å smile Lillian! Den siste FS-linken gjorde at jeg slo opp i kirkeboka, der er Ole kalt Wiig (i Voll) (Wug i FS var selvsagt ikke riktig skrevet av), og blant husmennene der finner jeg Ellev Pedersen Nøstbakken, 1719-1755, med sønnen Ola, f 1753. Men der er det nok stopp.
Hei Osvald.
Smiler fra øre til øre jeg for det er så koselig å hjelpe deg - du er alltid så takknemlig
Møre og Romsdal fylke, Grytten, Ministerialbok nr. 544A01 (1725-1763), Kronologisk liste 1753, side 201-202
Så litt mere på dette og tror at OLE er innført i Grytten - det står Wiig der også Venstre side Ole til Ellew Nøst
Tror det er Nøst(bakken) det står ihvertfall - kan jo være en ledetråd videre muligens?
For å finne vielsen til hans foreldre må man vel bare lete i kirkebøkene
Moren til Ole er vel innskrevet blandt de Introduserte etter fødselen, men mest sannsynlig bare som Ellevs Qvinde eller hustru og da er man jo like langt.
Så jo det nå etterpå at du har skrevet NØSTBAKKEN - blind på begge ØYA i dag
Smiler fra øre til øre jeg for det er så koselig å hjelpe deg - du er alltid så takknemlig

Møre og Romsdal fylke, Grytten, Ministerialbok nr. 544A01 (1725-1763), Kronologisk liste 1753, side 201-202
Så litt mere på dette og tror at OLE er innført i Grytten - det står Wiig der også Venstre side Ole til Ellew Nøst
Tror det er Nøst(bakken) det står ihvertfall - kan jo være en ledetråd videre muligens?
For å finne vielsen til hans foreldre må man vel bare lete i kirkebøkene

Moren til Ole er vel innskrevet blandt de Introduserte etter fødselen, men mest sannsynlig bare som Ellevs Qvinde eller hustru og da er man jo like langt.
Så jo det nå etterpå at du har skrevet NØSTBAKKEN - blind på begge ØYA i dag

Lillian Kristiansen
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk, hyggelig å ha slike detektiver som deg her i forumet.
Til siste linken: Ellev Nøstbakken er her fadder til Elling Wiig's datter Ane. Hun skal senere bli gift med hans sønn Peder, født 11 år senere. Det tydelig at det må være nære slektsrelasjoner her, men ser ikke sammenhemgen ennå.
Men Ellings kone Anne Knudsdatter Hjelden, har en søster Marte, f 1727 som i bygdeboken for Voll ellers er ukjent, og Ellev's kone er så langt også ukjent. Men det er vel utelukket at søstrenes barn skulle kunne gifte seg med hverandre.
Til siste linken: Ellev Nøstbakken er her fadder til Elling Wiig's datter Ane. Hun skal senere bli gift med hans sønn Peder, født 11 år senere. Det tydelig at det må være nære slektsrelasjoner her, men ser ikke sammenhemgen ennå.
Men Ellings kone Anne Knudsdatter Hjelden, har en søster Marte, f 1727 som i bygdeboken for Voll ellers er ukjent, og Ellev's kone er så langt også ukjent. Men det er vel utelukket at søstrenes barn skulle kunne gifte seg med hverandre.
Hei Osvald.
Ser den Ane jeg også, men det er den OLE lenger opp på siden jeg mente..........
Hyggelig at du mener det - gleder meg
Skal se litt mere etterpå - må få med meg Håndballen til stross for at Norge er ute
Har du forresten lett etter dødsfall på noen av disse?
Ser den Ane jeg også, men det er den OLE lenger opp på siden jeg mente..........

Hyggelig at du mener det - gleder meg

Skal se litt mere etterpå - må få med meg Håndballen til stross for at Norge er ute

Har du forresten lett etter dødsfall på noen av disse?
Lillian Kristiansen
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Så hyggelig at det er flere håndballinteressert her. Som medlem av "Håndballens venner" er jeg av dem som står med røde gensre på tribunen i de store mesterskapene, bare ikke denne gang, men Tunisia, St.Petersburg og Tyskland fikk jeg med meg. Nå er det snart finale, den skal også jeg ha med meg.
Ser Ellew Nøstbakken lenger oppe i linken, og forstår det dithen at Oles hjemmedåp er confirmeret (?). Første fadder er Niels Griset som er Nils Lassesen fra garden Reiten i Grytten. Han var først gift med Eli Olsdatter, så med Sigri Iversdatter Gridset og senere med enken etter Ingebrigt Taraldsen Skorgen. Her kommer nok Skorgentilhørigheten til, men slektskapsmessig vet jeg ikke mer. Og slektskap har jeg ikke med disse personene, jeg har bare lagt inn alle personene i bygdebok for Eid i BK og driver nå og finner anene til alle som er nevnt i boken, slike som kommer utenbygds fra. Spennende det og, og det dukker opp mange spennende slektrelasjoner og "ting" som heller ikke forfatterne av bygdebøkene var klar over.
Ser Ellew Nøstbakken lenger oppe i linken, og forstår det dithen at Oles hjemmedåp er confirmeret (?). Første fadder er Niels Griset som er Nils Lassesen fra garden Reiten i Grytten. Han var først gift med Eli Olsdatter, så med Sigri Iversdatter Gridset og senere med enken etter Ingebrigt Taraldsen Skorgen. Her kommer nok Skorgentilhørigheten til, men slektskapsmessig vet jeg ikke mer. Og slektskap har jeg ikke med disse personene, jeg har bare lagt inn alle personene i bygdebok for Eid i BK og driver nå og finner anene til alle som er nevnt i boken, slike som kommer utenbygds fra. Spennende det og, og det dukker opp mange spennende slektrelasjoner og "ting" som heller ikke forfatterne av bygdebøkene var klar over.
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Da vant Frankrike
og vi kan forsette å "forske"
Jeg så at det stod i FT 1801 at husmannens kone Aagaat Andersdatter var søskenbarn av husbonden (Ole Ellevsen)
Agathe Andersdatter og Oles kone - Marit Børgesdatter - er søskenbarn, så det er vel ikke usannsynlig at det skulle stått ”husbondens kones søskenbarn”
e.l.
Om det er Ole og Agathe som er søskenbarn må Agates mor - Marit Olsdatter - være søster til Oles mor (faren heter jo Pedersen). Marit Olsdatter er datter av Ole Iversen Mjelva iflg Rf s. 163, men ikke funnet hvem han er.

Jeg så at det stod i FT 1801 at husmannens kone Aagaat Andersdatter var søskenbarn av husbonden (Ole Ellevsen)
Agathe Andersdatter og Oles kone - Marit Børgesdatter - er søskenbarn, så det er vel ikke usannsynlig at det skulle stått ”husbondens kones søskenbarn”

Om det er Ole og Agathe som er søskenbarn må Agates mor - Marit Olsdatter - være søster til Oles mor (faren heter jo Pedersen). Marit Olsdatter er datter av Ole Iversen Mjelva iflg Rf s. 163, men ikke funnet hvem han er.
- Osvald Rydjord
- Kontakt:
Takk for innspill Britt Iren. Jeg la ikke merke til FT-innføringen, men ser også at innføringen må være feil og det du skriver er riktig.
Ellers gleder jeg meg over fransk seier, men glad jeg har lagt håndballen på hylla. Det var tøffe tak!
Ellers gleder jeg meg over fransk seier, men glad jeg har lagt håndballen på hylla. Det var tøffe tak!